Wednesday, January 28, 2009

3 Langkah Mudah Menghasilkan ebook tanpa menulis

Oleh : Irfan Khairi
..
Hari ini saya berikan tips untuk anda yang berminat untuk menulis ebook, tetapi tiada masa... atau... tak pandai menulis :)
..
"Ebook short cut!"
..
Bagaimana caranya?
..
Langkah 1:
..
Pilih satu subjek atau topik mengikut kepakaran anda... atau minat anda. Rujuk posting semalam untuk tips passion/minat
..
Langkah 2:
..
Temubual/Temuramah/Interview atau sewaktu dengannya pakar-pakar industri dalam bidang anda berdasarkan sesuatu topik yang anda ingin ketengahkan.

Langkah 3:
..
Bukukan hasil temubual tersebut menjadi ebook!
..
Contoh-contoh ebook yang boleh dihasilkan:
..
1. 33 Pengalaman Pesakit Kanser yang Pulih
2. Kaedah Mudah Hiasan dalaman Rumah dari 8 Pakar
3. 10 Tips dari 10 Juru Gambar Malaysia
..
Ya, tak lupa, Mentor Jutawan bersama IK
(http://www.irfankhairi.com/mentor) menggunakan Ebook shortcut ini. Saya tidak perlu menulis pun, cuma menemubual 7 ikon jutawan di Malaysia. Semestinya, untuk mendapatkan masa mereka, anda pun perlu mencapai sesuatu juga.
..
Tetapi, cuba lihat topik-topik yang lain yang dalam capaian anda. Dengan hanya menemubual pakar-pakar indusrti dan membuat kompilasi hasil temubual tersebut, anda boleh memperolehi pendapatan yang berterusan setiap bulan daripada ebook.
..
Satu lagi, mungkin anda tertanya-tanya... perlu bayarkah mereka yang anda interview tu? Adakah perlu membayar royalti kepada mereka?
..
Jawapan: Biasanya tidak perlu. Memadai dengan kredit yang tertera selepas setiap temubual di dalam ebook anda. Walaubagaimanapun, pastikan mereka tahu, tujuan anda temubual tersebut adalah untuk dikompilasikan :)
..
Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut (dan juga lagi banyak short cut - short cut) bagaimana hendak menghasilkan ebook yang berpermintaan tinggi, Workshop Mini "Terhangat di Pasaran" akan diadakan pada hari Sabtu ini 31hb Januari 2009. Workshop separuh hari sahaja (So, murah sikit dari full workshop :)
..
). Lawati http://www.rahsiainternet.com/terhangat

No comments: