Tuesday, August 25, 2015

Pernah Lingkup RM50,000 Dalam Masa Sebulan?

.
Ramai yang tahu, berniaga adalah salah satu cara untuk meningkatkan tahap ekonomi. Namun, ramai juga yang yakin mereka boleh berniaga tanpa ilmu. Akibatnya, empayar perniagaan yang diidamkan runtuh di pertengahan jalan. Begitulah kisah Amiru Mat Rawi dari Besut, Terengganu.
Beliau merupakan Pengarah Urusan untuk Syarikat Richman Vision Sdn Bhd iaitu pengeluar kepada penawar bagi penyakit kencing manis dan gout di bawah jenama CYPREME. Kepakaran beliau adalah membantu mereka yang langsung tiada ilmu perniagaan, tetapi mempunyai bakat terpendam dalam diri untuk menjadi usahawan beriman yang berdaya saing melalui platform pemasaran online. Ikuti temuramah perjalanan hidup Amiru dalam membina perniagaannya.
Soalan: Boleh ceritakan bagaimana saudara mengembangkan perniagaan dan apakah pencapaian peribadi saudara sehingga hari ini?
Alhamdulillah, saya telah capai apa yang saya mahu dalam hidup. Perniagaan yang dibangunkan sejak tiga tahun lalu sudah berjalan dengan sendiri tanpa perlu saya menguruskannya 24 jam.
Kini saya juga dapat bercuti ke mana-mana yang saya mahu, saya dapat menambah nilai kepada hidup orang lain. Saya mempunyai pasukan yang sangat positif dan mempunyai disiplin yang tinggi setaraf dengan syarikat-syarikat besar di Malaysia. Hasil jualan syarikat saya pada bulan Julai mencecah RM660,000 dan majoriti hanya melalui online. Sasaran jualan kami adalah menghasilkan jualan mencecah RM1 juta sebulan sebelum akhir tahun ini, InsyaAllah.
Apapun, perkara yang paling saya sangat bersyukur adalah kerana saya dapat membanggakan ibu dan ayah walaupun saya berkelulusan bidang syariah. Saya mampu berjaya menjadi seorang usahawan dan satu sebab terbesar mengapa saya perlu berjaya adalah untuk menggembirakan mereka.
Soalan: Boleh saudara kongsikan pengalaman memulakan perniagaan?
Saya berasal dari keluarga yang biasa. Ibu seorang guru dan ayah pula seorang pesara. Semasa musim raya, saya masih ingat lagi, ayah pernah berniaga kuih raya untuk mencari duit lebih, tapi selalunya rugi. Apabila saya lebih dewasa, saya pun menceburi perniagaan pertama saya dengan menyertai satu skim cepat kaya. Malangnya, duit tersebut tidak tahu ke mana. Saya juga pernah melabur dalam pelaburan emas tapi rugi berpuluh ribu ringgit. Semuanya hangus begitu sahaja.
Akhirnya, saya dapat memulakan satu perniagaan yang mengaut keuntungan. Tapi sebelum ini, banyak masalah dalam perniagaan kami. Kakitangan tidak berdisiplin dan tiada hala tuju dalam hidup. Banyak yang kami rancang berakhir dengan tidak berjaya. Ketika itu hasil jualan tidak sampai RM50,000 sebulan.
Soalan: Apakah tindakan saudara seterusnya dalam menangani masalah dan cabaran perniagaan?
Saya mula hadir ke program Dr Azizan Osman. Saya sebenarnya dah lama kenal Dr Azizan, cuma belum ada rasa mahu pergi sebab terlalu banyak mendengar cerita negatif tentang beliau. Kalau pergi program dia, mesti kena menari, itu yang banyak saya dengar. Sehinggalah seorang sahabat saya memberitahu bahawa hidupnya telah berubah 360? selepas menghadiri Seminar Intensif Magnet Kekayaan dan Kejayaan (IMKK) hasil daripada ilmu yang dipelajarinya.
Tanpa berfikir panjang, saya terus membeli 20 tiket dan membawa seluruh pasukan saya ke sana. Umpama baju yang kotor dimasukkan ke dalam mesin basuh dengan sabun yang berkualiti tinggi. Maka begitulah yang terjadi kepada kami. Selepas seminar itu, pasukan saya berubah 500% daripada seorang yang berfikiran negatif kepada positif.
Semangat bekerja meningkat berkali-kali ganda. Mereka mula nampak apa yang mereka mahu capai dalam hidup. Saya sendiri, kalau dahulunya saya takut bercakap di hadapan orang ramai dan tiada disiplin, kini saya sudah berubah dan mampu membesarkan pasukan saya dan membantu mereka berjaya.
Soalan: Apa hasilnya selepas kembali daripada Program Dr Azizan Osman?
Alhamdulillah, hasil jualan meningkat dari RM50,000 ke RM100,000 dengan pantas. Enam bulan selepas menghadiri program, hasil jualan kami naik 13 kali ganda mencecah RM660,000.
Soalan: Apa saranan saudara kepada pembaca?
Nasihat saya, bagi sesiapa yang mahu ubah hidup dari hidup biasa-biasa kepada hidup luar biasa, jangan berfikir panjang dan hadirlah seminar yang dianjurkan oleh Dr Azizan. Tak perlu pergi sampai ke luar negara, yang ada di hadapan mata pun sudah terlampau cukup untuk bantu anda capai segala impian dan matlamat anda. Makin cepat anda bertindak, makin cepat anda rasai hasilnya.
Bagi anda yang inginkan peningkatan tahap hidup dan kewangan anda, hadir dan gegarkan Klinik Usahawan Dr Azizan Osman – Seminar Magnet Kejayaan hujung minggu ini di Hotel Starcity, Alor Setar pada 28 Ogos dan Hotel The Syuen, Ipoh pada 29 Ogos 2015. Untuk 4 lokasi lain, layari www.magnet2015.com.
Anda ingin SIHAT bersama CYPREME?
Whatsapp segera ke 019-7589774 (Nizam)

No comments: