Rabu, Mac 18, 2009

Tip bisnes orang cina

Orang Cina tidak mempunyai formula khusus yang digunakan dalam perniagaan. Mereka berniaga berpandukan pengalaman yang diperoleh dalam kehidupan seharian.

Bagi orang Cina, sesuatu perniagaan yang dijalankan perlu praktikal dan tidak terlalu melecehkan. Orang yang berniaga tidak boleh cerewet dan jika boleh, perlu berusaha mempermudahkan sesuatu perkara. Untuk menjadi peniaga yang baik dan berjaya, terdapat beberapa tip niaga orang Cina yang dapat dijadikan panduan serta pedoman.

Tip itu cukup senang tetapi bukan mudah hendak dilaksanakan. Tanpa sebarang tindakan, tip itu tidak akan berguna dan memberikan apa-apa manfaat kepada peniaga.

1. Peniaga perlu menunjukkan kejujuran dan keikhlasan semasa melaksanakan urus niaga.
.
2. Peniaga perlu mewujudkan kepercayaan dan ikatan mesra dengan pelanggan tidak kira pelanggan yang besar ataupun kecil dan yang tetap ataupun pelanggan baru.
.
3. Peniaga perlu melayan para pelanggannya dengan saksama kerana setiap daripada mereka adalah penting.
.
4. Peniaga tidak boleh menurut perasaan dan kehendak sendiri.
.
5. Peniaga perlu sentiasa memaniskan muka dan kaya dengan senyuman.
.
6. Peniaga tidak boleh marah dan menengking pelanggan.
.
7. Peniaga perlu akur dengan permintaan dan keperluan pelanggan.
.
8. Peniaga bukan tauke kerana bos yang sebenar adalah pelanggan.
.
9. Peniaga tidak boleh sombong, angkuh dan bongkak.
.
10. Peniaga perlu ringan tulang dan mudah menghulurkan bantuan.
.
11. Peniaga perlu bersedia memberikan perkhidmatan tambahan dan dalam konteks perniagaan runcit, menghantar barangan ke rumah pelanggan.
.
12. Peniaga tidak boleh ragu-ragu menjawab segala pertanyaan orang ramai.
.
13. Peniaga perlu menunjukkan beliau merupakan seorang yang serba tahu terutamanya dalam bidang yang berkaitan dengan perniagaannya.
.
14. Peniaga perlu mengambil berat hal ehwal masyarakat dan isu semasa.
.
15. Peniaga perlu mempunyai kepekaan yang tinggi dan rasa simpati yang
mendalam pada pelanggannya.
.
16. Peniaga perlu menjadikan para pelanggan sebagai sahabat, bukannya pembeli yang dating dan pergi.
.
17. Peniaga tidak perlu kedekut memberikan diskaun, pujian dan penghargaan kepada pelanggan.
.
18. Peniaga tidak boleh mengambil cuti kecuali kecemasan dan ada urusan yang tidak dapat dielakkan.
.
19. Peniaga perlu bangun awal dan membuka perniagaannya secepat yang mungkin.
.
20. Peniaga perlu memberikan perkhidmatan yang cepat dan pantas serta jangan membiarkan pelanggan tertunggu-tunggu.
.
21. Peniaga perlu mudah dibawa, dibicara dan berunding.
.
22. Peniaga tidak boleh bersikap prejudis pada pelanggan dan orang ramai.
.
23. Peniaga kena sentiasa berfikiran terbuka dan positif.
.
24. Peniaga tidak boleh cepat melatah dan terburu-buru.
.
25. Peniaga perlu menunjukkan kepada pelanggan yang dia sentiasa sibuk.
.
26. Peniaga tidak boleh tidur semasa menjalankan urus niaga.
.
27. Peniaga perlu berusaha menimbulkan keceriaan, bukan mencetuskan kebosanan.
.
28. Peniaga perlu memastikan premisnya penuh dengan barangan dan tidak membiarkan ada ruang kosong.
.
29. Peniaga perlu memberikan kebebasan kepada pelanggan bagi membuat pilihan.
.
30. Peniaga jangan sesekali campur tangan dan membuat keputusan bagi pihak pelanggan kecuali jika diminta.
.
31. Peniaga perlu membuatkan pelanggan merasakan kehadiran mereka dialu-alukan.
.
32. Peniaga tidak boleh berkata tidak kepada pelanggan.
.
33. Peniaga tidak boleh mewujudkan jurang dengan pelanggan apatah lagi menjadi kera sumbang.
.
34. Peniaga perlu berperanan sebagai peniaga, bukannya kaki umpat, kaki judi dan kaki arak.
.
35. Peniaga perlu belajar menggunakan wang dan meningkatkan kemahiran menabung.
.
36. Peniaga harus sentiasa menyediakan duit kecil untuk ditukar dengan para pelanggan.
.
37. Peniaga tidak boleh menunjuk-nunjuk kemewahannya di depan pelanggan kerana imej bukannya datang daripada perhiasan diri tetapi perkhidmatan yang diberi.
.
38. Peniaga jangan sesekali makan di depan pelanggan kerana dianggap sebagai perbuatan yang tidak sopan. Pelanggan tidak suka.
.
39. Peniaga perlu menampal notis apabila premisnya ditutup untuk sementara waktu.
.
40. Peniaga jangan mencari musuh kerana ia tidak baik bagi perniagaan.
.
41. Peniaga jangan terlalu suka dan kerap bercakap berkenaan keuntungan.
.
42. Peniaga perlu tahu membezakan keuntungan jangka pendek dengan keuntungan jangka panjang.
.
43. Peniaga tidak boleh terlalu yakin. Kena juga berwaspada dan berjaga-jaga.
.
44. Peniaga sebaik-baiknya tidak menjadikan premis perniagaan sebagai tempat tinggal untuk keluarga bertandang dan bersembang.
.
45. Peniaga perlu menyimpan lebihan dan stok jualan supaya tidak berlaku kekurangan.
.
46. Peniaga perlu tepati janji dan menjelaskan hutang.
.
47. Peniaga tidak akan rugi jika memberikan sedikit insentif kepada pelanggan dalam bentuk potongan harga, hadiah ataupun menambahkan berat barangan yang dibeli mereka.
.
48. Peniaga tidak boleh menipu kerana kepercayaan menjadi asas utama dalam perniagaan.
.
49. Peniaga tidak boleh menyalahkan orang lain apabila berlaku kerugian dan kecelakaan. Semuanya perlu diterima dengan hati yang cekal.
.
50. Peniaga perlu mewujudkan situasi menang-menang anatara dirinya dengan para pelanggan.
..
Dengan itu, hubungan mereka akan berkekalan dan perniagaan akan dapat bertahan.
.
Dipetik daripada buku "Rahsia Bisnes Orang Cina" karya Ann Wan Seng.

2 ulasan:

MIJI berkata...

Salam sukses,
Wah hebat tips kali ni,kalau x keberatan boleh saya letakkan artikel ni kat blog saya,boleh x saudara Nizam?? :)

http://blogahmadtarmizi-miji.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

bleh. saya izinkan. sama2 kongsi cerita.

Penjagaan kesihatan dengan kos yang optimum

. Dengan kemajuan penjagaan kesihatan dan rawatan yang semakin meningkat, kos penjagaan kesihatan juga turut meningkat.  . Tujuan pelan pe...