Tuesday, October 07, 2008

Definisi Pemasaran Berperingkat (MLM)


Multi-Level Marketing atau network marketing iaitu pemasaran berperingkat merupakan satu sistem di mana satu syarikat induk mengedarkan produk dan perkhidmatannya melalui satu jaringan ahli perniagaan yang berdikari, bukan sahaja di negara ini tetapi ke seluruh dunia....

Ahli perniagaan berdikari atau usahawan ini kemudian menaja orang lain untuk membantu mereka mengedar produk atau perkhidmatan. Proses orang membantu orang lain ini mungkin diteruskan melalui satu atau lebih tahap pendapatan....

Sebagai seorang ‘networker,’ anda akan memperolehi wang dalam dua cara:...

1. Anda mengedar produk atau perkhidmatan yang anda uruskan kepada rakan dan pelanggan yang dirujuk kepada anda.....

2. Anda mengajak rakan-rakan dan orang lain yang anda temui untuk meneroka satu peluang untuk sama-sama mengedar produk atau perkhidmatan anda. Tahap di mana anda melibatkan diri adalah samada salah satu ataupun kedua-dua aktiviti ini bergantung sepenuhnya kepada kehendak peribadi....

Sesetengah orang menumpukan kepada mengedarkan produk dan perkhidmatan mereka ini semata-mata. Ia hanya terhad kepada usaha mereka seorang sahaja.

...

....

Terdapat juga orang lain yang bukan sahaja memasarkan produk MLM, tetapi juga belajar bagaimana untuk menaja dan membina satu organisasi yang besar . Orang yang tetap dengan menaja berupaya “mengganda” dalam diri sendiri dengan banyak dengan cara membantu orang lain berjaya.....

Kesan penggandaan inilah merupakan keajaiban MLM. Sehari ada 24 jam tetapi dengan mempelajari bagaiman untuk menaja orang lain, anda boleh menyalin usaha anda dan pada masa yang sama menambah ke atas pendapatan anda, namun anda tidak perlu membayar gaji pekerja. Malahan anda boleh memperolehi pendapatan semasa anda tidur!






No comments: