Tuesday, October 15, 2019

Seni Perbualan – Tindakan Yang Perlu

Seni perbualan dengan orang ramai tidaklah sesukar seperti yang dijangkakan asalkan latihan yang kerap dan sentiasa dapat di lakukan selalu. Keyakinan diri yang terbina dalam berhubung dengan orang ramai terutamanya apabila berbual dengan prospek atau pelanggan amat di perlukan bagi menarik minat si pendengar nanti.

Memiliki ilmu yang tinggi, ketenangan dan kesabaran yang baik akan membina peribadi seseorang dalam berinteraksi dan di hormati oleh orang lain.


Menjadikan jualan sebagai satu karier yang diamanahkan memerlukan seni perbualan yang sempurna untuk memberikan satu impak yang baik, berkesan dan professional di hadapan mata prospek/pelanggan.

Perbualan yang mesra dan menarik perhatian orang yang lebih memudahkan tugasan kita bagi melakukan penawaran produk kita dengan mudah dan berkesan.

Antara tip-tip yang perlu di amalkan adalah:


  • Melakukan tanggapan permulaan yang baik. Sentiasa senyum
  • Dengar dengan teliti
  • Cari apa minat prospek/pelanggan terlebih dahulu sebelum kita berbicara dengan lebih mendalam lagi
  • Tanyakan soalan
  • Lupakan seketika kepentingan kita
  • Lakukan latihan sentiasa mendengar
  • Tanyakan soalan yang mengesahkan
  • Dapatkan pengesahan dengan mengadunkan ayat yang kita fahami pula
  • Timbangkan terlebih dahulu sebelum tidak bersetuj.


Jika perbezaan tentang kemanusiaan dan tentang perbualannya maka lakukan lah secara yang menarik perhatiannya supaya perbalahan dapat dielakkan·

Bersetuju sahaja ambil jalan yang mudah supaya semuanya boleh di hentikan topik yang di bincangkan, begitu juga kalau bantahan terjadi maka ia juga boleh menamatkan perbualan tapi akan meninggalkan kesan hati yang sakit akan berlaku pula.·

Sememangnya akan ada pelanggan yang ingin menunjukkan kepandaiannya sahaja tanpa mengetahui ilmu yang ada padanya tidaklah sebaik kita yang bercerita, sebaik-baiknya biarkanlah bangkangan dari beliau dahulu. 

Beralah dahulu bukannya bermakna kita telah mengaku kalah seterusnya.
Puaskan hati prospek/pelanggan dahulu kerana kita kena perlu ingat bahawa kita yang mencari mereka bukan mereka yang mencari kita.

Elakkan dari menggunakan perkataan “TETAPI” terlalu kerap kerana ia nya boleh mengakibatkan pelanggan akan membantah mempertahankan apa yang telah dia perkatakan. Sebaik-baiknya selalu gunakan perkataan “DAN” bagi meredakan perbualan kita menjadi sesuatu yang hangat dan panas


  • Bersabar dan tenang
  • Jangan panik
  • Mengetahui bila perbualan akan di tamatkan

Itulah antara tip-tip yang di rasakan perlu untuk semua orang mengamalkan seni perbualan yang baik semasa berhadapan dengan prospek/pelanggan nanti.
Beradab dan penuh beretika akan menyebabkan kita mudah di hormati dan di damping oleh orang ramai.

Sentiasa merendah diri dan berbudi bahasa menjadi amalan kita dalam melakukan jualan tidak kira siapa pun juga di hadapan kita.

Apabila kita mudah bersembang dengan seseorang dan mudah mendapat kawan menjalinkan perhubungan yang baik, kepercayaan prospek/pelanggan telah timbul maka mudah bagi kita melakukan penawaran produk terhadap mereka. 

Berita baik! Saya baru sahaja setup satu blog untuk berkongsi tips bisnes DI SINI.

2 comments:

POKERVVIP said...

© RELIABLE IDN POKER AGENTS ©
Immediately register yourself in IDN NAGA368 POKER and get a Bonus of up to Rp 100,000, - every day!

Also enjoy other interesting Bonuses with us.
BONUS NEW MEMBER 10%
BONUS NEXT 5% DEPOSIT
BONUS TURNOVER 0.3% - 0.5% (SHARED EVERY WEEK)
BONUS REFERRAL 20% (SHARED EVERY WEEK)
JACKPOT WITH HUNDREDS OF HUNDREDS OF HUNDREDS OF MILLION EVERYDAY!

Bandar Poker Online
Agen Poker Online
agen poker terbaik
Poker Online
Bandar Domino Online
Agen Domino Online
Cerita Dewasa
Bandar Ceme

Marsya said...


Izin promo ya Admin^^

Bosan gak tau mau ngapain, ayo buruan gabung dengan kami
minimal deposit dan withdraw nya hanya 15 ribu rupiah ya :D
Kami Juga Menerima Deposit Via Pulsa
- Telkomsel
- XL axiata
- OVO
- DANA
segera DAFTAR di WWW.AJOKARTU.CC ....:)