Friday, September 12, 2014

Ladang ternak orang muda



TENTU ramai yang bersikap skeptikal apabila mendengar cerita orang muda terbabit dalam bidang ternakan. Malah mungkin ada yang akan anggap itu sebagai tidak relevan, lebih-lebih lagi ladang yang diusahakan itu berhampiran kesibukan kota raya metropolitan. Namun, jika usaha dan kemahuan itu semua bukan sesuatu yang mustahil.

Hal tersebut dibuktikan oleh Pengarah Urusan Wawasan Anak Bumi Sdn. Bhd., Datuk Asmawi Kassim dengan membuka sebuah lagi ladang di Batu 10, Cheras, Selangor.

Pembukaan ladang tersebut merupakan kerjasama Asmawi bersama blog hiburan terkenal, www.rotikaya.com yang selangkah memajukan perniagaan di bidang ternakan.

Diterajui sendiri oleh Asmawi dan dua lagi rakan kongsi iaitu Shahrizan Salleh dan Nor Hamzie Md. Hambali, pembukaan ladang tersebut merupakan hasil promosi daripada kelab Generasi Transformasi Ruminan (GTR) yang ditubuhkan sebelumnya.

Menurut Nor Hamzie, dia telah lama berminat dalam bidang ternakan, namun tidak berpeluang berikutan kurangnya ilmu berkaitan.

Namun setelah empat bulan menyertai kelab GTR, Nor Hamzie telah ditawarkan untuk membuka ladang ternakan jika berminat oleh Asmawi dan tanpa berfikir panjang persetujuan terus dimeterai.

Bagaimana pun, kekangan kawasan yang sesuai menjadi penghalang pada peringkat awalnya sehinggalah mereka bertemu dengan Shahrizan Salleh yang menawarkan tanah bapanya di Batu 10 Cheras, Selangor untuk digunakan.
“Kami memerlukan masa satu hingga dua bulan untuk menyediakan kemudahan di ladang baharu tersebut.

“Kami amat beruntung kerana bapa Shahrizan pernah memelihara kambing sebelum ini. Kandang yang ada masih boleh digunakan.

“Setelah kerja-kerja pembersihan dan pembinaan infrastruktur yang bersesuaian dilakukan akhirnya, tertubuhlah ladang baharu yang dikenali sebagai Rotikaya Farm," katanya.

Biarpun tidak memiliki latar belakang dalam bidang ternakan, ia tidak menjadi penghalang Nor Hamzie dan Shahrizan untuk berkecimpung bidang tersebut.
Bahkan, minat yang mendalam tersebut jelas kelihatan apabila mereka berdua turut merancang untuk mempelbagaikan ternakan di ladang tersebut.

Kini, antara ternakan yang terdapat di Rotikaya Farm adalah kambing dan pelbagai ikan air tawar seperti tilapia merah, rohu, lampam patin dan haruan.
Dalam masa terdekat mereka akan menambah haiwan ternakan lain seperti itik dan juga ayam kampung malah turut berhasrat membesarkan kandang menambah bilangan rusa yang sedia ada.

Jelas Shahrizan, bapanya pernah mengusahakan ladang tersebut ketika masih sihat, namun setelah jatuh sakit beberapa tahu lalu, segala terbengkalai dan dia tidak mampu meneruskan perusahaan tersebut kerana tidak berpengalaman.

Ladang yang boleh memuatkan 280 hingga 300 ekor kambing dalam satu-satu masa itu mudah untuk dicapai pelanggan kerana berhampiran Kuala Lumpur, iaitu hanya 20 minit memandu dari pusat bandar raya.

Untuk sebarang tempahan kambing, Rotikaya Farm juga boleh dihubungi menerusi laman sosial Facebook di alamat www.facebook.com/rotikaya atau boleh terus menghubungi mereka di talian 011-23118293 (Nor Hamzie) dan 011- 23118292 (Shahrizan).

Selain menjual daging kambing segar, Rotikaya Farm turut menawarkan perkhidmatan penghantaran daging segar tersebut ke sekolah dan pusat tahfiz sekitar Lembah Klang untuk tujuan sumbangan derma dan sedekah.

Malah, pelanggan mereka boleh memilih sekolah atau pusat tahfiz mereka sendiri untuk tujuan tersebut.

Selain membekalkan daging segar dan kambing hidup, mereka juga menyediakan perkhidmatan masakan berasaskan kambing terutamanya menu kambing golek yang menjadi kegemaran orang ramai masa kini.

Biarpun baru berjinak-jinak, namun perusahaan mereka kini mendapat sambutan hangat daripada pelanggan terutamanya tempahan menerusi perkhidmatan atas talian dan media sosial.

Jelas kedua-dua anak muda tersebut, golongan belia yang berminat dengan bidang ternakan ruminan mampu pergi jauh sekiranya diberi penerangan, peluang dan sedikit bantuan oleh pihak-pihak yang berwajib sebagai galakan dan juga dorongan.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20140901/ag_01/Ladang-ternak-orang-muda#ixzz3D5ZBwetG
© Utusan Melayu (M) Bhd 

2 comments:

puteri said...

Jangan terkejut dengan apa yang bakal anda baca di ---http://toneexcel.biz/?id=419131

Anonymous said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.