Tuesday, January 28, 2014

Siakap sangkar terapung



MUSIM tengkujuh juga boleh mengurangkan pendaratan ikan memandangkan cuaca buruk itu mengancam keselamatan nelayan.

Pilihan yang ada ialah mengoptimumkan penggunaan sumber dari darat termasuk mengeluarkan lebih banyak ikan menerusi projek akuakultur.

Sebab itu kerajaan sentiasa memberi peluang kepada mana-mana pihak yang mempunyai cita cita untuk menjadi usahawan akuakultur, kerana bidang tersebut berpotensi besar untuk dimajukan.

Malah menerusi Bidang Keberhasilan Utama Ekonomi (NKEA), sektor pertanian telah dikenal pasti sebagai salah satu bidang di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP).

NKEA Pertanian memberi fokus kepada subsektor yang mempunyai potensi pertumbuhan yang besar yang dapat membantu negara untuk turut sama menyertai pasaran global yang semakin berkembang.

Pada masa yang sama, tumpuan akan turut diberikan kepada subsektor strategik dalam usaha menjamin bekalan makanan negara dengan pengenalan 16 Projek Permulaan (EPP) termasuk akuakultur EPP 4 sebagai contoh akan menumpukan kepada Pembangunan Ternakan Dalam Sangkar Secara Bersepadu, sekali gus membuktikan usaha kerajaan memberi anjakan kepada industri akuakultur.

Inisiatif tersebut wajar disahut oleh pengusaha dan meneroka peluang menjadikan akuakultur sebagai penjana kewangan dan meningkatkan taraf hidup.

Seorang daripada usahawan tersebut ialah Raja Zainuddin Raja Omar, 58, yang bermula sebagai penternak ikan sangkar marin secara kecil-kecilan.
Berkat kegigihan dan modal sendiri yang digunakan pada awalnya, dia kini muncul sebagai seorang pengusaha ternakan ikan sangkar marin berjaya.

"Projek saya bermula pada 2002 dan saya seorang mengusahakannya, tetapi tidaklah terlalu besar."

"Pada 2005 apabila Jabatan Perikanan mula memperkenalkan projek ini kepada orang ramai dan baharu ada dua dan tiga orang menyertai projek ini,"€ katanya ketika ditemui Utusan Malaysia dalam sesi taklimat kepada peserta lawatan Kembara AgroChallenge ke Projek ternakan Ikan Sangkar Marin di Pekan,Pahang baru-baru ini.

Jelasnya, projek berkenaan dijalankan secara berkelompok pada 2005 yang mana semua pengusaha telah bergotong royong untuk menguruskan projek dengan mengeluarkan modal sendiri. - Maszureen Hadzman

Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20140127/ag_01/Siakap-sangkar-terapung#ixzz2rgJd6fgZ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: