Khamis, Oktober 29, 2009

Zon Selesa Anda

Ceritanya begini...
.
Di Negara Afrika yang panas dan kering, pokok-pokok besar pun tak banyak tumbuh, yang kelihatan cuma rumput-rumput dan pokok-pokok renek yang kekuningan tumbuh menutupi bumi. Dari jauh nampak seperti sebuah padang yang luas. Terdapat banyak binatang buas pemangsa dan tak kurang juga yang jadi mangsa tinggal disini.
.
Haiwan-haiwan disini sudah biasa dengan keadaan itu yang panas dan sungguh tidak selesa. Badan haiwan disini semuanya kurus-kurus belaka. Nak makan pun susah, airpun sukar untuk didapati.
.
Sementara itu di negara kita yang beriklim Khatulistiwa panas dan lembap. Pokok-pokok dan tumbuh-tumbuhannya tumbuh melata dan menghijau. Hutan disini pokok-pokonya besar dan tinggi, amat sukar untuk dilalui. Kalau nak tengok seberang pun amat sukar.
.
Di hutan kita ini tak kurang juga tinggal banyak haiwan pemangsa dan tak kurang juga yang jadi mangsa. Senang cerita haiwan kat negara kita ni gemuk-gemuk kerana senang mendapatkan makanan dan air.
.
Fikirkan,
Seekor singa Afrika – Di kawasan manakah ia lebih mudah mendapatkan makanan, maksudnya dimanakah ia lebih mudah memburu rusa idamannya. Di hutan Afrika yang seumpama padang atau di hutan kita yang penuh dengan belantara.
.
Jawapannya,
Tentulah di hutan kita yang penuh dengan belantara.
.
Kenapa / Mengapa?
.
Sebabnya:Haiwan-haiwan dinegara kita ni berada dalam zon keselesaan (Comfort Zone). Haiwan-haiwan kita tidak pernah mengalami kesusahan untuk mendapatkan makanan dan air. Haiwan-haiwan kita tidak bersedia untuk menghadapi kesusahan. Haiwan-haiwan kita tidak ada latihan yang cukup untuk menghadapi sebarang musibah atau bencana. Haiwan-haiwan kita gemuk-gemuk belaka banyak kolestrol, macam mana nak kuat lari. Dan banyak lagilah, bla… bla… bla…
.
Sementara itu, haiwan-haiwan di Afrika pula: Sentiasa dalam kesusahan, ‘Alah bisa tegal biasa’. Sentiasa berusaha untuk mendapatkan makanan, memang susah dapat pun.Rusa-rusanya kuat lari, sudah terlatih dan menjadi kebiasaan dikejar singa. Badan kurus beb. Dan banyak lagilah, bla… bla… bla…
.
Sekarang ni cuba kita renungkan kembali, kalau ada singa Afrikalah katakan, kita ni rusa yang mana?
.
Yang sentiasa bersedia atau yang berada dalam zone keselesaan (Comfort Zone).
Semoga kita menjadi manusia yang sentiasa bersedia untuk bertindak atau mengambil tindakan.

Isnin, Oktober 26, 2009

3 Langkah Mudah Menghasilkan ebook tanpa menulis

.
Hari ini saya berikan tips untuk anda yang berminat untuk menulis ebook, tetapi tiada masa... atau... tak pandai menulis :)
.
"Ebook short cut!"
.
Bagaimana caranya?
.
Langkah 1:
.
Pilih satu subjek atau topik mengikut kepakaran anda... atau minat anda. Rujuk posting semalam untuk tips passion/minat.
.
Langkah 2:
.
Temubual/Temuramah/Interview atau sewaktu dengannya pakar-pakar industri dalam bidang anda berdasarkan sesuatu topik yang anda ingin ketengahkan.
.
Langkah 3:
.
Bukukan hasil temubual tersebut menjadi ebook!
.
Contoh-contoh ebook yang boleh dihasilkan:
.
1. 33 Pengalaman Pesakit Kanser yang Pulih
2. Kaedah Mudah Hiasan dalaman Rumah dari 8 Pakar
3. 10 Tips dari 10 Juru Gambar Malaysia
4. Tip Mengubah Hiasan dalaman Rumah anda pada bajet RM1,000 daripada 10 juru hias dalaman berpengalaman!

Sabtu, Oktober 24, 2009

6 Must-Have Millionaires Habits

by SavvySugar
.
Acquiring wealth isn't a priority for everyone, but it's safe to say that most of us want to live comfortably. Whether you're striving to gain a financial peace of mind or shooting to be a cash money queen, these six basic habits of millionaires will help you land on your feet.
.
1 Learn From Your Mistakes
Don't dwell on the mistake, focus on the lesson. Many of the wealthiest Americans on this year's Forbes 400 list endured some tough obstacles in their careers, but they learned from those experiences to keep them on the right track later on.
.
2 Look For Value
People who have money to spend don't skip the process of comparing prices and seeking out deals just because they can technically afford to pay for the most expensive item. They look for value.
.
3 Find Your Niche
Think you'll hit the jackpot by doing something everyone else can do? Not likely. Most people who earn big bucks have found a niche that increases their demand and therefore, their paychecks. Not sure what your niche is just yet? That's OK, for now, work on becoming indispensable at your job.
.
4 Be in Control of Your Money
If you're not paying attention to where your money is going, then you're not in total control of your money. People who accomplish their goals get there by understanding how their spending habits, debt, and assets play into the big financial picture. Educate yourself on money matters and be accountable for your personal finances.
.
5 Avoid Frivolous Fees
People don't build their nest eggs by letting pointless fees slide. Familiarize yourself with the policies of anyone with the ability to charge extra — banks, credit card companies, your cell phone provider, you name it. Those fees add up to money in your pocket.
.
6 Believe in Yourself
Of the wealthiest Americans on this year's Forbes 400 list, 274 of them are self-made. Luck may have played a small role here and there, but in most cases it was about taking calculated risks and standing behind ideas, even when others are critical.

Jumaat, Oktober 23, 2009

Vermikompos tingkat kesuburan tanah

Sumber : Jabatan Pertanian
.
VERMIKOMPOS merupakan baja kompos yang terbentuk hasil daripada pemeliharaan cacing dalam kompos.
.
Vermikompos mengandungi najis cacing yang bercampur dengan bahan-bahan organik yang mereput seperti jerami padi, rumput, dan lain-lain sisa bahan tanaman.
.
Vermikompos mengandungi pelbagai unsur nutrien yang sangat sesuai untuk tanaman.
.
Selain itu, ia juga membantu menguraikan sebatian kompleks kepada unsur yang boleh diambil oleh tanaman.
.
Cara membuat vermikompos
.
a. Bahan-bahan
.
i. Jerami padi atau sisa bahan pertanian yang telah reput atau separuh reput.
ii. Najis haiwan (tahi lembut) atau tahi ayam)
iii. Cacing merah (cacing kompos)
.
b. Cara membuat
.
i. Sediakan tapak kompos dan bangsal untuk membuat vermikompos bagi melindungi daripada hujan dan panas.
.
ii. Masukkan 300 kilogram (kg) jerami dan 100 kg tahi lembu ke dalam tapak kompos dan gaulkan.
.
iii. Masukkan empat kg cacing merah (lebih kurang 10,000 ekor) ke dalam campuran jerami dan tutup dengan jerami atau guni
.
iv. Lakukan penyiraman setiap dua hari sekali supaya campuran sentiasa dalam keadaan lembap.
.
v. Pemantauan dan pengurusan yang sempurna hendaklah dilakukan bagi memastikan cacing berada dalam keadaan selesa dan tidak diganggu oleh musuh-musuh seperti tikus, semut dan burung.
.
vi. Hasil vermikompos boleh diambil dalam masa sebulan.
.
Pengutipan hasil
.
Vermikompos boleh dituai selepas tiga atau mepat bulan. Vermikompos yang terhasil diasingkan dengan mengumpulkannya dalam satu bahagian dan bahan sisa tanaman bari ditempatkan di sebelahnya.
.
Cacing-cacing akan berpindah dengan sendirinya ke bahan sisa tanaman baru. Vermikompos yang telah diasingkan ditapis sebelum dibungkus dan dijual atau digunakan.
.
Kebaikan vermikompos
.
i. Memperbaiki struktur tanah
ii. Memperbaiki kandungan biologi tanah dengan penambahbaikan mikrorganisma, hormon dan juga enzim.
iii. Membekalkan unsur-unsur yang diperlukan untuk pertumbuhan pokok.
vi. Mengandungi humus yang berguna untuk meningkatkan kesuburan tanah.

Khamis, Oktober 22, 2009

Sistem Pemasaran Autoviral


Laporan PERCUMA ini disediakan kepada yang berminat dalam menjana pendapatan melalui internet sahaja. Kini, ianya boleh dilakukan secara automatik dan bersistem:
.
Zamri Nanyan Mendedahkan Rahsianya Membuat Duit Online (Ianya TERLALU Mudah Untuk Dilakukan!)
.
Saya tak percaya! Teknik Zamri Nanyan yang terbaru ini amat mudah untuk dilakukan. 30 minit sehari, anda dah boleh nampak komisyen di dalam akaun anda.
.
Jika anda mahukan lebih banyak duit, ini mungkin perkara terpenting yang anda pernah baca. Saya tak tahu pun apa yang bakal anda baca dalam laporan percuma ini boleh dilakukan. Paling sakit hati ialah...
.
Ianya Mesin Membuat Wang Secara Automatik!
.
Anda tidak perlu perlu membuat apa-apa, hanya perlukan beberapa perkara.
.
Apa yang bakal anda baca ini lebih baik daripada anda dipaksa membaca pelbagai "panduan" (yang ditulis oleh mereka yang tak pernah buat duit selain daripada panduan tersebut), dan mengaplikasikan teknik yang sudah basi, lapuk dan ketinggalan zaman.
.
Jadi, saya ingin memberi anda laporan temubual eksklusif saya bersama Zamri Nanyan, seorang usahawan internet sepenuh masa yang akan membongkarkan mengenai “Sistem Pintar” yang mampu menjana ribuan ringgit sebulan untuknya.
.
"Adakah anda bersedia dengan PENDAPATAN SECARA PASIF?"
.
Jika jawapan anda ya, saya ingin memperkenalkan kepada anda sistem yang membenarkan Zamri untuk menjana ribuan ringgit secara berterusan tanpa henti di Internet.
.
Ianya mudah. Sesiapa sahaja boleh menggunakannya. Dan ianya pertama kali didedahkan kepada umum...


Rabu, Oktober 21, 2009

Tip Perniagaan Runcit

.
Sebelum membuat keputusan untuk mengusahakan perniagaan runcit, pastikan:
.
Anda belajar selok-belok perniagaan ini dari mereka menjalankan perniagaan yang sama. Anda belajar tentang asas-asas perniagaan bagi membolehkan anda mendapat pengetahuan secukupnya dalam setiap sudut perniagaan ini.
.
Anda perlu belajar daripada pengalaman orang lain dari terus kekal dengan idea sendiri kerana mungkin idea tersebut tidak semestinya praktikal. Seseorang usahawan itu mesti 'hands-on' dalam mengusahakan perniagaan.
.
Jangan terlebih atau terkurang dalam membayar gaji kakitangan anda. Bayarlah gaji mereka mengikut kadar yang berpatutan. Apabila anda membuat keputusan untuk terlibat dalam perniagaan, lakukan dengan betul dan berdisiplin serta penuh komitmen. Usahalah perniagaan anda dengan sepenuh hati. Dalam perniagaan, jangan bersikap terlalu baik hati. Dalam kehidupan, anda tidak boleh terlalu baik dengan orang lain.

.
Anda perlu prihatin terhadap kos.

Jangan membelanjakan wang hasil kerja keras anda ke atas perkara-perkara yang tidak berfaedah. Jangan campur-aduk perbelanjaan perniagaan dengan perbelanjaan peribadi.
.
Usahalah perniagaan yang membezakan anda dari orang lain yang terlibat dalam perniagaan yang sama.
Jadikan perniagaan anda sesuatu yang istimewa dan unik untuk berbeza anda dari orang lain. Jangan jalankan perniagaan dalam premis milik anda yang boleh di sewa dengan kadar yang tinggi. Sebaliknya carilah premis yang lebih murah yang bersesuaian dengan bajet anda. Apabila menyewa, rancang dan buatlah bajet yang betul bagi memastikan kadar sewa premis mengikut bajet anda.
..
Sebelum mencari lokasi perniagaan anda, buatlah perancangan, sediakan bajet dan aliran wang tunai, dapatkan pengesahan-pengesahan yang perlu (seperti pinjaman bank, lesen-lesen), sebut harga dan Iain-lain perkara terlebih dahulu. Lokasi yang baik tidak akan menunggu anda.

.
• Rancanglah perkara-perkara di luar jangkaan anda. Mengikut hukum Murphy, banyak perkara boleh bertaku secara tidak dijangka, hanya anda cuma perlu bersedia untuk meng-hadapinya.
.
• Ambil insurans untuk melindungi stok, mesin pembayar (cash register), tunai runcit, komputer, sistem amaran dan apa-apa yang perlu diinsuranskan.

.
• Sentiasa berwaspada dengan risiko perniagaan seperti cap dagangan, bomba, bandar raya dan isu-isu pasar malam.

.
• Tiada salahnya jika anda menjalankan perniagaan bersebelahan dengan pesaing anda sekiranya anda tahu kekuatan diri anda dan kelemahan pesaing anda.

.
• Dalam perniagaan, berhati- hati dengan nisbah keumpilan. Nisbah keumpilan penting kerana pinjaman mempunyai kadar bunga. Jangan gunakan aliran tunai dari pinjaman bank. Simpanlah untuk kegunaan masa hadapan.

.
• Anda perlu berhati-hati dan bertanggungjawab terhadap diri anda. Amalkan etika perniagaan yang baik. la akan menjadi contoh kepada orang lain dan ia akan memudahkan kawalan dan pemantauan ke atas perniagaan anda.

RM1.96 Bilion Belum Dibelanjakan Bantu Jadi Petani Moden

KUALA LUMPUR, 21 Okt (Bernama) -- Sebanyak RM1.96 bilion daripada RM3.26 bilion yang diperuntukkan menerusi 14 pakej bagi membantu petani menjadi petani moden masih belum dibelanjakan, persidangan Dewan Rakyat diberitahu Rabu.
.
Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata sejak 1996 hingga 2003, seramai 73,000 petani memperoleh faedah daripada pakej berkenaan yang diperkenalkan menerusi Agrobank membabitkan perbelanjaan sebanyak RM1.3 bilion.
.
Beliau berkata selain pakej berkenaan, kerajaan juga memperkenalkan teknologi moden menggunakan alat jentera moden dengan peruntukan sebanyak RM380 juta.
.
"Peruntukan itu digunakan untuk membekalkan jentera moden sama ada diberi percuma kepada ketua ladang atau petani menerusi geran sepadan.
.
"Sebagai contoh jika jentera moden itu berharga RM10,000, petani hanya perlu membayar separuh manakala bakinya akan dibiayai oleh kerajaan," katanya menjawab soalan tambahan Nancy Shukri (BN-Batang Sadong) pada persidangan Dewan Rakyat di sini. Nancy ingin tahu bagaimana bidang pertanian mampu menarik golongan belia sekaligus menjadikan pertanian sebagai aktiviti komersial.
.
Noh berkata usaha untuk menaik taraf bidang pertanian juga membabitkan penekanan kepada generasi kedua terutamanya golongan siswazah kerana kerajaan mahu bidang pertanian diurus secara lebih berkesan dengan ilmu pengetahuan.
.
"Kerajaan juga menggalakkan petani menceburi bidang baru yang lebih lumayan seperti industri burung walet, rumpai laut, perniagaan ikan hiasan yang mempunyai pasaran baik di peringkat antarabangsa," katanya.
.
Terdahulu, ketika menjawab soalan asal Nancy mengenai perancangan kementerian untuk menaik taraf status golongan petani, Noh berkata dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM25 juta bagi membantu 1,243 anggota pertubuhan Peladang.
.
"Bantuan itu bagi membesarkan saiz, menambahbaikkan, mengubahsuai premis bagi membolehkan mereka mengeluarkan hasil yang lebih banyak di samping sebahagian besarnya diberi pendedahan dalam bentuk latihan teknikal dan keusahawanan," katanya.
.
Selain itu, beliau berkata program Ladang Kontrak yang dilaksanakan dari tahun 2006 hingga tahun ini telah memberi manfaat kepada 13,631 peserta dengan keluasan projek 24,093 hektar.-- BERNAMA

Isnin, Oktober 19, 2009

Perniagaan Francais

Di dalam sistem francais, kita ada franchaisor dan franchaisee. Franchaisor adalah syarikat yang sudah berjaya yang akan memberi peluang kepada pengusaha-pengusaha kecil menjalankan bisnes yang sama melalui perjanjian francais. Franchaisor akan memberi hak untuk memasarkan atau mengeluarkan produk mereka kepada franchaisee. Franchaisee akan membayar royalti atau pembayaran khusus yang ditetapkan dalam perjanjian francais..

Sebagai contoh restoran McDonalds adalah franchaisor yang akan memberi peluang kepada franchaisee membuka restoran McDonalds. Franchaisee akan memulakan perniagaan di bawah jenama McDonalds di mana franchaisor akan memastikan operasi franchaisee seragam dengan mana-mana out­et McDonalds di seluruh dunia..

Kadar kegagalan memulakan perniagaan sendiri adalah amat tinggi terutama jika kurang pengalaman memulakan perniagaan contohnya membuka restoran. Besar kemungkinan restoran mereka akan gagal disebabkan oleh fakta-fakta penjenamaan, promosi dan penerimaan pelanggan kepada produk makanan restoran tersebut. Untuk mengurangkan risiko ini, lebih baik kita menjadi franchaisee kepada restoran-restoran yang berjenama supaya kita dapat memulakan perniagaan produk yang sudah dikenali ramai dan dapat menggunakan sistem franchaisor untuk menjalankan operasi secara optimum. Dengan itu, kemungkinan kejayaan kita menjalankan bisnes ini adalah lebih tinggi..

Trend di seluruh dunia menunjukkan bahawa apa sahaja barangan atau perkhidmatan dapat difrancaiskan. Negara yang paling banyak menjalankan francais adalah Amerika Syarikat di mana hampir semua bisnes dijalankan secara francais. Antara perniagaan francais dari Amerika yang sudah bertapak di Malaysia adalah McDonalds, Kentucky Fried Chicken (KFC), Pizza Hut, A&W dan banyak lagi.

Ahad, Oktober 18, 2009

SnapIt Screen Capture


I just received an interesting information from my friend regarding the latest software called Snapit Screen Capture.
.
Great stuff, you better take a look by youself to feel the features!


Selasa, Oktober 13, 2009

Membuang orang tengah

.
Satu strategi untuk anda mengurangkan kos perniagaan anda dan jugamenambahkan keuntungan adalah dengan membuang "orang tengah".
.
Lihat perniagaan anda. Bolehkah anda mengurangkan "orang tengah"?
.
Sekiranya anda mendapatkan stok daripada agent stok (orang tengah),bolehkah anda mendapatkan stok terus daripada pembekal?
.
Atau, lebih baik, terus daripada pengilang!
.
Ataupun, mungkin anda adalah pembekal, bolehkah anda menjual terus kepada pelanggan tanpa melalui pengedar (orang tengah)?
.
Perniagaan Internet, perniagaan mail order dan juga perniagaan jualan adalah antara perniagaan yang secara modelnya telah sedia membuang orang tengah.
.
Tahukah anda, Michael Dell menjadi BILLIONAIRE dalam masa 3 tahun sahaja kerana berjaya mencipta model perniagaan menjual komputer dengan membuang "orang tengah"?

