Selasa, Mei 31, 2011

Bekas jurutera jual serunding



Azliya Jamil sentiasa berbincang bersama Shahizam abu bakar bagi meningkatkan lagi mutu serta pemasaran serunding mereka.


PADA awalnya untuk bergelar usahawan serunding memang perit. Pelbagai pahit maung terpaksa dihadapi. Walaupun perit setiap usaha tidak terhenti dan dari sehari ke sehari serunding yang dihasilkan dijaga kualitinya.

Semangat untuk menjadi seorang usahawan berjaya sentiasa ada dalam jiwanya meskipun di awal perniagaan produk yang dihasilkan pernah dipulangkan kembali kerana didakwa tidak tahan lama.

Tetapi semua itu tidak melemahkan semangat pasangan suami isteri Azliya Jamil, 44 dan Shahizam Abu Bakar, 41 untuk meneruskan minat mereka meskipun mereka terpaksa melepaskan pekerjaan tetap dengan gaji lumayan.

Shahizam merupakan lulusan Ijazah Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik dari University of Manchester, United Kingdom dan pernah bekerja sebagai jurutera dan pengurus di sebuah syarikat telekomunikasi terkemuka Malaysia selama 13 tahun.

Isterinya Azliya juga merupakan lulusan ijazah Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik dari UMIST, United Kingdom dan pernah berkhidmat sebagai pensyarah di salah sebuah universiti tempatan selama tujuh tahun.

Mereka bermula dengan modal RM300 untuk membeli bahan mentah dan sebiji kuali bagi memulakan perniagaan serunding daging dan mulanya dijual hanya kepada saudara mara sahaja lima tahun lalu.

"Alhamdulillah sambutan terhadap serunding kami amat menggalakkan dan mendapat galakkan untuk terus di pasarkan di kedai-kedai berdekatan dan sambutan sangat memberangsangkan," ujar Azliya ketika ditemui di Parit Besar Mukim 2, Bagan Batu Pahat, Johor baru-baru ini.

Melihat kepada produknya yang berpotensi untuk pergi lebih jauh, pasangan berkenaan telah membuka peluang perniagaan kepada saudara mara yang berminat untuk melabur dalam perniagaan serunding tersebut.

"Kami mula mengumpul dana melalui pelaburan saudara mara, duit jualan serunding serta hasil perniagaan sajian makanan memasak nasi briyani untuk majlis kahwin," tambah Azliya.

Dengan dana yang terkumpul itu mereka membina sebuah bengkel berukuran 320 kaki persegi (RM15,000), membeli mesin pengacau (RM6,000) dan ketuhar pengering terpakai (RM500).

Kemudian mereka telah mendaftar sebagai sebuah syarikat dan mengambil enam pekerja untuk meningkatkan pengeluaran dan menghantar serunding ke kedai-kedai berhampiran, pasar mini dan restoran di Johor.

Menurut Azliya, pada tahun 2007 mereka mula mendapat perhatian daripada Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) yang kemudian membantu menaik taraf bengkel dengan peruntukan sebanyak RM35,000.

Bantuan lain termasuk mesin seperti industrial oven, sealer juga peti sejuk bernilai RM10,000.

Demi meningkatkan lagi pengeluaran untuk pasaran luar Johor mereka telah memperkenalkan serunding ayam pula atas permintaan ramai.

Perniagaan yang diusahakan dari sehari ke sehari mendapat permintaan amat menggalakkan dan untuk itu mereka telah menubuhkan sebuah syarikat yang kini dikenali sebagai Pristine Quality Sdn Bhd.

Paling membanggakan produk mereka mendapat sijil Halal dari Jabatan Agama Islam Negeri Johor.

"JPV telah memberi lagi bantuan sebanyak RM10,000 bagi meningkatkan mutu pembungkusan kepada kotak dimana konsep dan reka bentuk di buat sendiri oleh kami,'' jelasnya bangga.

Bermula dari situ pada tahun 2009 mereka mula menyertai secara agresif ekspo seperti Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) dan Hari Peladang Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) serta Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (Mihas).

Serunding mereka juga mula menembusi pasaran Sabah dan Sarawak melalui agen-agen dan pemborong.

JPV juga telah memberi lagi bantuan sebanyak RM40,000 dalam bentuk mesin seperti pengacau serunding, pemotong bawang , pengisar cili , pengisar berkelajuan tinggi , meja keluli tahan karat alat penimbang digital.

Mereka juga mula menerima tempahan daripada syarikat-syarikat swasta dan agensi kerajaan untuk tujuan cenderahati dan bungkusan hadiah.

Pada masa sama, syarikat terbabit juga mendapat permintaan dari masyarakat Cina untuk menghasilkan serunding kambing yang diedarkan oleh sebuah syarikat Cina tempatan.

Azliya menambah melalui MIHAS mereka mendapat kontrak membekal serunding daging kepada vendor Angkatan Tentera Malaysia (ATM) juga mendapat peluang menembusi produk ke Brunei yan g kini dalam perbincangan dengan sebuah syarikat pengedar di sana,

Kini mereka dalam usaha mencari modal dan tapak baru untuk membina kilang berukuran 100 x 40 kaki persegi bagi mencapai sasaran untuk membina kilang bertaraf Amalan Pengilangan Baik (GMP).

Selain itu mereka sedang berusaha untuk memperoleh pengiktirafan Analisis Bahaya dan Titik Kawalan Kritikal (HACCP) yang merupakan antara kriteria untuk memudahkan produk menembusi pasaran antarabangsa.

Produk yang diusahakan iaitu serunding daging ayam, kambing dibungkus dengan berat 50 gram dan 80 gram iaitu dalam dua kotak berlainan juga boleh membungkus mengikut permintaan pelanggan seperti bungkusan untuk majlis kahwin atau bundle bagi pengedar dan pemborong.

Serunding seberat RM50 gram dijual dengan harga runcit RM5 dan RM 8 untuk bungkusan seberat 80 gram.

Bagaimanapun tambah Azliya pemborong akan mendapat harga borong iaitu 30 peratus hingga 40 peratus diskaun mengikut kuantiti yang diminta.

Menurut Azliya lagi, keunikan produknya ialah ia tahan selama setahun, kering dan tidak berminyak tapi kekal rasa enak rendang Johor. yang telah dimasak kering menjadi serunding.

Azliya menambah, jika dahulu mereka memperoleh pendapatan dua angka, kini ia mencecah kepada tiga angka dalam tempoh tiga tahun beroperasi sebagai syarikat sendirian berhad.

Keuntungan yang dirai tambahnya dijadikan modal balik untuk pembangunan produk dan promosi.

Tahun ini mereka mensasarkan jualan mampu mencecah RM500,000 dalam tempoh empar tahun berikut dan RM1 juta pada tahun 2018 apabila mempunyai kilang bertaraf GMP kelak.

Menjadi harapan Azliya dan suami agar dengan kebolehan dan pengalaman sebagai jurutera mereka dapat membina sebuah syarikat industri makanan yang berdaya saing dan berinovatif. Daripada sebuah syarikat kecil-kecilan kepada sebuah syarikat yang boleh dijadikan contoh kepada usahawan lain.

Secara tidak langsung katanya dengan adanya perusahaan ini di Bagan, Batu Pahat, ia akan memberi impak positif kepada pembangunan masyarakat disini dari segi peluang pekerjaan .dan kebajikan.

Menurut Azliya, serunding keluaran mereka dilabelkan sebagai House of Serunding dan mempunyai Sijil Halal dengan sasaran pemasarannya adalah pasaran tempatan dan luar.

Buat masa ini katanya mereka mampu menghasilkan 1 tan serunding bersamaan 800 kilogram (kg) serunding sebulan.

Bagi mereka, pengorbanan melepaskan jawatan pensyarah yang disandang selama tujuh tahun dan sebagai jurutera selama 13 tahun berbaloi dengan pendapatan yang mereka raih hasil usaha sendiri.

"Kejayaan kami kerana kami berkongsi minat yang sama untuk berniaga dan mempunyai pendapatan hasil usaha sendiri berbanding makan gaji dan kami berasa puas apabila produk yang kami hasilkan mendapat sambutan memberangsangkan,'' jelas Azliyah.

Ibu kepada dua orang anak Muhammad Shahid, 15 dan Muhammad Shafiq, 17 ini berharap agar perniagaan serunding resepi tradisional yang diusahakan bersama suami akan menjadi perniagaan keluarga dan dipasarkan ke pasaran global satu hari nanti.

Dengan prinsip tidak mahu makan gaji dan mahu berusaha sendiri, Azliyah dan Shahizam berjaya merealisasikan impian mereka dan tidak berasa rugi meninggalkan gaji lumayan demi untuk menjadi usahawan serunding.

sumber: Utusan Malaysia Online

Zuriana bisnes melalui blog

Oleh MEGAT RAMLI MEGAT RAOF



BAGI yang obses beg tangan berjenama dan diimport dari luar negara tetapi inginkan harga yang lebih murah, anda sebenarnya berpeluang untuk mendapatkannya.

Berbekalkan sebuah komputer dan melayari laman blog wwwbegalicious.blogspot.com, kini anda boleh membuat pelbagai pilihan mengikut cita rasa dengan hanya di hujung jari.

Jenama Coach, Kate Spade, Aiteen Aigner, Marc Jacobs, Gucci dan jenama-jenama lain yang menjadi trend masa kini ditawarkan kepada pelanggan di seluruh negara secara talian, lengkap dengan harga serta cara untuk membuat pesanan.

Selain beg tangan wanita, barangan berjenama lain seperti dompet, cermin mata dan jam tangan turut dijual menerusi laman web berkenaan.

Segala kemudahan itu adalah inisiatif seorang suri rumah yang menetap di Taman Tun Dr. Ismail (TTDI) Jaya, Shah Alam, yang mewujudkan perniagaan beli-belah di alam siber ini sejak setahun lalu.

Sebelum itu, dalam tempoh selama dua tahun, Zuriana Abu Kassim, 38, hanya menjadi pengikut setia blog-blog sedia ada. Namun dia mula menceburi bidang perniagaan ini setelah mendapati permintaan membeli-belah secara talian terutama dalam kalangan wanita semakin tinggi.

“Saya mengambil keputusan untuk berjinak-jinak dalam perniagaan ini walaupun pada asalnya hanya untuk mengisi masa yang banyak terluang,” kata Zuriana yang ditemui baru-baru ini.

Dengan jumlah kenalan dalam kalangan bloggers dan rakan pelanggan untuk blog sedia ada yang semakin meningkat, ibu kepada empat orang cahaya mata itu mula cekalkan hati untuk membina blog sendiri.

Tanpa sebarang ilmu khusus terhadap pembinaan blog dan perkara-perkara teknikal, Zuriana terus mengutip pengalaman dari hari ke hari sehinggalah lahirnya laman blog wwwbegalicious.blogspot.com.

“Berdasarkan kepada jumlah pengikut yang mencecah 50 orang dan hits (pengunjung) yang mencapai 30,000 orang, saya bersyukur dengan pencapaian setakat ini.

“Selain itu, jaringan laman sosial, Facebook juga dijadikan platform untuk tujuan promosi di samping mengeratkan silaturahim, urusan permintaan dan penawaran harga,” jelasnya.

Dari segi harga, Zuriana mengatakan ia sangat berpatutan dan jauh lebih murah berbanding harga barang yang sama yang dijual di butik-butik terkemuka di negara ini.

Persaingan kompetitif

Perbezaan harga yang ketara jelasnya disebabkan perniagaan seumpama ini hanya melibatkan kos yang minimum tetapi kualitinya terjamin.

“Kebanyakan barang diimport dari Amerika Syarikat dan Eropah.

“Rakan-rakan dan ahli keluarga yang menetap di Los Angeles, Texas, Chicago, London dan Belanda banyak membantu saya mendapatkan barangan yang dipesan oleh pelanggan,” ujarnya yang berjaya menjual lebih lebih 80 beg tangan wanita setakat ini.

Menyedari persaingan yang sangat kompetitif, Zuriana bagaimanapun yakin bahawa masih ramai wanita yang celik teknologi tergolong dalam kategori mereka yang berkemampuan.

“Begalicious Frenzy akan terus berusaha memberi yang terbaik untuk setiap pelanggan, baik dari segi kualiti barangan sehingga ke pembungkusan dan penghantaran. Keuntungan tidak semestinya banyak, namun yang ditagih ialah keberkatan,” katanya.

Zuriana memberitahu, insan yang banyak memberi tunjuk ajar dan membantunya selama ini ialah suaminya, Dr. Abd. Rasid Abd. Rahman.

Abd. Rasid merupakan Timbalan Dekan (Penyelidikan dan Kualiti) Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam. Suaminya banyak memberi tunjuk ajar tentang kepentingan komunikasi berkesan, bahasa yang digunakan untuk pertuturan dan penulisan selain menjaga hati serta kepuasan pelanggan.

Kepada yang ingin mendapatkan maklumat lanjut sila layari wwwbegalicious.blogspot.com bagi mengetahui produk-produk terkini.

sumber: Kosmo!

Rabu, Mei 25, 2011

Teknologi ternak ketam nipah


Teknologi penternakan ketam nipah kini semakin dipertingkatkan.


Scylla serrata atau ketam nipah adalah haiwan dari jenis krustacea iaitu bercangkerang seperti udang. Ia juga dikenali sebagai ketam bakau atau ketam lumpur dari keluarga Portunidae.

Secara semulajadi ketam hidup serta membiak di sekitar paya bakau, kuala sungai, tepi pantai atau laut, dalam air payau atau air masin mengikut masa air pasang dan surut.

Menternak ketam menggunakan kolam atau 'membintur' begitu popular terutama di Malaysia, Thailand dan Indonesia.

Kolam-kolam dibuat sekitar paya bakau atau berdekatan dengan laut kerana memerlukan air payau atau air masin.

Namun teknik ini memerlukan kawasan yang luas.

Proses menggemukkan memerlukan bekas khas untuk mengisi benih ketam secara berasingan kerana ketam adalah dari spesies yang ganas, karnivor dan tahan lasak serta akan memakan sesama sendiri apabila lapar.

Ketam nipah membiak secara bertelur dan boleh membesar sehingga karapasnya mencapai 20 sentimeter atau lebih iaitu dengan berat badan melebihi satu kg (kilogram) hingga empat kg seekor.

Ketam nipah boleh diperolehi dalam tiga warna iaitu hijau, coklat dan merah.

Ketam tersebut mempunyai potensi dalam bidang industri perikanan terutamanya kegiatan separa kultur.

Ketam ini mengandungi sejenis protein yang tinggi serta merupakan penawar denggi yang sangat mujarab.

Ia didapati boleh membantu pembinaan semula platelet darah yang hilang akibat virus denggi. Pengambilan sup ketam sebagai terapi oral iaitu dimasak sebagai sup (500ml hingga 1 liter) akan meningkatkan bacaan platelet dengan kadar yang sangat cepat.

Kenali ketam nipah

Lazimnya sepit ketam jantan adalah lebih besar dari saiz badannya berbeza pula dengan ketam betina yang mana saiz badannya lebih besar dari sepit.

Ketam warna merah selalunya mendapat permintaan yang lebih tinggi disebabkan isinya lebih padat dibandingkan dengan ketam yang berlainan warna.

Kebanyakan haiwan krustasea memerlukan proses bersalin kulit bagi pembesaran dan melengkapkan kitar hidupnya.

Proses bersalin kulit dari kulit lembut kepada keras memerlukan lebih kurang 24 jam.

Teknik merangsang ketam bersalin kulit memerlukan masa ternakan antara tiga dan empat minggu bagi setiap kali bersalin kulit.

Ia dilakukan dengan mengerat semua kaki dan sepit ketam atau dikenali sebagai teknik limb autotomy.

Proses salin kulit bermula pada keadaan biasa apabila mencapai umur 30 hari dan ketika itu, beratnya mencecah 180gm dan ia menjadi cabaran utama sebelum cengkerangnya menjadi keras dalam tempoh enam jam.

Ketam yang bersalin kulit perlu diasing bagi mengelakkan ia dimakan ketam lain memandangkan kulitnya yang lembut. Ketam aktif dan agresif pada waktu malam dan ketam betina lebih sensitif dari ketam jantan.

Cara baru ternak ketam

Cara terkini untuk menternak ketam adalah dengan menggunakan sistem akuarium fiber secara tertutup.

Sistem ini amat ringkas dan sesuai kerana kadar asid, alkali serta ammonia dalam air mudah dikawal.

Ia boleh ditempatkan di mana-mana saja asalkan ada kawasan yang bertutup iaitu beratap, berdinding dan mempunyai punca elektrik.

Ukuran bagi satu set sistem ini adalah tiga kaki (lebar) x 13 kaki (panjang) x 5 kaki (tinggi) mengandungi tiga kotak fiber.

Kotak-kotak fiber disusun bertingkat melalui rak besi serta saluran paip bagi air masuk dan keluar. tiga kotak fiber yang teratas adalah bekas yang mempunyai petak-petak untuk diisi dengan benih ketam. Sekotak kotak fiber boleh memuatkan 40 ekor benih ketam.

Ini bermakna satu set sistem ini boleh memuatkan 120 ekor ketam. Sekotak kotak fiber yang di bawah sekali adalah digunakan sebagai sistem penapis bagi keseluruhan set sistem ini.

Selain air laut, air paip yang telah diproses bagi menggantikan air masin atau air payau juga sesuai untuk ketam nipah.

Sistem ternakan ketam dalam tangki ini tidak memerlukan pengorekan kolam-kolam seperti ternakan lain.

Salah satu kebaikan sistem ini iaitu penggunaan sistem tertutup recirculating water system dimana air paip yang digunakan untuk ternakan ini dikitar semula setelah melalui proses pembersihan/penapisan air mengunakan biofilters.

Sistem ini didapati sangat hygienic dan dapat memenuhi piawaian antarabangsa berbanding dengan sistem ternakan ketam secara konvensional.

Air

Proses penyalinan kulit hanya akan berlaku sekiranya air kolam benar - benar bersih dan air yang kotor boleh menyebabkan ketam mudah dijangkiti bakteria. Kawalan kualiti air dilakukan dari masa ke semasa dengan memastikan parameter air pada saliniti 30 bahagian perseribu (ppt), oksigen terlarut lebih 5 ppm, suhu antara 28-30 °C dan pH (kemasaman) antara 6.5 hingga 7.5.

Penggunaan efektif mikrob (EM) atau probiotik boleh digunakan untuk mengawal mutu air. EM aktif juga berkebolehan meneutralkan air (neutralizesalts) dimana bertindak sebagai klorinator semulajadi dan menghalang pembentukan lapisan kristal di permukaan air.

Kadar dos adalah 1:10000, iaitu satu bahagian EM (probac) bagi setiap 10000 bahagian air. Dos ini disaran untuk diberikan bagi setiap minggu.

Makanan

Manakala dari segi pemakanan untuk ternakan ketam, penggunaan ikan baja antara yang paling sesuai untuk memenuhi diet pemakanan ketam di mana sebanyak antara lima dan enam peratus daripada berat badannya diberikan setiap hari.

Disiplin pemberian makanan perlu dititikberatkan kerana ketam yang lapar boleh menyerang antara satu sama lain.

Selain ikan baja, ikan yang disiang (buang kepala, ekor dan isi perut dan dihiris atau dipotong dan dibasuh) diberikan satu atau dua atau hari hari sekali (mengikut kesesuaian dan bacaan air dalam set sistem akuarium ini).

Ketam nipah memerlukan lebih kurang 52 kg ikan (untuk 120 ekor ketam kulit keras) sebulan dan 96.43 kg ikan (untuk 360 ekor ketam kulit lembut) sebulan.

Penyakit

Ternakan secara sistem tangki tertutup ini mempunyai risiko penyakit yang rendah dan jarang dijangkiti penyakit.

Kebanyakan penyakit berpunca dari kebersihan dan kualiti air yang kurang baik. Oleh itu pengawalan mutu dan kualiti air sangat dititikberatkan.

Kematian juga berlaku semasa dan selepas proses bersalin cengkerang, pemantauan perlu dilakukan pada waktu tengah malam hingga awal pagi antara pukul 11 malam hingga 3 pagi secara lebih teliti.

sumber: Utusan Malaysia Online

Dulu RM739,420, kini bakal bernilai RM2.7 bilion


LONDON - Pengasas bersama syarikat pengeluar kasut Jimmy Choo, Tamara Mellon semakin hampir menjual syarikatnya kepada kumpulan barangan mewah Jerman, Labelux dengan anggaran nilai sebanyak 550 juta pound sterling (RM2.7 bilion), lapor sebuah akhbar semalam.

Perjanjian dengan syarikat tersebut bakal menyaksikan Mellon memiliki kepentingan ekuiti sebanyak 15 peratus serta mengekalkan peranannya sebagai ketua pegawai kreatif.

Mellon yang merupakan bekas editor majalah Vogue menubuhkan syarikat itu bersama pereka kasut dari Malaysia, Datuk Jimmy Choo pada tahun 1996.

Modal sebanyak 150,000 pound sterling (RM739,420) digunakan bagi memajukan syarikat tersebut.

Pinjaman itu diperoleh daripada bapa Mellon, Tommy Yeardye yang merupakan pengasas bersama rantaian dandanan rambut Vidal Sassoon.

Bagaimanapun, pada tahun 2001, Jimmy menjual kepentingannya dalam syarikat itu apabila firma ekuiti persendirian, Phoenix Equity Partners melabur sebanyak sembilan juta pound sterling (RM44.3 juta) dalam perniagaan.

Pada tahun 2004 pula, syarikat TowerBrook membeli majoriti saham syarikat itu pada tahun 2007.

Jenama Jimmy Choo bukan sahaja terkenal dengan kasut tetapi turut popular dengan barangan mewah lain untuk golongan kaya seperti beg tangan semasa ia di bawah TowerBrook. - Agensi

Isnin, Mei 23, 2011

Bermula dengan keli, kini ternak kelah


Anak ikan kelah yang terdapat di portkelah.com


Pertama kali mengenali Shahrul Redzuan Abd Majid pada April 2008, semasa menemubual beliau yang menjalankan usaha menternak dan pembenihan keli di belakang rumah seorang rakan kongsinya di Teluk Gong, Kelang, Selangor.

Ketika itu hanya dengan beberapa kolam simen, beliau memulakan usaha dalam keadaan yang penuh dengan kekurangan.

Permulaan dengan modal yang terhad sehingga ada kalanya Shahrul dan rakannya Mohd Alif Parjan terpaksa mengikat perut hanya untuk membeli kelengkapan pembenihan ikan keli.

Pernah mereka berdua hanya mempunyai beberapa Ringgit Malaysia di dalam poket selepas membeli peralatan ikan.

"Bagaimanapun nasib kami berubah apabila kisah kami tersiar di dalam Utusan Malaysia.

"Ketika itu terlalu banyak panggilan telefon bertanya mengenai benih keli dan saya terpaksa menukar nombor telefon," katanya mengimbau kembali kenangan masa lalu semasa mula-mula menceburkan diri dalam industri ikan air tawar.

Selama tiga tahun bergelumang dengan ternakan ikan keli, Shahrul beralih kepada ikan tilapia selama setahun setengah.

Dalam tempoh berkenaan, banyak cabaran dan ranjau beliau hadapi tetapi berbekalkan semangat yang cekal tanpa kenal erti putus asa, gandingan dua sahabat dengan latar belakang pendidikan yang berbeza ini semakin mantap.

Shahrul, tanpa Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sementara Mohd Alif graduan kejuruteraan elektrik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) kini berjaya membangunkan syarikatnya sendiri Malingga Jati Sdn Bhd.

Ditanya mengapa berubah daripada ternakan ikan keli kepada kelah, Shahrul berkata, waktu berubah dan beliau perlu mencari sesuatu yang lebih segar, baru serta yang lebih menguntungkan.

Mengapa memilih kelah dan bukan ikan lain seperti ikan kelisa atau arowana.

"Terlalu ramai yang menternak arowana terutama di Bukit Merah, Taiping, Perak dan kerana itu saya memilih ikan kelah.

"Sebenarnya ikan kelah mempunyai peminat dan pasarannya sendiri," katanya semasa ditemui di galeri ikan kelahnya portkelah.com di Batu Caves, Selangor.

Tambah Shahrul, ikan kelah bukan saja boleh dijadikan ikan hiasan akuarium tetapi juga mendapat permintaan hangat di restoran masakan laut yang menyajikan ikan-ikan eksotik.

Bagi ikan hiasan akuarium, harga seekor ikan kelah boleh mencapai beribu Ringgit Malaysia seekor manakala ikan kelah bagi sajian pula biasanya boleh dijual sehingga RM300 sekilogram seekor.

"Kami mula mendapatkan induk ikan kelah daripada penternak ikan sangkar di sekitar Temerloh, Pahang.

"Kemudian kami mencari kaedah untuk melakukan pembiakbakaan ikan kelah," katanya yang berkerjasama dengan Perintis Al-Faeez Group bagi membangunkan galeri portkelah.com.

Shahrul berkata, di portkelah.com mereka menekankan pemuliharaan, rundingan dan perdagangan ikan kelah.

Berkat pengalaman dan kesungguhan yang ada, Shahrul berjaya melakukan proses pembenihan ikan kelah sehingga lebih 50 peratus manakala 90 peratus benih ikan kelah berjaya dibiakkan sehingga dewasa.

Kini proses pembiakbaka ikan kelah dilakukan di sebuah kawasan yang disewa dari Jabatan Perikanan.

"Di sana, kami menyimpan bukan saja ikan kelah tetapi ikan-ikan eksotik lain yang sedia untuk dijual sama ada di peringkat benih atau dewasa," katanya.

Selain membekalkan ikan air tawar, Shahrul juga membekalkan benih ikan air masin, benih udang, makanan ikan serta pembinaan akuakultur.

Bagaimanapun jelas Shahrul, pihak mengalu-alukan pengunjung boleh ke galeri kelah untuk melihat ikan kelah atau membuat pesanan.

Di sana beliau juga akan memberikan khidmat nasihat kepada mereka yang berminat memelihara ikan kelah sama ada di dalam akuarium atau ternakan.

Di portkelah.com, beliau menjalankan banyak aktiviti berkaitan ikan kelah serta beberapa ikan eksotik lain sama ada sebagai ikan hiasan atau makanan.

Di galeri portkelah.com terdapat 15 ekor kelah daripada tiga jenis spesies iaitu merah, bara, humpback dan biru, 1,000 ekor anak kelah, seekor ikan kerai dan 50 ekor anak kerai.

Shahrul juga mengalu-alukan mereka yang berminat mempamerkan ikan-ikan eksotik atau ikan yang sukar ditemui di negara ini di galeri portkelah.com.

Pembaca yang berminat boleh berkunjung ke galeri portkelah.com di Medan Selayang, Batu Caves atau layari laman sesawang portkelah.com

sumber: Utusan Malaysia Online

Ahad, Mei 22, 2011

Tiga peraturan penting sebelum mula menjual


Kurangnya aktiviti menjual menyebabkan kebanyakan bisnes kurang maju. Setiap pengusaha bisnes harus tahu bagaimana untuk menjual produk mereka kepada pelanggan. Tidak kira betapa hebat produk kita, jika kita tidak mampu menjual, maka bisnes kita akan gagal.

Ramai yang takut untuk menjual kerana mereka tidak mahu dianggap sebagai jurujual. Ini berikutan salesman adalah golongan yang hanya tahu menjual, menjual, dan menjual. Sehinggakan pelanggan naik menyampah berjumpa mereka.

Namun, sedarkah bahawa setiap hari kita menjual? Hari ini, mungkin kita mencadangkan rakan kita ke gerai A, jika mereka mahu makan tomyam yang sedap dengan harga berpatutan.

Sebenarnya, cadangan kepada rakan itu adalah aktiviti menjual. Bezanya ialah, kita tidak memperoleh sebarang komisyen apabila mereka pergi ke kedai yang kita cadangkan.

Tiga Peraturan Penting Untuk Menjual

Mari kita nilai situasi kedua ini. Si Abu mencadangkan Ali untuk mendapatkan sabun mandi yang harum dengan harga berpatutan. Tetapi jika Ali mahu mendapatkan sabun tersebut, beliau perlu beli menerusi Abu. Secara tidak langsung Abu mendapat komisyen, dengan hanya mencadangkan produk kepada Ali.

Walaupun contoh di atas menunjukkan bahawa proses menjual itu mudah. Namun masih ramai yang gagal menjual. Ini kerana mereka sering terlupa 3 peraturan penting ketika menjual:

#1 Pelanggan Mesti Mengenali Peniaga

Proses menjual dimulakan dengan hubungan yang baik. Jika kita tidak memperkenalkan diri kita kepada prospek, mustahil mereka akan mempunyai kepercayaan ke atas kita. Jika prospek tersebut adalah keluarga kita sendiri, maka mudah untuk melakukan jualan.

Untuk prospek yang tidak dikenali. Kita perlu memastikan bahawa mereka selesa dengan diri kita. Keadaan ini dapat diwujudkan menerusi:

  • Memperkenalkan diri sebelum mula menjual
  • Senyum
  • Bercakap dengan nada yang sopan
  • Berkenalan serba sedikit dengan prospek

#2 Bagaimana Produk Kita Boleh Membantu

Katakan produk jualan kita adalah sabun. Jika mahu menjual sabun, pastikan sabun tersebut unik dari segi USP (Unique Selling Proposition) atau harga. Jika tidak, prospek tidak akan terpengaruh untuk membeli. Kerana mereka boleh dapatkan sabun yang sama di kedai runcit.

Kita juga perlu tahu keistimewaan yang menjadikan sabun ini boleh dijual dengan mudah. Sebagai contoh, sabun X mampu memberikan haruman badan yang berpanjangan, meskipun kita bersukan. Harganya jauh lebih murah daripada sabun sedia ada di pasaran.

Dengan mencadangkan solusi, kita dapat kenalpasti siapa sasaran pembeli. Dalam contoh sabun X, sasaran pembeli adalah mereka yang aktif bersukan.

#3 Beri Arahan Seterusnya

Ramai penjual mengambil masa yang lama untuk menerangkan kelebihan produk kepada prospek. Tetapi hanya segelintir sahaja yang mampu menghasilkan jualan. Mereka ini telah mengenal pasti waktu yang tepat untuk memberi arahan kepada prospek supaya mengambil langkah seterusnya, yakni pembelian.

Kajian menunjukkan 70% pembeli akan melakukan pembelian jika mereka diberi arahan untuk membeli. Jadi, kita perlu tahu masa yang sesuai untuk memberi arahan.

Masa yang terbaik adalah selepas kita menerangkan kelebihan produk tersebut. Antara arahan yang boleh diajukan kepada pembeli adalah seperti berikut:

  • “Jadi, encik mahu beli berapa?”
  • “Encik ada apa-apa soalan? Boleh saya ambil terus pesanan?”
  • “Adakah encik berminat? Jika berminat, boleh kita teruskan urusan jual beli”

Dalam apa-apa urusan yang melibatkan jualan, kita perlu menghormati apa jua keputusan atau respon yang diberikan oleh prospek. Jangan memaksa mereka untuk membeli, kelak kredibiliti kita akan tercalar.

Isnin, Mei 16, 2011

GenKimo untuk tanaman dan ternakan


Dr. Ramli dan Timbalan Pengarah Perhubungan Industri , Pusat Promosi dan Pembangunan Teknologi MARDI, Dr. Mohmad Mustafa membakar ayam yang diternak menggunakan GenKimo bagi tujuan uji rasa.


TAHUN lalu, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) telah mengukir nama apabila Pegawai Penyelidik Program Pemakanan Ternakan, Pusat Penyelidikan Ternakan Strategik, Dr. Ramli Mohd. Noor berjaya menghasilkan GenKimo atau dalam bahasa Jepun bermaksud mikroorganisma setempat yang sihat.

"GenKimo merupakan produk probiotik mengandungi mikroorganisma hidup yang terdiri daripada bakteria kecil satu sel.

"Ini termasuk lactobacillus, yis dan bakteria fotosintetik," katanya semasa ditemui di pejabatnya di MARDI Serdang, Selangor, baru-baru ini.

Mendapat pendidikan lanjutan di negara matahari terbit, Dr. Ramli juga menjalankan pelbagai kajian mengenai makanan ternakan bagi ruminan serta unggas.

Kini produk berkenaan berjaya dikomersialkan setelah memenangi pelbagai anugerah di dalam serta luar negara seperti di Pingat Emas semasa Pameran BioMalaysia 2008 dan Pingat Perak semasa SITF 2009 di Seoul, Korea Selatan.

GenKimo dihasilkan melalui proses penapaian dan pemencilan secara semulajadi yang menggunakan 100 peratus bahan organik tempatan.

Dr. Ramli berkata, teknologi GenKimo berasal daripada Korea menggunakan hanya tumbuhan dan mikrob serta boleh diklasifikasikan sebagai produk halal.

Menggunakan bakteria berfaedah, enzim dan asid organik, GenKimo dapat membantu meningkatkan kesihatan dalam ternakan, kualiti persekitaran, daya tumbesaran pada tumbuhan serta ketahanan terhadap penyakit.

"GenKimo bermula dengan pemprosesan silaj bagi memaksimumkan penapaian nutrien asli yang ada dalam tanaman foraj (daun) atau sisa industri pertanian," katanya.

Secara asasnya, penapaian silaj berlaku secara biasa di bawah keadaan anerobik (tanpa oksigen) dengan kehadiran bakteria yang ada pada tanaman.

Bagaimanapun dalam bidang bioteknologi bilangan inokulan silaj atau bahan tambahan silaj akan ditambah bagi meningkatkan nutrien dan tenaga.

Bagi pelbagai aplikasi, Ramli menghasilkan tiga jenis GenKimo iaitu GenKimo 1 bagi penternakan dan tanaman, GenKimo-bio bagi makanan ternakan dan GenKimo-composeed.

GenKimo-1 bagi ternakan dalam bentuk cecair pribiotik bagi minuman ternakan.

Hanya setitik diperlukan dalam minuman ternakan bagi mengurangkan bau, merawat bahagian dalaman, meningkatkan pencernaan, mengurangkan penyakit dan meningkatkan suhu semasa musim hujan.

"Kajian di ladang ternakan unggas yang menggunakan GenKimo mendapati kadar kematian adalah rendah berbanding yang tidak menggunakannya," katanya.

Ramli berkata, GenKimo-bio merupakan makanan aditif (tambahan) ternakan yang mengandungi bahan pribiotik dan enzim.

"Produk yang kos efektif ini, boleh digunakan dengan selamat kerana tidak mengandungi bahan toksik.

"Ia juga berupaya meningkatkan metabolik asas, tahap kesihatan, menjamin peningkatan berat badan harian serta kecekapan kadar pertukaran makanan," katanya.

GenKimo-bio juga dapat mengurangkan bau busuk, kos rawatan dan stres pada ternakan.

Produk GenKimo-composeed atau baja dalam bentuk serbuk mengandungi koloni bakteria terpilih pengurai bahan organik dan pengaktif mikrobial tanah.

Dr. Ramli berkata, produk berkenaan mampu menghasilkan baja organik bermutu tinggi serta mengekalkan mikrob efektif yang mampu memperbaiki kerosakan dan mengembalikan kesuburan fizikal, kimia dan biologi tanah.

Bukan itu saja, malah semasa uji rasa ayam dan ikan tilapia yang menggunakan GenKimo mendapat sambutan menggalakkan di kalangan kakitangan MARDI.

Rata-rata mereka memuji kelazatan ayam dan ikan yang menggunakan GemKimo yang disifatkan berbeza dengan yang lain.

sumber: Utusan Malaysia Online

Isnin, Mei 09, 2011

Ternak burung unta lumayan

BURUNG unta atau Struthio camelus berasal dari benua Afrika dan tergolong dalam order Ratitae iaitu burung yang tidak boleh terbang.

Burung berkenaan tergolong dalam keluarga yang sama dengan burung kasuari, emu, rhea dan kiwi.

Dalam sejarah perkembangan manusia, burung unta mula diternak secara komersial pada tahun 1860 di Afrika Selatan dengan matlamat utamanya untuk penghasilan bulu.

Setelah mengalami beberapa kali kemerosotan dan pemulihan, pada tahun 1945 industri moden burung unta mula berkembang.

Selain bulunya, daging dan kulit merupakan teras utama industri.

Di Malaysia, sebilangan besar burung unta mula diimport pada tahun 1994 dan kini terdapat lebih 35 tempat pemeliharaan burung unta di seluruh negara.

Daging burung unta kian popular di kalangan pengguna dan mudah diperoleh terutama di restoran dan hotel ternama.

Baka burung unta

Terdapat tiga jenis baka iaitu baka South African Black juga dikenali sebagai burung unta Oudtshoorn.

Ia merupakan baka domestik dan paling diminati serta dipelihara serata dunia.

Mempunyai kualiti bulu dan kulit yang tinggi iaitu paling banyak minyak dan daging merah yang pejal jika dibandingkan dengan tiga baka yang lain.

Seekor burung unta African Black boleh mengeluarkan 14 kaki persegi kulit. Tinggi dan berat dewasa 120 kilogram (kg) ketika berumur antara 18 dan 20 bulan.

Baka Blue Neck atau burung unta Somali di mana jantan berwarna biru di tengkuk dan di paha.

Sangat sesuai untuk daging, bersaiz besar jika dibandingkan dengan African Blacks.

Berat dewasa 160kg. Merupakan burung unta yang paling tinggi dan bahagian atas kepalanya botak tetapi mempunyai kualiti bulu yang rendah.

Baka Red Neck pula atau burung unta Massai di mana jantan berwarna merah jambu atau merah di tengkuk dan peha serta jambulnya botak sedikit.

Juga merupakan baka yang tinggi, berat dewasa mencecah 170kg, mempunyai kualiti bulu yang rendah tetapi terlalu agresif atau panas baran.

Sifat burung unta

Sungguhpun ia tidak boleh terbang, tetapi fizikalnya besar, mempunyai leher yang panjang, kuat dan mampu memecut sehingga 65 kilometer sejam (40 batu sejam) malah merupakan burung yang berlari terpantas di dunia.

Oleh itu ia memerlukan kawasan lapang untuk berlari dan bergerak bebas, tidak kira apa jua sistem pengeluaran yang diamalkan.

Sifat-sifat lain yang unik ialah, kakinya yang besar, hanya mempunyai dua jari, otaknya amat kecil berbanding dengan badannya yang besar, pendengaran dan penglihatannya amat tajam dan tabiatnya suka mematuk sesuatu sepanjang hari.

Mekanisme kawalan suhu ada secara semulajadi pada tubuh burung, di mana burung unta menggunakan kepaknya untuk menutup tubuhnya yang tidak berbulu ketika sejuk atau melebarkan kepaknya pada waktu panas bagi membebaskan haba.

Pembiakan

Pembiakan burung unta bermula dari proses pemilihan pasangan yang telah mencapai tahap kematangan seks diikuti dengan proses mengawan, penghasilan telor, pengeraman dan penetasan.

Kematangan seks burung unta adalah ketika berusia antara empat dan lima tahun manakala burung unta yang diternak matang lebih awal iaitu pada umur antara dua dan tiga tahun dan boleh dijual pada umur antara 10 dan 12 bulan.

Seekor burung unta betina boleh menghasilkan telur sehingga antara 40 dan 80 biji setahun.

Telur berkenaan boleh dieram secara semulajadi atau melalui alat pengeraman, tempoh penetasannya memakan masa selama 42 hari.

Seekor burung unta jantan boleh mengawan dengan beberapa ekor burung unta betina, namun nisbah jantan betina 1:1 adalah lebih sesuai.

Pengurusan

Pengurusan bermula dari peringkat perindukan (brooding) dari umur 0 - 3 bulan, diikuti peringkat juvenile dari empat kepada 11 bulan dan peringkat dewasa 12 bulan ke atas.

Bagi burung unta pedaging 40 ekor burung unta boleh dipelihara di dalam kawasan seluas 0.4 hektar (satu ekar).

Dalam sistem intensif, ruangan seluas 50 meter (m) persegi atau lebih diperlukan untuk sepasang burung unta.

Bagi sistem separa intensif kadar bertelor dan kadar pensenyawaan lebih tinggi kerana lebih banyak ruang makanan diperolehi dan peluang untuk mengawan.

Burung unta biasanya suka memakan biji-bijian atau makanan rumusan berbentuk pelet seperti pelet ayam, rumput, buah-buahan dan bunga-bungaan, juga serangga seperti locust.

Rumput yang sesuai di makan terdiri dari Paspalum conjugatum, Panicum maximum, Pennisetum purpureum dan Asystasia coromandeliana.

Ia mempunyai gigi yang sedikit dan lemah, juga ada yang langsung tidak mempunyai gigi.

Kebanyakannya menelan makanan mereka bersama batu kerikil yang berfungsi sebagai gastrolith untuk menggiling makanan di dalam perut.

Burung unta dewasa dianggarkan membawa bersama kira-kira sekilogram batu kerikil kecil ke dalam perut mereka.

Apabila makan, ia akan mengisi kerongkongnya dengan makanan, bolus yang mengandungi campuran makanan dan kerikil kecil akan ditolak masuk melalui esofagus dan seterusnya ke dalam perut untuk dicerna.

Burung unta boleh bertahan tanpa meminum air untuk beberapa hari, dengan menggunakan cecair metabolik tubuh dan kelembapan ketika menghadam tumbuhan sebagai sumber pendapatan air badan, namun mereka juga sangat menyukai air dan acap kali berendam jika air ada disekeliling mereka.

Kawalan dan Kesihatan

Penyakit Avian Pox berlaku pada beberapa spesies burung dan kesannya adalah ketuat yang menggerutu, berwarna coklat dan membesar di sekeliling mata, juga di tepi mulut dan paruh.

Penyakit ini boleh mengakibatkan kematian yang tinggi jika tidak dirawat. Serangga mencucuk/mengigit seperti nyamuk adalah vektor penyebaran penyakit ini.

Pemberian vaksin boleh mengawal penyakit ini. Penyakit Green urine influenza atau influenza avian adalah sangat bahaya. Ia menjangkiti semua spesies burung.

Penyakit ini menyebabkan kematian yang tinggi pada anak berumur kurang dari enam bulan. Oleh kerana jangkitan ini disebabkan oleh virus, tiada rawatan khusus untuk penyakit ini melainkan pencegahan sahaja. Simptom penyakit ini adalah urine berwarna hijau atau green urine.

sumber: Utusan Malaysia Online

Rabu, Mei 04, 2011

Miliki plan takaful dan menang!


GREAT Gifts Galore

Sertai dan menangi hadiah menarik!

Daftar kepada pelan i-Early Payout CriticalCare dan anda secara automatik layak untuk menyertai peraduan ini. :)

Satu plan takaful yang anda buka akan melayakkan anda untuk mendapat hadiah yang menarik ini. Lebih banyak polisi yang dimiliki, lebih besar peluang untuk dimenangi!

Jangan lepaskan peluang keemasan ini dengan menghubungi ejen Great Eastern Takaful anda, Nizam di 019-758 9774 atau emailkan di nizamsky@gmail.com

Selasa, Mei 03, 2011

Pengurusan sempurna puyuh


BURUNG puyuh memerlukan kawasan pembiakan yang bersih serta dilengkapi sistem pengudaraan sempurna bagi memastikannya bebas daripada jangkitan penyakit.


JAPANESE quail atau Coturnix japonica adalah nama saintifik bagi puyuh pedaging. Ia tergolong dalam famili Phasianidae. Pemeliharaan puyuh pedaging tidak memerlukan kawasan yang besar. Ini adalah kerana saiz puyuh jauh lebih kecil daripada unggas lain seperti ayam.

Pemilihan tapak kawasan penternakan sebaiknya hendaklah jauh dari kawasan perumahan dan ladang-ladang unggas yang lain.

Kawasan hendaklah bebas dari banjir dengan mempunyai kemudahan jalan bagi pengangkutan barangan dari luar ke ladang dan sebaliknya.

Tanah berbukit tiada halangan kecuali perlu diratakan bagi setiap kawasan reban yang perlu didirikan. Peredaran udara yang baik juga perlu diambil kira dalam pemilihan kawasan.

Keperluan reban tertakluk kepada kumpulan ternakan atau kekerapan pengeluaran puyuh pedaging.

Bagi pengusaha yang hendak mengeluarkan puyuh pedaging seminggu sekali keperluan bangsal hendaklah sekurangnya lapan unit.

Ini berdasarkan sistem penternakan sekali gus masuk sekali gus keluar bagi setiap bangsal.

Begitu juga bagi keperluan kawasan. Saiz reban untuk memuatkan 10,000 ekor puyuh adalah 10 meter lebar x 21 meter panjang dan 3.6 meter tinggi dengan luas kawasan pemeliharaan seekor sebanyak 210 sentimeter persegi.

Berikan jarak sekurangnya 15 meter antara dua reban. Kawasan penternakan perlu dipagar untuk mengelakkan gangguan dari ternakan atau binatang lain.

Persiapan penerimaan anak puyuh

Sekeliling bangsal perlu ditutup dengan 'polyethelene bagi mengelakkan kemasukan angin sejuk dari luar.

Hanya tiga perempat ketinggian tepi bangsal yang perlu ditutup. Serbuk kayu atau bahan setaraf yang boleh menyerap air dan selamat digunakan setebal lapan sentimeter hendaklah dialaskan di atas lantai.

Kebanyakan peralatan ternakan puyuh adalah sama dengan peralatan ternakan ayam.

Bulatan untuk perindukan 1,000 ekor anak puyuh dan peralatan perindukan hendaklah disediakan sebelum ketibaan anak puyuh.

Bagi sistem menggunakan kotak khas, sekeliling bangsal juga perlu ditutup. Gunakan kertas daripada jenis corrugated sebagai alas lantai dalam kotak.

Tempatkan lebih kurang 100 ekor anak puyuh untuk perindukan bagi setiap petak. Sediakan air dan makanan sebelum kemasukan anak puyuh.

Sistem Pengurusan

Sistem pemeliharaan atas lantai sampah sarap sekali gus masuk sekali gus keluar adalah disyorkan. Dengan sistem ini satu peringkat umur puyuh berada dalam satu bangsal.

Dengan sistem ini pengurusan adalah lebih sempurna dengan kawalan penyakit yang baik.

Sistem pemeliharaan menggunakan kotak kayu khas biasa digunakan oleh penternak tempatan.

Anak puyuh diinduk di dalam kotak perindukan kemudiannya dipindahkan ke kotak pembesaran yang biasanya bertingkat.

Peringkat perindukan

Pengurusan perindukan amatlah penting kerana kegagalan memenuhi kehendak anak puyuh mengakibatkan peratus kematian yang tinggi dan kadar pembesaran yang terencat.

Perindukan adalah pemeliharaan anak puyuh dengan menjaga keperluan suhu dan peredaran serta pengudaraan yang sempurna selama antara 10 dan 14 hari.

Luas kawasan perindukan bagi 1,000 ekor anak puyuh adalah 30 sentimeter persegi/ekor.

Keperluan suhu yang sesuai adalah antara 35 dan 36darjah Celsius pada tiga hari pertama. Selepas itu suhu dalam bilik boleh dikurangkan mengikut keadaan hari.

Pemberian haba tamat pada hari ke-10. Suhu yang rendah mengakibatkan kematian puyuh ia akan berhimpit dan bertindih. Suhu yang terlalu tinggi akan menyebabkan kematian kerana tekanan kepanasan.

Anak-anak puyuh yang mati mesti dikeluarkan setiap hari dan dibuang. Pemberian antibiotik boleh diberikan mengikut situasi.

Dalam sistem pemeliharaan dalam kotak kayu khas, anak puyuh diindukkan di dalamnya selama antara 10 dan 14 hari. Lantai kotak hendaklah dialas dengan kertas kuat atau jenis corrugated paper.

Ini adalah bagi mengelakkan anak puyuh jatuh ke tanah. Kotak kayu ditutup dengan plastik atau guni untuk menahan haba didalamnya.

Pemberian haba adalah dari lampu pijar 100 watt yang digantung ditengah petak kotak tersebut.

Setiap petak berukuran satu meter persegi boleh memuatkan sehingga 80 ekor anak puyuh.

Reban hendaklah ditutup semasa perindukan dengan polyethelene sheets. Peralatan makanan dan minuman adalah seperti dinyatakan diatas.

Peringkat pembesaran

Dalam sistem pemeliharaan atas lantai sarap, kepungan akan dibuka selepas anak puyuh berumur 10-14 hari dimana anak puyuh akan berada sepenuhnya dalam satu bangsal sehingga dijual.

Selepas perindukan bekas minuman automatik digunakan untuk menampung 200 ekor puyuh setiap satu dan bekas makanan gantung digunakan untuk 100 ekor puyuh setiap satu.

Makanan perlu diberikan sepanjang masa tanpa had untuk pembesaran yang cepat. Tentukan air yang bersih diberikan. Elakkan daripada gangguan luar semasa pembesaran puyuh ini.

Masa tamat pemeliharaan adalah apabila umur puyuh mencapai 42 hari.

Pada ketika itu berat badan hidup puyuh adalah purata 290 gram seekor.

Perlu ditekankan disini bahawa kelewatan untuk menjual puyuh akan menyebabkan puyuh mencapai umur kematangan seksual (mengeluarkan telur) dan ini akan menjejaskan kualiti daging. Lazimnya umur kematangan seksual adalah 45 hari.

Bagi sistem pemeliharaan dalam kotak kayu khas, selesai sahaja tempoh perindukan, plastik penutup atau guni hendaklah dibuka. Begitu juga dengan kepungan di reban.

Kertas alas hendaklah dibuang dan puyuh dibesarkan di atasnya. Bekas minuman masih digunakan dan ditempatkan dalam kotak manakala palung makanan hendaklah digunakan untuk pemberian makanan.

Palung makanan hendaklah digantung di sebelah luar kotak untuk kemudahan pemberian makanan. Satu petak boleh membesarkan sehingga 40 ekor puyuh pedaging.

Puyuh akan dibesarkan dalam kotak ini sehingga di proses. Palung minuman dan makanan digantung di luar kotak. Bilangan puyuh yang boleh ditempatkan didalam satu petak atau tingkat bergantung kepada ukuran kotak.

Pemakanan puyuh

Puyuh diberi makanan dari jenis Quail Starter Mash atau makanan permulaan puyuh untuk mendapatkan hasil pembesaran yang cepat.

Makanan permulaan ayam pedaging boleh digunakan sebagai ganti Quail Starter Mash.

Keadaan ini berlaku kerana syarikat pembuat makanan ternakan kurang menjual makanan puyuh pedaging kerana jumlah yang kecil.

Kesihatan

Puyuh pada kebiasaannya mempunyai daya ketahanan terhadap penyakit tetapi ia juga boleh dijangkiti penyakit-penyakit yang biasa terdapat pada unggas lain.

Penyakit-penyakit puyuh yang spesifik adalah seperti Ulcerative Enterititis dan Quail Bronchitis. Kecederaan kerana sifat pemangsa sejenis, keadaan flighty behaviour dan pergaduhan kerana perebutan kedudukan sosial merupakan salah satu sebab utama kematian.

Puyuh juga mempunyai sifat terkejut dan 'excitability yang boleh menjejaskan prestasi.

sumber: Utusan Malaysia Online

5 KAEDAH mengubah kegagalan menjadi KEJAYAAN

oleh Irfan Khairi

Baru-baru ini saya ada membaca artikel mengenai usaha pencarian minyak yang giat dijalankan oleh syarikat pengeluar minyak. Artikel tersebut melaporkan sebelum mereka menggerudi telaga minyak, syarikat perlu mengkaji pembentukan batuan di lokasi dengan teliti.


Tetapi selepas menjalankan analisi saintifik yang terperinci, enam daripada tujuh lokasi yang digerudi biasanya kering dan tidak mengandungi minyak. Syarikat minyak begitu gigih mencari minyak.Justify Full
"GIGIH DI SINI TIDAK BERMAKNA MEREKA MENGGERUDI LUBANG DI TEMPAT YANG SAMA TANPA HENTI, TETAPI MENGGERUDI DI LAIN-LAIN LOKASI APABILA LOKASI TERKINI YANG DIGERUDI TIDAK MEMBUAHKAN SEBARANG HASIL".

Ramai orang yang bercita-cita tinggi mengharungi kehidupan dengan kegigihan dan impian yang mengagumkan. Namun begitu, mereka tidak Berjaya mencapai cita-cita mereka kerana mereka enggan mencuba pendekatan-pendekatan baru.

Ingat, tumpukan pada matlamat kita, jangan sekali-kali berpaling daripadanya. Tetapi jangan 'berdegil' dengan hanya bergantung kepada satu cara sahaja. Apabila pendekatan yang kita gunakan kini tidak mendatangkan hasil yang diharapkan, maka cuba pendekatan-pendekatan baru. Ia akan membezakan antara kegagalan dan kejayaan dengan 5 cara yang boleh kita gunakan sebagai panduan dalam menempuhi cabaran perniagaan;

1. Gabungkan kegigihan dan kesanggupan mencuba perkara-perkara baru. Pastikan kita 'setia' pada matlamat kita tetapi jangan hanya 'setia' pada satu cara atau pendekatan. Kita perlu sanggup mencuba cara-cara dan pendekatan baru.

2. Kaji kegagalan yang kita alami. Belajar daripada kegagalan itu supaya kita boleh Berjaya pada lain kesempatan.

3. Kita perlu berani bersikap kritis terhadap diri sendiri. Kenal pasti kelemahan kita dan ambil langkah-langkah spesifik mengatasinya. Dengan demikian, kita menonjilkan sikap seorang yang professional.

4. Hentikan tabiat suka menyalahkan nasib. Kaji setiap kegagalan yang kita tempuhi dan kenal pasti punca kegagalan itu.

5. Ingat, setiap yang berlaku ada hikmahnya. Kenal pasti hikmah setiap cabaran yang membadai dan luputkan kekececewaan dari ingatan kita.

"Minda kita hanya melihat atau menilai keadaan mengikut apa yang kita mahu lihat. Fokuskan pada aspek positif dan takluki kegagalan."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails