Tuesday, December 10, 2013

Bubu baharu tingkat tangkapan udang kara


Seorang nelayan menunjukan udang kara yang berjaya ditangkap olehnya.

DAHULU nelayan di sekitar Kampung Sungai Musoh, Pengerang, Johor menangkap udang kara hanya menggunakan peralatan yang dikenali sebagai bintoh yang merupakan kaedah tradisional diamalkan oleh nelayan setempat.

Bagaimanapun, kaedah tradisional itu didapati kurang berkesan untuk menangkap udang kara.

Justeru, usaha membina serta menghasilkan sejenis bubu baharu yang lebih berkesan dan mesra sumber telah dihasilkan oleh Jabatan Perikanan.

Bubu baharu yang dibina dengan kos RM80 hingga RM90 seunit dan berupaya memberikan pulangan yang tinggi di samping faedah-faedah lain seperti menjimatkan masa operasi, kawasan operasi yang lebih luas.

Pada masa yang sama nelayan boleh mengusahakan perkakas perikanan yang lain.

Projek membina bubu tersebut telah dimulakan pada tahun 2003 yang merupakan peralatan bubu yang diperbaharui.

Menerusi percubaan yang dijalankan di sekitar Kampung Sungai Musoh mendapati bubu tersebut berupaya menangkap udang karang dengan kuantiti yang lebih tinggi.

Pengenalan inovasi tersebut telah menarik minat seramai 50 vesel yang membabitkan seramai 100 orang nelayan yang berpengkalan di jeti nelayan Sungai Musoh bagi menggunakan teknik tersebut.

Setiap vesel menggunakan sehingga 30 unit bubu di mana kawasan penangkapan ialah di sekitar lima batu nautika.

Terdapat dua tenik penggunaan bubu tersebut iaitu teknik menghanyut di mana bubu diletakkan di lokasi terdapatnya udang kara tanpa menggunakan sauh dan diangkat apabila air laut pasang penuh.

Teknik kedua pula menggunakan sauh di mana bubu diperam dan diangkat setiap kali air laut pasang penuh dan kedua-dua teknik tersebut menggunakan umpan.

Secara amnya, nelayan yang mengusahakan bubu udang tersebut mampu memperolehi pendapatan mencecah RM5,000 hingga RM8,000 sebulan.

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20131209/ag_02/Bubu-baharu-tingkat-tangkapan-udang-kara#ixzz2n4PAvqBn
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: