Friday, April 15, 2011

Sistem penternakan burung walit ZDA


ZDA akan memberi tumpuan menghasilkan inovasi berkaitan industri walit pada beberapa siri akan datang.


Permintaan tinggi industri burung walit atau burung layang-layang mencetuskan satu perusahaan baru pada masa kini. Oleh hal yang demikian, bermula dari siri inovasi kali ini, Zull Design Autotronic (ZDA) akan berkongsi kepada pembaca tentang pengenalan, pengetahuan dan sistem yang digunakan dalam industri menternak burung walit.

Kali ini kami akan memperkenalkan secara umum berkenaan perusahaan burung walit dan bermula minggu hadapan, kita akan berkongsi inovasi-inovasi secara bersiri bagi perusahaan ini.

Burung walit merupakan burung pemakan serangga yang bersifat aerial dan suka meluncur.

Burung ini berwarna gelap, terbangnya cepat dengan ukuran tubuh sedang atau kecil, dan memiliki sayap berbentuk sabit yang sempit dan runcing, kakinya sangat kecil begitu juga paruhnya dan jenis burung ini tidak pernah hinggap di pohon.

Burung walit mempunyai kebiasaan berdiam di gua atau rumah-rumah yang cukup lembab dan menggunakan langit-langit untuk menampalkan sarang sebagai tempat beristirehat dan membiak.

Hasil dari penternakan walit ini adalah sarangnya kerana dibuat dari air liur walit.

Sarang walit selain mempunyai harga yang tinggi, juga dapat bermanfaat kepada kesihatan manusia. Kebaikan yang ingin dikongsi adalah sarang walit berguna untuk menyembuhkan paru-paru, panas dalam, melancarkan peredaran darah dan penambah tenaga.

Bermula sedekad yang lalu apabila burung layang-layang berhijrah dari gua ke bandar menjadikan bangunan lama yang mempunyai suasana hampir sama dengan keadaan dalam gua sebagai habitat barunya.

Disebabkan mempunyai nilai pasaran yang tinggi banyak premis dalam kawasan bandar telah diubahsuai untuk perladangan burung layang-layang.

Pengubahsuaian premis asasnya ialah menjadikan suasana dalamannya sama dengan gua. terutamanya gelap dan lembab.

Keperluan asas yang diperlukan adalah seperti berikut:

*Pembinaan rumah walit

*Memasang sistem audio

*Pembesar suara

*Memasang sistem paip jaringan

*Sistem kawalan keselamatan

Memasang satu alat parabola untuk memanggil burung dengan jarak 3km

Setiap keperluan asas atau sistem yang digunakan seperti disebutkan akan dikongsi lebih terperinci bermula siri inovasi pada minggu hadapan.

Oleh sedemikian, diharap pembaca-pembaca akan menyimpan keratan akhbar supaya tidak ketinggalan.

Sistem yang dikongsikan oleh ZDA kepada pembaca hanya sekadar pengetahuan, alat-alat yang ingin ditambah oleh pembaca sendiri adalah mengikut kreativiti individu.

Harus diingat keberkesanan sistem adalah hanya 40 peratus manakala 60 peratus selebihnya adalah bergantung kepada kawasan, kedudukan, cuaca dan rezeki yang tidak boleh dinafikan.

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh email kepada mail@zulldesign.com.my

No comments: