Rabu, Julai 31, 2013

Kiosk keropok lekor


Penggunaan mesin khas untuk menguli tepung keropok lekor menjadikan kerja penghasilan makanan tersebut lebih mudah.


SEBUT sahaja berkenaan produk makanan berasaskan ikan, pastinya ramai akan teringat kepada Terengganu.

Negeri yang sedang pesat membangun itu bukan sahaja terkenal dengan pelbagai produk makanan berasaskan ikan malah turut kaya dengan budayanya.

Keropok lekor umpamanya telah menjadi ikon produk makanan kepada Terengganu di mana makanan tersebut di hasilkan secara besar-besaran untuk dipasarkan ke seluruh negara

Jika dahulu, keropok lekor hanya dinikmati oleh masyarakat Terengganu khususnya di waktu santai tetapi kini, dengan bertambahnya permintaan serta keberkesanan proses pemasaran, produk tersebut boleh dinikmati oleh hampir seluruh rakyat negara ini.

Fenomena tersebut diakui oleh pengusaha produk sejuk beku, Sinku Manufacturing Sdn. Bhd., Zalehah Mohamad.

Katanya, permintaan terhadap produk makanan berasaskan ikan amat tinggi terutamanya keropok lekor.

''Saya memulakan perniagaan ini sejak tahun 2000. Asalnya untuk memasarkan keropok lekor panjang tradisional bagi pasaran di Lembah Klang dan juga Johor Bahru.

''Permintaan yang diterima daripada pengguna amat memberangsangkan," katanya ketika ditemui di pejabatnya dalam program lawatan ke kawasan projek di bawah kelolaan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) di Terengganu baru-baru ini.

Tambahnya, potensi pasaran yang begitu meluas di luar Terengganu telah mendorong Zalehah dan suami menghasilkan keropok lekor sejuk beku.

Produk tersebut bukan sahaja mampu bertahan lama, tetapi mudah di bawa kemana-mana serta kedap udara selain tidak mengubah rasa keropok lekor.

Bagi memenuhi permintaan pasaran yang semakin meningkat, Sinku Food Industries Sdn. Bhd. telah ditubuhkan pada 13 Disember 2005 dan diuruskan oleh Zalehah dan suaminya.

Bertindak sebagai pengurus besar, Zalehah telah melabur sejumlah wang untuk memiliki mesin pemprosesan separa automatik bagi menampung permintaan pelanggan.

Malah, beliau juga turut mendirikan sebuah kilang di Kawasan Perindustrian Cendering yang mampu mengeluarkan satu hingga dua tan keropok lekor sehari.

Jika dahulu, keropok lekor direbus menggunakan dapur kayu api dan diesel namun, atas inisiatif Zalehah, kaedah tersebut telah ditukarkan dengan teknologi yang lebih moden bagi menjaga kebersihan produk makanan yang dihasilkan.

Langkah Zalehah dalam perusahaan keropok lekor bukan sahaja dihargai kerajaan negeri, malah agensi penyelidikan pertanian terkemuka negara, MARDI turut mengenal pasti potensi produk Zalehah dan menawarkan bantuan.

Antara bantuan yang ditawarkan adalah berupa khidmat nasihat serta teknologi terkini daripada MARDI.

Ujar Zalehah, untuk menghasilkan keropok lekor yang berkualiti mereka memerlukan isi ikan yang terbaik.

Namun, ia menjadi cabaran terbaru buat Zalehah kerana untuk mendapatkan isi ikan mereka perlu memproses ikan dan menjadikan kerja-kerja menghasilkan keropok lekor perlahan.

Justeru, Zaleha mengambil keputusan untuk membeli terus isi ikan yang telah diproses daripada peraih.

Isi ikan yang telah diproses tersebut sedikit sebanyak mempercepatkan proses penghasilan keropok lekor dan tekstur serta rasa keropok lekor juga tidak berubah.

Biarpun begitu, keropok lekor yang disimpan agak lama masih menimbulkan masalah antaranya wujud sejenis cecair atau serbuk berwarna putih.

Untuk menyelesaikan masalah tersebut, Zalehah telah mendapatkan khidmat nasihat MARDI dan akhirnya masalah tersebut dapat diatasi.

Sehingga kini, hasil khidmat nasihat serta teknologi MARDI yang diaplikasikan oleh syarikat tersebut mampu menjadikan produk keropok lekor sejuk beku bertahan sehingga enam bulan lamanya.

Kini, Sinku Manufacturing Sdn. Bhd. bersama pengusaha-pengusaha makanan tradisional Terengganu sedang giat berusaha untuk mewujudkan sebuah pusat sehenti bagi menghimpunkan semua produk makanan tradisional.

Katanya, usaha tersebut juga telah mendapat perhatian pihak kerajaan negeri Terengganu dan jika ia berjaya, projek tersebut bakal mengetengahkan produk-produk makanan tradisional Terengganu sehingga ke peringkat global.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130729/ag_02/Kiosk-keropok-lekor#ixzz2abiPYZXp
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Isnin, Julai 29, 2013

Petik kopi lebih mudah


Mohd. Zainal Abidin Johari menunjukkan alat pemetik kopi yang dihasilkan.


Bagi peminat teh atau kopi, pastinya mahukan produk yang bernilai tinggi dan sedap dengan harga yang berpatutan.

Namun, terfikirkah anda tentang penat lelah pekerja yang bertungkus lumus mengumpul kopi mahupun teh di ladang-ladang?

Masihkah anda ingat akan iklan beras yang mahu menyedarkan kita rakyat Malaysia agar menghargai beras biar pun hanya sebutir menerusi slogan Sebutir beras ibarat setitis peluh petani.

Jika menyusuri kaedah pemetik kopi mahupun teh di ladang-ladang, pekerja menggunakan tangan yang mana kaedah tersebut amat perlahan menjadikan produksi juga lambat.

Oleh yang demikian, seorang pegawai penyelidik, Jabatan Penyelidikan dan Inovasi, Giat MARA, Mohd. Zainal Abidin Johari mencipta sebuah peralatan khas untuk memudahkan proses memetik kopi.

Katanya, secara kebiasaan, pekerja mengutip menggunakan tangan kosong dan biji kopi dimasukan ke dalam bekas secara manual.

"Kaedah ini amat perlahan kerana tapak tangan manusia hanya boleh menggenggam beberapa biji kopi sahaja.

"Mereka perlu melakukannya dengan pantas bagi mengejar masa dan hal demikian menjadikan pilihan buah yang baik dilakukan secara rawak dan juga pantas.

"Menerusi pemetik kopi khas, pekerja tidak perlu tergesa-gesa menyimpan biji-biji kopi ke dalam bekas kerana alatan khas tersebut mampu menampung sehingga setengah kilogram (kg) biji kopi dalam satu-satu masa," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di pameran Ekspo Teknologi Malaysia (MTE) 2013 di Pusat Perdagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ujar Mohd. Zainal Abidin, penyelidikan sebelum ini dilakukan untuk tujuan kajian semata-mata. Namun, kini pihaknya melakukan sedikit perubahan dengan mengeluarkan produk sendiri.

Pemetik serbaguna tersebut diletakkan pada tangan yang digunakan untuk memetik kopi, persis seperti sarungan tangan robotik.

Biji-biji kopi yang telah dipetik akan dimasukan terus ke dalam kantung khas yang terdapat pada pemetik tersebut.

Malah, pemetik tersebut juga memiliki injap mekanikal untuk memastikan biji-biji kopi tidak terkeluar daripada kantung apabila tangan direndahkan.

Namun, apabila bekas pemetik kopi diterbalikkan, injap mekanikal tersebut akan terbuka secara automatik.

Selain biji kopi dan daun teh, alat tersebut juga boleh digunakan sebagai pemetik cili padi mahupun buah-buahan yang bersaiz kecil.

Kajian yang dijalankan selama tiga bulan tersebut berjaya menghasilkan prototaip dan keberkesanannya juga telah diuji.

Jelas Mohd. Zainal Abidin, selain mempercepatkan proses memetik biji kopi, kualiti biji kopi juga turut terjamin berikutan bahan tersebut lebih cepat dapat diproses.

Malah, kajian yang dilakukan juga mendapati, penggunaan pemetik kopi tersebut mampu mempercepatkan proses mengumpul biji kopi sebanyak 30 peratus berbanding kaedah konvensional.

Apa yang lebih istimewa, pemetik kopi tersebut juga boleh digunakan di kedua-dua belah tangan pengguna.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130603/ag_02/Petik-kopi-lebih-mudah#ixzz2aP2T0C6O
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Ahad, Julai 28, 2013

Business Model Canvas (BMC)



Rancang Bisnes gaya Mudah dan Berkesan dengan BMC.
BUSINESS MODEL CANVAS (BMC) atau KANVAS BISNES MODEL adalah merupakan satu alat yang digunakan untuk merangka model bisnes.
Business Model atau Model Bisnes adalah susun atur atau kerangka perancangan sesebuah bisnes untuk mencipta, menyampaikan, dan mendapat NILAI yang ditawarkan oleh bisnesnya.
Secara mudah, model bisnes merangkumi bagaimana mencipta Nilai yang dimahukan pelanggan, bagaimana menyampaikan Nilai tersebut, dan bagaimana mendapat hasil daripada Nilai tersebut.
Kanvas Bisnes Model pula ialah Pelan Rancangan Model Bisnes dalam satu muka. Idea kanvas ialah satu tempat kita melontar idea, menilai idea tersebut dan membuat perubahan dengan mudah. Ia adalah satu papan putih (atau hitam) yang diconteng pelbagai idea dalam kerangka mencipta satu model bisnes yang unggul.
Cuba fikir bagaimana kita mahu:
1) Mulakan Bisnes?
2) Survive dalam Bisnes?
3) Sustain (Kekalkan) Bisnes
4) Menang dalam Persaingan (Win the Competition)
5) Menang TANPA Bersaing

Khamis, Julai 25, 2013

Party Set with stand



VR-4263 PORCELAIN 23PC PARTY SET WITH STAND * KK Collection * Ipc Center Bowl + Cover 23cm * 5pc Side Bowl + Cover 18xm * 5pc Small Bowl + Cover 5cm : 
Harga: RM385.00

COD sahaja di Johor dan Kuala Lumpur.


Untuk membeli, sila sms ke 019-7589774 (Nizam). Arahan mudah selanjutnya akan diberikan dalam sms.

Atau anda juga boleh PM inbox kami untuk belian secara borong.
Jaminan kami, anda pasti akan berpuas hati !

Rabu, Julai 24, 2013

Baka ayam kampung terbaik

MARDI bercadang mengeluarkan 10,000 ekor ayam kampung seminggu bagi menampung permintaan.

Gallus gallus adalah nama saintifik bagi ayam hutan merah, Gallus varius untuk ayam hutan hijau, Gallus sonneratii untuk ayam hutan kelabu dan Gallus lafatetii untuk ayam hutan Ceylon atau Sri Lanka.

Namun bagi kebanyakan daripada kita semuanya ialah ayam kampung yang secara mudahnya baka ayam tempatan berwarna perang balung merah, badan tegap dan dibiar berkeliaran atau lepas bebas.

Ayam pedaging dan penelur yang diternak secara komersial serta besar-besaran kini adalah berasal daripada spesies ayam hutan merah.

Berbanding ayam pedaging dan penelur komersial, ayam kampung tidak menjalani proses pembiakbakaan yang sistematik walaupun berasal dari ayam hutan merah.

Azlina Azma Ismail Affendee menunjukkan seekor ayam kampung hasil penyelidikannya di Stesen MARDI Muadzam Shah, Pahang.

Proses pembiakbakaan yang tidak terkawal serta sistematik telah menghasilkan ayam kampung pada hari ini yang mempunyai pelbagai ciri fizikal yang berbeza dari seekor ke seekor walaupun dalam kelompok reban yang sama.

Industri penternakan ayam sama ada untuk pedaging atau penelur telah pun mencapai tahap sara diri (SSL), tetapi bilangan ternakan ayam kampung masih lagi dalam jumlah yang kecil iaitu kurang dari lima peratus sahaja.

Bilangan yang terhad, berserta tempoh penternakan yang lama (12 minggu minimum), ditambah dengan prestasi pertumbuhan yang kurang memuaskan menyumbang kepada harganya agak mahal di pasaran.

Ayam kampung bukan sahaja diternak sebagai sumber pendapatan penternak, tetapi juga untuk sajian-sajian istimewa selain untuk memenuhi masa lapang atau hobi.

Permintaan yang tidak pernah putus terhadap daging ayam kampung menyebabkan bekalan berkurangan.

Ini mendorong orang ramai untuk melibatkan diri dalam penternakan ayam kampung secara komersial.

Namun masalah bekalan anak ayam kampung berumur sehari menjadi penghalang kepada usaha-usaha penternak itu.

Menyedari permasalahan tersebut, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) telah mengambil inisiatif menjalankan penyelidikan pembiakbakaan dan pembaikbakaan ayam kampung.

Usaha menambakbaik baka ayam kampung telah dimulakan seawal tahun 2000 di Ibupejabat MARDI, Serdang, Selangor.

Ayam kampung jantan telah dikahwinkan dengan ayam Sasso betina yang dibawa masuk dari Perancis untuk menghasilkan ayam kampung terpilih MARDI.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130722/ag_01/Baka-ayam-kampung-terbaik#ixzz2ZpTSXRsZ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Alkisah 2 biji benih



2 biji benih di bawah tanah subur…

Benih 1: “Saya nak tumbuh. Saya nak tumbuh akar saya dalam ke dalam tanah mencari air, dan pucuk saya membesar membuka tanah di atas supaya mendapat sinar matahari dan memberitahu dunia musim bunga sudah tiba… Saya nak merasai kehangatan pancaran matahari dan embun pagi…”

Dengan azam demikian, benih 1 tumbuh dan berbuah…

Benih 2: “Kalau saya tumbuh akar ke dalam tanah, saya tak pasti apa yang saya akan temui dalam kegelapan. Jika saya tumbuh ke atas membuka tanah, ia mungkin merosakkan pucuk saya jika tanah keras… apa kata bila daun saya buka dan ada siput nak makan, apa yang saya boleh buat? Jika saya mula berbunga, ada budak kecil datang memetik bunga, apa saya nak buat… jadi elok, saya tunggu line clear dulu sebelum berbuat apa-apa.”

Benih 2 menunggu dan tidak tumbuh.

Tetiba satu hari, ada seekor ayam datang mencari makan, mengorek tanah yang di mana Benih 2 ditanam, dan terus menelan Benih 2 yang masih tertunggu-tunggu bila nak tumbuh.

Wahai anakku,


Kuatkan azammu dan mindamu ketika engkau sudah mengambil keputusan untuk melakukan sesuatu. Bisikan syaitan akan cuba melemahkan semangatmu dan meniup api malasmu untuk menangguhkan kerjamu sekiranya engkau habiskan masa memikirkan perkara-perkara yang kamu tidak tahu.

Mulakan kerja yang diniatkan dahulu. Dapatkan momentum dahulu. Dengan adanya momentum wahai anakku, masalah yang datang mengunjung tidak lagi dilihat sebagai masalah. Sebaliknya mindamu akan menafsirnya sebagai cabaran yang seronok untuk diatasi. Itu lumrah kehidupan di dunia sementara ini.

Wahai anakku,


Jangan sesekalimu menjadi seperti Benih 2 yang aku ceritakan di atas. Jangan, kerana ia hanya membazir masa kamu. Percayalah pada Allah dan tumbuhlah seperti Benih 1, Allah akan tunjukkan jalannya selagi kamu tidak membiarkan jiwamu jauh daripada Tuhanmu.

Senyum

Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)

Raffles



Ruffles Set ---- 1 bedsheet with ruffles 4 Pillow cases (With ruffles or oxford) 

1 bolster case. 



Tawaran Harga Istimewa: RM180.00 (tidak termasuk pos)

Berminat?

Boleh SMS saya untuk langkah pembelian:

019 -7589774 (Nizam) atau emailkan ke nizamsky@gmail.com

Selasa, Julai 23, 2013

Eksklusif baju Melayu denim


ABD. LATIF sudah lebih 20 tahun berkecimpung dalam dunia fesyen baju Melayu.


BAJU Melayu sinonim dengan sambutan Aidilfitri. Bagaikan menjadi pakaian rasmi pada 1 Syawal, pelbagai warna busana tradisional itu memeriahkan lagi sambutan lebaran.
Baju Melayu teluk belanga dan baju Melayu cekak musang sudah menjadi signatur pakaian tradisi itu sejak zaman berzaman. Namun, perkembangan fesyen global menuntut perubahan kepada gaya penampilan busana itu.
Seiring transformasi tersebut, butik baju Melayu Lat’s Collection turut tidak mahu ketinggalan meraikan perubahan global dengan menyuntik elemen moden dalam sehelai baju Melayu.
Memperkenalkan fesyen-fesyen baru yang lari daripada gaya statik pakaian itu, pemilik Lat’s Collection, Abd. Latif Saiman, 45, menjelaskan permintaan generasi baru terhadap baju Melayu tidak pernah surut saban tahun, biarpun perlu bersaing dengan pelbagai pakaian moden lain.
“Golongan muda tidak mahu kalah dalam berfesyen pada hari lebaran. Bagaimanapun generasi muda lebih berminat dengan gaya-gaya terkini dalam rekaan baju Melayu,” kata Abd. Latif ketika ditemui di gerai jualannya yang berlokasi di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur.
Jika pada tahun-tahun sebelumnya, Abd. Latif menyuntik elemen seperti sulaman, hud atau butang leher bertali, tahun ini menambahkan keunikan rekaannya, lelaki yang sudah 20 tahun terlibat dalam bidang tersebut memperkenalkan koleksi baju Melayu denim.

NORHAYATI menunjukkan lengan baju yang boleh dibutang untuk memudahkan pemakainya menyinsing lengan baju Melayu.


“Pada tahun ini koleksi kami memperkenalkan rekaan baru iaitu baju Melayu dengan fabrik denim. Fabrik denim digunakan pada seluar untuk memberikan kelainan penampilan, selain turut digunakan sebagai kemasan pada lengan dan leher baju.
“Terdapat dua pilihan warna iaitu biru dan kelabu. Untuk memberikan nilai eksklusif, baju Melayu denim ini dihasilkan dalam jumlah yang terhad,” kata isteri Abd. Latif, Norhayati Muhamad, 42, sambil menunjukkan terdapat butang pada bahagian siku baju untuk melengkap gaya moden.
Tidak ketinggalan untuk memeriahkan perniagaan di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur, Lat’s Collection juga membuka gerai di lokasi itu.
Kosmo! yang berkesempatan berkunjung ke gerai itu rambang mata menyaksikan baju-baju Melayu yang diberi suntikan gaya moden terutama pemilihan fabrik polos terang dan fabrik motif jalur.
Selain rekaan fabrik denim, terdapat pelbagai lagi variasi pakaian tradisional menarik yang masih mengekalkan identiti klasik baju Melayu.
Jika anda ingin membuat kelainan untuk busana pada 1 Syawal tahun ini bolehlah mengunjungi gerai tersebut di Jalan Masjid India yang menjual baju Melayu pada harga bermula dari RM80 hingga RM350 selain pelbagai aksesori lain.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0904&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm#ixzz2ZqJR5gjp 
Hakcipta terpelihara 

Isnin, Julai 22, 2013

Adakah usahawan dilahir ataupun dicipta?



Dalam Business Horizons, Edisi September-Oktober 1986, John G Burch menyatakan bahawa seseorang usahawan harus mempunyai sembilan sifat keperibadian seperti berikut:


  • Keinginan untuk mencapai: daya usaha untuk mengatasi masalah dan melahirkan usaha niaga yang berjaya.
  • Kerja keras: sikap mabuk kerja.
  • Sikap pembelaan: kesanggupan mengetuai dan mengawasi usaha mereka sehingga ia boleh berdikari.
  • Pengakuan bertanggungjawab: kesanggupan memikul tanggungjawab kepada usaha-usaha dari segi moral, undang-undang dan mental.
  • Orientasi ganjaran: keinginan mendapat ganjaran untuk ikhtiar; ganjaran boleh mengambil bentuk selain daripada wang, seperti pengiktirafan dan rasa hormat.
  • Sikap yang optimistik: pengamalan falsafah bahawa masa kini adalah masa yang terbaik dan apa-apa sahaja dapat dilakukan.
  • Orientasi kepada kecemerlangan: pencapaian sesuatu yang dapat memberi kebanggaan.
  • Pengurusan: kemahiran dalam penggabungan bahan-bahan usaha serta dalam pengelolaan manusia.
  • Orientasi mendapat untung: keinginan mendapat ganjaran, akan tetapi untung cuma merupakan kayu ukur kejayaan.

Daripada sifat-sifat ini, salah dua antaranya lebih merupakan sifat yang semula jadi, yakni "keinginan untuk mencapai" serta "keupayaan untuk bekerja keras". 

Keupayaan untuk bekerja secara keras dan lama dalam penerusan projek yang tertentu memerlukan penggabungan tenaga fizikal, emosi dan intelektual yang tidak dapat diransang secara dibuat-buat.

Oleh demikian, seseorang usahawan perlu mempunyai dua kumpulan sifat, yakni satu kumpulan yang semula jadi, dan lagi satu yang dapat diperolehi. 

Dengan kata lain, sebahagian daripada sifat-sifat usahawan perlu dimiliki sewaktu dilahir dan sebahagian lagi harus diperolehi. 

Sesiapa yang tidak mempunyai kedua-dua ciri tersebut sewaktu dilahir tidak dapat menjadi usahawan ataupun tidak mungkin berjaya sebagai usahawan, dan sesiapa yang mempunyai kedua-dua ciri ini tetapi malas memperolehi ketujuh-tujuh sifat yang lain juga tidak akan berjaya sebagai usahawan.

Penentuukur kecenderungan keusahawanan

John Burch memberikan penentukur untuk menentukan kecenderungan seseorang kepada keusahawanan. Matriksnya adalah seperti di bawah.

Pada hujung nyah keusahawanan adalah buruh sedangkan pada hujung keusahawanan adalah usahawan pereka yang bukan sahaja mengeksplotasikan gagasan tetapi juga merekakannya. 

Antara kedua-dua keterlaluan terdapat jenis-jenis pekerjaaan yang lain, menurut kecenderungan yang dipertunjukkan.

Jika kesemua unsur sikap seseorang adalah di sebelah kanan skala, namun mereka mempunyai kemungkinan yang besar untuk menjadi usahawan, akan tetapi sekiranya terdapat mana-mana satu unsur yang berada pada kiri skala, kemungkinan ini akan terjejas.

frames

Quilt Bedspread



100% cotton, LAUREA 606

(1 quilt bedsheet, 2 pilllow cases.)

350-380 threads count


Ia didatangkan dengan tawaran Harga Istimewa: 

RM190.00 (tidak termasuk pos)

Berminat?

Boleh SMS saya untuk langkah pembelian:

019 -7589774 (Nizam) atau emailkan ke nizamsky@gmail.com

Jumaat, Julai 19, 2013

Ternak Jamnapari sebagai percubaan

Memberi makan kepada ternakan menjadi rutin kepada Mohd. Sakdan Kamsah meskipun sibuk dengan urusan lain.

SAYA berminat untuk menternak kambing sejak dari kecil lagi. Selain boleh memberi sumber pendapatan tambahan, ia juga merupakan satu pekerjaan mengikut sunnah nabi," kata bekas Pengurus Agensi Iklan, Mohd Sakdan Kamsah.

Oleh kerana minat yang mendalam, dia sanggup membelanjakan wang sendiri untuk menternak pelbagai jenis kambing yang menjadi sumber pendapatan keduanya.

Mohd. Sakdan berkata, kesungguhan itu dibuktikan dengan kesanggupannya membelanjakan kira-kira RM25,000 untuk menyediakan kelengkapan khusus untuk keperluan menternak kambing.

''Nasib saya agak baik apabila pada mulanya ada penternak ingin menjual sebuah kandang dengan harga RM15,000 yang mempunyai 35 ekor kambing.

''Selepas tiga bulan kambing itu membiak dan mendapat lagi 11 ekor dan kini jumlah kambing yang diternak telah mencecah 60 ekor.

''Dari situ bermulalah aktiviti penternakan kambing yang telah dijalankan lebih setahun yang lalu. Saya yakin permintaan kambing akan meningkat tinggi terutamanya semasa musim Hari Raya Korban atau perayaan Deepavali," katanya kepada Utusan Malaysia yang mengusahakan ternakan tersebut di Kampung Taliair, Morib, Selangor.

Dia mengusahakan projek tersebut bersama seorang lagi rakannya yang menjaga sepenuh masa ternakan tersebut.

''Alhamdulillah hasil dari penat lelah itu, pada mulanya dengan campuran 25 ekor kambing biasa dan Jamnapari, kini kambing tersebut telah membiak menjadi 60 ekor yang diusahakan secara fidlot.

''Sebilangan kambing berkenaan boleh dijadikan baka yang kalau dijual boleh mencecah sehingga RM10,000 seekor," katanya.

Menurut Mohd Sakhdan, dia menternak kambing Jamnapari kerana kandungan daging haiwan tersebut kurang lemak dan digemari orang ramai.

Beliau berkata, mengusahakan ternakan kambing perlu mempunyai minat dan kesungguhan serta sentiasa turun padang untuk memastikan kambing yang diternak tidak berpenyakit dan mempunyai tahap kesihatan yang baik.

Menurutnya, pengalaman itu boleh diperoleh dengan mengikuti kursus yang ditawarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) serta selalu bertanyakan kepada penternak yang lebih berpengalaman.

Mohd Sakdan berkata, berdasarkan pengalamannya dalam menternak kambing Jamnapari, baka berkenaan amat suka kepada rumput napier kerana mengandungi cukup protein dan air.

Daun kangkung juga boleh diberi makan kepada kambing-kambing berkenaan.

''Setiap hujung minggu saya menggunakan kesempatan ini untuk menyabit rumput napier yang banyak terdapat di tepi-tepi jalan menghala ke Banting.

Kalau saya dapat menyabit rumput dan penuh satu van ia boleh menyediakan keperluan makanan sehingga lebih seminggu," katanya.

Dia juga memberi petua bagaimana untuk mendapatkan daging kambing yang pejal dan berkualiti iaitu dengan memberi air gula merah kepada ternakan.

Di samping itu kambing boer juga dikahwinkan dengan jenis jamnapari untuk mendapatkan baka yang baik.

Mohd. Sakdan berkata, sungguhpun rumput napier mudah terdapat di tepi-tepi jalan raya, tetapi ia perlu diproses terlebih dahulu supaya tidak mendatangkan masalah kepada ternakan tersebut.

Selain rumput napier, daun kelapa sawit dan pelet turut dijadikan makanan kepada kambing-kambing tersebut.

''Apa yang menjadi masalah kepada saya pada masa kini, rumput napier berkenaan kini dihancurkan dengan memotongnya secara manual.

"Bagaimanapun jika jumlah kambing semakin bertambah saya memerlukan mesin untuk memotong rumput-rumput berkenaan.

''Sebelum ini saya ada merayu kepada Menteri Pertanian dan Asas Tani membantu menyediakan mesin penghancur rumput napier berkenaan yang dianggarkan melebihi RM3,000 tetapi sehingga kini belum ada sebarang jawapan," katanya.

Ketika ditanya mengenai masa depan ternakan kambingnya, Mohd. Sakdan berkata, dia mahu menjadi usahawan ternakan yang berjaya dengan menjadi pembekal daging kambing terkemuka di negara ini ini dengan memasarkannya secara besar-besaran.

Di samping itu, dia turut membela kambing saanen yang boleh menghasilkan susu untuk dijual.

''Saya juga bercadang untuk menghasilkan baka induk yang bermutu kerana ini juga mampu memberi sumber pendapatan yang baik kepada penternak.

''Untuk itu, saya bercadang untuk memohon bantuan daripada Kementerian Pertanian dan Asas Tani untuk membesarkan kandang sedia ada untuk menjadi sebuah ladang ternakan," katanya.

Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan baka kambing boleh menghubungi Mohd. Sakdan di talian 012-3125596.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130715/ag_04/Ternak-Jamnapari-sebagai-percubaan#ixzz2ZSF9UooZ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Rabu, Julai 17, 2013

4 cara bersyukur ketika hadapi penolakan jualan

bersyukur walaupun jualan ditolak

oleh: Rosli Baharuddin

Amat mengecewakan apabila dengan begitu mudah kita kehilangan apa yang kita hajati ketika melakukan jualan. Ia merupakan suatu perasaan kehilangan yang besar dan cukup merugikan apabila ianya benar-benar terjadi.

Kita merasa yakin untuk mengecapinya dengan mudah tetapi malangnya dengan mudah peluang ini hilang sekelip mata. Inilah antara halangan terbesar dan yang paling ditakuti oleh kita ketika mahu melakukan sesuatu jualan.

Apa yang disangka mudah untuk memperolehinya sebenarnya tidak mudah untuk kita perolehinya ketika melakukan jualan. Antara kegagalan biasa yang kita hadapi ketika melakukan jualan ialah seperti:

  • Gagal dalam mendapatkan penutupan jualan
  • Gagal dalam mendapatkan temu janji
  • Gagal untuk bertemu dengan prospek walaupun temu janji telah ditetapkan
  • Gagal memberikan sinar harapan kepada bakal pembeli atau pelanggan ketika pembentangan jualan dilakukan
  • Gagal mendapatkan kembali para pelanggan yang telah setia berurusan dengan kita.

Ia sememangnya amat mengecewakan tetapi secara jujurnya kita perlu dengan rela hati menerimanya dengan hati yang terbuka. Ya, ianya agak menyedihkan tetapi kita perlu sedar bahawa ia bukanlah pengakhiran karier kita dalam jualan.

Bersyukur walaupun jualan ditolak

Pasti ada hikmah, pengajaran dan iktibar disebalik apa yang berlaku. Sebaik-baik tindakan yang perlu kita lakukan bila mengalami kegagalan ini ialah bersyukur kepada Allah, berfikiran positif dan melakukan perkara-perkara seperti berikut:

#1 – Redha Atas Apa Yang Terjadi

Tak perlu bersedih memikirkan apa yang telah berlaku. Terimanya dengan seadanya. Ini kerana setiap kejadian yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.

Sekali gagal bukanlah bererti gagal selama-lamanya. Teruskan sahaja usaha yang anda lakukan, pasti akan ada kejayaan yang menanti tanpa kita ketahui. Yang penting teruskan saja usaha tanpa mengenal erti putus asa dan kecewa.

#2 – Tetapkan Kembali Mindset

Tetapkan dalam diri kita bahawa dalam setiap kegagalan yang berlaku ialah merupakan satu cabaran yang perlu ditempuh dengan hati yang terbuka tanpa adanya rasa kecewa dan putus asa.

Apa yang kita lakukan ialah buat dengan sebaik mungkin. Bukan dengan angan-angan kosong tapi lakukannya dengan penuh matlamat untuk mencapai kejayaan. Fikir yang positif agar tindakan juga akan turut positif.

#3 – Sentiasa Muhasabah Diri

Berfikir semula  dan bermuhasabah diri mencari di mana salah dan silap kita di atas kegagalan yang dilalui. Sentiasa mengkaji dan mengetahui silap diri agar kita tidak sama sekali mengulangi apa yang telah kita lakukan pada masa depan.

Jika anda mahu berjaya, anda perlulah sentiasa melakukan bedah siasat agar apa jua yang kita lakukan sentiasa kelihatan sempurna di hadapan bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui.

#4 – Tidak Putus-Putus Berdoa

Sentiasalah meminta dan berdoa kepada Allah sama ada urusan tersebut berjaya ataupun tidak. Mintalah kepada Allah agar segala tugasan kita sentiasa dipermudahkan.

Dan jangan lupa minta juga kepada Allah agar setiap bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui terbuka hati untuk menerima produk yang ditawarkan dengan mudah sekali.

Hanya pada Allah tempat kita meminta dan hanya pada Allah sahaja tempat kita menyerahkan diri kita. Tapi kena ingat doa perlu disusuli dengan usaha kerana jika hanya berdoa tanpa usaha,  sudah pasti hasilnya tidak ke mana.

Bersyukur walaupun penolakan jualan berlaku

Yang paling penting ialah jangan sesekali mudah putus asa dan kecewa. Kita perlu sentiasa cuba dan mencuba lagi sehingga berjaya. Ingatlah bahawa gagal sekali bukanlah bermakna gagal segala-galanya. Pasti ada jalan penyelesaiannya yang akan menyinarkan harapan buat diri kita.

Kita perlu bersedia untuk mengalami kegagalan pada bila-bila masa untuk beroleh kejayaan yang gemilang. Sentiasa ada jalan jika kita tidak putus-putus berusaha. Semuanya adalah ketentuan Allah, asalkan apa jua yang kita lakukan ini dibuat dengan bersungguh-sungguh dan konsisten.

Usah sedih, kalut dan resah jika anda mengalami kegagalan. Lakukannya dengan sebaik mungkin agar kita mampu mengecapi kejayaan dengan lebih mudah pada masa hadapan.

Selasa, Julai 16, 2013

Mesin membuat kiub ais

Mesin untuk menghasilkan kiub ais yang telah siap di bengkel ZDA, Rawang.

MASYARAKAT Malaysia pada masa kini, amat menggemari minuman ais. 

Setiap kali mereka keluar bersama-sama keluarga, rakan-rakan mahupun sesiapa sahaja, pasti mereka meminta pesanan minuman berais, seperti milo ais, teh 'O' ais, nescafe ais dan sebagainya.

Ruangan inovasi kali ini, menampilkan mesin membuat ais kiub. Mesin ini dapat memudahkan dan menjimatkan masa pengguna terutamanya dari kalangan peniaga yang memerlukan ais dalam kuantiti yang banyak dan masa yang pantas.

Mesin membuat ais kiub atau disebut juga ice maker adalah mesin membuat ais batu secara automatik.

Mesin ini sangat sesuai digunakan untuk restoran, kafeteria, rumah dan sebagainya.

Ini kerana ais batu yang dihasilkan berbentuk seperti kotak-kotak kecil. 

Pengguna hanya perlu memasukkan sahaja ais ke dalam gelas tanpa bersusah payah lagi memecahkan blok ais dan sebagainya.

Mesin membuat ais kiub ini sangat membantu para peniaga industri kecil dan sederhana (IKS) untuk mempercepatkan proses ais kiub dalam waktu yang singkat dengan kuantiti yang banyak.

Dengan kawalan secara automatik dan kuasa 230V / 50Hz , mesin ini mampu menampung 20kg ais kiub dalam sesuatu masa.

Penghasilan mesin ini adalah atas permintaan pelanggan yang meminta kami membuat satu mesin khas untuk memudahkan mereka dalam proses pengeluaran ais kiub.

Mesin yang dihasilkan adalah mengikut spesifikasi pelanggan. Oleh itu, pelanggan boleh mereka bentuk mesin tersebut dan Zull Design Autotronic (ZDA) akan cuba menepati kehendak mereka.

Bagi menghasilkan mesin yang memenuhi spesifikasi pelanggan perbincangan antara dua pihak amat penting dan dapat membantu.

Dengan itu mesin yang mereka tempah memenuhi keperluan dan kos berpatutan. Tanpa perbincangan, dikhuatiri mesin yang dihasilkan tidak berfungsi dan bermasalah.

Di samping itu, perbincangan juga bertujuan untuk membincangkan reka bentuk mesin yang diinginkan mengikut kesesuaian tempat mereka.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130715/ag_02/Mesin-membuat-kiub-ais#ixzz2ZCkghwVr
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Ahad, Julai 14, 2013

Elaun, dividen dan cukai pendapatan peribadi businessman


Dari kelas ABS

Elaun, dividen dan cukai pendapatan peribadi bisnesman....

Apabila kita mempunyai syarikat sendirian berhad, kita membayar modal saham. Kita juga berkerja sebagai staff dalam syarikat kita itu.

Kita menerima:

1. Gaji sebagai staff
2. Dividen dari saham yang kita bayar

Sebagai pemilik saham syarikat, kita menerima keuntungan pada hujung tahun dalam bentuk dividen. Lazimnya dividen itu memang banyak, boleh berpuluh ribu, boleh beratus-ratus ribu.

Apabila kita terima gaji dan dividen dalam bentuk wang tunai, cukai pendapatan kita tinggi.

Bagi mengurangkan cukai, kita boleh kurangkan gaji dan dividen tunai kita itu dengan meminta syarikat menaikkan 'perks' yang layak kita terima.

Contoh perks:

1. Kereta yang dibelikan untuk kegunaan kita dan kos maintainance.
2. Perbelanjaan membeli minyak dan toll yang boleh kita claim.
3. Bill farmasi, klinik dan hospital.
4. Bill langganan akhbar internet, buku dan majalah.
5. Elaun telefon dan pakaian kerja.
6. HP, laptop dll alat kerja.
7. Tiket perjalanan.
8. Percutian.
9. Staff pembantu rumahtangga.
10. Drebar peribadi rasmi.

Jumaat, Julai 12, 2013

Strategi Perniagaan Kencang Gaya Abdul Rahman bin Auf

Abdul Rahman bin Auf - Strategi PerniagaanAssalamualaikum dan salam kejayaan buat para pembaca Majalah Niaga yang setia sekalian. 
Artikel kali ini membawakan perkongsian tentang strategi yang diamalkan oleh tokoh perniagaan Islam yang tidak asing lagi iaitu Abdul Rahman bin Auf r.a.
Seperti yang pembaca sedia maklum, Abdul Rahman bin Auf merupakan salah seorang sahabat Rasulullah SAW yang hartawan namun tetap zuhud. Beliau telah banyak membelanjakan harta
kekayaannya ke jalan agama.
Beliau adalah seorang usahawan yang termasyhur ketika itu (seorang bilionair jika dibandingkan dengan zaman sekarang).
Salah satu perniagaan yang dijalankan oleh beliau adalah perniagaan unta. Beliau berjaya mendominasi perniagaan unta ini yang sebelum itu telah pun didominasi oleh kaum Yahudi.
Persoalannya, bagaimana Abdul Rahman bin Auf mampu mematahkan strategi kaum Yahudi?

Strategi #1 – Jual Unta Harga Kos

Beliau menggunakan strategi jualan pada harga kos. Ya, unta-unta beliau dijual pada harga kos, bermakna beliau langsung tiada untung. Berkesankah strategi seperti ini? Hasilnya, semua yang ingin membeli unta akan pergi ke Abdul Rahman bin Auf.
unta
Beliau langsung tidak mengambil keuntungan dengan hasil jualan unta, namun apabila ditanya kepada beliau, beliau menjawab:
Keuntungan tidak diambil dari hasil penjualan unta. Unta dijual pada harga kos. Tetapi, keuntungan diambil dari menjual “tali pengikat unta”.
Dari situlah datangnya keuntungan beliau berniaga. Tali-tali yang dijual adalah cantik dan bermacam- macam warna. Jarang orang lain yang berniaga unta dapat menandingi kelebihan beliau berniaga.
Sebenarnya, pada zaman ini ramai peniaga-peniaga yang menggunakan strategi ini, lebih-lebih lagi peniaga yang mempunyai modal pusingan yang besar.
Ramai peniaga-peniaga terutamanya kedai-kedai borong yang menjual pada harga rendah bagi barangan yang biasa dibeli pengguna, namun secara ‘tersembunyi’ menaikkan harga bagi sesetengah barangan mereka.
Pembeli yang sudah ‘kerasukan’ membeli barangan mereka pasti akan tidak sedar bahawa sesetengah barangan mahal pula harganya, namun tetap berbelanja dengan alasan ‘malas’ untuk pergi ke kedai lain.
Strategi ini jarang sekali dilakukan oleh para peniaga. Tidak ramai yang berani mengambil risiko ini kerana jika tersilap langkah, kerugian besar yang menanti peniaga.
Berbalik kepada kisah sahabat Rasulullah SAW, Abdul Rahman bin Auf adalah seorang saudagar dan usahawan termasyur yang telah dijanjikan syurga. Beliau sangat banyakmenyumbangkan hartanya pada jalan Allah. Apabila diminta untuk menderma, pasti tidak akan ditolaknya.
Selain strategi #1 di atas, Abdul Rahman bin Auf pernah ditanya tentang apakah strategi perniagaannya yang lain sehinggakan menjadi hartawan yang terkemuka pada zaman itu?

Strategi #2 – Syukur Walau Untung Sedikit

“Aku tidak pernah menolak keuntungan walaupun sedikit.”
Frasa di atas sangat memberikan kesan yang positif bagi para usahawan dalam mengatur strategi perniagaan. Jangan sesekali ambil mudah soal keuntungan yang bakal diambil dari pembeli, dan jangan pula mengambil mudah soal halal dan haram dalam perniagaan.
Sebagai contoh, sekiranya kita mempunyai kos tanggungan seperti kos penghantaran, kita harus bijak mengira kos supayakeuntungan dapat ditampung walaupun kos penghantaran produk biasanya tidaklah seberapa. Dari segi halal haramnya, jangan pula ada unsur-unsur riba dalam menguruskan perniagaan.

Strategi #3 – Jangan Seksa Pelanggan

“Aku tidak pernah melambatkan penjualan barangan daripada yang meminta.”
Sekiranya ada permintaan, beliau akan sedaya upaya mendapatkan barangan yang diminta oleh pelanggan. Strategi ini boleh diaplikasikan dalam perniagaan yang dijalankan. Ada segelintir usahawan yang bersikap ‘malas’ dan mengambil mudah perkara ini.
Sekiranya pelanggan bertanyakan tentang sesuatu barangan, peniaga hanya membiarkan pelanggan berlalu pergi dengan menyatakan, “Barang yang diingini tidak dijual disini”.
Peniaga yang bijak tidak akan mudah ‘melepaskan’ pelanggan seperti ini, sebaliknya akan berusaha sedaya upaya mendapatkan bekalan barangan yang diminta dari jaringan rakan-rakan perniagaannya yang lain.

Strategi #4 – Sila Bayar Tunai

“Aku tidak menjual secara tangguhan bayaran.”
Bayar TunaiAbdul Rahman bin Auf tidak mengamalkan cara tangguhan bayaran yang rata-rata ramai dikalangan para peniaga yang mengamalkan teknik ini. Beliau menjalankan urusniaga dalam bentuk tunai. 
Sebenarnya dengan mempercepatkan bayaran, peniaga akan mendapat pusingan modal dengan lebih cepat, dan mudah untuk digunakan bagi membeli barangan yang baru untuk dijual.
Seterusnya timbul pula persoalan mengapa Pasar Ansar kepunyaan Rasulullah SAW di Madinah mencipta sejarah menang besar dalam persaingan perniagaan dengan peniaga yahudi atau orang bukan Islam Madinah?
Rahsianya penting yang harus peniaga Islam ketahui ialah setiap malam yang sepi waktu dinihari, para pelaksana perniagaan diketuai oleh Saidina Abdul Rahman bin ‘Auf r.a. sendiri akan bermunajat kepada Allah dan Rasul, untuk menyokong dan memberi kerjasama dalam perniagaan mereka.
Mereka semua melakukan solat hajat, berdoa, taubat, zikir wirid, membaca Al-Quran, selawat dan lain-lain ibadah sampingan demi mendapatkan Tuhan sebagai penolong dan pemimpin. Maka jatuhlah ke hati mereka mukjizat Rasulullah SAW mengajarkan bagaimana perniagaan menurut Islam atau cara berniaga yang disuruh Allah SWT.
Mereka akhirnya dapat menawan hati penduduk kota Madinah. Para penduduk mula beralih daripada peniaga yahudi kepada peniaga pimpinan Abdul Rahman bin auf r.a. Beliau memupukkan rasa kasih sayang sesama peniaga dan para pelanggan.
Rindu untuk duduk bersama Rasul dan para sahabat membuatkan orang Madinah akhirnya berpusu-pusu membeli di Pasar Ansar. Maka akhirnya peniaga yahudi mula meninggalkan kota Madinah.
Begitulah kehebatan strategi perniagaan yang diamalkan Abdul Rahman bin Auf yang harus dijadikan contoh kepada kita lebih-lebih lagi sebagai peniaga. Hamka amat tertarik dengan jawapan yang telah diberikan oleh Abdul Rahman bin Auf.
Jika ada yang bertanya tentang rahsia perniagaannya, Abdul Rahman bin Auf menjawab;
“Aku tidak menjual barang-barang cacat, aku merasa cukup dengan untung yang sedikit kerana aku tahu Allah memberkati..”
Kehebatan beliau dalam perniagaan tidak dapat disangkal lagi. Sejarah pernah merekodkan bahawa beliau pernah menjual seribu ekor unta dalam masa sehari sahaja. Beliau menjualnya dengan harga yang murah, beliau hanya mengambil untung atas tali yang mengikat untasahaja.

3 Strategi Berniaga Klasik Cara Sahabat Nabi

Setiap utas tali itu, beliau mendapat untung satu Dirham. Dengan itu, beliau berjaya memperolehi keuntungan seribu dirham dalam satu hari. Beliau benar-benar melaksanakan apa yang disabdakan oleh Rasulullah SAW dalam hadith baginda:
“Hendaklah kamu berniaga, sesungguhnya perniagaan itu menjana 9/10 daripada rezeki”. (Hadith Riwayat Imam Ahmad)
Kesimpulan ringkas yang dapat dibuat daripada strategi perniagaan Abdul Rahman bin Auf:
  1. Jangan menolak rezeki walaupun sedikit. Adakalanya kita terpaksa menurunkan keuntungan perniagaan kita. Dengan itu, keuntungan masih kita perolehi. Rezeki masih menyebelahi kita walaupun sedikit.
  2. Percepatkan segala urusan jual beli. Percepatkan segala layanan pelanggan. Terbukti dari zaman dahulu sehingga kini, kelajuan dan kepantasan menangani masalah dan pelanggan dalam perniagaan akan memberi pulangan yang tinggi. Pelanggan pula akan suka kepada peniaga sebegini. Dengan memudahkan urusan pelanggan, besar kemungkinan pelanggan akan melanggan buat kali kedua dan seterusnya.
  3. Urus niaga haruslah dijalankan dalam tunai sahaja. Di mana ia akan menguntungkan kedua belah pihak samada pelanggan mahupun peniaga.
Sekian dahulu artikel untuk kali ini. Moga bertemu lagi dalam artikel berikutnya. Salam kejayaan dari saya, Hasryn Hamka.
Kredit: fondospantallaone, cecilimages, cashforsilverco

Rabu, Julai 10, 2013

Dua petua apabila berunding



oleh Irfan Khairi

Dalam perniagaan, kita tidak lari dari rundingan, atau negotiation. Tidak kira, dengan pembekal, pelanggan, pengedar, dan sebagainya. Dalam buku The Art of Negotiation, dua petua untuk berunding dengan berjaya. 

Pihak yang ingin perundingan itu untuk berjaya, adalah pihak yang mempunyai kelemahan dalam rundingan tersebut. Ini bermakna, sekiranya anda ingin sesuatu rundingan itu berjaya, cara terbaik adalah, jangan tunjukkan bahawa anda ingin sangat perundingan tersebut berjaya. 

Be neutral… buat muka biasa sahaja. Lebih banyak anda beri sebab kepada pihak satu lagi berminat dengan permintaan anda, lebih baik terma rundingan yang anda akan dapat. 

Ini bermaksud, tunjukkan nilai dan manfaat sebanyak yang mungkin untuk pihak satu lagi menerima rundingan anda. Lain kali bila anda berunding, ingat dua petua ini. Anda akan dapat lihat kekuatan rundingan akan berpihak kepada anda.

Selasa, Julai 09, 2013

Kebolehan berunding dalam perniagaan

Posted by Irfan Khairi under Tip Perniagaan
Kebolehan berunding atau negotiation skill adalah satu lagi kebolehan yang perlu ada dalam menjalankan perniagaan. Dalam menjalankan perniagaan, anda tidak akan dapat lari dari berunding (negotiate) mungkin dengan pelanggan, pembekal, pengilang, rakan kongsi, pekerja, banker dan sebagainya…
Salah tanggap yang paling besar dalam negotiation skill adalah, seseorang yang hebat dalam negotiating adalah yang bijak berbicara dan dapat memaksimakan pulangan diri sendiri- dalam erti kata lain, menang dalam apa jua perundingan.
Sebenarnya, dalam berunding, tujuan anda bukanlah untuk memaksimakan pulangan anda. Tetapi, KUNCINYA adalah untuk mencipta keadaan win-win. Di mana, anda mendapat apa yang anda inginkan, serta, pihak sebelah lagi juga mendapat apa yang mereka inginkan.
Dari mata kasar, sememangnya anda dilihat sebagai “pemenang” sekiranya anda dapat meraih keuntungan bagi pihak anda yang maksima melalui sebarang perundingan. Sebenarnya, keadaan ini amat bahaya oleh kerana untuk kemajuan perniagaan anda, anda perlu mempunyai network yang kuat untuk jangka masa panjang. Sekiranya kemenangan hanya berpihak kepada anda dalam sebarang perundingan, ini akan membuat pihak satu lagi sukar berkerjasama dengan anda pada masa hadapan.
Dengan mencipta keadaan win-win dalam perundingan, pihak satu lagi akan turut bergembira dengan apa jua transaction dan membina satu jambatan kepercayaan dengan anda- satu pelaburan jangka masa panjang untuk perniagaan anda!
Pernah terfikir mengapa media massa & penyiaran sering menghubungi saya? Jawapannya adalah kebolehan berunding- di mana saya amat menghormati permintaan dan kepakaran mereka, dan mereka juga menghormati permintaan dan kepakaran saya. Win-win situation! ;)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails