Tuesday, March 03, 2009

Rahsia Si Kaya - Aliran Pendapatan Berganda

Oleh: Irfan Khairi

Apakah sebenarnya rahsia si kaya?
Apakah persamaan yang terdapat pada mereka yang kaya raya?
Apakah strategi mereka dalammenambahkan pendapatan mereka?

Jawapannya adalah ALIRAN PENDAPATAN BERGANDA atau bak kata mat salleh, "Multiple Streams of Income".
Aliran pendapatan berganda bermaksud untuk tidak bergantung kepadahanya satu punca pendapatan sahaja. Sekiranya anda mempunyai satu punca pendapatan sahaja, apakah akan terjadi sekiranya punca pendapatan tersebut terhenti?

Sebagai contoh, sekiranya anda sedang bekerja dengan satu syarikat, dan oleh kerana sebab yang tidak dapat dielakkan (seperti krisisekonomi kini), syarikat tersebut terpaksa memberhentikan anda. Apakah akan terjadi dengan aliran pendapatan anda?

Sudah tentunya akan turut terhenti. Bayangkan sekiranya ini terjadi kepada anda. Sekiranya anda bekerja makan gaji, atau menjalankan satu jenis perniagaan, apa akan terjadi sekiranya pendapatan anda daripada satu punca tersebut terhenti?
Berapa bulan anda dapatmenampung kos kehidupan anda dengan simpanan yang sedia ada?

Bagi ramai antara kita, sekiranya kita lihat sinario ini,jawapannya amat mengejutkan. Mungkin wang simpanan yang kita adahanya dapat menampung kurang dari tiga bulan kos kehidupan kita.

"Aliran pendapatan berganda adalah apabila anda mempunyai pelbagai punca pendapatan."

Bayangkan sebuah singki yang mempunyai satu pili. Sekiranya anda membuka pili tersebut pada arus yang deras, oleh kerana lubang aliran keluar di dasar singki tersebut, air akan tetap keluar dan tidak dapat memenuhi singki itu.

Tetapi, bayangkan anda mempunyai singki yang mempunyai 4 pili.Sekiranya keempat-empat pili tersebut dibuka dengan deras, walaupunterdapat lubang aliran keluar di singki itu, tidak lama nanti,seluruh singki itu masih akan dipenuhui air sehingga melimpah -limpah.

Bayangkan setiap pili tersebut adalah punca pendapatan anda. Air yang mengalir adalah wang dan lubang di dasar singki itu adalah perbelanjaan anda.

Bagaimanakah caranya untuk menambahkan wang anda? Adakah denganhanya bergantung kepada satu pili sahaja?
Ataupun menggunakan 4pili supaya mendapat pendapatan yang berlimpah-limpah?

Aliran pendapatan yang berganda diamalkan oleh ramai golongan yangkaya. Mereka tidak hanya bergantung kepada satu punca pendapatan. Bagi usahawan yang berjaya, mereka bukan sahaja bergantung kepadasatu perniagaan sahaja, malah, mereka memulakan beberapa jenis perniagaan untuk menghasilkan untung yang berganda.

Sebagai tambahan, untung dari perniagaan pula dilaburkan untukmendapat pulangan pelaburan. Ini menambahkan lagi aliran pendapatan.

Apabila melabur pula, bukan sahaja melabur pada satu akaunpelaburan, tetapi, melaburkan pula pada beberapa akaun pelaburanuntuk memastikan untung atau rugi disebarkan. Aliran pendapatan juga turut berganda dengan pelbagai akaun pelaburan yang dimulakan.

Ramai juga yang memiliki perniagaan, dan melaburkan keuntunganmereka juga turut membeli hartanah dan menyewakan hartanah tersebut untuk memperolehi lebih keuntungan. Bukan lagi rahsia bahawa industri hartanah telah melahirkan paling ramai jutawan sejak dahulu kala lagi sehingga kini.

Hartanah juga, boleh menjadi punca pendapatan berganda apabila melabur kepada beberapa hartanah dan bukan hanya pada satu sahaja!

Pepatah mat salleh berbunyi "Don't put all eggs in one basket".Jangan letakkan kesemua telur dalam bakul yang sama. Oleh kerana, sekiranya bakul yang dikandung terjatuh, kesemua telur akan pecah. Mengandung satu bakul sahaja adalah umpama bergantung kepada satu punca pendapatan sahaja.

Dengan mempunyai punca pendapatan berganda, kita akan dapat memperolehi aliran pendapatan yang berganda. Sekiranya si kaya mempunyai 5 punca pendapatan, dimana setiap daripadanya dapat memperolehi RM3,000 setiap bulan. Jumlah pendapatan kesemuanya akan menjadi RM15,000. Sekiranya mempunyai 10 punca pendapatan, maka, pendapatan bulanan si kaya menjadi RM30,000.

Fikirkan bagaimana anda boleh gandakan pendapatan anda ketika ini. Fikir bagaimana anda boleh membuka lebih banyak pili pendapatan untuk menghasilkan aliran pendapatan yang lebih deras seperti si kaya!

Sekiranya anda ingin mepelajari lebih banyak lagi rahsia-rahsia sikaya dan melihat contoh-contoh sebenar bagaimana strategi ini telah diaplikasikan oleh 8 Mentor Jutawan Malaysia, dapatkan ebook "Mentor Jutawan Bersama Irfan Kahiri". Dapatkannya di
http://www.irfankhairi.com/mentor

No comments: