Saturday, November 17, 2012

Silverlake


Sebuah ladang anggur di Silverlake berlatarbelakangkan bukit.

MENJEJAKKAN kaki ke ladang anggur seluas 500 ekar ini, bagaikan berada di sebuah taman fantasi ala Belanda. Ia begitu mendamaikan.

Bukan sahaja bau harum bunga-bungaan menggoda jiwa dan perasaan tetapi kehijauan alam semula jadi di sekitar Silverlake membuatkan hati benar-benar terpaut.

Buat seketika, lupakan sebentar cuaca panas di Thailand yang mencecah sehingga 42 darjah Celcius. Ini kerana suasana romantis yang menyerap di segenap sudut ladang anggur ini, dapat dirasai.

Silverlake menjadi sebuah taman anggur yang begitu indah sekali hingga menjadi tarikan utama pelancong di Pattaya.

Menariknya, jika dilihat di sekeliling ladang anggur ini, ia bagaikan satu taman tema yang diwujudkan khusus untuk penggambaran filem.

Ini tidak mustahil kerana Silverlake dibuka atas inisiatif seorang pelakon ternama negara gajah putih itu, Supansa Nuangphirom, yang cukup gah sekitar tahun 1980-an.

Bahkan, ladang anggur ini seringkali menjadi pilihan penerbit drama dan filem sebagai lokasi penggambaran, antaranya, sinetron popular, Soot Saneha, banyak membantu mengangkat Silverlake ke mata dunia.

Apatah lagi kedudukannya begitu strategik, yang mana pengunjung akan disambut dengan pantulan emas bersinar-sinar dari bukit Khao Chi Chan.
Dicatatkan sebagai ukiran terbesar di dunia setakat ini, cenuram bukit Khao Chi Chan ini meriah dengan ukiran patung Buddha pada ketinggian 109 meter dan 70 meter lebar.

Uniknya, ukiran itu dibuat dengan pantulan laser sempena sambutan ke-50 tahun raja Thailand, Raja Bhumibol menggambarkan imej patung Buddha dalam gaya Pang Man Wichai atau dikenali Phrawarachabopit.

Tidak cukup dengan itu, Silverlake juga mempunyai daya tarikan tersendiri sekalipun ladang anggurnya tidak mengeluarkan buah sepanjang tahun.

Malah, ketika rombongan Agrochallenge International Thailand 2012 mengunjungi ladang ini, buah anggur baru sahaja dipetik tetapi ia tetap penuh dengan pelancong dari dalam dan luar negara yang mahu melihat sendiri keindahan taman anggur ini.

Pengunjung juga boleh mendapatkan produk Silverlake seperti biskut, jus, jem, pai anggur, jeli dan kismis yang dijual di gerai berhampiran. Jika anda bertuah, mungkin berpeluang menikmati anggur segar yang dipetik dari ladang.

Jika dilihat di sekeliling ladang anggur ini, masih terdapat beberapa penambahbaikan sedang dijalankan bagi memberi lebih banyak tarikan kepada pengunjung.

Bagi mereka yang ingin menginap di taman penuh romantik ini, terdapat 10 jenis calet disediakan mengikut keperluan masing-masing sama ada bercuti bersama keluarga atau berehat di hujung minggu dengan rakan-rakan.

Menariknya, calet ini yang dikenali sebagai Movie House dibina dengan sentuhan rumah Inggeris berwarna putih dan berlatarbelakangkan bukit Khao Chi Chan. Ia mempunyai kemudahan lengkap seperti wi-fi, peti ais, taman comel di hadapan rumah dan juga pengangkutan kepada pengunjung.

Ladang anggur Silverlake adalah salah satu destinasi lawatan Agrochallenge International Thailand 2012 ke Bangkok dan Pattaya, Thailand untuk meninjau dengan lebih dekat lagi pembangunan agropelancongan di Pattaya.

Program yang disertai 60 peserta ini memasuki kali keempat dianjurkan Kelab Usahawan Tani Malaysia (KUAT) dan Jabatan Pertanian dengan kerjasama Rakyat Travel Sdn. Bhd.

Secara umum, Pattaya bukan sahaja dikenali dengan hiburan malam yang begitu meriah, tetapi mempunyai tarikan tersendiri seperti keindahan pantai dan pulau serta beberapa pusat rekreasi seperti taman buaya, taman orkid dan taman hidupan dasar laut yang menawarkan akuarium bertaraf dunia.
Tidak lupa juga, Pattaya mempunyai tempat-tempat bersejarah yang juga boleh dicatatkan di dalam diari pelancongan anda.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20121112/ag_02/Silverlake#ixzz2CTTGJl7c
© Utusan Melayu (M) Bhd 

2 comments:

Siti Aryati said...

Saya dan suami saya, mahu menggunakan media ini untuk memberi keterangan tentang kerja yang baik Ibu Jennifer Brown Pinjaman Syarikat.
Kami tidak fikir kita akan berada dalam kehidupan untuk bertemu dengan seseorang seperti Puan Jennifer, dia adalah permata yang jarang berlaku dan Tuhan menghantar.

Saya Siti mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Jennifer Brown, kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain boleh menawarkan dalam beberapa jam.
Suami saya dan saya pergi ke dalam hutang besar-besaran dengan penghutang dan bank, dan kita akan mendapat pinjaman daripada dua syarikat pinjaman yang berbeza, tetapi semua datang ke apa-apa, sebaliknya mereka membawa kami ke dalam hutang yang lebih dan akhirnya meninggalkan kita sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan . Jennifer, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya takut ia akan berakhir seperti syarikat-syarikat lain yang saya telah memohon, dia itu tidak seperti orang-orang lain syarikat pinjaman penipuan. Sekarang kita telah akhirnya dibayar hutang kami dan kami telah memulakan perniagaan baru dengan wang yang ditinggalkan daripada pinjaman.
Hubungi Puan Jennifer melalui e-mel berikut:
jenniferbrownloancompany atau anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk maklumat lanjut sitiaryati075@gmail.com

Anonymous said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.