Ahad, Mac 13, 2011

Asas nak jadi kaya

Semua nak jadi kaya, nak hidup senang, nak duit banyak. Saya juga macam tu, nak hidup tenang, sihat, tak ada masalah kewangan. Tapi bolehkah? Jawapannya BOLEH!! Tapi tak senang..

Kita perlu ada asas yang betul, gerak langkah yang jelas baru nampak destinasi hadapan. Saya kongsikan perkongsian mengenai Asas Nak Jadi kaya oleh saudara Mohd Suhaimi @ Shuth melalui webnya di http://www.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=YQi4&mc=BS&s=hgu5u&y=Y&

2 Asas Utama yang perlu ada dan yang pertama ialah..

Sikap.. adalah komponen yang paling asas untuk kita mencapai kejayaan di dalam apa-apa bidang sekalipun. Tanpa memiliki sikap yang baik seperti, usaha gigih, tidak mudah berputus asa, berfikiran positif, optimis dan sebagainya, agak sukar untuk anda mencapai kejayaan.

Adakah anda fikir.. dengan memilki pemikiran yang negatif, suka bertelagah, hasad dengki, tamak, tidak jujur dapat membantu anda mencapai kejayaan di dalam hidup anda?

Usah terkejut.. jawapannya “BOLEH”… tapi malangnya..
kejayaan tersebut biasanya tidak akan kekal lama. Cepat anda naik dengan membodek, merasuah, menabur fitnah,menikam orang dari belakang dan sebagainya…
maka.. akan cepat jugalah anda tersungkur dan tergolek ke bawah.

Jadi.. perkara pertama yang perlu di perbaiki di dalam diri jika ingin berjaya adalah “SIKAP!”…

Sikap yang baik adalah penting, bukan sahaja sebagai asas per”MULA“an kejayaan anda, tetapi ia juga penting untuk meng”KEKAL“kan kejayaan anda.

Sebab itulah anda boleh lihat drama-drama di TV, ramai orang yang bersikap buruk, tidak akan berjaya, jika berjaya pun… tidak lama… sekejap je, lepas tu sama ada akan ditangkap dan dimasukkan ke dalam lokap ataupun mati ditembak rakan sepenjenayah. Memang tak lama.. 2-3 episod je dia berjaya, episod seterusnya dia akan mengalami tekanan dan akhirnya ditangkap/dibunuh/menjadi gila.

Perkara asas kedua yang paling penting pula ialah “kepercayaan”. Kepercayaan anda terhadap diri anda sendiri dan juga terhadap dunia kebebasan kewangan.

Orang-orang yang tidak mempunyai kepercayan terhadap diri sendiri dan dunia kebebasan kewangan seperti..

“Ala.. aku nie kerja kilang je.. macam mana lah nak jadi kaya!”

“Tak payahlah susah-susah nak jadi kaya.. semua tu perangkap dunia je tu..”

“Buat apa jadi orang kaya.. nanti kena rompak!”

Sememangnya tidak akan menjadi kaya. Mereka langsung tidak mempunyai kepercayaan bahawa diri mereka boleh menjadi kaya dan seringkali memandang kekayaan itu sebagai sesuatu yang penuh dengan kejahatan dan tipu daya.

Hakikatnya, manusia hanya akan bertindak apabila mereka mempunyai kepercayaan terhadap sesuatu perkara…

Bagi muslim, Pernahkah anda bertanya… mengapa anda mengerjakan solat? Sebab anda percaya Allah itu wujud dan anda percaya anda akan mendapat ganjaran pahala melakukannya..

Begitu juga dengan agama-agama yang lain, bagi agama kristian, mereka percaya dosa mereka akan terhapus apabila mereka meluahkan kesilapan mereka kepada paderi-paderi di gereja.. jadi mereka akan melakukannya..

Dan di dalam konteks menuju “kebebasan kewangan”, satu kepercayaan yang perlu ada dalam diri anda ialah..kepercayaan bahawa.. “Anda Boleh Menjadi Kaya!”..

Jika kepercayaan seperti ini tidak ada di dalam diri anda.. maka usah bermimpilah untuk anda menjadi kaya. Kerana, kepercayaan.. akan menghasilkan tindakan.

Jom JADI KAYA!!

Harap perkongsian ini sedikit bermanfaat untuk anda =)

Tiada ulasan:

Peluang bisnes yang tidak harus dilepaskan

STG..?? APA ITU STG..???  😍 😍 Kami team Smart Tycoon Group (STG). Team terbesar yg bernaung di bawah salah satu syarikat yg pa...