...
Ini bermakna usahawan perlu berusaha mendapatkan semua maklumat yang perlu mengenai perniagaan yang menjadi pilhan mereka. Pemilihan bidang perniagaan tidak boleh dilakukan secara ikut-ikutan sahaja, iaitu mengikuti perniagaan orang lain yang berjaya tanpa mengetahui selok-belok bidang tersebut.
- Maklumat mengenai produk atau perkhidmatan yang hendak ditawarkan.
- Maklumat pasaran yang disasarkan.
- Maklumat mengenai persaingan.
- Maklumat mengenai bekalan dan pengeluaran.
- Struktur kos, penetapan harga dan kadar keuntungan.
- Kelakuan-kelakuan tertentu dalam industri yang diceburi.
.........
Untuk membuat keputusan sebelum menceburkan diri dalam bidang perniagaan tertentu, bakal usahawan seharusnya membuat kajian dan penilaian tentang perniagaan yang dicadangkan. Rancangan perniagaan yang melibatkan semua maklumat yang telah disebutkan hendaklah disediakan untuk menilai daya maju perniagaan tersebut.
...
Sebahagian daripada penyediaan rancangan perniagaan sebaliknya merangkumi analisis SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Treats) yang melihat kepada faktor-faktor kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman yang terdapat dalam perniagaan tersebut.
...
Analisis SWOT akan membantu bakal usahawan menilai kesemua aspek yang akan menghasilkan keputusan yang lebih bijak. Selain dari pengetahuan yang mendalam tentang bidang perniagaan yang dipilih, usahawan juga perlu mempunyai beberapa ciri peribadi yang merupakan ciri-ciri utama keusahawanan.
...
Kita tidak nampak bagaimana seseorang usahawan akan berjaya tanpa ciri-ciri seperti berikut:
...
No comments:
Post a Comment