Thursday, October 16, 2008

Prinsip Kekayaan

1. Pendapatan anda boleh berkembang hanya kepada usaha yang anda lakukan!
....
2. Jika anda ingin menukar buahnya, anda perlu terlebih dahulu menukar akarnya. Jika anda ingin menukar apa yang dilihat, anda mesti menukar apa yang tidak dapat dilihat.
...
3. Wang merupakan satu hasil, kekayaaan merupakan satu hasil, kesihatan merupakan satu hasil, penyakit merupakan satu hasil, berat anda merupakan satu hasil. Kita hidup di dalam dunia sebab dan akibat.
....
4. Berikan saya lima minit, dan saya boleh meramalkan masa depan kewangan seluruh hidup anda.
...
5. Pemikiran membawa kepada perasaan. Perasaan membawa kepada tindakan. Tindakan membawa kepada hasil.
...
6. Apabila mida separa sedar perlu memilih antara emosi sanubari dan logik, emosi akan selalunya berjaya.
....
7. Jika motivasi anda untuk memperolehi wang atau kejayaan dating daripada sebab yang tidak membantu seperti ketakutan, marah, atau perlu ”membuktikan” diri sendiri, wang anda tidak akan sama sekali memberikan anda kebahagiaan.
....
8. Satu-satunya cara untuk menukar secara tetap suhu di dalm bilik dengan menetapkan semula pengukur suhu. Dengan cara yang sama, satu-satunya cara menukar dengan ”tetap” tahap kejayaan kewangan anda ialah menetapkan semula jangka suhu kewangan anda.
...
9. Kesedaran ialah memerhatikan pemikiran dan tindakan anda supaya anda boleh menjalani kehidupan daripada pilihan yang dibuat pada masa kini berbanding dijalankan melalui program yang berjalan daripada masa lepas.
....
10. Anda boleh memilih untuk berfikir dengan cara yang akan menyokong anda di dalam kebahagiaan dan kejayaan anda berbanding cara yang sebaliknya.
...
11. Wang adalah tersangat penting di dalam bidang yang mana ia berfungsi, dan sangat tidak penting di dalam bidang yang sebaliknya.
....
12. Apabila anda mengadu, anda menjadi seorang yang dianggap “sisa magnet” yang hidup.
.....
13. Tidak ada sama sekali keadaan yang dianggap sebagai mangsa orang kaya!

14. Jika matlamat anda ialah untuk mendapat hidup yang selesa, peluangnya ialah anda tidak akan menjadi kaya. Tetapi, jika matlamat anda ialah untuk menjadi kaya, peluangnya ialah anda akan memperolehi keselesaan hidup.

....

15. Sebab utama kebanyakan orang tidak mendapat apa yang mereka mahu ialah kerana mereka tidak tahu apa yang mereka mahu.

.....
16. Jika anda tidak sesungguhnya, sepenuhnya dan sebenar-benarnya komited untuk mencipta kekayaan, peluangnya ialah anda tidak akan memperolehinya.
.....
17. Hukum Pendapatan: Anda akan dibayar dalam kadar yang bersamaan terhadap nilai yang anda berikan kepada pasaran.
....
18. “Keberkatan yang anda mahukan”.
.....
19. Seorang pemimpin selalunya memperolehi wang yang banyak berbanding seorang pengikut.

No comments: