Selasa, Disember 13, 2016

Jual telur masin RM12,000 sebulan




Hazira Ahmad Zaidi
Seawal jam 6 pagi setiap hari, pintu reban yang menempatkan kira-kira 1,100 itik dibuka bagi membolehkan ternakan itu ‘bersiar-siar’ dan mencari makan sekitar kawasan sawah padi.
Terdapat empat reban semuanya yang ditempatkan berhampiran kawasan sawah di Kampung Che Mali, Bayu Lalang, Pasir Mas, Kelantan.
Che Hassan Che Mood, 57, berkata, itik peliharaannya akan menjalani rutin itu pada setiap pagi supaya bebas, sekali gus mengelak tertekan akibat dikurung.
Langkah itu juga katanya, sebagai cara memastikan ternakan itu dapat menghasilkan telur berkualiti sebelum telur berkenaan diperam untuk menjadi telur masin yang kini satu perusahaan buat keluarga Che Hassan.
“Setiap hari, hasil telur yang dikutip sekitar 860 hingga 950 biji dan ia akan dikumpulkan di bengkel untuk penyediaan telur masin.
“Kerja itu dibantu beberapa penduduk kampung yang diberi upah harian. Ada juga pekerja tetap,” katanya ketika ditemui di kawasan penternakannya, baru-baru ini.
Che Hassan memberitahu, penternakan itik dan perusahaan telur masinnya sudah bermula sejak tiga tahun lalu dengan peringkat awal bermula dengan 50 itik sumbangan kerajaan negeri.
Katanya, tidak susah memelihara itik kerana dia lebih gemar ternakan itu bebas mencari makanan sendiri di sawah padi kerana ia lebih aktif.
“Itik yang dilepas bebas akan lebih aktif dan mudah mengawan selain kawasan sawah mempunyai banyak siput yang baik untuk ketahanan fizikalnya.
“Namun ada juga makanan tambahan yang saya beri supaya lebih sihat. Bagi penghasilan telur pula, ia bergantung kepada cuaca.
“Jika musim hujan, telur yang dihasilkan berkurangan sedikit kerana persekitaran yang sejuk berbanding ketika cuaca normal,” katanya yang sebelum ini mengusahakan sawah padi.
Apabila terpilih mengikuti Program Azam Tani kelolaan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), Che Hassan dididik menjadi usahawan bermula dengan 50 itik.
Menurutnya, bimbingan dan modal MARDI membolehkan dia mengembangkan perusahaan telur itik susulan bilangan ternakan yang meningkat.
Jumlah itiknya bertambah sehingga 1,100 ekor ketika ini dengan sumber pembekal utamanya diperoleh daripada penternak di Perak yang menjualnya dengan harga RM7 seekor.
“Saya akan membeli itik baru untuk memastikan kuantiti telur yang dihasilkan dapat menampung permintaan pelanggan.
“Seekor itik matang yang sihat mampu mengeluarkan telur empat kali. Namun ia tergantung kepada keadaannya juga.
“Apabila bilangan telur bertambah, telur masin dibuat sebagai nilai tambah kepada perusahaan,” katanya yang memperoleh pendapatan sekitar RM450 sehari hasil jualan telur masin dan telur mentah.
Bagi memudahkan pergerakan, MARDI turut memberikan motosikal roda tiga kepada Che Hassan yang dimanfaatkan untuk penjualan telur itik sekitar Kelantan.
“Setiap hari saya yang dibantu isteri, Wan Naimah Wan Yaakub, 48, memproses 2,000 biji telur masin yang dibekalkan kepada peraih di sekitar Pasir Mas dan Tanah Merah.
“Mereka datang mengambil sendiri di sini dan ada juga yang saya hantar ke pasar,” katanya.
Che Hassan berkata, penghasilan telur masinnya sedikit berbeza kerana menggunakan kaedah rendam dengan air garam atau dijerukkan berbanding kebanyakan telur masin disalut dengan tanah liar atau arang.
Rasa telur masin itu bagaimanapun masih sama.
“Memproses telur masin cukup mudah bagi saya kerana bahan yang digunakan ialah air yang dimasak bersama garam, daun pandan dan asam keping.
“Penggunaan air garam bersama daun pandan dan asam keping bagi mengelak telur yang direbus berbau hanyir.
“Sebelum itu, telur berkenaan perlu dijemur di bawah cahaya matahari selama 20 minit bagi memastikan ia benar-benar kering selepas dibersihkan.
“Kemudian ia direndam dengan air masin dan disimpan di dalam bekas tertutup selama 12 hari bagi memastikan rasa masin menyerap ke dalam telur,” katanya.
Dia juga mempunyai alat sukatan khas untuk mengukur tahap pemasinan air garam dan bacaan biasa yang digunakan adalah antara 80 hingga 90.
“Lagi tinggi bacaan kandungan itu lagi bagus kerana telur masin boleh tahan lebih lama,” katanya yang akan memeriksa setiap telur selepas proses merendam bagi memastikan tiada yang buruk atau pecah sebelum dijual kepada pelanggan.
Katanya, harga jualan borong bagi setiap biji telur itik mentah ialah 44 sen manakala telur masin 65 sen.
“Kami menjual telur masin dalam bekas berisi 30 biji dengan harga RM25, manakala bagi 100 biji pula berharga RM65.
“Bagi mengembangkan pasaran telur masin, MARDI akan mengambil 250 balang besar berisi 30 biji telur masin untuk dipasarkan di Lembah Klang.
“Dengan menjual telur itik hasil penternakan ini, ia secara tidak langsung mengubah kehidupan kami sekeluarga, malah terkeluar daripada garis kemiskinan apabila mampu memperoleh pendapatan kasar RM12,000 sebulan,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 6 Disember 2016 @ 10:36 AM
sumber: Harian Metro

Khamis, November 17, 2016

i-Great Mega







🌟🌟 Plan Terbaru Daripada Great Eastern Takaful🌟🌟
" I GREAT MEGA "

Pelan Hibah Takaful yang sangat berbaloi baloi dan yang pasti MAMPU MILIK

🌹Hanya perlu bayar 10 tahun atau 20 tahun sahaja. Protection sehingga 30 tahun
🌹Protection sehingga RM1,500,000
🌹TIDAK PERLU melakukan pemeriksaan kesihatan untuk membuka akaun hibah sehingga RM1.5 juta 👍👍
🌹Sekiranya memilih term contribution 10 tahun, tahun ke-11 sudah tiada komitmen contribution, tetapi nilai tunai tetap akan meningkat (sehingga pulangan melebihi 50% dari jumlah sumbangan yg telah dibuat)

 Aset tunai yang paling mudah dicairkan
 Tanpa perlu berurusan dengan unit pembahagian harta pusaka/Pejabat Tanah
 Tanpa perlu campur tangan Amanah Raya
 Tanpa perlu pembahagian Faraid (Hibah bermaksud Hadiah, dan apabila akad tersebut sebagai Hibah, ianya sudah tidak perlu dibahagikan melalui Faraid)
..

Pelan ini juga sesuai untuk tujuan :
👉Pelupusan hutang
👉Pengantian pendapatan
👉Persaraan
👉Pembelajaran
👉Pelaburan
.
Berminat nak tahu???
pm @ whatsapp:
Ahmad Hanizam Abdullah
☎️ 019-758 9774

Rabu, Oktober 05, 2016

i-Great Ameen

1454400267143
Hadiahkan pemberian kasih sayang dan amalan yang berterusan dengan i-Great Ameen.
Pemberian yang berterusan
Apabila anda sedang merancang untuk mendapatkan hadiah hari jadi buat orang yang tersayang, anda sentiasa memikirkan benda yang boleh dizahirkan seperti hadiah aksesori, kek hari jadi, bunga dan lain-lain. Anda membelanjakan wang untuk memeriahkan majlis tersebut dengan harapan memori tersebut akan dikenang selamanya. Simbolik kasih sayang ini sudah tentu dihargai tetapi ia hanyalah sementara.
Anggaplah ianya sebagai satu cara yang penuh bermakna bagi membuktikan kasih sayang anda dengan melindungi masa hadapan mereka yang tersayang. Realitinya, kebanyakan orang akan mengaitkan pelan perlindungan dengan tragedi, tetapi pada hakikatnya, inilah erti SAYANG yang sebenarnya.
Apakah manfaatnya untuk keluarga anda? Sebagai permulaan, ia mungkin bermakna mereka boleh terus mendiami rumah mereka yang penuh dengan kenangan, mereka juga tidak akan berhutang untuk memenuhi keperluan mereka dan impian anak anda untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading boleh direalisasikan.
Itulah dinamakan hadiah kasih sayang yang sebenarnya. Ianya adalah i-Great Ameen.

Manfaat-manfaat utama
  1. Pendaftaran mudah tanpa pengunderaitan perubatan
    • Kami memudahkan anda untuk mendapatkan perlindungan di hari tua anda. Anda juga boleh memilih khidmat Badal Haji untuk memastikan ibadah haji anda dilaksanakan.
  2. Caruman bulanan mampu bayar serendah RM50
    • Tetapkan tahap perlindungan anda daripada 1 ke 10 unit perlindungan mengikut keperluan anda. Setiap unit bernilai RM50 sebulan.
  3. Tempoh perlindungan sehingga usia 85 pada hari lahir berikutnya
    • Anda akan dilindungi sehingga usia 85 pada hari lahir berikutnya supaya anda boleh menikmati hari tua anda dengan tenang.

Tertakluk kepada terma dan syarat
Senario Ringkas mengenai i-Great Ameen
Seorang ayah yang berusia 50 tahun membuat keputusan untuk menyertai pelan i-Great Ameen dan merancang untuk meninggalkan sedikit wang keperluan untuk membantu keluarganya sekiranya kejadian yang tidak diingini berlaku. Beliau bercadang untuk mencarum sebanyak RM250 (RM50 x 5 unit) sebulan yang mempunyai jumlah perlindungan sebanyak RM53,420 (RM10,684 X 5 unit). Dia berasa senang hati kerana anak lelaki bongsunya dapat menggunakan wang tersebut untuk melanjutkan pelajaran walaupun dia sudah tiada lagi.
1454659553402
Saya sedia membantu. Untuk maklumat lanjut, bleh hubungi saya sekarang.
AHMAD HANIZAM BIN ABDULLAH

Selasa, Julai 12, 2016

Bagaimana menjadi ahli perniagaan berjaya


Bagi mereka yang ingin menjalankan perniagaan dan mahu memastikan kejayaan adalah milik mereka, perancangan yang rapi amat perlu sebelum impian dapat direalisasikan.

Walaupun ramai dari kalangan kita yang telah berjaya dalam perniagaan dan memiliki kemewahan yang berganda2, mereka tetap melakukannya dengan keazaman yang tinggi, komitmen 100% dan yakin atas usaha yang dilakukan.

Kita akan membincangkan panduan asas untuk menjadi ahli perniagaan yang berjaya.

Seorang AHLI PERNIAGAAN adalah seseorang yang komited dalam suatu usaha perniagaan yang sentiasa berkembang atau membangun serta mengekalkan operasi perniagaannya. 

Menjadi seorang ahli perniagaan menjadikan anda merasa puas kerana anda adalah bos anda sendiri. Tetapi menjadi ahli perniagaan yang berjaya, BUKAN perkara mudah tanpa mencuba, ia adalah di mana anda perlu mempunyai lebih banyak ciri-ciri, seperti rajin dan didorong untuk melakukan semua perkara-perkara yang lebih baik terhadap pesaing. 

Ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi seorang ahli perniagaan untuk terlibat dalam 1 atau lebih perniagaan, yang mungkin. Seorang ahli perniagaan yang berjaya adalah orang yang menyelia 1 atau lebih perniagaan, kejayaan sering diukur dari segi kewangan seperti nilai bersih, modal kasar, kesan budaya dan kemampanan. Apa sahaja ukuran kejayaan perniagaan ini, ada ahli perniagaan yang berjaya di belakangnya. 

Walaupun tidak ada penyelidikan dan fakta sains yang tepat dalam mencapai bagaimana pemilik perniagaan boleh berjaya, tetapi tip2 berikut akan memberikan bantuan yang besar.


1. Dapatkan pendidikan atau latihan

Ia adalah penting bahawa anda tahu asas-asas menjalankan perniagaan. Terdapat banyak cara untuk mempelajari prinsip-prinsip perniagaan seperti pemasaran, pengurusan, kewangan dan operasi.

Kolej / bengkel - Apa-apa sijil atau ijazah dalam bidang perniagaan adalah satu permulaan yang baik.

Seminar / kursus - Menghadiri seminar mengenai perniagaan untuk belajar daripada mereka yang telah berjaya sebagai ahli perniagaan.

2. Bangunkan kemahiran interpersonal (komunikasi) anda

Kemahiran interpersonal berkaitan dengan bagaimana anda berinteraksi dengan orang ramai. Bukan sahaja anda akan memerlukan kemahiran ini untuk menguruskan pekerja anda, tetapi juga untuk perundingan perjanjian dan kontrak, berkomunikasi secara berkesan dengan orang ramai dan rangkaian dengan industri profesional lain. Untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang mempunyai kemahiran interpersonal yang baik , ikut amalan yang berikut:

Jadikan ia satu titik untuk menghargai kerja dan input orang lain.

Jadi pendengar yang aktif - Ini bermakna mengakui apa yang orang lain katakan dengan mengulangi kembali kepada mereka dalam perkataan anda sendiri , kerana ia akan menunjukkan anda memahami apa yang mereka katakan.

Beri perhatian kepada orang lain - Menjadi proaktif tentang perasan orang lain, kata-kata dan bahasa badan.

Menghubungkan orang ramai . Seorang ahli perniagaan yang berjaya adalah hub di mana sambungan interpersonal dibuat. Menggalakkan persekitaran yang membawa orang ramai bersama-sama anda, adil, dan menggalakkan mereka untuk bekerja bersama-sama.

Mengambil peranan kepimpinan untuk menyelesaikan sebarang konflik. Bertindak sebagai orang tengah, daripada melibatkan diri secara peribadi. 

3. Kejar impian kejayaan perniagaan anda dengan penuh semangat

Ia tidak cukup untuk hanya mahu menjadi seorang ahli perniagaan. Satu keghairahan untuk berjaya adalah apa yang akan membuat anda menjadi lebih menonjol dari biasa. Tanamkan keyakinan bahawa segala usaha gigih anda pasti akan membawa kejayaan.

4. Pilih pekerja dengan teliti

Pekerja anda adalah rangkaian sokongan anda, dan ianya amat perlu untuk kejayaan perniagaan anda. Pilih hanya orang-orang yang mahir dan cekap, dan pastikan untuk pertimbangkan bagaimana jaringan pekerja semasa membuat pemilihan.

5. Uruskan kewangan perniagaan anda dengan baik dan sentiasa berada dalam fikiran anda

Memilih pejabat yang besar dan cantik mungkin akan lebih menggoda, tetapi pelaburan dalam perniagaan anda harus menjadi keutamaan jika anda bertujuan untuk menjadi ahli perniagaan yang berjaya. 

Rancang perbelanjaan anda dengan baik. Buat peruntukan (Bajet) yang sesuai dengan tahap prestasi semasa perniagaan anda. Jangan berbelanja melebihi kemampuan. Anda hanya boleh membuat peruntukan pada sesuatu perkara jika anda tahu hasil yang yang diperolehi akan memberikan kesan positif. 

6. Dapatkan bimbingan mentor

Bina dan kembangkan hubungan dengan seorang ahli perniagaan yang telah berjaya yang anda ingin ikuti. Anda boleh mendapatkan mentor ini melalui rangkaian sosial atau dengan penyelidikan perniagaan yang anda anggap sebagai telah berjaya dan minta nasihat daripada mereka.

7. Ambil risiko

Anda mesti mengambil peluang dan langkah di luar norma untuk menjadi seorang ahli perniagaan yang menonjol di kalangan pesaing. Ini bermaksud bahawa menerima kegagalan kecil adalah tidak dapat dielakkan dan belajar untuk melihat mereka sebagai peluang untuk pertumbuhan. Rancang usaha anda dengan teliti dan lindungi nilai risiko sebanyak yang anda boleh, tetapi bersedia untuk kekecewaan sekali-sekala.

Aplikasikan panduan di atas dalam perniagaan kanopi anda. Nescaya ia akan menjadi asas dalam perniagaan anda selain memohon DOA kepada Allah swt. Insha Allah, kejayaan akan menjadi milik anda...

Sabtu, Jun 18, 2016

Rahsia Iklan Tarik Prospek


SECRET Iklan Tarik Prospek...
.
Dalam post hari ini saya nak share dengan anda 1 SECRET tentang iklan tarik prospek.
.
Ianya strategi yang sahabat saya selalu guna waktu nak hasilkan iklan FB Ads tarik trafik/prospek berduyun duyun ke laman web beliau.
.
Iaitu anda perlu pastikan 1 advert set untuk 1 placement.
.
Saya ulang lagi sekali,1 advert set untuk 1 placement.
.
Placement bermaksud kat mana anda nak prospek nampak iklan anda.
.
Samada di Desktop News Feed, Desktop Right Column atau Mobile News Feed.
.
Bila prospek dah ramai masuk laman web anda, mereka akan tertangkap di FB Pixel yang anda pasang sebelum ni.
.
Lepas tu mudah lah untuk anda buat iklan retargeting FOLLOW RAPAT prospek anda ke mana sahaja di dalam Facebook! 
.
Teknik ni MEMANG POWERFUL!
.
Apa yang saya share dengan anda tadi adalah salah satu perkara yang sahabat saya terangkan secara detail step by step di dalam Video Teknik Facebook Retargeting.
.
Jika anda SERIUS nak belajar teknik ini, anda boleh dapatkan full akses DI SINI --> 

Harap perkongsian ini beri manfaat kepada anda

Rabu, Jun 08, 2016

Video Teknik FB Retargeting


‘Benda Licik’ Ini Bantu Saya Follow Prospek Ke Mana-mana Sahaja Dalam Facebook!

Saya Bongkar Habis!
Strategi SECRETPROVEN Bagaimana Saya...
Buat Iklan Terpapar Betul-betul Depan Mata Prospek & Ikut Mereka Ke Seluruh Pelusuk Facebook & Hasilkan KEUNTUNGAN RM3,310 Kurang Dari 15 Hari!

Ini yang terjadi pada bisnes saya:

Maklumat lanjut di sini.


Isnin, Jun 06, 2016

PODOM Fashion Men's Stylish Slim Fit Short Sleeve Casual Polo Shirts

image
  • Brand:podom
  • Style:Casual Shirt
  • Size Type:Regular
  • Size (Men's):US S-XL
  • Material:Cotton+Polyester
  • Color:Multi-Color
  • Sleeve Length:Short Sleeve
  • Pattern:Solid

RM 27.45
Before RM 54.90,
You save 50%

Maklumat lanjut di sini

Jumaat, Jun 03, 2016

Bisnes Air Balang



Nak Buat Bisnes & Nak Cari Duit Lebih!
Tapi Masih Tak Tahu Nak Buat Bisnes Apa?

Mari Saya Tunjukkan Anda Bagaimana Saya Menjana RM7k Sebulan Dengan Hanya Menjual Air Sahaja!

Assalammualaikum  & salam hormat buat anda... seorang usahawan atau  bakal usahawan!
Izinkan saya menceritakan seba sedikit pengalaman serta latar belakang saya!

Nama saya Mizan Sulaiman. Saya telah mula berniaga air sejak tahun 2008 lagi di pasar ramadhan. Selain itu, saya juga turut menjalankan bisnes air balang ini di pasar malam, pasar tani, dan juga di karnival-karnival IKS di Selangor, Putrajaya dan juga Kuala Lumpur.

Tahun lepas! Sewaktu saya berniaga air di bazar Ramadhan, keuntungan saya mencecah lebih RM7,000.
Apa yang lebih menarik lagi... pendapatan saya ini saya perolehi dengan hanya meniaga di satu lokasi pasar ramadhan sahaja dan hanya menjual 3 balang air sahaja!

Ya! 3 balang air sahaja!

Tapi Alhamdulillah... Setiap hari..  ketiga-tiga balang air saya akan habis licin dijual!
Ianya bukanlah nasib semata-mata.... Tapi ada "STRATEGI RAHSIA"  yang saya lakukan hasil dari pengalaman berniaga air sejak beberapa tahun kebelakangan ini

Kos Rendah & Untung Lebih Dari 1000%

 Satu perkara yang anda perlu tahu, bisnes air ini untungnya BESAR. Kos permulaan serta kos harian untuk menjalankan bisnes air ini juga agak rendah.
Anda boleh memulakan bisnes air balang ini dengan modal permulaan di bawah RM1,000.  (Kos membeli kanopi, meja, serta balang air)
Manakala, kos untuk membuat air pula, sekitar RM100 setiap hari, (bergantung kepada jenis air yang anda mahu jual).
Sebagai contoh... Jika anda mahu menjual air soya, kos untuk membeli 1kg kacang soya dan 2 beg ais, adalah sekitarRM12 sahaja. Namun setelah di proses menjadi air soya dan dimasukkan ke dalam balang air untuk dijual, anda boleh menjualnya sebanyak 120 cawan. Jika setiap cawan di jual dengan harga RM1.00... Bermakna anda sudah memperolehi RM120... Peningkatan sebanyak 1,000% dari modal yang dikeluarkan.
Begitu juga dengan air-air yang lain.... Kadar keuntungan kasar bisnes air ini...  selalunya adalah 500% ke atas berbanding kos modal yang dikeluarkan.

Macam Best Je Bisnes Jual Air Ni!
Senang Ke Nak Buat?

Baiklah! Sebelum anda bergegas membeli kanopi dan balang air untuk menjalankan bisnes air ini. Biar saya berterus terang dengan anda!
Walaupun bisnes ini sungguh menguntungkan, namun ianya tetap ada beberapa rintangan dan cabaran!
Anda mungkin berfikir... "Kalau dengan hanya menjual 3 balang air sahaja dah boleh dapat RM7,000... Maka, kalau saya jual 15 balang air, saya mungkin boleh dapat RM35,000!"
Sememangnya.. tidak salah untuk kita berimpian besar! Namun, kita perlulah realistik dan sedar akan kemampuan diri terlebih dahulu.
Pertama sekali, dari segi MODAL!
Untuk menjual berbelas-belas balang air, maka anda perlulah membeli berbelas-belas balang air. Harga satu balang air adalah sekitar RM150, jika mahu beli 15 balang sekaligus, modal yang diperlukan untuk membeli balang sahaja sudah RM2,250. Belum campur lagi barang-barang lain seperti meja & kanopi (pastinya, anda memerlukan meja dan kanopi yang lebih panjang). Sekurang-kurangnya, modal antara RM3-4 ribu diperlukan.
Baiklah! Mungkin anda ada wang simpanan & modal yang besar! Anda ada banyak duit! Bahkan, anda juga mungkin seorang yang tampan! Setakat modal RM3-4 ribu.. memang celah gigi je!
Tapi! Cuba anda fikir... Bagaimana pula anda mahu bawa bekas balang-balang air tu ke tapak jualan? Muat ke semua balang tu dalam kereta "evo" anda? Rajin ke anda mahu berulang-alik dari rumah ke tapak niaga semata-mata mahu mengangkat barang-barang sahaja? Setiap hari pula tu? Lainlah kalau anda mahu melabur duit membeli van atau lori pula.. 
Kemudian, selepas anda membuat berbelas-belas balang air itu.. Comfirm ke semua air dalam balang tu boleh habis terjual setiap hari?
Tahukah anda! Kebanyakkan peniaga-peniaga yang berjaya menjual "sold-out" berbelas-belas balang air, mereka itu adalah peniaga-peniaga lama. Peniaga "Otai" orang kata..... Mereka sudah ada ramai pelanggan setia. Sebab itulah mereka boleh menjual berbelas-belas balang air dengan confident!
Berbanding anda yang baru mahu mula menjual air! Ianya mungkin sedikit sukar. Peniaga-peniaga lama itu pun, sewaktu mereka mula-mula berniaga air dulu pun.. mereka hanya bermula dengan beberapa balang sahaja!
Sila klik di banner di bawah.

Universalnya Takaful

Takaful telah menjadi pilihan perlindungan kewangan yang sesuai untuk semua tanpa mengira latar belakang bangsa atau agama, terutama kepada mereka yang cenderung terhadap pengamalan shariah.
Takaful yang bersifat universal ini dapat dilihat melalui aspek bagaimana Islam memberikan kemudahan kepada umatnya untuk bertransaksi sesame manusia walaupun berlainan agama.
Jika kita selusuri sejarah, Nabi Muhammad s.a.w. sendiri pernah melakukan transaksi dengan orang Yahudi seperti membeli makanan secara bertangguh dan mencagarkan baju besi baginda.
Dalil ini jelas menunjukkan bahawa tiada larangan untuk bertransaksi dengan orang bukan Islam asalkan perkara yang ditransaksikan tersebut tidak mempunyai elemen yang diharamkan seperti pemipuan, judi, riba dan sebagainya.
Aspek universal dapat dilihat daripada konsep takaful itu sendiri.
Takaful direka berdasarkan konsep Ta’awun iaitu peserta akan membantu antara satu sama lain ketika ditimpa kesusahan. Konsep ini merentas agama dan bangsa dengan fitrah manusia untuk melakukan kebaikan terhadap orang lain.
Maka tidak timbul persoalan bolehkah orang bukan Islam menyertai takaful walaupun ia adalah satu produk patuh syariah.
Melalui knsep ini juga, semangat harmoni dapat dilahirkan dalam kalangan orang Islam dan bukan Islam kerana mereka telah berjanji untuk menyumbang sejumlah wang bagi meringankan beban sesama mereka.
Perkara seperti ini merupakan salah satu tuntutan agama dalam menjaga hak sesame manusia seperti firman  Allah s.w.t. dalam surah Al-Maidah ayat 2, Allah telah berfirman kepada orang yang berfirman yang bermaksud, “Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan taqwa.”
Bolehkah orang bukan Islam memasarkan produk takaful?
Aspek universal ini juga menggalakkan takaful dipasarkan oleh ejen takaful dari kalangan mereka yang bukan Islam. Kita mungkin berasa pelik dan berfikir dan berfikir, mampukah ejen-ejen ini menjelaskan segala istilah-istilah dan aplikasi syariah dalam produk takaful tersebut?
Hal ini sepatutnya tidak menjadi masalah kerana seseorang tidak mengira agama akan menjalani proses yang sama untuk bergelar ejen takaful iaitu lulus ujian dan keperluan menghadiri latihan yang ditetapkan.
Dari sudut syariah pula, orang bukan Islam juga dibenarkan untuk memasarkan takaful, asalkan mengikut lunas-lunas syarak. Dalam satu riwayat yang masyhur, Umar al-khatab r.a. pernah berkata, “Janganlah seseorang berdagang di pasar kami kecuali mereka yang faham selok-belok riba.”
Maka, selagi mana seseorang itu mampu memahami perbezaan antara insurans konvensional dan takaful, terma-terma yang wujud dan konsep istilah-istilah yang diguna pakai, dia sudah dikira layak untuk memasarkan produk takaful. Ini dibantu pula dengan takaful yang sesuai untuk setiap lapisan masyarakat.
Dari sudut manfaat takaful itu sendiri, aspek universal juga amat jelas. Manfaat takaful akan dibahagikan mengikut penama yang telah dilantik oleh peserta. Jika penamaan tidak dibuat, maka bagi peserta Muslim, manfaat takaful akan dibahagikan mengikut faraid manakala peserta bukan Islam, manfaat tersebut dibahagikan mengikut Akta Pembahagian 1958.
Takaful merupakan satu mekanisma dakwah yang boleh digunakan untuk mempromosikan pengurusan kewangan Islam. Keterlibatan orang bukan Islam dalam takaful sedikit sebanyak memberikan lebih pemahaman terhadap ajaran Islam yang sentiasa memastikan ketelusan dan keadilan dalam setiap transaksi yang dilakukan,
Ini memperlihatkan kelebihan system kewangan Islam dan takaful itu sendiri. Wallahu’alam.
Sumber: Sinar Harian

Selasa, Mei 03, 2016

M-Gainer

.
Satu formulasi baru untuk anda yang ingin TAMBAH BERAT BADAN anda secara ideal. 
.
M-Gainer didatangkan dalam susu protein berperisa CHOCOLATE LAVALIOUS yang sangat SEDAP!
.
KANDUNGAN M-GAINER
.
Karbohidrat, Campuran Protein, Lemak, Maltodextrin, Silikon Dioksida, Serbuk Coklat, Susu , Dextrose.
.
M-Gainer adalah Susu Protein Berperisa Chocolate Lavalicious yang sangat sedap.
.
M-GAINER adalah formulasi
.
carbohidrat
protein
lemak
.
Digunakan khas bagi tambah berat badan secara semulajadi.
.
Khas untuk bantu orang ada Masalah Under Weight iaitu susah untuk tambah berat badan.
.
Perrhhh.... memang best sebab M-Gainer dapat bantu:
.
- Yang kurus makin berisi
- Tambah berat badan seawal 7 hari
- Sesuai untuk Lelaki & Perempuan
.
Jangan risau sebab M-Gainer
.
  • Tiada kesan sampingan
  • 100% HALAL
  • Mengamalkan GMP (Pengilangan yang baik)
  • Lulus KKM.. Boleh check No Rujukan KKM: 270515/05/263
.
CARA PENGAMBILAN
.
Masukkan 2-3 scoop (50g) kedalam 300 ml air minum 2-3 kali sehari selepas makan atau selepas bersenam.
.
Harga : RM190
Berminat?
Sila whatsapp ke 019-7589774 (Nizam)

https://www.facebook.com/superbbfitness101/

Khamis, April 28, 2016

Perlindungan takaful


Perlindungan Takaful
.
Setiap kita berhadapan dengan pelbagai risiko dan selalunya berkait rapat dengan komitmen kewangan apabila berlakunya sesuatu kejadian yang tidak diingini seperti kemalangan, jatuh sakit, diagnos penyakit kritikal, kehilangan upaya sementara atau kekal dan kematian. 
.
Dalam perancangan kewangan, skim perlindungan insurans atau takaful adalah instrumen yang boleh digunakan sebagai persediaan menghadapi risiko yang berkenaan.
.
Apakah kemungkinan keadaan diatas berlaku? 
.
Adakah anda bersedia daripada segi kewangan sekiranya anda hilang upaya untuk bekerja lagi disebabkan oleh penyakit kritikal misalnya? 
.
Sekiranya berlaku kematian, adakah ahli keluarga anda boleh meneruskan kelangsungan hidup sedia ada?
.
Pelan perlindungan yang sesuai boleh diambil diantaranya ialah:
.
- Takaful Keluarga (Hayat, Penyakit Kritikal, Kemalangan)
- Takaful Pendidikan
- Pelan Perubatan (Cashless & Non-Cashless)
- MRTT (Mortgage Reducing Term Takaful)
- Takaful Am (Kenderaan, ‘Fire’, ‘Householder Houseowner’)
.
Perancangan yang baik mengambil kira faktor tanggungan (ahli keluarga) dan juga pinjaman atau pembiayaan yang diambil bagi tujuan tertentu seperti pembelian hartanah atau kenderaan. 
.
Selain itu, faktor gaya hidup juga diambil kira dalam menentukan jumlah perlindungan dan jenis perlindungan yang anda perlukan.
.
Apabila anda peka dengan keperluan ini, maka perlindungan insurans atau takaful adalah salah satu kaedah untuk mengurangkan beban kewangan apabila terjadi sesuatu musibah yang tidak diingini. 
.
Kami membantu anda membuat analisa keperluan perlindungan yang munasabah dan menentukan jenis perlindungan yang sesuai dengan anda.
.
Saya sedia membantu.

.
Ahmad Hanizam Abdullah
019-7589774
https://hanizamagency.wordpress.com/

Rabu, Februari 24, 2016

Takaful Anak


En Prospek, boleh saya tahu, anda ada berapa anak sekarang?
Dua!

Katalah isteri anda mengandung lagi, adakah anda mampu untuk membesarkan anak ketiga anda?

Rasanya saya mampu!

En Prospek, bolehkah anda pastikan apabila anak anda telah dewasa, mereka akan menjaga anda pada usia tua?

Saya tidak pasti!

En Prospek, saya ada seorang budak untuk anda ambil sebagai anak angkat. Apa yang diperlukan adalah anggap dia sebagai anak ketiga anda.

Belanjakan jumlah yang sama sebagaimana anda lakukan dalam membesarkan kedua-dua anak anda yang sebelum ini.

Tetapi izinkan saya pastikan kepada anda yang anak ini akan menjaga anda pada usia tua, beliau akan menyumbangkan pendapatan untuk menyara kehidupan anda.

Sekiranya anda meninggal dunia lebih awal daripada yang dijangkakan, beliau akan mengambil alih tanggung jawab perbelanjaan keluarga anda.

Mahukah anda mengambil anak ini sebagai anak angkat?

Sudah tentu. Di mana saya boleh dapatkan beliau?

Anak ini dipanggil Takaful Anak.

Saya sedia membantu.
.
Ahmad Hanizam Abdullah
019-7589774
www.hanizamagency.wordpress.com

Tak perlu detol lagi

Tak perlu dettol lagi!  . Sharing ikhlas daripada Pn. Atie.  . Selepas pembedahan kecil di pergelangan tangan, berlaku sedikit infection...