Apakah itu pemasaran ?
..
Dalam bahasa yang paling mudah, pemasaran bolehlah dibayangkan sebagai jambatan yang menghubungi antara pembeli, pengguna dengan sesuatu produk, perkhidmatan dan apa jua yang hendak ditawarkan.
..
Dalam bahasa yang paling mudah, pemasaran bolehlah dibayangkan sebagai jambatan yang menghubungi antara pembeli, pengguna dengan sesuatu produk, perkhidmatan dan apa jua yang hendak ditawarkan.
..
Ciri-ciri strategi pemasaran yang berkesan mestilah mengambil kira faktor-faktor berikut:
....
1 Budaya masyarakat setempat harus difahami dan dihayati.
..
2 Nama produk hendaklah mudah dan senang disebut serta sentiasa mudah diingati.
..
3 Lakukan promosi dan pengiklanan - usaha menyebaran maklumat produk wajar diberi pertimbangan dalam usaha promosi.
..
4 Kos efektif - kaedah dan jenis promosi yang dilakukan haruslah efektif khususnya kos.
..
5 Lakukan jualan dan promosi bagi menawar atau membeli "jiwa" pelanggan.
..
6 Justeru itu peniaga/ usahawan wajar belajar bagaimana mengurus dan membeli emosi pelanggan.
..
7 Kekalkan hubungan dengan pelanggan - ingat namanya dan senyum selalu.
..
Kesimpulannya, strategi pemasaran yang berkesan mestilah berkeupayaan untuk menghebohkan produk atau perkhidmatan kepada seramai bakal pembeli yang boleh tanpa halangan geografi,demografi dan komunikasi.
Ciri-ciri strategi pemasaran yang berkesan mestilah mengambil kira faktor-faktor berikut:
....
1 Budaya masyarakat setempat harus difahami dan dihayati.
..
2 Nama produk hendaklah mudah dan senang disebut serta sentiasa mudah diingati.
..
3 Lakukan promosi dan pengiklanan - usaha menyebaran maklumat produk wajar diberi pertimbangan dalam usaha promosi.
..
4 Kos efektif - kaedah dan jenis promosi yang dilakukan haruslah efektif khususnya kos.
..
5 Lakukan jualan dan promosi bagi menawar atau membeli "jiwa" pelanggan.
..
6 Justeru itu peniaga/ usahawan wajar belajar bagaimana mengurus dan membeli emosi pelanggan.
..
7 Kekalkan hubungan dengan pelanggan - ingat namanya dan senyum selalu.
..
Kesimpulannya, strategi pemasaran yang berkesan mestilah berkeupayaan untuk menghebohkan produk atau perkhidmatan kepada seramai bakal pembeli yang boleh tanpa halangan geografi,demografi dan komunikasi.
No comments:
Post a Comment