Isnin, Februari 28, 2011

Norlia popularkan makanan barat


Norlia Yusof berbangga dengan produk Protess yang mendapat tempat di kalangan syarikat penerbangan.


PENGALAMAN demi pengalaman yang ditimba semasa berada di Australia lebih 20 tahun tidak dibiarkan tenggelam begitu saja. Dengan kerjasama beberapa rakan, mereka bergabung untuk menjadi pembekal daging halal untuk dihantar ke tanah air.

Ini menyebabkan Norlia Yusof perlu mempelajari kaedah memotong daging selain pemasaran memandangkan kemahiran tersebut merupakan kriteria yang diperlukan di sana.

"Setelah lama berulang-alik dari Australia ke Malaysia, akhirnya saya memutuskan untuk kembali ke tanah air," katanya semasa ditemui di premisnya Hajjah Aminah Food Industries Sdn. Bhd. di Seremban, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Sekembali ke tanah air Norlia membuka kilang di Shah Alam, Selangor bagi membekalkan daging lembu halal.

Ketika itu, pelanggan utamanya terdiri daripada beberapa syarikat penerbangan dan restoran makanan Barat yang terkenal di negara ini.

Jumlah jualan bulanan kilang berkenaan pernah mencapai sehingga RM1 juta sebulan menjadikannya syarikatnya pembekal utama daging segar ke negara ini.

Bagaimana selepas rakan kongsi berpecah, Norlia kembali ke Australia tetapi tidak lama kemudian kembali semula ke tanah air.

Pelbagai cabaran yang dihadapi, perniagaannya bagaikan fenomena air laut yang mempunyai pasang surut sehingga entah mana silapnya sehingga kilangnya di Shah Alam beralih tangan.

Bagaimanapun ia tidak mematahkan semangat Norlia untuk bangkit semula.

Berbekal pengalaman memasak, Norlia membuka restoran makanan Barat di Puchong Perdana sebagai mengubat hati.

Bagaimanapun sambutan yang menggalakkan daripada pelanggan-pelanggan sebelumnya mendorongnya berusaha mendapat pesanan daripada chef-chef hotel terkemuka.

Memikirkan permintaan daripada bekas pelanggan, Norlia sedaya-upaya memenuhi segala tempahan sebaik-baiknya.

Bagaimanapun keceriaannya yang ada tidak kekal lama apabila tuan punya kedai mahukan semula kedai tersebut.

Tidak pernah kenal erti putus asa, terkini Norlia membeli dua unit kedai di Pusat Perniagaan Oakland, Seremban bagi membangunkan perniagaan berasaskan masakan Barat.

Nasib menyebelahinya apabila Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani melawat ke premisnya.

Ketika itu Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menggalakkan Norlia meningkatkan lagi pengeluaran.

Mendapat permintaan daripada pelbagai restoran Barat terkemuka dan chef luar negara, Norlia tidak dapat memenuhi semua permintaan.

Atas bantuan dan khidmat nasihat bagi mendapatkan spesifikasi kilang yang mempunyai Amalan Pengilangan Baik, Halal serta Analisis Bahaya dan Titik Kawalan Kritikal (HACCP).

"Di (premis) sini, saya mengeluarkan produk makanan baru Protess yang menggunakan campuran ubi kentang lecek dan pelbagai jenis inti," katanya.

Buat masa ini Norlia memberikan penekanan kepada lima jenis produk sementara Protess pula terdapat 19 jenis inti.

Bagaimanapun kaedah pembuatan yang remeh menyebabkan Norlia tidak dapat memenuhi semua permintaan pelanggan.

Bersama-sama 20 orang pekerja, Hajjah Aminah Food Industries telah menjadi anak angkat MARDI bagi tujuan membangunkan produk.

Sehingga kini dia masih belum mempunyai mesin yang sesuai bagi menghasilkan protess hanya mampu menghasilkan sehingga 1,000 keping Protess sehari.

Protess yang mendapat sambutan yang menggalakkan di kalangan pelanggan tetap.

"Saya amat berharap produk makanan Barat terutamanya protess bakal mendapat sambutan bukan hanya di negara ini tetapi juga di peringkat global," katanya.

sumber: Utusan Malaysia Online

Jumaat, Februari 25, 2011

Perjalanan dunia IT Steve Jobs




SITUASI ini berlaku pada empat tahun lepas. Beratus-ratus orang berkhemah di hadapan kedai alat telekomunikasi Apple Store yang beroperasi di sekitar Amerika syarikat (AS), selama dua hari berturut-turut.

Masing-masing enggan melepaskan peluang untuk menjadi antara kelompok pengguna terawal memiliki sebuah telefon pintar iPhone keluaran Apple.

Meskipun pengeluaran iPhone di pasaran tertunda selama enam bulan, ia sedikitpun tidak mematahkan semangat para pengguna. Apatah lagi pada hari berkenaan mereka terpaksa bersesak-sesak dan berebut-rebut antara satu sama lain.

Bermacam-macam gelagat pengguna diperhatikan. Ada yang sanggup membayar AS$200 (RM680) semata-mata untuk memotong barisan. Ada juga tegar bermalam di depan kedai dengan membawa tilam nipis serta membawa haiwan peliharaan sebagai peneman.

“Saya tidak tidur satu setengah hari,” cerita Grant Johnson, 41, dari Brooklyn, yang sanggup bersekang mata agar tidak terlepas peluang membeli iPhone.

Kemunculan telefon pintar iPhone mencipta fenomena luar biasa di AS, Eropah dan di Asia Tenggara. Bermula daripada pengeluaran iPhone, iPhone 3G, iPhone 3GS sehingga iPhone 4, sambutannya amat menggalakkan. Malah, tempias populariti iPhone turut melanda masyarakat Malaysia.

Apa yang pasti, kecemerlangan penjualan produk Apple Inc., secara tidak langsung melonjak nama Steve Jobs, 55. Dia merupakan tulang belakang yang memastikan agar alat telekomunikasi jenama Apple yang dijual di pasaran berkualiti dan menepati cita rasa pelanggan.

“Terharu dan gembira kerana pengguna menyukai produk yang kami tawarkan. Sebenarnya bukan mudah untuk mereka telefon pintar yang menarik. Bagi saya rekaan tertumpu pada reka bentuknya tetapi ia lebih pada kepuasan ketika menggunakannya. Jadi, kami sentiasa berusaha menghasilkan produk yang terbaik.

“Pada masa yang sama, kami mengelak bertanya kehendak pengguna kerana apabila kita menghasilkan apa yang mereka mahukan, barangkali pada waktu itu mereka mahukan sesuatu yang baru pula,” jelas Jobs yang turut merangkap pengasas bersama dan Ketua Eksekutif Apple dalam satu temu bual.

Laman berita Los Angeles Times, menyiarkan bahawa syarikat Apple Inc. berjaya mengaut keuntungan berlipat ganda selepas melancarkan produk iPhone dan iPad. Sehingga Apple Inc., tersenarai sebagai syarikat kedua di dunia yang mencecah nilai melebihi AS$300 bilion (RM912 bilion).

Penganalisis daripada Goldman Sachs, David Bailey, memberitahu, setiap tahun penjualan iPhone memperlihatkan peningkatan yang begitu drastik. Jika penghujung tahun 2007, sebanyak dua juta iPhone terjual, pada tahun 2008 pula ia meningkat sebanyak sembilan juta. Sementara pada tahun 2009 pula hasil jualan mencecah 20 juta manakala 30 juta pada tahun berikutnya.

Sementara itu, majalah Forbes menyatakan Jobs yang menyambut ulang tahunnya yang ke-55 semalam, memiliki nilai kekayaan berjumlah AS$6 bilion (RM18.26 bilion). Beliau juga disenaraikan oleh majalah terbabit sebagai individu ke-136 terkaya di dunia tahun lalu.

Jobs yang dilahirkan di San Francisco, AS, merupakan anak kepada pasangan Joanne Simpson dan Abdulfattah John Jandali berketurunan Arab Syria. Bagaimanapun bapa kepada empat cahaya mata itu tidak membesar bersama ibu bapa kandungnya.

Sebaliknya, dia dijaga sepenuhnya oleh keluarga angkat, Paul dan Clara Jobs di Silicon Valley, AS, yang sebahagian besar kawasannya dikelilingi ladang aprikot.

Diet ketat

Penggemar baju-T lengan panjang rona gelap dan seluar jean jenama Levi’s itu pernah menuntut di Sekolah Menengah Cupertino di Cupertino, California dan Sekolah Tinggi Homestead H.S di bandar yang sama. Tamat sesi persekolahan, Jobs melanjutkan pengajian di Reed College, Portland, Oregon. Namun tempoh pengajian di kolej seni liberal berkenaan bertahan selama satu semester saja.


JOBS di samping isterinya, Laurene Powell.


Sebaik menamatkan pengajian meninggalkan kolej, Jobs mengambil keputusan merantau ke India untuk mendalami agama Zen Buddhism bersama rakannya, Daniel Kottke. Dalam proses kerohanian tersebut Jobs yang pada ketika itu berusia 19 tahun mempraktikkan diet ketat seperti berpuasa atau makan buah saja.

Tambah Jobs yang mengahwini Laurene Powell di Yosemite, AS, pada tahun 1991: “Saya pernah berniat untuk menjadi sami di biara Jepun daripada mengasaskan Apple. Tetapi guru saya, Kobun Chino menyakinkan bahawa saya masih boleh meneruskan anutan ini dan pada masa yang sama mengusahakan bisnes komputer.”

Sehubungan itu, sekembalinya dia ke Silicon Valley, pada tahun 1974, dia membawa agama Buddha dengan penampilan rambut botak dan menyarungkan pakaian tradisional India.

Menyentuh mengenai penglibatan Jobs dalam bidang komputer dan gajet semuanya bermula selepas perkenalannya bersama Stephen Wozniak atau Woz yang pintar dalam hal berkaitan komputer dan elektronik. Walaupun usia Jobs lima tahun lebih muda daripada Woz, tetapi bagaikan wujudnya keserasian antara mereka berdua.

Penglibatan dunia komputer

Persahabatan yang tersemai itu akhirnya menarik minat Jobs menyertai Kelab Homebrew Computer pada tahun 1975 bersama Woz. Sepanjang melibatkan diri dalam kelab berkenaan, Jobs mendapati, hasil kajian dan pengamatannya industri komputer mempunyai potensi terbaik untuk jangka masa yang panjang.

Hasil perbincangan yang dilakukan mereka berdua melancarkan syarikat Apple Inc. pada 1 April 1976.

“Pemilihan nama Apple cukup ringkas dan simbolik. Ia sentiasa mengingatkan saya pada memori memetik buah epal pada musim panas,” jelas Jobs yang memperoleh modal permulaan bisnes sebanyak AS$1,300 (RM3,963), hasil menjual microbus salah satu komponen komputer manakala Woz menjual kalkulator.

Walaupun berpejabat di dalam sebuah garaj dan fasa permulaan hanya menjual papan sirkit iaitu papan memegang salah satu komponen dalaman komputer, tetapi bisnes mereka berkembang baik selepas menjual komputer pertama Apple I yang bernilai AS$666.66 (RM2,026). Kemudian, diikuti pula dengan komputer Apple II dan rangkaian produk yang lain sehingga Apple Inc., mula menjual saham syarikat sekitar Disember tahun 1980.

Namun jodoh Jobs bersama Apple Inc. tidak bertahan lama. Gara-gara tidak berpuas hati dengan lembaga pengarah, akhirnya dia mengambil keputusan meninggalkan Apple Inc., lantas membuka syarikat sendiri, NeXT, pada tahun 1986.

“Jika Apple Inc., terkenal dengan penghasilan komputer peribadi tetapi NeXT pula sebaliknya. Kami lebih fokus pada pembangunan perisian untuk komputer.

“Menariknya, pada kemuncak bisnes NeXT, kami merupakan jenama yang memainkan peranan utama pada pembentukan e-mel dan jaringan sejagat (WWW),” ulas Jobs yang kemudian dilantik semula menjadi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Apple Inc., selepas syarikat tersebut membeli NeXT yang hanya beroperasi selama sedekad.

Sehingga ke hari ini Jobs kekal menyandang kerusi CEO. Kebanyakan pakar IT dan penganalisis ekonomi menyifatkan rahsia jenama Apple Inc., yang hampir bankrap pada tahun 1990 terus kukuh kerana semangat dan etika kerja yang dipamerkan Jobs.

Inovasi dan kreativiti

“Saya mengikuti kisah Steve Jobs sewaktu menuntut di Universiti Iowa, AS dua dekad lepas. Pada waktu itu, orang ramai enggan melepaskan peluang memiliki komputer Apple II kerana Apple Inc., merupakan pengeluar tunggal menghasilkan komputer peribadi.


ORANG ramai sanggup berkhemah di depan kedai Apple bagi mendapatkan produk iPhone terbaru.


“Namun komputer Macintosh jenama Apple Inc., yang dikeluarkan pada tahun 1986, menarik minat saya untuk memilikinya. Ia merupakan sebuah komputer skrin hitam dan putih, meskipun orang ramai mengharapkan komputer skrin berwarna. Tetapi Jobs bertegas grafik lebih penting daripada warna,” jelas pakar teknologi komunikasi maklumat (ICT), Azli Paat yang turut memberitahu autograf Jobs turut tertera di dalam komputer berkenaan.

Tambah Ketua Pegawai Eksekutif Dapat Vista Sdn. Bhd., itu, Jobs merupakan individu yang berdisiplin, kreatif dan berwawasan. Setiap produk keluaran Apple Inc., mampu menarik minat pembeli dan ideal dengan trend semasa.

Dalam pada itu, Azli turut mengakui Jobs bijak dalam aspek pemasaran dan berinovasi tinggi.

“Misalnya, penggunaan tetikus. Ke banyakan individu berpendapat Apple Inc, yang bertanggungjawab mencipta tetikus padahal produk tetikus itu dihasilkan oleh jenama Xerox.

“Ini disebabkan pada awal penghasilkan tetikus, Xerox tidak yakin bahawa tetikus bakal disukai ramai, memandangkan masyarakat pada waktu itu sudah terbiasa menggunakan tetikus pada papan kekunci. Namun pemikiran Jobs berbeza. Ia melihat penggunaan tetikus secara berasingan memudahkan pengguna,” kata Azli ketika dihubungi Kosmo!

Selasa, Februari 22, 2011

Model baharu tanaman nanas


ABU hassan man bersama (dari kiri) rossiana abdul rahim (pelajar) ruzita shamsudin isteri), Ainul Yasmin Mohd. Azhar (pelajar) dan Siti Nurizati Noor Akmal (pelajar) menunjukkan nanas bersaiz besar dan manis yang di tanam di Kampung Sungai Batu Pahat Merbok, Kuala Muda kedah.


TIDAK terlintas langsung dalam benak fikiran usahawan Teknologi Maklumat (ICT) ini untuk mengubah haluan kepada bidang pertanian melainkan semata-mata mahu mencuba dan gembira melihat kehijauan bumi yang sentiasa dihargai manusia.

Tiga tahun lalu, Abu Hassan Man, 51, hanya mahu memastikan tanah di sekitar tempat tinggalnya tidak dibiar semak sebaliknya mahu berbuat sesuatu supaya kawasan di Merbok, Kedah bertukar menjadi ladang nanas terbesar.

Percubaannya tidak sia-sia apabila nanas yang diusahakan menghasilkan buah melebihi tiga kilogram sebiji.

Kejayaan itu tidak berakhir di situ sahaja apabila terbaharu bapa kepada enam anak itu sekali lagi mengejutkan industri nanas negara apabila dia berjaya mengusahakan model baru tanaman nanas secara padat.

Sekali pun ada pihak yang secara sinis menganggapnya sebagai satu yang sukar dipercayai kerana konsep tanaman seperti itu tidak pernah diamalkan oleh mana-mana penanam nanas dan kononnya sukar untuk dilakukan.

Projek perintis tanaman nanas secara padat itu telah membuka mata banyak pihak dan memberi petunjuk bahawa teknologi baharu dalam sektor pertanian tidak lagi boleh kaku tanpa pembaharuan.

Di Kampung Bukit Batu Pahat, Merbok sebanyak 12 hektar tanaman nanas secara padat telah dimulakan sekali pun terpaksa berhadapan masalah kawasan tanah hutan dan serangan musuh liar yang sentiasa mengancam tanaman.

Hal yang sama berlaku di Kampung Bendang Dalam, Tempoyak berhampiran Merbok manakala satu kawasan di Tikam Batu dan Bukit Selambau di Sungai Petani serta Sungai Kob dan Lunas di Kulim.

Abu Hassan tidak pernah mengalah untuk mencuba sesuatu yang tidak pernah dilakukan.

''Saya mahu mencuba sesuatu yang baharu kerana mungkin dapat membuat pembaharuan dalam industri nanas di negara ini," katanya dalam pertemuan dengan MEGA baru-baru ini.

Sehingga ini, Abu Hassan telah mengembangkan usaha penanaman nanas di tujuh kawasan dengan keluasan keseluruhan melebihi 70 hektar.

Ini tidak termasuk di kawasan Kulim sebanyak 70 ekar yang sedang dibersihkan.

Menariknya, usaha Abu Hassan dilakukan secara berperingkat-peringkat dalam memastikan pengeluaran buah juga tidak terputus bekalan berikutan pengusaha ini sudah dikenali sebagai saudagar nanas.

''Ada di antara kawasan sedang dibersihkan manakala ada juga yang sedang ditanam sementara yang lain sudah mengeluarkan hasil menunggu masa sahaja untuk dipetik," ujarnya.

Menurut beliau, hebatnya model baharu tanaman nanas kerana sebanyak 82,000 pokok dapat ditanam dalam keluasan sehektar tanah berbanding dengan cara konvensional hanya sebanyak 30,000 pokok sahaja dapat ditanam.

Mengenai tanaman padat, beliau yakin tentu ada penanam nanas akan terfikir bagaimana kepadatan pokok mampu membolehkan kerja-kerja membaja,meracun, dan memetik buahnya dapat dilakukan.

Abu Hassan yang tidak pernah kedekut ilmu itu menjelaskan kesemua proses tersebut dilakukan menggunakan jentera 100 peratus yang berfungsi dengan cepat dan pantas.

Kejayaan tersebut memberi petunjuk baru kepada Jabatan Pertanian dalam memberi suntikan semangat dan meningkatkan imej dalam sektor pertanian.

Jabatan Pertanian yang melihat perkembangan itu telah mengambil langkah bijak dalam membantu Abu Hassan untuk membeli jentera moden dalam menghasilkan produk yang boleh dibanggakan dalam industri nanas negara.

Mega difahamkan jentera tersebut disediakan oleh Jabatan Pertanian sebagai inisiatif kepada petani moden itu menggunakan teknologi terbaru.

Katanya, penggunaan jentera meliputi kerja-kerja membaja, meracun,memberi hormon (ethrel) menguatkan tangkai (planofit) dan menyegarkan buah(fruiton) antara teknologi moden yang digunakan menjadikan ladang nanas ini termoden setakat ini.

Menurutnya, kelebihan jentera moden itu berfungsi dengan hanya 500 liter air atau racun memerlukan masa hanya tujuh minit.

Manakala bagi satu hektar mengambiln masa kira-kira satu jam.

Tanaman secara padat itu tidak memerlukan batas sebaliknya setelah tanah siap di gembur benih boleh terus ditanam sekali gus menjimatkan masa dan kos membajak.

Katanya, tanaman cara itu juga dapat mengurangkan hakisan tanah dan mengelak rumput tumbuh dan mengurangkan beban pengawasan dan kawalan rumput akibat tanaman dilakukan secara padat.

Jelasnya, tanaman konsep itu juga mampu mengelak ancaman binatang buas seperti babi dan kera dari memasuki dan merosakkan tanaman.

Projek yang diusahakan penanam moden itu telah membawa kepada perubahan landskap tanah terbiar.

Ini kerana Abu Hassan sendiri telah mempelawa pemilik tanah untuk memajak kepadanya bagi dijalankan projek tanaman nanas ini.

Anak jati Merbok itu turut menyasarkan untuk membuka kilang sendiri bagi memproses nanas secara komersial sekiranya dia mampu membuka sebanyak 200 hektar ladang nanas di Kedah.

''Buat masa ini saya belum berani untuk membuka kilang kerana pengeluaran buah yang ada hanya mampu dijual kepada peraih dan pemborong tempatan sahaja,'' ujarnya.

Abu Hassan bagaimanapun tidak menolak kemungkinan dalam tempoh setahun dia boleh mengorak langkah dalam memperkemaskan lagi industri itu secara serius kerana potensi yang ada tidak wajar dilepaskan.

Projek di Kampung Bukit Batu Pahat kini mempunyai hampir satu juta pokok nanas pada keluasan yang sedia ada.

Sudah tentu jumlah pokok tersebut mampu meningkatkan pendapatan tiga kali ganda dari tanaman secara konvensional dengan harga sebiji nanas pada harga minimum sebiji untuk RM1 jika ini berlaku tentunya penanam ini mampu meraih hampir sejuta semusim secara kasarnya.

Bagi Abu Hassan kesempatan itu turut digunakan untuk menambah lagi pendapatan melalui jualan benih.

Apa yang diperolehinya sekarang mahu dikongsi bersama pemilik tanah terbiar untuk sama-sama berusaha memajukan tanah dan meraih pendapatan bukan sahaja sampingan malah satu kerjaya berterusan.

sumber: Utusan Malaysia Online

Isnin, Februari 21, 2011

ZIA jana industri agro makanan


Antara contoh PENTERNAKAN IKAN tiLAPIA YANG BAKAL DIJALANKAN DI tASIK kENYIR.


MALAYSIA memiliki sumber kawasan tanah yang luas di samping kawasan perairan yang sangat luas. Selain berfungsi sebagai kawasan tadahan air, kawasan perairan ini juga mampu menjana stok bekalan makanan.

Permintaan sumber protein negara semakin hari semakin meningkat, malah stok ikan yang didaratkan oleh nelayan juga agak menyusut berbanding 10 tahun dahulu.

Justeru, pelbagai usaha sedang dilakukan antaranya projek-projek akuakultur berbentuk komersial yang berupaya meningkatkan pengeluaran ikan negara.

Isu keselamatan bekalan makanan dan meningkatnya kos mengimport produk makanan setiap tahun menjadikan kerajaan mempunyai asas yang kukuh mengapa sektor agromakanan perlu terus diperkasa dan diberi keutamaan.

Antaranya seperti penubuhan Zon Industri Akuakultur (ZIA) termasuk Terengganu yang diperkenalkan baru-baru ini.

Pembangunan ZIA secara bersepadu oleh Kerajaan Terengganu juga merupakan antara projek-projek utama dalam Bidang Ekonomi Utama Nasional (NKEA) di bawah Program Transformasi Ekonomi Negara.

ZIA di Terengganu melibatkan kawasan seluas 3,227 hektar daripada 4,188 hektar yang telah dikenal pasti oleh Jabatan Perikanan untuk dimajukan oleh kerajaan negeri.

Malah peruntukan sebanyak RM12.6 juta untuk membina kemudahan pusat pembenihan ikan turut diluluskan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Kemudahan tersebut adalah Pusat Pembenihan Ikan Air Tawar di Kampung Sungai Chamar di daerah Hulu Terengganu dan Pusat Pembenihan dan Asuhan Ikan Laut Berteknologi Tinggi di Kampung Limau Nipis, Setiu.

Kedua-dua pusat tersebut dijangka siap pada pertengahan tahun ini, sekali gus dapatmembekalkan benih untuk projek HIP sangkar air tawar di ZIA Sungai Como dan sangkar ikan air masin di Terengganu.

Selain itu, sebuah pusat Pembenihan Udang Laut di daerah Setiu turut dibina di bawah peruntukan yang sama.

Menurut Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said, kerajaan negeri akan meneruskan usaha dan kerjasama bersama Jabatan Perikanan untuk mengenalpasti kawasan baru yang sesuai untuk dijadikan kawasan ZIA.

Jelas beliau lagi, projek utama NKEA tersebut akan diterajui oleh sektor swasta dan projek akuakultur akan dibangunkan berdasarkan piawaian pasaran.

''Pendekatan terbaru ini akan melibatkan jumlah pelaburan lebih daripada RM1.4 bilion bagi ZIA terpilih.

''Di mana sebahagian besar daripadanya adalah daripada pihak swasta yang dijangka mampu menjana pertumbuhan ekonomi dan menaiktaraf sosio ekonomi rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Seminar Pelaburan Akuakultur Negeri Terengganu di Kuala Terengganu baru-baru ini.

Seperti juga negara di benua Asia, Malaysia juga telah mengenalpasti akuakultur sebagai sumber utama untuk meningkatkan pengeluaran ikan bagi memenuhi permintaan domestik.

Pada tahun 2009, industri akuakultur negara telah mencatatkan pengeluaran ikan berjumlah 478, 245 tan metrik bernilai RM2.4 bilion.

Malah pengeluaran akuakultur negara akan terus meningkat berikutan permintaan terhadap sumber protein tersebut sentiasa melonjak naik.

Salah sebuah kawasan ZIA yang telah dikenalpasti oleh Jabatan Perikanan untuk penternakan ikan air tawar dalam sangkar secara besar-besaran adalah di Tasik Kenyir.

Malah, kementerian terbabit menyasarkan pengeluaran akuakultur negara sebanyak 727, 300 tan metrik dengan nilai tidak kurang dari RM7 bilion menjelang tahun 2015.

Dalam pada itu , menurut Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mohd. Johari Baharum, biarpun kerajaan banyak menyumbangkan dana bagi membangunkan industri tersebut namun kerjasama daripada usahawan serta pihak swasta masih diperlukan.

"Kementerian hanya dapat menyediakan infrastruktur asas, khidmat sokongan teknikal dan sistem penyampaian yang diperlukan.

"Kami memerlukan para usahawan agro makanan dan syarikat swasta menerajui sektor ini," katanya.

Jelas kini, pihak kerajaan sama ada pusat mahupun negeri telah menyediakan segala-galanya untuk memastikan sosio-ekonomi rakyat bertambah baik.

sumber: Utusan Malaysia online

Ahad, Februari 20, 2011

Murtabak Raja dalam pasaran Terengganu

KUALA TERENGGANU 31 Jan. - Biarpun mula dipasarkan secara komersial di negeri ini beberapa bulan lalu oleh AR Food House, Murtabak Raja keluaran Muslim Best mendapat sambutan di luar jangkaan.

Produk sejak beku itu dihasilkan dengan gandingan kepakaran MARDI yang menyerlah keenakan rasa murtabak sebenar merupakan antara produk makanan keluaran Muslim Best yang menjana perniagaan AR Food House.

Menurut pemilik AR Food House, Syed Mohd. Nor Syed Alwi, 59, walaupun pelbagai produk makanan dijual di premisnya di bandar Dungun namun Murtabak Raja merupakan produk utama untuk diedarkan di pasaran.

Walaupun rangkaian pengedaran masih belum meluas, secara purata 1,000 pek Murtabak Raja berjaya dijual dan bagi Syed Mohd. Nor, ia membuktikan penerimaan masyarakat cukup membanggakan.

Baginya, ia turut membuktikan Murtabak Raja, hidangan kerabat istana Kelantan silam dihasilkan dengan begitu teliti dengan menitikberatkan mutunya dan boleh menjadi hidangan dalam semua suasana terutama keraian atau menu hidangan pada bila-bila masa.

Selain murtabak, premis yang beroperasi di No. 6, Taman Permint Indah, Jalan Paka, Dungun itu turut mengedarkan beberapa produk lain antaranya nuget, sosej, daging burger, oblong, roti canai, karipap, popia cendawan berkeju dan samosa coklat pisang.

"Murtabak Raja mempunyai keistimewaan dan keunikan tersendiri dengan pilihan perasa daging tempatan berperisa lada hitam, sardin bersos salsa nanas dan kari ayam rempah ratus tradisional.

"Ia didatangkan dengan lebih besar, tebal dan padat, berintikan 100 peratus daging lembu dan ayam tempatan serta sardin berkualiti bersalut telur gred tinggi dan bawang segar.

"Ia tanpa kuah atau pencicah biasa. Sekeping Murtabak Raja segera seberat 1 kilogram ini berharga RM16 cukup untuk dimakan empat orang dewasa dan boleh disimpan di dalam tempat beku peti sejuk selama setahun.

"Malah kalau disimpan di ruang biasa di dalam peti sejuk pun, murtabak ini mampu bertahan selama tiga bulan, inilah keistimewaan Murtabak Raja," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pesara pegawai kerajaan memberitahu, beliau yang dibantu anaknya, Mohd. Afzan Fauzi, 35, bagi mengendalikan perniagaan itu yakin Murtabak Raja mempunyai potensi untuk menjadi sebahagian menu harian masyarakat.

Menurutnya, Dungun merupakan lokasi agak strategik dengan persekitaran bandarnya yang semakin membangun selain mempunyai beberapa institusi pengajian tinggi serta kolej memberi impak yang baik bagi perniagaannya.

Di samping itu jelas Syed Mohd. Nor, status halal bagi produk keluaran Muslim Best khususnya Murtabak Raja mampu meraih keyakinan pelanggan dan umat Islam tidak perlu was-was mengenainya.

Mengenai awal memulakan perniagaannya, beliau berkata, ia sebenarnya bermula secara kecil-kecilan di rumahnya dan setelah mendapat sambutan, skop perniagaannya telah dikomersialkan pada November lalu.

"Kalau dilihat daripada segi harga mungkin agak mahal daripada murtabak biasa, tapi ia dapatmenjadi hidangan untuk ramai orang, malah rasanya jauh lebih sedap dan disimpan sehingga setahun," katanya.

Melihat potensi besar produk ini, Syed Mohd. Nor kini menyimpan impian untuk membesarkan perniagaannya dengan cadangan membuka kiosk ala kopitiam di negeri ini.

Justeru, beliau turut mempelawa sesiapa yang berminat untuk menjadi ejen atau stokis bagi mengedarkan produk keluaran Muslim Best itu di negeri ini dengan menghubungi talian 0123932142.

Pada masa sama kata beliau, pihaknya juga bersedia membantu mereka yang berminat dengan menyediakan peti sejuk beku yang harganya akan dipotong berdasarkan keuntungan.

sumber: Utusan Malaysia Online

Jumaat, Februari 18, 2011

Bantal Panas Bigfish


Bantal Panas Bigfish / Tungku Moden @ RM40


Tungku Moden adalah adaptasi dari tungku tradisional.
Ianya adalah produk kesihatan sangat sesuai digunakan bila-bila masa serta boleh di bawa ke mana-mana sahaja (walau di mana anda berada, hospital, pejabat, rumah & di dalam kereta.)
-Sesuai digunakan untuk lelaki dan perempuan.
-Menggunakan high quality fabric
-Kepanasan menjangkau sehingga 3-4 jam
-Mudah dipanaskan masa charge hanya 3-8 minit mengikut kesesuaian
kepanasan yg dikehendaki


Fungsi Tungku Moden :-


1. Sangat sesuai utk wanita yang lepas bersalin @ dlm pantang (seeloknya bawa bersama ke hospital, boleh digunakan selepas sahaja bersalin)
2. Sangat sesuai membantu mengurangkan senggugut
3. Membantu melancarkan peredaran darah
4. Membantu mengurangkan membuang angin dlm badan
5. Membantu mengecutan peranakan
6. Membantu memanaskan badan diwaktu kesejukan
7. Membantu mengurangkan lenguh2 badan @ sakit badan
8. Mengurangkan kesakitan pinggang @ tulang belakang
9. Melegakan & mengurang kembung @ sakit perut
10. Membantu memecahkan lemak (jika diamalkan selalu)


Cara penggunaan :-


1. Pasangkan wayar charger pada slot charger,pastikan wayar kabel tidak longgar

2. Lampu merah pada tungku akan menyala bila switch ON

3.Tunggu sehingga lampu merah terpadam dgn sendirinya.Ini merupakan kepanasan maksimum,jika anda inginkan kepanasan minimum sila switch OFF sebelum lampu merah terpadam dgn sendirinya.
4. Cabutkan wayar charger..dan tungku siap utk digunakan.

5. Jika terlampu panas..sila balutkan tungku dgn kain.


Buat anda yang mementingkan kesihatan, adalah baik jika mencuba produk kesihatan ini...

selamat mencuba!



Bagaimana untuk membuat pesanan?

SILA BANK-IN BAYARAN RM40 UNTUK PEMBELIAN BANTAL PANAS BIGFISH

KE AKAUN :

MAYBANK : 1510-7116-7133
AHMAD HANIZAM BIN ABDULLAH

@

CIMB BANK : 0506-0078-123525
AHMAD HANIZAM BIN ABDULLAH

SMSkan :-
  • NAMA PENUH
  • ALAMAT KEDIAMAN / TEMPAT PENGHANTARAN
  • ALAMAT EMAIL
  • NO. H/P
  • NO. TRANSAKSI
  • MASA & TARIKH PEMBAYARAN

KE

019 758 9774 (NIZAM)

.... BANTAL PANAS BIGFISH AKAN DIHANTAR DALAM TEMPOH 3 hari bekerja!

(RM40 TERMASUK KOS POSLAJU)

Khamis, Februari 17, 2011

Robert Kuok kekal individu terkaya di Malaysia

KUALA LUMPUR 16 Feb. - Robert Kuok (gambar kanan) kekal sebagai individu terkaya di Malaysia dengan memiliki kekayaan sebanyak RM50.04 bilion, demikian menurut tinjauan terbaharu majalah Malaysian Business di sini.

Taikun telekomunikasi, T. Ananda Krishnan pula berada dalam kedudukan semakin selesa apabila berjaya merapatkan jurang kekayaan yang dimiliki bernilai RM45.78 bilion.

Nilai kekayaan Ananda meningkat hampir 70 peratus berikutan pertambahan nilai Maxis dan tindakannya menjadi tiga syarikatnya sebagai syarikat milik persendirian.

Pengerusi Public Bank, Tan Sri Teh Hong Piow pula berada pada kedudukan ketiga sebagai individu terkaya negara dengan kekayaan RM12.77 bilion diikuti Tan Sri Lee Shin Chen, Pengerusi Eksekutif IOI Corporation Bhd. dengan mengumpul kekayaan sebanyak RM12.74 bilion.

Pengerusi Kumpulan Genting, Tan Sri Lim Kok Thay kekal ditempat kelima dengan nilai harta RM10.89 bilion dan tempat keenam, Pengerusi Kumpulan Hong Leong, Tan Sri Quek Leng Chan, meningkat daripada kedudukan ketujuh dengan kekayaan RM7.09 bilion.

Satu-satunya individu Bumiputera, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary pula berada kedudukan ketujuh dengan nilai kekayaan RM8.84 bilion, peningkatan hampir 50 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Balu Tan Sri Lim Goh Tong, Puan Sri Lee Kim Hua pula berada di kedudukan kelapan dengan anggaran kekayaannya RM7.43 bilion.

Tan Sri Tiong Hiew King, Pengerusi Rimbunan Hijau pula ditempat kesembilan dengan memiliki kekayaan sebanyak RM4.77 bilion dan hartawan Singapura, Ong Beng Seng didakwa berada pada kedudukan ke-10 dengan nilai aset RM3.98 bilion.

Beng Seng merampas kedudukan Pengerusi Kumpulan Berjaya, Tan Sri Vincent apabila kekayaannya menyusut menyebabkan ia hanya sekadar berada di tempat ke-12.

Sementara itu, senarai individu-individu terkaya menerima tiga nama baru dengan kemasukan Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Mah Sing, Tan Sri Leong Hoy Kum dan Pengerusi Eksekutif Supermax Corporation Bhd. , Datuk Seri Stanley Thai serta Naib Pengerusi Eksekutif Tan Chong Holdings Bhd., Datuk Tan Heng Chew.

Menurut Malaysian Business, jumlah kekayaan 40 individu terkaya di Malaysia meningkat lebih daripada 30 peratus didorong oleh peningkatan pasaran saham dan peluasan ekonomi.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, kekayaan 40 individu itu berdasarkan nilai pegangan saham dalam syarikat-syarikat tersenarai sehingga 21 Januari lalu.

Jumlah kekayaan kesemua individu itu sekarang bernilai RM206.27 bilion sehingga 21 Januari 2011 berbanding RM156.7 bilion tempoh yang sama tahun lalu.

Keseluruhan pertambahan itu adalah seiring dengan kenaikan 20 peratus FBM KLCI sejak tinjauan terakhir.

Tambahnya, tahun ini menyaksikan bilangan individu terkaya lebih banyak iaitu sebanyak 27 orang, bertambah lima daripada 2010.

sumber: Utusan Malaysia Online

Selasa, Februari 15, 2011

Harga emas naik RM4,650 satu auns


Emas adalah logam berharga yang dicari untuk membuat syiling, barang kemas dan hasil seni sejak zaman dahulu lagi. Logam yang secara aslinya boleh didapati di dalam bentuk ketulan kecil dalam batuan ini adalah logam emas yang padat, lembut, berkilat dan merupakan logam asli yang paling mudah ditempa dan di mulur.

Pada 2009, sebanyak 165,000 tan emas dilombong. Jumlah ini adalah lebih kurang sama dengan 5.3 bilion auns atau kira-kira 8.500m dari segi isi padu air. Penggunaan emas di dunia ialah sekitar 50 peratus untuk barang kemas, 40 peratus untuk pelaburan dan 10 peratus untuk kegunaan dalam industri.


Pelaburan emas 2011

Dalam nilai pasaran AS$, harga emas meningkat kepada 50 peratus pada 2007, 22 peratus pada 2009 dan 27 peratus pada 2010, atau dalam erti kata lain, purata kenaikan adalah 24 peratus setahun antara 2007 hingga 2010. Kenaikan nilai harga emas ini dijangka akan terus naik pada 2011 sejajar dengan kenaikan harga komoditi yang lain.

Namun, kenaikan harga emas pada 2011 dilihat akan lebih sederhana iaitu kira-kira AS$1,500 satu auns. Hal ini mungkin kerana, hampir semua negara lebih menumpukan dalam mengukuhkan ekonomi masing-masing.

Antara agenda yang dilakukan ialah mengurangkan kadar pengangguran adalah perkara paling penting untuk meningkatkan kepercayaan rakyat terhadap sesebuah negara itu.

Selain itu, kegagalan mengukuhkan posisi ekonomi pada hari ini hanya akan mengakibatkan negara tersebut ketinggalan apabila keadaan ekonomi kembali pulih mulai tahun 2015 atau seawal 2013.

Dalam pada itu, Utusan Malaysia pada 6 Januari lalu turut menyiarkan, harga emas bakal mencecah paras USD 1500 (RM4650) untuk satu auns pada tahun ini. Hal ini dikuatkan lagi dengan kenyataan dari Pengerusi Eksekutif dan Pengarah Urusan Poh Kong Holdings Bhd. (Poh Kong), Datuk Eddie Choon.

Menurutnya, peningkatan harga emas itu dijangka berlaku berikutan keadaan semasa dan permintaan yang berterusan di pasaran.

Tahun lalu, harga emas bagi satu auns ialah kira-kira AS$1,400 (RM 4,340), dan pada hari terakhir 2010, harga emas ditutup pada paras AS$1,421.40 (RM4,406.34) untuk satu auns dan naik 31 peratus berbanding tahun sebelumnya.

Penganalisis turut menjangkakan trend peningkatan harga ini akan berterusan tahun ini kerana emas adalah komoditi paling baik dari aspek peningkatan harga pada tahun lalu.

Secara tradisinya, ia dilihat sebagai pelaburan perlindungan nilai yang sering digunakan sebagai mekanisme untuk melindungi nilai terhadap deflasi.


Dinar emas

Pada 1998, Kerajaan Malaysia mencadangkan penggunaan emas sebagai mata wang perdagangan dunia seperti mana yang diperkenalkan ketika zaman Rasulullah S.A.W dahulu.

Pemilihan emas ini adalah kerana sifat kimianya yang stabil dan nilainya yang tidak berubah. Selain itu, dinar emas juga diharap dapat menggantikan pergantungan dunia terhadap Dolar Amerika dan Euro.

Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat, dinar emas tidak akan menggantikan mata wang setempat, tetapi mata wang ini hanya akan digunakan sebagai mata wang perdagangan antara negara saja.

sumber : Sinar Harian

Isnin, Februari 14, 2011

Modal niaga RM10


Norli berbangga dengan produk yang dikeluarkan.


USAHA tanpa mengenal jemu dan melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh sehingga berjaya membawa Norli Ahmad, 43 menjadi usahawan seperti sekarang.

Biarpun hanya berpendidikan setakat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan mendirikan rumah tangga seawal usia 19 tahun, perkataan putus asa dan gagal tidak pernah ada dalam kamus hidupnya.

Bermula dengan kehidupan sebagai suri rumah tanpa pendapatan, Norli mencari pelbagai pekerjaan bagi menjana pendapatan di rumah dengan menggunakan modal yang kecil.

Malah pengalaman berniaga membantu keluarganya semasa usia remaja banyak membantu Norli dalam usaha membina empayar perniagaannya.

Tidak pernah mengenal erti perkataan putus asa, dia memulakan perniagaan menjual roti canai segera dengan modal sekecil RM10.

Roti canai yang dihasilkan dijual di sekitar kampung menggunakan motosikal sambil menggendong anak dianggap sebagai cabaran bagi mendaki tangga kejayaan.

Selepas bersusah-payah selama lebih tiga bulan dengan mengubah resipi beberapa kali barulah Norli mendapat menambat hati para pelanggan.

Malah sejak itu, dia telah mula mendapatkan bukan saja pelanggan tetap tetapi juga pasaran yang lebih besar.

Menjelang musim perayaan, Norli memang tidak menang tangan menerima tempahan pelbagai jenis kek dan biskut yang hanya dipelajari daripada majalah dan buku masakan yang ada di pasaran.

Ketika itu pada tahun 1990, Norli amat bersyukur apabila mendapat hasil pendapatan pertama hasil jualan biskut lebih RM100.

“Ketika itu saya merasa amat gembira dengan pendapatan pertama dan pada masa itu saya rasakan ini merupakan permulaan bagi membuka jalan bagi saya untuk berkecimpung dalam bidang ini,” katanya semasa ditemui di premisnya di Kampung Mampan, Simpang Lima, Batu Pahat, Johor baru-baru ini.

Sebagai seorang usahawan yang baru, beliau sentiasa ingin mencuba dan sentiasa berusaha bersungguh-sungguh dan berazam tidak akan berhenti sehingga mendapat apa yang dihajati walaupun terpaksa menghadapi pelbagai cabaran.

Selepas berjaya dengan jualan roti canai yang mendapat pasaran yang menggalakkan, Norli mula terfikir untuk membuat piza bagi memberi peluang bagi masyarakat di Batu Pahat merasai kelazatan dan perbezaan berbanding dengan makanan tradisional.

Mencari resipi dan cuba menghasilkan yang terbaik, akhirnya Norli berjaya membuat piza yang diterima pelanggan.

Malahan Norli berjaya menjual piza buatannya bukan saja di pasar-pasar malam sekitar Batu Pahat tetapi juga di sekolah-sekolah dengan harga yang amat berpatutan dan boleh dibeli oleh segenap lapisan masyarakat.

“Sebenarnya saya tidak pernah mengikuti sebarang kursus masakan yang banyak dianjurkan seperti sekarang.

“Saya lakukan semuanya sendiri dengan mencuba pelbagai resipi sehingga mendapat apa yang dihajati,” ujarnya.

Malah beliau pernah membuang beberapa kilogram tepung dan adunan kerana kuih dan kek yang dibuat tidak seperti yang diingini.

“Saya akan mencuba sehingga berjaya. Saya tidak pernah putus asa dan tidak pernah menganggap adunan yang dibuang hanya membazir.

“Sebaliknya adunan berkenaan boleh dikatakan seperti percubaan saya sebelum mendapat yang terbaik,” jelas beliau.

Bersama-sama dengan suami, Afandi Anim, 45 yang banyak memberikan sokongan dan galakan, Norli berjaya menghasilkan produk dengan jenama Nourlie.

Berbekal dengan galakan serta sokongan keluarga walaupun ketika itu tiada skim bantuan kerajaan, perniagaan biskut Norli terus berkembang sehinggalah Jabatan Pertanian menghulurkan bantuan semasa beliau menyewa bangunan pekan Batu Pahat.

Bermula di sana, Norli mula membuat pelbagai jenis biskut termasuk 12 jenis makanan sejuk beku seperti roti canai mampan, donat, karipap, cucur badak, kasturi, popia dan murtabak daging, kek dan roti seperti kek muffin dan coklat moist.

Produk lain termasuk kek marble dan kek aising serta lebih 50 aneka biskut seperti almond slice, black pistachio, malatops crispy, alahai cookies, blackberry tart, chips knox classic dan conflakes crispy.

Norli berkata, kini syarikatnya berupaya mengeluarkan sehingga 30 karton biskut sebulan bergantung kepada permintaan dengan satu karton mempunyai 24 bungkusan biskut.

Manakala bagi makanan sejuk beku pula, syarikatnya berupaya mengeluarkan sehingga 50 kilogram sehari.

Bercerita mengenai cabaran dalam perniagaan, Norli menjelaskan beliau tidak menghadapi masalah dari segi produk.

“Cuma banyak kes yang melibatkan pelanggan tidak membayar selain daripada masalah banjir.

“Ketika dilanda banjir pada tahun 2007, saya mula mengenali Agro Bank semasa membacanya di akhbar,” katanya.

Semasa itu beliau membuat pinjaman bagi membaik pulih peralatan dan mesin yang rosak akibat ditenggelami air semasa banjir.

Kini Norli boleh berbangga apabila pasaran biskut jenama Nourlie tersebar luas bukan saja di sekitar Batu Pahat di kedai-kedai runcit, kantin sekolah dan pasar raya malah sehingga ke Lembah Kelang.

“Sehingga kini saya sendiri tidak tahu bagaimana pasaran biskut saya boleh sampai sehingga dijual di kiosk-kiosk di pasar raya ke Kuala Lumpur,” katanya.

Beliau mempunyai 15 orang pekerja yang bekerja selama lima hari seminggu dan lapan jam sehari.

Sehingga kini produknya telah menerima persijilan HALAL daripada pihak berkuasa manakala sedang dalam proses mendapatkan bagi mendapatkan persijilan Amalan Pengilangan Baik (APB).

Bercerita mengenai perancangan serta harapan di masa akan datang, Norli berharap dapatmeningkatkan lagi kualiti produk bagi mendapatkan pasaran yang lebih luas misalnya sehingga ke negara Timur Tengah.

“Sebelum ini Jabatan Pertanian telah membawa produk saya semasa pameran di China manakala Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) juga telah membawa beberapa produk saya ke beberapa pameran di luar negara,” katanya.

Norli menasihatkan usahawan muda yang ingin menceburkan diri dalam dunia perniagaan agar jangan menjadikan modal sebagai alasan untuk tidak berjaya.

Apa yang penting adalah kualiti barangan yang digunakan seperti mentega dan tepung bagi menjamin biskut yang dihasilkan lebih tahan lama.

“Saya sentiasa menggunakan bahan yang bermutu tinggi bagi menghasilkan produk yang bukan saja enak tetapi berkhasiat.

“Selain itu saya juga sentiasa mendapatkan maklum balas pelanggan bagi memberikan yang terbaik,” katanya.


sumber: Utusan Malaysia Online

Samuri cari pelabur sate


Samuri Juraimi


KAJANG 13 Feb. - Sate Kajang Haji Samuri, pemilik empayar perniagaan sate yang terkenal, kini mencari pelabur yang benar-benar berminat untuk membantu mengembangkan operasi syarikat berkenaan.

Menurut Pengasas atau Pengarah Urusannya, Datuk Samuri Juraimi, pihaknya mahu mendapatkan pelabur bersama di dalam perniagaan itu tetapi penyertaan itu hendaklah tidak mengugat kepentingannya.

''Kerjasama yang bakal terjalin itu biarlah adil dan menyediakan situasi menang-menang terutama bagi menghormati pihaknya yang memerah keringat membangunkan perniagaan itu sejak 20 tahun lalu,'' kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini.

Katanya, antara syarat yang ditetapkan adalah beliau masih mempunyai kuasa terhadap perjalanan syarikat manakala pelabur itu mampu meluaskan lagi pasaran Sate Kajang Haji Samuri.

Samuri berkata, beliau pernah menerima tawaran daripada beberapa syarikat sebelum ini tetapi menolaknya kerana syarat yang diberikan mampu menyaksikan beliau kehilangan perniagaannya.

"Saya tidak mahu Sate Kajang Haji Samuri mudah diambil alih mana-mana pihak dan akhirnya jatuh kepada orang asing," kata beliau.

Samuri memulakan perniagaan sate selepas mempelajarinya daripada pelopor sate terkenal di Kajang, Tasmin Sakiban ketika berusia 14 tahun.

Beliau, kemudiannya membuka gerai pertamanya di sebelah Stadium Kajang bersama enam orang pekerja dan kini berkembang sehingga mempunyai 22 cawangan seluruh Malaysia dengan 600 pekerja.

Menurut Samuri, beberapa syarikat yang pernah menyatakan minat untuk bekerjasama tetapi apa yang ditawarkan dilihat seolah-olah cubaan untuk 'membunuh' perniagaannya.

Pada masa yang sama, Samuri berkata, beliau akan terus mengembangkan sendiri perniagaan itu dan memperkenalkan jenama Sate Kajang Haji Samuri.

"Kami bercadang meluaskan perniagaan ini secara francais dan ia mampu dicapai sekiranya kami berjaya mendapatkan lesen Amalan Pengilangan Terbaik (GMP) pada tahun ini,'' kata beliau.

Dengan lesen GMP itu, Samuri berkata, pihak beliau turut bercadang mengeluarkan produk sate sejuk beku yang bakal dipasarkan ke luar negara.

"Dengan menekankan kepada aspek pengkomersialan, saya yakin perniagaan kami dapatdiperbesarkan lagi seperti mana francais ternama yang wujud di negara ini," kata beliau.

Samuri berhasrat untuk mewujudkan sekurang-kurangnya satu cawangan di setiap negeri seluruh negara.

"Melalui pembukaan cawangan baru dan adanya lesen GMP, ia bakal menjanjikan anjakan baru kepada perniagaan ini," kata beliau sambil menambah sejumlah 70 peratus pelanggan adalah orang Melayu berbanding 30 peratus pada awal penubuhannya.

Ditanya mengenai kedudukan kewangan syarikat, Samuri berkata, kedudukannya adalah stabil meskipun mengakui pengenaan levi pekerja melibatkan jutaan ringgit menjejaskan perancangan perniagaannya.

"Kami terpaksa mengambil pekerja asing kerana sekarang sukar mendapatkan tenaga kerja tempatan yang tidak gemar bekerja di gerai sate," katanya.

Samuri berkata, perniagaannya kini dikendalikan oleh 'generasi kedua' yang terdiri daripada anak-anak serta menantunya.

"Saya harap mereka membawa perniagaan ini ke peringkat yang lebih tinggi dengan merealisasikan apa yang saya harapkan (berkembang setanding dengan nama besar lain)," kata beliau yang masih mengawasi perjalanan syarikat dan memberikan nasihat tentang perniagaan berkenaan.

Sumber: Utusan Malaysia Online

Rabu, Februari 09, 2011

Membongkar khasiat daun mengkudu



KETIKA orang tua-tua mengamalkan pemakanan buah mengkudu sebagai makanan kesihatan, ramai tidak mengetahui daunnya juga mempunyai fungsi perubatan yang tinggi sebagai bahan atau sebatian antioksida.

Sebatian antioksida yang dikenal pasti itu dikatakan dapat mengurangkan risiko penyakit kronik seperti kanser, penyakit berkaitan jantung, diabetes dan penuaan. Justeru pengambilan antioksida dalam diet dapat mengurangkan risiko berkenaan.

Menurut penyelidik Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Azizah Abdul Hamid, kajian mengenai khasiat daun mengkudu dijalankan sejak lima tahun lalu dan kini ia dalam proses prakomersial.

“Saya memberi fokus kepada daun mengkudu matang tetapi tidak terlalu tua yang melalui proses pengekstrakan bagi menghasilkan daun mengkudu dalam bentuk serbuk.

“Apabila melalui kajian saintifik mendalam serta konsentrasi yang tinggi, ia didapati mengandungi sebatian catechin tinggi yang dapat merencatkan proses pengoksidaan dalam badan,” katanya ketika ditemui di UPM baru-baru ini.

Penghasilan sebatian berkenaan, menurut Azizah adalah melalui beberapa proses bermula dengan pengumpulan daun-daun mengkudu yang sesuai, pembersihan dan pengeringan menggunakan ketuhar pada suhu kira-kira 40 darjah Celsius sebelum dijadikan bahan serbuk dan dibungkus.

“Keunikan produk ini adalah ia halal, melalui proses penyediaan hijau pada suhu rendah, sesuai untuk pemakan sayur serta mempunyai kebaikan kesihatan yang tinggi.

AZIZAH menunjukkan hasil produk penyelidikan yang dilakukan bersama kumpulan saintis UPM.


“Kebanyakan masalah produk makanan tambahan dalam pasaran adalah status halal yang diragui, tidak mempunyai kesan kebaikan kesihatan yang dibuktikan melalui kajian saintifik serta kuantiti pengambilan yang tidak standard,” katanya.

Melalui kajian saintifik

Sementara itu menurut Azizah, bagi melihat keberkesanan sebatian daripada ekstrak daun mengkudu berkenaan, ia telah dicuba ke atas tikus dan sel manusia.

“Proses ini antara lain bagi memastikan ia tidak mengandungi bahan toksik. Walaupun buah mengkudu sudah menjadi makanan kesihatan sejak bertahun-tahun tetapi ia tidak pernah melalui kajian saintifik.

“Setelah melalui kajian santifik, barulah ia dapat dibuktikan dan dikomersialkan kerana mempunyai perakuan khasiat perubatan,” jelas beliau.

Menurut Azizah, proses pengekstrakan adalah bagi memencilkan sebatian daun mengkudu supaya dapat diambil sebagai makanan tambahan yang tidak menjejaskan rasa asli makanan tetapi mempunyai kebaikan kesihatan yang tinggi.

“Serbuk daun mengkudu dapat ditambahkan dalam makanan biasa dan menjadikannya sebagai makanan fungsi yang dapat menghalang pembentukan penyakit-penyakit kronik.

“Ini kerana, kajian saintifik turut mendapati pesakit yang menghidapi penyakit seperti jantung, kanser dan diabetes mempunyai kandungan toksik yang tinggi di dalam badan mereka,” katanya.

PENYELIDIKAN UPM mendapati khasiat mengkudu bukan sahaja pada buahnya tetapi juga daun yang matang.


Azizah memberitahu, kajian yang mendapat geran daripada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) itu mempunyai kebaikan berganda kerana ia adalah daripada bahan semula jadi dan bukan sintetik.

“Proses pengekstrakan yang dilakukan juga menggunakan kaedah mesra alam kerana kami tidak menggunakan bahan pelarut yang tinggi sebaliknya karbon dioksida untuk tujuan pemencilan.

“Proses penghasilan dan bahan makanan berfungsi yang menggunakan daun mengkudu ini juga telah dipatenkan oleh Pusat Inovasi dan Pengkomersialan (ICC). Ia belum pernah ada dalam pasaran,” jelas beliau.

Perkembangan produk

Projek yang dimulakan pada tahun 2005 dan dijangka selesai pada tahun 2014 itu kini sedang melalui fasa pra pengkomersialan. Selepas dipatenkan, Azizah dan kumpulannya kini sedang dalam proses menarik minat pelabur terutama syarikat-syarikat yang berminat dengan produk tersebut.

“Ketika ini kami menyasarkan pasaran Malaysia tetapi ia masih dalam perancangan dan penyusunan. Penyelidik UPM lain yang terbabit ialah Mohd. Sabri Pak Dek, Profesor Azizah Osman dan Dr. Masturah Markom,” katanya.

PRODUK Catechin Rich Extract pernah memenangi pingat perak Anugerah Pameran dan Kajian UPM 2006.


Menurut Azizah, melalui produk dan teknologi yang dinamakan sebagai ingredien fungsian makanan tinggi antioksida itu, beliau menyasarkan pengguna industri makanan dan bahan makanan.

“Kos bahan ini adalah lebih kurang RM10 sehingga RM20 untuk 1,000 miligram yang sesuai digunakan untuk pembangunan makanan atau minuman fungsian. Penambahan kira-kira 50 hingga 100 miligram ingredien fungsian mencukupi untuk 200 milimeter minuman.

“Produk ini juga telah mendapat pengiktirafan dengan memenangi pingat perak pada Anugerah Pameran dan Kajian UPM tahun 2006,” tambahnya.

Katanya lagi, mengikut trend global, pengguna kini lebih menghargai produk hijau dan semula jadi yang diyakini lebih selamat.

“Jualan tahunan produk herbal Malaysia ketika ini dilihat berkembang pada kadar 15 ke-20 peratus setiap tahun, dua kali ganda berbanding penggunaan di Amerika Syarikat (AS),” katanya.

sumber: Kosmo!

Peluang bisnes yang tidak harus dilepaskan

STG..?? APA ITU STG..???  😍 😍 Kami team Smart Tycoon Group (STG). Team terbesar yg bernaung di bawah salah satu syarikat yg pa...