Thursday, December 12, 2013

Potensi bisnes hasil laut



PUTEH menunjukkan pilihan ikan kering yang dijual di premisnya.


JIKA anda telah melewati simpang masuk ke Pekan Pasir Penambang, Kuala Selangor, perhatikan betul-betul papan tanda di sebelah kanan yang memaparkan lokasi Kompleks Pusat Gerai Pasir Penambang.
Biarpun lokasinya terpisah daripada kawasan pekan Pasir Penambang, kompleks tersebut juga menawarkan aneka produk hasil laut setanding dengan lot-lot kedai menjual hasil laut di pekan itu.
Sudah menjadi kebiasaan, kalau bertandang ke Kuala Selangor pada hari bekerja pasti keadaannya kelihatan lengang berbanding hujung minggu. Rata-rata yang datang pada waktu tersebut ialah pelanggan tetap yang mahu membeli-belah dengan tenang.
Antara barisan lot kedai, paling menarik perhatian di kompleks tersebut ialah sebuah kedai di bahagian tepi yang menggabungkan tiga buah premis menjadi sebuah lot yang besar.
Melihat saiznya sebegitu sudah pasti pilihan barangan jualan bukan setakat banyak tetapi pelbagai termasuk yang bergantungan di atas siling.
Pelanggan
Ketika kunjungan Kosmo!, pemiliknya, Puteh Saidin, 63, dan isteri, Rohmah Yusof kelihatan sedang melayan pelanggan yang membelek ikan kering. Biarpun suasana kedai tidak ramai pengunjung tetapi pelanggan datang silih berganti.
“Kebanyakan yang datang pada hari biasa merupakan pelanggan berulang,” kata Puteh sambil disambut dengan senyuman isterinya yang sedang membungkus ikan kering.
Puteh menawarkan hampir kesemua jenis produk hasil laut termasuk ikan kering yang jika dibilang satu persatu boleh mencecah angka 44.
“Bagaimanapun, bidang perikanan segar ini tidak mesra industri kerana jika cuaca tidak baik, para nelayan tidak turun ke laut sekali gus bekalan akan berkurangan.
“Jika air laut mati, nelayan juga tidak dapat membawa naik ikan pada kuantiti banyak,” katanya.
Berbanding perniagaan hasil makanan laut kering, ia boleh dipastikan sentiasa mempunyai stok seperti yang berjaya dilakukan Puteh dalam memastikan produk sentiasa cukup di kedainya tanpa mengira musim.

HASIL laut yang dijual di Kompleks Pusat Gerai Pasir Penambang ini dijamin bersih dan segar.


Bekalan stok
Ekoran itu, Puteh mempunyai sebuah peti sejuk besar untuk simpanan stok sekali gus dapat memastikan stok bekalan sentiasa mencukupi setiap waktu.
Bekalan stok produk tidak terhad daripada pembekal di Kuala Selangor malah Puteh mendapatkannya daripada pembekal dari seluruh tanah air terutamanya dari Kedah dan Kelantan.
Puteh juga mencari sendiri pembekal tersebut bagi memastikan kesemua produk yang dijual di kedainya halal dan bersih dengan melihat sendiri cara pembuatan, bahan yang digunakan dan tempat pembuatan.
“Memang makanan berasaskan hidupan laut ini hukum asalnya halal tetapi cara penyediaan dan tempat dibuat sangat penting untuk diteliti,” tegasnya.
Mengulas mengenai industri ikan segar dan kering di Kuala Selangor, Puteh yang telah berniaga sejak berusia 50 tahun berkata, ia sangat berpotensi untuk terus berkembang sejak Tan Sri Abu Hassan Omar menjadi Menteri Besar Selangor lagi.
Katanya, Kuala Selangor merupakan lokasi terakhir yang mempunyai industri sebegitu jika diteliti dari arah utara sehingga ke selatan.
Maka, kalau mahu kembangkan industri ikan kering di pantai negeri Johor dan Melaka pun amat bertepatan.
Puteh turut menjual secara pukal kepada pembekal-pembekal atau peniaga dari Pahang dan Johor.
Di kedai Puteh juga terdapat kelengkapan bahan masakan yang sesuai dimasak bersama ikan kering seperti sos dan rempah campuran.

Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1212&pub=Kosmo&sec=Varia&pg=va_01.htm#ixzz2nE1HBG4W 
Hakcipta terpelihara 

No comments: