Khamis, November 28, 2013

Udang berkualiti


MAKANAN serta peralatan untuk memelihara udang antara produk yang dihasilkan oleh Aquaculture (M) Sdn. Bhd. Kota Tinggi, Johor.

Merupakan salah sebuah anak syarikat The Charoen Pokphand Group (CPF) yang ditubuhkan di Thailand sejak 1920an, Asia Aquaculture (M) Sdn. Bhd. merupakan antara syarikat yang berjaya menghasilkan ladang udang putih (Penaeus vannamei) terkemuka di Johor.

Bermula daripada proses penetasan benih udang sehinggalah kepada penternakan, segalanya dilaksanakan di plot 21, Mukim Pantai Timur, Kota Tinggi, Johor.

Walaupun berasal dari negara jiran, namun kestabilan serta keyakinan Malaysia mampu menjana keuntungan yang lebih baik, mendorong syarikat tersebut melaburkan sebanyak RM70 juta untuk membina kawasan ternakan udang dan pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) berkenaan udang.

Projek penternakan udang yang dilaksanakan itu termasuk di bawah perancangan Lembah Makanan Organik BIo Desaru yang mula beroperasi pada Januari tahun lalu melibatkan pekerja seramai 131 orang.

Syarikat terbabit sehingga kini mampu membekalkan empat trilion benih udang spesies bebas patogen (SPF) ke pasaran yang mana mampu menghasilkan hampir 40,000 tan udang setahun.

Malah, syarikat tersebut juga memiliki kapasiti mengeksport 28,000 tan produk sejuk beku berasaskan udang setiap tahun.

Biarpun projek perladangan udang bermula pada tahun lepas, namun syarikat terbabit bermula sebagai pembekal makanan udang yang diimport dari Thailand sejak tahun 1992 lagi.

Kemudian syarikat tersebut mula membekalkan makanan ikan pada tahun 1994 dan mula membangunkan pusat penetasan dan asuhan udang berkualiti tinggi di Butterworth, Pulau Pinang untuk pasaran dalam negara pada 2001.

Seterusnya mula membuka kilang pemprosesan di Pelabuhan Klang, Selangor dan ladang ternakan udang di Johor seterusnya mengembangkan perniagaan pembenihan dan penternakan udang ke Sabah dan Sarawak.

Manakala pada tahun 2006, CPF telah menubuhkan Star Feedmill (M) Sdn. Bhd. untuk menghasilkan makanan hidupan akuatik (makanan udang dan ikan) yang sebelum ini di import dari Thailand.

Antara resipi kejayaan syarikat tersebut mampu menghasilkan benih serta bekalan udang putih yang berkualiti tinggi dan mencukupi adalah adaptasi serta penggunaan teknologi tinggi di samping penjagaan kebersihan kawasan yang amat teliti.

Segala prosedur tersebut dalam dilihat ketika rombongan Kembara Media Perikanan 2013 melakukan lawatan ke kilang serta tapak perladangan udang tersebut baru-baru ini.

Malah kenderaan luar juga tidak dibenarkan memasuki perkarangan kilang sembarangan bagi mengelakkan penyakit berjangkit merebak ke dalam kawasan pembenihan dan penternakan.

Syarikat terbabit juga memiliki enam pusat penetasan di seluruh negara iaitu di Butterworth, Sedili, Mersing. Sri Pantai, Lundu dan Semporna.

Selain , syarikat juga mempunyai tujuh lagi ladang ternakan udang antaranya di Bagan Datoh (Perak), Tanjung Karang dan Kuala Selangor (Selangor) , Sedili (Johor), Bako dan Sempadi (Sarawak) dan Tawau (Sabah).

Pusat pemprosesan utama udang putih hasil ternakan syarikat berkenaan terletak di Pelabuhan Klang dan di Kuching sebelum udang-udang tersebut di eksport ke luar negara seperti Amerika Syarikat, Eropah dan Timur Tengah.

Selain menghasilkan udang, Asia Aquaculture turut mengeluarkan produk probiotik berasaskan air yang terbahagi kepada lima produk utama iaitu bioteknologi, kualiti air dan mineral, antiseptik dan nyahjangkitan kuman, vitamin dan premix serta alatan ujian.

Antara produk udang putih sejuk beku yang dikeluarkan adalah HOSO, HLSO, HL EZ Peel dan juga CPDTO.

Penggunaan mesin automasi sepenuhnya juga ialah alat sejuk beku, mengupas kulit udang , memasak menggunakan stim menjadikan produk yang dihasilkan menepati standard kualiti antarabangsa.

Untuk maklumat lanjut berkenaan Asia Aquaculture (M) Sdn. Bhd.dan juga syarikat-syarikat yang bernaung di bawah CPF anda boleh melayari laman web syarikat tersebut di www.cp-malaysia.com.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20131125/ag_02/Udang-berkualiti#ixzz2luqLwcDl
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Isnin, November 18, 2013

Kejayaan kreativiti dan inovasi



Philipus Jani tidak pernah berhenti menghasilkan alat muzik berasaskan buluh kerana minatnya yang mendalam terhadap instrumen tersebut.
.
"Orang punya saksofon besi tetapi, kau punya saksafon buluh, lebih baik buat kayu api. Puas saya dicaci, dihina dan diejek sehingga pada 2005 barulah saya berani naik ke atas pentas bersama-sama rekaan saksofon buluh ini, di situ baru orang mula nampak hasil reka cipta ini.''

Demikian luahan pencipta saksofon buluh atau somporingPhilipus Jani, 46, yang ditemui di Pusat Inovasi Yayasan Inovasi Malaysia (YIM), Cyberjaya baru-baru ini.

Pembabitan Philipus sebagai pembuat somporing bermula secara kebetulan selepas dia berpeluang meminjam sebuah saksofon loyang daripada rakannya. Kisah itu sudah 19 tahun berlalu.

Walau bagaimanapun, sebaik sahaja dia mula 'jatuh cinta' dengan alat muzik tersebut, saksofon yang dipinjam terpaksa dipulangkan semula, sekali gus mendorong memiliki saksofon sendiri.

Minatnya yang mendalam terhadap saksofon mendorongnya mula mencipta alat muzik tersebut pada 1993 walaupun tanpa sebarang pendidikan formal mengenai alat muzik.

"Oleh kerana tidak mampu membelinya, memandangkan harganya yang sangat mahal, saya mula mencari jalan untuk menghasilkan saksofon sendiri.

"Selepas 12 tahun melakukan R&D (penyelidikan dan pembangunan), saya akhirnya berjaya menghasilkan saksofon buluh yang saya panggil somporing . Ia boleh mengeluarkan bunyi hampir serupa dengan saksofon dari nada A hingga G major," katanya.

Produk ciptaannya yang menggunakan buluh kuning ini telah berjaya menarik minat bukan sahaja pengkaji muzik tetapi juga profesor universiti dan peminat muzik tempatan dan antarabangsa.

Walaupun berdepan persepsi negatif daripada masyarakat sekeliling, bekas guru pendidikan khas di salah sebuah sekolah di Kota Kinabalu ini turut menghasilkan 18 alatan muzik berasaskan buluh, antaranya gitar, bass, drum, seruling dan sebagainya.

Malah, anak jati Tambunan, Sabah itu kini sibuk menerima tempahan penggemar alat muzik tersebut dari dalam dan luar negara yang jumlahnya kira-kira 10 unit, setakat ini

Sementara itu, seorang lagi pereka cipta yang mendapat perhatian YIM untuk disenaraikan sebagai inovator berpotensi ialah pemilik Nurkasih Enterprise, Wasihah atau Resiminah Kuntagil, 41, mengenai inovasi 'tuhau' yang merupakan sejenis makanan tradisi masyarakat Kadazandusun-Murut di Negeri Sabah.

"Jika dahulu, pendapatan saya hanya RM850 sebulan kerana menggunakan kaedah pengeluaran tradisional mengeluarkan 'tuhau' kini, pendapatan saya boleh meningkat berkali ganda sebulan.

Jelasnya, pencapaian itu adalah hasil bantuan YIM menerusi program Jejak Inovasi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

Katanya, bantuan daripada MOSTI telah menyumbang kepada peningkatan produktiviti dan kecekapan pengeluaran tuhau, sejenis sayur yang dijeruk, melalui inisiatif pembangunan pengeluaran dan kaedah pemprosesan inovatif.
Teknologi inovatif ini telah dibiayai di bawah geran pembangunan projek MOSTI dan dibangunkan dengan kerjasama Jabatan Bioteknologi di kementerian tersebut.

Nurkasih Enterprise yang beroperasi di Kampung Marakau, Ranau, Sabah adalah syarikat pertama yang menggunakan inovasi pengeluaran tuhau besar-besaran untuk dikomersialkan ke pasaran domestik dan antarabangsa.

Keseluruhan teknologi pemprosesan dan pengeluaran yang melibatkan pembersihan dan mengupas, parutan, menggoreng dan pengeringan sehingga kepada memasak, mencampur jeruk dan pembungkusan akhir diilhamkan dan dibangunkan sejak September 2011.

"Saya gembira dan berterima kasih kepada MOSTI dan Yayasan Inovasi Malaysia kerana bantuan mereka dalam membangunkan pemprosesan dan kaedah pengeluaran inovatif ini yang telah menyumbang kepada kecekapan dan produktiviti yang lebih tinggi."

"Saya yakin inovasi baru ini akan menyediakan peluang baru bagi usahawan tempatan Sabah terutama ibu tunggal yang berminat untuk memanfaatkan potensi perniagaan yang tuhau tawarkan pada skala yang lebih luas," katanya.
Seorang lagi inovator yang mendapat perhatian YIM ialah Rozana Musa, 31, yang merupakan pemenang anugerah khas Inovasi Akar Umbi Jejak Inovasi 2011.

Rozana meminati kerja seni seramik sejak di bangku sekolah dan mendalaminya sehingga berjaya mencipta alat pembakar seramik.
Tambahan pula, bermain dengan lumpur di bendang ibunya sejak kecil lagi turut memberi ilham kepada Rozana menghasilkan seramik menggunakan bahan berkenaan.

"Saya mempunyai pelbagai idea untuk menghasilkan bahan seramik namun kos untuk membeli alat pembakar agak mahal sehingga mencecah RM12,000.
"Oleh itu, bermodalkan RM2,500 saya membuat inovasi alat pembakar sendiri dan kemudian membuka perniagaan produk seramik, " katanya.
Selain itu, syarikatnya Bendang Studio yang mempunyai kaitan dengan bendang ibunya di Melaka, kini turut mampu memperoleh pendapatan RM5,000 sebulan.

Sementara itu, seorang lagi inovator yang mendapat perhatian YIM untuk disenaraikan sebagai inovator berpotensi ialah Ahmad Mujib Abd Rashid, 54, yang berjaya mencipta kipas (propeller) buatan Malaysia.

Jelasnya, sukan paramotor memerlukan kos yang tinggi . Malah untuk membeli kipas saja memerlukan RM500 hingga RM700 memandangkan setiap kali terjatuh, kipas yang diperbuat daripada kayu turut patah dan rosak.

Apatah lagi kipas ketika itu hanya boleh diganti dengan menempah dan membeli dari luar negara seperti Itali dan Perancis kerana belum lagi dijual di negara ini.

Justeru, melalui inisiatif dan kreativiti bekas jurulatih paramotor ini, peminat sukan udara ini tidak perlu risau lagi berikutan bilah kipas yang dulunya diimport boleh didapati di sini.

Ahmad Mujib menjelaskan, hasrat untuk mencipta kipas buatan Malaysia tercetus kerana bahan yang digunakan untuk membuat kipas adalah kayu yang sememangnya banyak di Malaysia.

"Saya mula menjalankan penyelidikan terhadap proses pembuatan kipas mengikut kaedah yang betul. Tanpa sebarang kelas, saya menggunakan pengalaman yang ada mencipta beberapa jenis kipas menggunakan cara tukangan konvensional iaitu menggunakan gergaji, parang, tukul dan sebagainya.

"Tetapi melalui kaedah konvensional itu, kipas tidak dapat dihasilkan mengikut ukuran dan berat yang betul. Seterusnya saya mula mencari idea untuk mencipta mesin pemotong khas kipas selain mencipta alat mengukur dan menimbang keseimbangan kipas," katanya.

Tambah beliau, melalui usaha bersungguh-sungguh dan berlandaskan niat untuk memudahkan peminat sukan paramotor memperoleh kipasr, akhirnya Ahmad Mujib berjaya mencipta kipas buatan Malaysia.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Produk/20131028/pr_01/Kejayaan-kreativiti-dan-inovasi#ixzz2kxz7i300 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Isnin, November 11, 2013

Mesin buat cendol



PELBAGAI resipi menarik dapat diolah dengan menggunakan cendol. Sebagai contoh agar-agar berperisa buah-buahan boleh juga diolah menjadi agar-agar cendol.

Penggunaan cendol ini bukan sahaja dalam bentuk makanan, tetapi juga dalam bentuk minuman seperti air cendol dan juga ais batu campur.

Ia membuktikan bahawa pasaran cendol boleh memberi satu peluang yang baru bagi peniaga-peniaga untuk memulakan perniagaan mereka.

Namun begitu, pembuatan cendol dikatakan sangat mudah tetapi agak leceh.

Hal ini kerana cendol perlu dilenyek di atas tapis bagi mendapatkan bentuk yang sesuai. Kerja melenyek perlu dilakukan dengan segera bagi menghalang doh daripada menjadi keras dan seterusnya mengubah rupa dan rasa asal cendol.

Bagi mengatasi masalah tersebut, Zull Design Autotronic (ZDA) tampil dengan idea baru bagi membantu para peniaga untuk mengurangkan tenaga kerja mereka.

Penghasilan mesin membuat cendol ini bukan sahaja memudahkan pengguna dalam menghasilkan cendol, bahkan juga amat membantu dalam menjimatkan masa.

Konsep perniagaan ZDA adalah berdasarkan tempahan atau permintaan pelanggan.

Oleh itu, ZDA tidak mempunyai mesin yang sedia ada. Ia bergantung kepada tempahan pelanggan.

Pengguna juga boleh mereka cipta mesin tersebut mengikut keperluan dan kehendak mereka sendiri.

Ini dapat membantu pengguna untuk menempah mesin yang diperlukan mengikut modal atau kemampuan pengguna dan mengikut spesifikasi yang di kehendaki.

Oleh itu, harga bagi setiap barang keluaran ZDA adalah tidak tetap dan ia bergantung kepada pelanggan dan keperluan dan kehendak pengguna terhadap mesin tersebut.

Pengunaan bahan yang sesuai untuk membuat mesin juga kini memenuhi kehendak semasa yang lebih bersih dan selamat untuk makanan.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Produk/20131111/pr_01/Mesin-buat-cendol#ixzz2kKp8urwA
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Khamis, November 07, 2013

Jutawan domain segera



Salam Maal Hijrah.

Kali ni aku nak kongsikan bagaimana mudahnya menjadi jutawan online dengan menjual domain. Korang tau ke domain tu apa.. ada yang tak tahu lagi tu.. biar aku terang sikit, domain tu adalah alamat website..  contoh domain yang popular kat Malaysia ni mudah.com, maybank2u.com, maxis.com, facebook.com dan lain-lain. Selain dot com, ada juga guna dot my, dot org, dot net dan lain-lain. Kita semua boleh memiliki domain dan harganya tidak lah semahal mana. Namun potensi yang ada pada domain ni cukup besar.

Cuba bayangkan 10 tahun lepas korang ada beli domain facebook.com. Masa tu facebook belum wujud lagi. Agak2 berapa tokey facebook nak offer beli korang punya domain tu bila dia terpikir nak guna nama facebook tu?Atau pun 5 tahun dulu korang terbeli website iPhone.com / iPad.com.. masa tu iPhone dgn iPad pon orang tak kenal lagi... agak2 Steve Jobs tokey Apple tu nak offer berapa juta nak beli domain korang tu..?

Domain menjadi mahal bila ia unik, mudah sebut, dan mudah diingat pengunjung atau pun nama-nama khas, nama syarikat, nama orang atau nama produk. Lihat contoh di bawah bagaimana seorang menjual domain 6 perkataan (phenom.com) di eBay dengan harga 21 juta USD.

21 juta USD lebih kurang RM 60 juta. Boleh mandi duit dah tu.. 

Nak beli domain tidak susah. Semua boleh dibuat secara online. Antara penjual domain yang popular ialah Go Daddy.. korang boleh beli domain dari dorang dengan harga hanya 7 USD lebih kurang RM20. (klik banner bawah untuk ke Go Daddy.

$7.49 .COM Domains at GoDaddy.com 436x180

Aku ada beli beberapa domain dengan Godaddy. setakat ni tidak mengecewakan. Apabila korang ada domain, korang perlu renew setiap tahun dengan bayaran lebih kurang harga beli domain tu. 

Banyak lagi cara buat duit dengan domain selain menjualnya terus. Contohnya parking website, adsense, affiliate dan lain2. Ada masa lain kali aku kongsikan. Mungkin lepas ni korang bole fikir2kan apa agak2 domain yang akan popular 5 tahun akan datang. Mungkin ada rezki jadi jutawan segera.

Rabu, November 06, 2013

Promosi Slimist Spray


.
Mengamalkan pemakanan yang sihat, bersenam sambil menggunakan Slimist Spray lebih baik daripada tidak menggunakan apa apa. Ia mempunyai 1001 manfaat untuk kelihatan kurus.

✔ Membantu mendapatkan kulit yang lebih anjal dan cantik!

✔ Membantu mengurangkan lemak tepu di bahagian perut dan paha.

✔ Penggunaan yang sangat mudah! Hanya SPRAY!


Untuk mendapatkan kesan yang TERBAIK ;

1) HANYA semburkan pada bahagian selulit, perut buncit, 'double chin' atau kawasan berlemak. Sebaiknya selepas mandi pada waktu pagi dan malam sebelum tidur.

2) Biarkan meresap ke dalam kulit dan tak perlu dicuci

. 3. Banyak minum air suam/mineral (WAJIB)

4. Elakkan minum air sejuk/ais/manis

Nota: Anda akan merasa sedikit kesan panas untuk 3 saat penggunaan. Tiada kesan sampingan lain. Kecepatan berbeza setiap individu, bergantung kepada tahap metabolisme masing-masing.

Bahan-bahan:

Minyak Serai, Minyaki Lengkuas,Minyak Zaitun,Minyak Cengkih, Minyak Kayu Putih, Minyak Bunga Matahari, Minyak Kelapa Dara, Peppermint, Ekstrak Halia Bara, Ekstrak Buah Pala & Minyak Avokado


Harga Promosi
RM70/botol, Penghantaran RM5 [SM] & RM8 [SS]


Bertindaklah sekarang!

Whatsapp / sms : 019 758 9774 (Nizam)

Isnin, November 04, 2013

Usahawan tani muda

MOHD. Aminudin (tengah) memilih untuk mengutamakan penjualan anak benih ikan berbanding menternak sendiri kerana ia lebih menguntungkan serta menjimatkan.

KERJAYA sebagai petani mungkin dianggap tidak glamor oleh kebanyakan orang terutama golongan muda.

Sedangkan, krisis makanan yang dihadapi dunia kini menuntut lebih banyak penglibatan golongan belia dalam sektor pertanian, penternakan dan perikanan untuk meningkatkan hasil pertanian.

Bidang pertanian bukan lagi sektor yang diwarisi golongan miskin sahaja, sebaliknya dengan penggunaan teknologi moden dan usaha gigih mampu memberi pendapatan lumayan.

Buktinya, kini lebih ramai golongan muda yang terdiri daripada siswazah menjadikan petani sebagai kerjaya kerana yakin bidang pertanian mempunyai potensi besar untuk berjaya.

- LYNN/MOHD NAIM AZIZ, SAIFUL BAHARI ASHARI & WAHIDAH ZAINAL


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20131102/ag_01/Usahawan-tani-muda#ixzz2jh16hcXj
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Hadiah yang bermakna untuk ibu bapa anda

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.. . Hadiah yg amat bermakna untuk ibu bapa anda!!! 🎁 🎁 . GREAT EASTERN TAKAFUL telah melancarkan...