Isnin, Oktober 12, 2009

Rahsia Kekayaan : 12 Prinsip Jutawan

Ramai orang yang tidak perasan bahawa orang kaya tidak seperti orang biasa.
.
Mereka mempunyai prinsip hidup yang mudah tetapi sukar dicapai oleh orangbiasa. Mereka sanggup bersusah susah dahulu sebelum mencapai kesenangan padamasa akan datang.
.
Mereka merupakan seorang yang penjimat dan suka menyimpan. Kebanyakan daripada mereka mempunyai matlamat yang jelas; mereka tahu dengan tepat berapa banyak yang mereka mahukan dan berapa lama ianya boleh dicapai. Orang kaya tahu RM1000 yang disimpan pada hari ini boleh membesar sepanjang hidup mereka.
.
Di sini kami membongkar 12 prinsip jutawan yang boleh anda ikut:
.
1 Mereka rancangkan kejayaan mereka
Mereka menyematkan matlamat berapakah pendapatan yang diperlukan, mereka tahu berapa banyak yang perlu disimpan di bank setiap tahun, dan mereka tahu berapa banyak modal yang diperlukan untuk persaraan.
.
Adalah satu kemestian bahawa jumlah tersebut ditulis dengan jelas, kerana ia menjadi asas untuk tindakan. Dengan memberi tumpuan kepada matlamat sekarang tidak akan menjejaskan jika terdapat sebarang halangan.
.
2 Mereka merancang dan bertindak
Mereka membuat satu simpanan tetap danterus menyimpan setiap bulan tanpa henti.
.
3 Orang kaya mempunyai disiplin
Mereka bertindak mengikut rancangan matlamatdan mengelakkan mengambil wang dari simpanan persaraan. Mereka tahu mengambilwang dari simpanan persaraan seperti “mencuri” daripada masa depan mereka.
.
4 Mereka membuat perlindungan daripada bencana
Ini bermakna mereka mengambilinsuran untuk melindungi diri daripada kehilangan aset penting seperti rumahatau kereta. Mereka juga mengambil insuran perlindungan diri sebagai persediaanjika terjadi sebarang bencana keatas diri sendiri.
.
5 Mereka cuba mengelakkan hutang
Seorang pengurus kewangan yang bijak cubauntuk mengelakkan hutang dan membayar dengan lebih awal jika boleh.
.
6 Mereka menjadikan pendapatan sementara kepada tetap dengan menyimpan dengan bijak.
.
7 Mereka berjimat keatas setiap ringgit yang dibelanjakan.
.
8 Mereka benci berbelanja.
.
9 Mereka sukakan menyimpan
Mereka tahu setiap wang yang disimpan akanmemberikan hasil yang lumayan pada masa depan.

10 Mereka terus belajar daripada guru-guru yang sudah berjaya, oleh itu mereka akan lebih berjaya.
.
11 Mereka mempunyai sikap positif tentang wang
Mereka bukan seorang yang tamak atau menjadi hamba kepada duit sehingga melupakan tanggungjawab kepada Tuhan.
.
12 Mereka selalu mencari peluang untuk membuat wang dan menyimpan sebanyak yang boleh.
.
Jumpa lagi dengan rahsia kekayaan yang lain!
.
Demi Kejayaan Anda,

Jumaat, Oktober 09, 2009

Rezeki ketam nipah

Oleh AHMAD SHAARI
rencana@kosmo.com.my
.
SELAIN dikenali sebagai tempat persinggahan burung-burung laut, Kuala Gula dekat Kuala Kurau, Perak sebenarnya kaya dengan sejenis hidupan laut iaitu ketam nipah atau nama saintifiknya Scylla Serrata.
.
Dikenali sebagai ketam nyior oleh nelayan-nelayan pantai di negeri-negeri utara, ia merupakan sumber rezeki kepada kira-kira 40 nelayan pantai di sini sejak puluhan tahun dahulu.
.
Kegiatan menangkap ketam dilakukan setiap hari termasuk penangkap ketam wanita yang merupakan satu gambaran yang jarang dilihat di tempat lain.
.
Kaedah menangkap ketam itu masih dilakukan secara tradisional iaitu dengan menggunakan perangkap atau tangkul. Ada juga menggunakan cakok yang diperbuat daripada besi berukuran dua sentimeter, panjang hampir 1.5 meter dan bengkok di hujungnya.
.
Besi cakok dimasukkan ke dalam lubang ketam bagi menarik keluar ketam dari sarangnya.
.
Kalau anda datang ke sini pada pukul 5 petang, anda akan terpegun melihat betapa wanita juga tidak kurang hebatnya merempuh ombak, meredah paya bakau dan pokok api-api demi mencari rezeki.
.
Siapa sangka kaum ibu yang rata-ratanya suri rumah itu cekap menunjukkan kepakaran mereka mengikat ketam sambil berseloroh dengan rakan-rakan.
.
Cukup seronok melihat seekor demi seekor ketam ditangkap dan diikat (menggunakan alat khas yang dibuat daripada kayu menyerupai playar besar) sebelum penyepitnya diikat dengan menggunakan tali rafia.
.
Mengikat penyepit ketam adalah satu kerja yang berisiko. Jika kurang berhati-hati, jari akan menjadi mangsa dikepit oleh ketam.
.
Ketika wartawan Kosmo! menghampiri sebuah bot yang baru masuk ke pangkalan, dua wanita kelihatan tersenyum melihat kami seolah-olah merasa puas dengan hasil tangkapan hari itu.
.
Ramah orang kampung, mereka senang diajak berbual tetapi enggan membenarkan wajah mereka dirakam secara berdepan. Malu, kata mereka.
"Kami sememangnya anak nelayan jati. Sejak kecil, kami sudah turun ke laut bersama bapa. Setelah berkahwin, kami ikut suami pula menimba ilmu tentang laut," cerita Salasiah Johan, 44.
.
Hari itu, dia turun bersama rakannya Sabariah Abdul, 36, dan berjaya membawa pulang rezeki ketam yang bernilai kira-kira RM120.
.
Menurut Sabariah pula, mereka menangkap ketam dengan menggunakan perangkap yang di dalamnya diletakkan umpan isi ikan tilapia.
.
"Hari ini, kami memasang 150 perangkap," beritahu Sabariah sambil mengangkat ketam yang sudah diikat.
.
Bagi Ahmad Najib Mohd. Noh, 26, walaupun nampak mudah tetapi pekerjaan menangkap ketam cukup mencabar. Beliau yang baru dua tahun menjadi nelayan mula merasa seronok walaupun pendapatannya tidak menentu.
.
"Dulu, saya kerja kilang dekat Prai, kemudian berhenti sebab masalah pengangkutan dan ambil keputusan untuk turun ke laut dengan memperoleh pendapatan kira-kira RM100 setiap tangkapan.
.
"Sekarang, saya tidak akan menoleh ke belakang kerana menangkap ketam inilah sumber rezeki," ujarnya yang sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan berusia 2 tahun.
.
Rakannya, Rizal Kamaruddin, 35, memberitahu, dia sudah lapan tahun menjadi nelayan ketam selepas meninggalkan kerja sebagai buruh ladang kelapa sawit kerana tidak berpuas hati dengan layanan bekas majikannya.
.
"Kerja tangkap ketam ini pendapatannya lebih lumayan daripada kerja di ladang sawit. Walaupun ada masa tertentu pendapatannya berkurang, tetapi saya amat puas hati," ceritanya sambil mengikat ketam seekor demi seekor.
.
Walaupun mahir mengikat ketam, namun ketika ditemu bual, ibu jarinya disepit ketam yang saiznya sederhana besar.
.
Dengan pantas, Rizal menyentap ibu jarinya dan ketam itu terpelanting ke laut. Tanpa berlengah, Rizal mengikat seekor ketam yang lebih besar.
.
Menurutnya, ada dua istilah ketam yang diberi nelayan iaitu Togo (ketam besar yang ada isi otak) dan Jakang (ketam jantan sederhana besar). Hasil tangkapan pula dijual kepada peraih yang sedia menunggu di pangkalan pada setiap petang dengan harga RM10 sekilogram (kg) bagi ketam Togo, RM8 (ketam Jakang) dan RM5 bagi ketam kecil.
.
Seperti kerja-kerja lain, pasti ada cabaran dan bagi para nelayan itu, perkara yang paling mereka takuti adalah memerang laut dan biawak. Memerang laut yang digelar 'peronda laut' boleh memusnahkan berpuluh buah perangkap ketam dalam masa tidak sampai satu jam.
.
Menurut Rizal sepanjang kerjayanya sebagai penangkap ketam, pernah sekali 'peronda laut' itu memusnahkan 70 buah perangkap ketamnya.
"Hari ini, dapatlah lebih kurang RM120. Saya menggunakan 100 buah perangkap berumpankan isi ikan duri," jelasnya.
.
Seorang peraih muda, Razak Md. Desa, 42, mengakui hasil ketam di sini memang dicari pembeli terutama pengusaha makanan laut sekitar Perak dan Kuala Lumpur dengan harga mencecah lebih RM30 sekilogram.
.
"Baru sebentar tadi, saya membeli hampir 200 kg dari nelayan di sini, dan mungkin ada lagi, sebab terdapat beberapa nelayan lain masih belum pulang," katanya. -kosmo online

Rabu, Oktober 07, 2009

3 Cara Cari Peluang Perniagaan Baru

.
Cara 1 Peluang Perniagaan daripada masalah manusia dan semua masalah-masalah dunia
Setiap hari kita menghadapi masalah. Dan setiap masalah mesti ada satu penyelesaian. Setiap penyelesaian boleh menjadi peluang perniagaan baru bagi mereka yang bijak. Saya akan bagi beberapa contoh peluang-peluang perniagaan yang wujud daripada masalah sejagat. Anda yang ingin memulakan perniagaan boleh memikirkan secara kreatif apa dia peluang-peluang yang boleh anda gunakan daripada masalah ini untuk menjadi satu bisnes dan perniagaan anda yang baru.
..
Di Malaysia kita menghadapi masalah sampah sarap yang mencemarkan bandar, sungai dan kawasan-kawasan peranginan kita. Daripada masalah sampah sarap ini kita boleh menjadikan peluang perniagaan umpamanya secara kecil-kecilan kita boleh menjadi kontraktor pengangkut sampah di pekan-pekan kecil dengan kerjasama Majlis Bandaran tempatan. Kita juga boleh menjalankan perniagaan kecil-kecilan mengumpul dan mengitar semula barangan buangan seperti plastik, botol kaca, kertas dan sebagainya.
.
Perniagaan ini tidak perlu kepada modal yang besar cuma anda perlu ada lori untuk mengangkut bahan-bahan ini yang dibuang oleh kilang-kilang atau premis-premis per¬niagaan di seluruh Malaysia. Jika anda mempunyai modal yang besar, anda boleh membuat perkhidmatan pengumpulan sampah secara berteknologi umpamanya membuka satu pusat pemprosesan sampah yang mengikut piawaian antarabangsa. Ini dapat mengelakkan bau busuk dan pencemaran alam yang kini teruk di Malaysia. Jika dilihat dari segi masalah sampah sarap banyak lagi peluang-peluang perniagaan yang boleh anda ceburi.
.
Jika anda kreatif seperti membuat cenderamata daripada barang buangan, membuat bahan-bahan binaan dan sebagainya yang boleh digunakan secara kitar semula. Fikirkanlah! Contoh di atas menunjukkan satu cara di mana kita boleh meraih keuntungan daripada satu masalah.
.
Bayangkan masalah-masalah lain seperti masalah pengangkutan di bandar-bandar, masalah mendapatkan bekalan barangan secara borong, masalah mendapat jodoh dan sebagainya. Kita ada 1001 masalah di dunia ini yang boleh anda tukarkan menjadi peluang perniagaan.
.
Cara 2 Peluang perniagaan daripada teknologi baru
Teknologi baru sedang berkembang pesat dan ia akan mencetus banyak peluang perniagaan. Teknologi ini merangkumi teknologi ICT, pembuatan, perkhidmatan, bioteknologi dan pelbagai lagi jenis teknologi terkini. Antaranya:
...
• Potensi perniagaan dalam bidang ICT yang merangkumi bidang teknologi multimedia, percetakan, komunikasi, software, micro processor dan banyak lagi jenis dalam bidang teknologi ICT yang sedang berkembang pesat di Malaysia
• Potensi perniagaan dalam bidang biosains seperti pengeluaran barangan bioherba, barangan neutraceutical dan phytochemical dan lain-lain bahan ciptaan teknologi baru dariapda sumber hutan dan laut di Malaysia.
..
Teknologi berasaskan pembuatan seperti teknologi robotics, teknologi GPS dan banyak lagi teknologi baru dalam bidang automasi dan pemetaan.
..
Untuk bidang berteknologi tinggi ini anda mesti mempunyai ilmu dan kepakaran khusus dalam bidang teknologi yang ingin diceburi. Mungkin anda perlu bekerja beberapa tahun dengan syarikat-syarikat multinasional antarabangsa untuk mendapat pengalaman. Kemudian barulah anda boleh membuka perniagaan sendiri berasaskan teknologi yang dipilih.
.
Cara 3 Peluang perniagaan dari situasi-situasi tertentu
Setiap situasi mempunyai potensi untuk dijadikan peluang perniagaan.
Semua manusia menghadapi situasi tertentu yang akhirnya dijadikan peluang perniagaan. Sebagai contoh kita melancong ke negara China. Dalam situasi kita melancong itu kita lihat ada beberapa barangan kristal yang sangat murah. Sebagai pelancong kita akan membeli sedikit barangan dan bawa balik ke Malaysia. Kita tunjuk kepada rakan dan saudara-mara dan kita dapati mereka berminat dengan kristal.
.
Dari situasi ini idea akan tercetus untuk anda mengimport dan membuka syarikat pengedaran kristal. Ini adalah sesuatu situasi yang anda tidak jangkakan iaitu melancong dan menjana peluang perniagaan.
.
Anda perlu kreatif untuk memikirkan sesuatu situasi dan disebalik situasi itu apa yang boleh anda lakukan untuk menjadikan ia satu potensi peluang perniagaan. Anda kemudian boleh membuat sedikit percubaan secara kecil-kecilan untuk melihat samada situasi itu boleh menjadikan sesuatu yang menguntungkan.
.
Dengan cara ini anda boleh memikirkan secara kreatif untuk mengembangkan perniagaan anda daripada situasi yang anda alami. Dan dengan ini mungkin anda akan mendapat peluang perniagaan yang belum pernah anda fikirkan.

Selasa, Oktober 06, 2009

Idea perniagaan ketika holiday

oleh Irfan Khairi
.
Tahukah anda bahawa 95% produk yang di pasarkan di sesuatu negara,tidak dipasarkan keluar negara tersebut.
.
Contoh, 95% produk yang di Malaysia tidak ke luar negara pun. 95% produk dari Thailand, tidak keluar pun ke negara lain. 95%produk dari Jepun, tidak akan di eksport keluar Jepun pun! Dan seterusnya untuk negara-negara yang lain.
.
Maklumat ini adalah amat berguna untuk anda yang sering holiday (atau kerja) ke luar negara. Buka mata dan minda usahawan anda untuk membawa produk dari luar negara masuk ke Malaysia (atau kenegara lain).
.
Di sini adalah peluang untuk anda mencari idea memulakan perniagaan dengan hanya memahami statistik 95% produk dari sesebuah negara tidak ke luar negara tersebut pun ;)
.
Here's a hot tip bagi anda yang berminat untuk mendapatkan produk dari luar negara, tetapi tak berpeluang untuk keluar negara...
.
Gunakan perkhidmatan AliBaba.com untuk mencari pemborong/pengeluar dari luar negara.
.
Apabila anda mempunyai idea perniagaan, apakah langkah seterusnya?
.
Reliasasikan idea perniagaan tersebut dengan memulakan perniagaan secara konvensional ataupun perniagaan Internet!

Isnin, Oktober 05, 2009

Penanam roselle intai kejayaan

Oleh LAUPA JUNUS
.
MUNGKIN terlalu awal untuk menjangka keputusannya untuk menceburkan diri dalam pertanian, khususnya penanaman roselle menjanjikan kejayaan.
.
Namun bagi anak muda berasal dari Kuala Perlis ini, sejumlah 2, 000 pokok roselle yang ditanam di kawasan seluas 0.8 hektar bagaikan menjanjikan harapan baru kepadanya.
.
Abdul Kadir Abdul Halim, 38, menerusi syarikatnya Impian Serasi mahu membuktikan bahawa tapak penanaman roselle di Kundang, Serendah, Selangor itu bakal sebagai titik tolak kepada usahanya mencebur bidang pertanian.
.
Menurut Abdul Kadir, Jabatan Pertanian pada mulanya memberikan dia pilihan sama ada mahu menanam roselle, bunga kantan, limau nipis atau ulam tetapi roselle dipilih.
.
Berbekalkan modal sebanyak RM30,000 dan tanah yang disewa itu, menuntut beliau memerah keringat dan memaksa tulang empat keratnya dikerah bagi membuktikan minatnya boleh membawa keuntungan berbaloi.
.
Abdul Kadir memilih kawasan tersebut kerana ia sesuai dengan tanaman roselle yang memerlukan tanah berpasir.
.
''Saya menjangka lapan tan buah roselle dapat dihasilkan daripada 2,000 pokok yang ditanam ini," katanya semasa ditemui di ladangnya yang baru berusia setahun jagung itu.
.
Beliau menganggarkan satu pokok mampu menghasilkan empat kilogram (kg) buah roselle yang boleh dipetik selepas tiga bulan ditanam.
.
Empat pekerja membantunya melakukan kerja-kerja termasuk menyiram dan memetik hasil.
.
''Bagi roselle, air amat penting," ujarnya sambil menambah kawasan di tepi tasik itu banyak membantunya.
.
Pokok roselle, katanya, mampu mengeluarkan hasil tanpa putus selama enam bulan selepas ditanam dan rosak selepas dua tahun.
.
Ketika ini, beliau mampu mengeluarkan 100 kilogram buah roselle yang dijual kepada Sabdariffa Enterprise, salah sebuah syarikat yang mengeluarkan banyak produk roselle.
.
Syarikat terbabit membeli antara 50 dan 100 kg buah telah diproses atau dibuang biji pada harga RM3.50.
.
Dengan sokongan kerajaan, Abdul Kadir bernasib baik kerana tanaman roselle disenaraikan dalam Kumpulan Produk baru dan Industri Masa Hadapan dalam Dasar Pertanian Negara Ketiga (DPN3). -Utusan online

These American moguls could buy some of the world's economies

Castles in France. Islands in the Caribbean. Private jets. With a collective $1.27 trillion at their disposal, the members of The Forbes 400 could buy almost anything.
.
How about a country?
A quick glance at the CIA Fact Book suggests the individual fortunes of many Forbes 400 members are as big as some of the world's economies.
.
Bill Gates, America's richest man with a net worth of $50 billion, has a personal balance sheet larger than the gross domestic product (
GDP) of 140 countries, including Costa Rica, El Salvador, Bolivia and Uruguay. The Microsoft (MSFT) visionary's nest egg is just short of the GDP of Tanzania and Burma.
.
Warren Buffett, who lost $10 billion in the past 12 months and is this year's Forbes 400 biggest dollar loser, still has a fortune the size of North Korea's economy at $40 billion. (The Oracle of Omaha probably would steer clear of that investment, though.)
.
One Forbes 400 member does actually run a small chunk of a state in an official capacity: Mayor Michael Bloomberg. While he is busy serving as the chief executive of New York City and grappling with its sluggish economy, his own personal balance sheet--amassed through financial information services and media company Bloomberg LP--equals the value of all the goods and services produced in South Africa's Republic of Zambia's ($17.5 billion).
.
Some say that land developer Donald Bren, whose assets throughout the vicinity of Orange County, Calif., include 475 office buildings, 115 apartment communities, 41 retail centers, resort properties and new housing, runs Orange County--he certainly owns most of it. And with a net worth of $12 billion, he could, in theory, buy Haiti's economy, too.
.
Casino mogul Sheldon Adelson's $9 billion net worth is akin to the Bahamas' GDP ($9 billion). Pierre Omidyar, founder of eBay (
EBAY), the world's biggest auction marketplace, could theoretically control Somalia's market with his $5.5 billion fortune.
.
George Lucas, the famed Hollywood director behind the Star Wars and Indiana Jones franchises and ILM, the world's most bankable special effects shop, has a $3 billion fortune, making him worth as much as the GDP of Guyana.
Hedge fund founder David Shaw's $2.5 billion net worth parallels Belize's marketplace.
.
Investor John Paulson amassed much of his fortune by exploiting the real estate bubble and shorting the subprime market in 2007. Today he has a net worth of $6.8 billion--the equivalent of Montenegro's gross domestic product.
.
Although Eli Broad's fortune suffered because of AIG's (
AIG) collapse last fall--he's lost $1.3 billion in the last 12 months--he still has a bank account that rivals Barbados' economy ($5.4 billion).
.
Forbes 400 members with net worths just under $1 billion still possess fortunes that could operate the economies of significant fractions of the globe. Gary Magness, who owns water rights in Colorado through his ranch holdings, has a net worth of $990 million, which barely exceeds Vanuatu's GDP ($988.5 million).
.
If this year's three poorest Forbes 400 members were to combine their wealth (a combined $2.9 billion), their amassed fortune would be worth more than the workings of Belize's entire economy. -Forbes.com

Sabtu, Oktober 03, 2009

Mengapa usahawan gagal?

Walaupun berniaga sendiri banyak kelebihannya, ada sesetengah usahawan gagal menjalankan perniagaan mereka. Antara faktor dan sebab mengapa usahawan gagal dijelaskan sebagaimana yang berikut....
.
Gagal merancang dengan baik ataupun tidak tahu merancang. Mereka yang gagal merancang, sebenarnya merancang supaya gagal. Walaupun rancangan mungkin dibuat, ia tidak spesifik dan sekadar, "Saya mahu untung tahun ini!" Berapa sasaran untungnya dan bagaimana merealisasikannya, tidak ditetapkan. Akhirnya, impian jadi seperti angan-angan Mat Jenin.
.
Gagal mengurus aliran tunai. Tiada catatan dan rekod transaksi yang membolehkan aliran wang keluar dan masuk diketahui dengan tepat dan dipantau. Sesetengah usahawan berpendapat, wang masuk adalah keuntungan dan sebagai pemilik perniagaan, mereka berhak membelanjakan wang bagi apa saja tujuan, termasuk perkara yang tidak menguntungkan perniagaan.
.
Suka bertangguh. Sikap ini pada awalnya mungkin tidak memberikan masalah besar, tetapi apabila dibiarkan, ia mem-beri kesan pada pengurusan perniagaan. Dokumen jadi bertimbun kerana lewat diproses, masa terbuang dengan mencari maklumat dan akhirnya keputusan yang dibuat adalah tidak tepat serta merugikan perniagaan.
.
Mengambil mudah aspek persaingan. Usahawan mengambil pendirian, 'rezeki secupak tidak akan jadi segantang'. Mereka juga terlalu yakin dengan kelebihan diri kerana sudah lama bertapak dan dikenali ramai, tidak berusaha supaya terus berdaya saing serta tiada usaha mempembaharui dan mengunikkan produk dan perkhidmatan.
.
Strategi pemasaran yang tidak berkesan. Strategi pemasaran yang digunakan tidak berkesan bagi menarik pelanggan. Malah, ianya tidak berjaya mengekalkan pelanggan yang sedia ada. Pelanggan lebih tertarik dengan pesaing yang Strategi pemasarannya jauh lebih berkesan.
.
Khidmat pelanggan yang tidak cekap. Usahawan hanya memikirkan bagaimana mendapatkan pelanggan tetapi tidak memikirkan cara mengekalkan pelanggan. Hakikatnya, mengekalkan pelanggan adalah lebih sukar daripada mendapatkan pelanggan.
.
Pekerja tidak cekap dan tidak amanah. Pekerja diambil tidak berdasarkan kemahiran dan sikap yang betul. Usahawan tidak membuat pelaburan bagi melatih pekerja dan tidak meluangkan masa yang cukup bagi menyelia pekerja.
.
Kemahiran terhad. Usahawan mahir dalam satu bidang sahaja. Sebagai contoh, usahawan produk kraf tangan perlu juga ada pengetahuan dalam aspek komunikasi, pemasaran, komputer, perhubungan awam dan sebagainya.
.
Lokasi perniagaan tidak sesuai. Kedai sukar disinggahi ataupun pelanggan sukar pergi ke kedai itu. Misalnya, kedai berada di tengah-tengah persimpangan lampu isyarat ataupun terlindung, menggagalkan perniagaan walaupun barangannya bermutu dan banyak pilihan. Pelanggan juga mungkin tidak terperasan apabila kedai pakaian misalnya, terletak di tingkat atas bangunan.
.
Tidak berfikiran jauh. Usahawan tidak berfikiran global dan futuristik atau ke hadapan. Mereka tidak tahu ataupun tidak ambil tahu perkembangan semasa pelbagai aspek perniagaan. Barangan yang dijual ataupun perkhidmatan yang diberikan mungkin terkebelakang daripada segi ciri-cirinya dan mempunyai permintaan yang berkurangan. Usahawan perlu menambah ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa dan ia boleh dilakukan dengan menghadiri kursus- serta seminar keusahawanan, mendapatkan nasihat daripada rakan-rakan serta mereka yang pakar dan juga membaca majalah-majalah serta laman web berkaitan usahawan.
.
Kurang pengalaman. Usahawan menjalankan perniagaan dalam bidang yang mereka tidak mahir ataupun tidak minat. Usahawan yang bermula daripada bawah, biasanya lebih ber-jaya dan kekal lama kerana mereka berpengalaman dalam perniagaan yang dijalankan. Mereka tidak mudah ditipu oleh pelanggan dan pekerja. Mereka juga tidak mudah dikalahkan oleh pesaing.
.
Kurang modal kewangan. Perniagaan yang dimulakan tanpa modal yang mencukupi, mungkin menyukarkan usahawan berkembang, mengecewakan pelanggan dan akhirnya menggagalkan perniagaan. Walau bagaimanapun, modal yang sedikit apabila diurus dengan baik, tidak mustahil rezeki secupak menjadi segantang.
.
Tiada sistem mengurus akaun yang efisien. Hal ini menyebabkan usahawan tidak tahu kekuatan sebenar perniagaan dan mengesan kelemahan perniagaan pada peringkat awal. Masih ramai usahawan bumiputera tidak mementingkan aspek mengurus akaun dalam perniagaan mereka. Antara sebabnya adalah, mereka gagal memahami bagaimana sistem mengurus akaun yang mantap dapat membantu mereka mengaut untung dan mengelak rugi.
.
Terlalu tamak berkembang. Usahawan tidak 'mengukur baju di badan sendiri'. Cawangan yang dibuka tidak kena pada masanya dan tanpa kemampuan kewangan yang mencukupi, menyebabkan usahawan gagal.
.
Tiada penyambung kejayaan. Ada perniagaan gagal bertahan lama kerana individu yang bertanggungjawab membangunkan perniagaan, jatuh sakit ataupun meninggal dunia. Malangnya, tiada siapa yang berkebolehan dan terlatih, dapat mengambil alih perniagaannya. Ada perniagaan yang berjaya pada zaman 'pentadbiran' si ayah, tetapi menjadi kucar kacir apabila tampuk 'pemerintahan' diambil alih oleh si anak.
.
Sikap negatif usahawan. Perniagaan boleh gagal disebabkan oleh sifat negatif yang dimiliki oleh usahawan seperti hasad dengki, boros, tamak, pemarah, berprasangka, terlalu berahsia dan individualistik.

Khamis, Oktober 01, 2009

The Richest Peole In America

Edited by Matthew Miller and Duncan Greenberg
America's super rich are getting poorer. For only the fifth time since 1982, the collective net worth of The Forbes 400, our annual tally of the nation's richest people, has declined, falling $300 billion in the past 12 months from $1.57 trillion to $1.27 trillion.
.
Faltering capital markets and real estate prices, along with divorce and fraud, pushed the fortunes of 314 members down and drove 32 plutocrats off the rankings.
.
Hurt the most: Warren Buffett, America's second-richest citizen. The Oracle of Omaha dropped $10 billion from his personal balance sheet as shares of Berkshire Hathaway ( BRK - news - people ) fell 20% in 12 months. He is now worth $40 billion.
.
Beating out Buffett for the 16th straight year as America's richest man is
Microsoft ( MSFT - news - people ) co-founder Bill Gates. Sluggish Microsoft shares and declining outside investments pushed the software visionary's net worth down $7 billion in 12 months.
.
Rounding out the top 10 on The Forbes 400: Oracle founder Larry Ellison ($27 billion);
Wal-Mart ( WMT - news - people ) heirs Christy Walton ($21.5 billion), Jim C. Walton ($19.6 billion), Alice Walton ($19.3 billion), and S. Robson Walton ($19 billion); media maven Michael Bloomberg ($17.5 billion) and energy titans Charles and David Koch ($16 billion each).
The 10 richest Americans lost a combined $39.2 billion in the past 12 months, a 14% decline.
.
Other big losers include casino mogul Kirk Kerkorian, whose nest egg shed $8.2 billion in the past year. Shares of his gambling giant MGM Mirage ( MGM - news - people ) have fallen 90% from their October 2007 high.
.
Also hitting the brakes: Enterprise Rent-A-Car founder Jack C. Taylor. The rental car titan's fortune is down $7 billion in a year as the travel industry slows and private-company valuations fall.
.
The biggest gainer is banker Andrew Beal, who tripled his net worth to $4.5 billion buying up cheap loans and assets as the markets crumbled last fall.
Membership on the list was made easier as the price of admission dropped $350 million, from $1.3 billion last year to $950 million this year, paving the way for 19 new members and 19 returnees.
.
Newcomers to the list include
Marvel Entertainment ( MVL - news - people ) chief Isaac Perlmutter, whose net worth soared to $1.55 billion after Disney ( DIS - news - people ) agreed to buy the superhero outfit in August for $4 billion in cash and stock.
.
Other new members include Bloomberg LP co-founder Charles Zegar ($1 billion), mapping-software magnate Jack Dangermond ($2 billion) and trading titan Steven Schonfeld ($1 billion).
.
Former New York lawyer and accountant Jeffry Picower makes his debut on The Forbes 400 with a net worth of $1 billion. A longtime investor with Bernard Madoff, he is likely worth billions more (Picower is alleged to have extracted billions of dollars from Madoff's fund before it collapsed).
.
Picower and his foundation are named in a lawsuit by the liquidator for Madoff's investment business, who is seeking to recover funds allegedly obtained through "fraudulent activity." Picower claims if he knew Madoff was a fraud he would not have transferred money into Madoff accounts.
.
In December 2008, the Picower Foundation shut down after losing its $1 billion endowment in Madoff's Ponzi scheme. The charity had given millions to MIT, Human Rights First and the New York Public Library. Picower made his first fortune selling medical device maker Alaris in 2004.
.
Among those returning is venture capitalist Michael Moritz, who rode Amazon's purchase of online shoe retailer Zappos and surging
Google ( GOOG - news - people ) stock back onto the list.
.
Divorce forced Google exec Omid Kordestani from the rankings, while R. Allen Stanford lost his billionaire status when the feds froze his assets after charging him with allegedly running an $8 billion Ponzi scheme.
.
Several Forbes 400 mainstays also fell off the list, including former
Citigroup ( C - news - people ) czar Sanford Weill, mall developer Matthew Bucksbaum and condo kingpin Jorge Perez.
.
Six members died, including glass giant William Davidson and newspaper maven Frank Batten Sr.
.
The Forbes 400 is a snapshot of wealth on Sept. 10, 2009.
Gap ( GPS - news - people ) co-founder Donald Fisher, who ranks No. 296 on our list, died Sept. 27 at his home in San Francisco at age 81. -The forbes.com

Hadiah yang bermakna untuk ibu bapa anda

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. . Hadiah yg amat bermakna untuk ibu bapa anda!!! 🎁 🎁 . GREAT EASTERN TAKAFUL telah melancarkan...