Monday, February 11, 2013

Teknologi GM


Tanaman yang menggunakan teknologi GM bukan sahaja meningkatkan hasil malah khasiat pemakanan, rasa, kualiti dan daya tahan terhadap penyakit dapat diperkasakan.

SEPERTI rakan sejawatan mereka di negara maju, penyelidik tempatan percaya Teknologi pengubahsuaian genetik (GM) mampu meningkatkan pengeluaran makanan di Malaysia pada masa akan datang.

Tanaman GM bukan saja membantu meningkatkan hasil dan khasiat pemakanan, tetapi juga menambah baik rasa serta kualiti dan memperkasa daya tahan terhadap penyakit serta musuh, yang sekali gus dapat mengurangkan penggunaan racun makhluk perosak dan racun herba.

Malaysia melakar kejayaan besar dalam tanaman GM apabila tanaman pengubahsuaian genetik pertamanya akan menghijaukan kebun atau ladang di negara ini dalam tempoh enam hingga lapan tahun akan datang.

Tanaman GM bukan saja membantu meningkatkan pengeluaran melalui penggunaan kadar sumber yang lebih rendah, tetapi juga dapat mengatasi pelbagai isu berkaitan khasiat pemakanan dan kesihatan yang mendepani masyarakat Malaysia seperti yang didedahkan Timbalan Pengarah Program Biologi Molekular dan Kejuruteraan Genetik Institut Penyelidikan Pertanian Malaysia (Mardi) Dr. Indu Bala Jaganath.

“Walaupun Malaysia tidak berada di ambang ancaman krisis makanan, ia dilanda kebimbangan berkaitan khasiat pemakanan berikutan meningkatnya kes penyakit komunal seperti sakit jantung (CVD), kencing manis dan kanser.
Pengubahsuaian Genetik (GM) boleh digunakan untuk meningkatkan tahap khasiat pemakanan dan terapeutik tanaman," kata Dr. Indu, dengan menyebut padi jenis transgenic golden yang sedang dihasilkan Institut Penyelidikan Padi Antarabangsa (IRRI) bagi menangani kes kekurangan Vitamin A, sebagai contoh.

MARDI mengambil keputusan menghasilkan sejenis padi yang diubahsuai genetiknya dan memiliki ciri-ciri lebih ampuh, termasuk mampu menyesuaikan diri dengan perubahan iklim seperti kemarau dan banjir serta mampu menahan diri daripada serangan makhluk perosak dan penyakit.

“Kita tidak boleh bergantung pada kaedah pertanian konvensional semata-mata.

“Kita memerlukan inovasi teknologi yang ampuh untuk merevolusikan pertanian sedia ada bagi mencapai tahap sara diri dari segi makanan.

“Kita perlu melakukan transformasi pertanian secara radikal.

“Mungkin, teknologi adalah kuncinya. Kita tidak boleh memandang remeh teknologi GM dalam usaha kita untuk menangani cabaran global dari segi pertambahan penduduk, yang diburukkan lagi oleh perubahan iklim dan kawasan subur yang terhad keluasannya," kata beliau.

Dr. Indu berkata, MARDI sedang menghasilkan padi GM yang kebal daripada serangan penyakit hawar upih akibat serangan kulat Rhizoctonia solani.

Hawar upih adalah penyakit utama yang menjejaskan pengeluaran hasil dan kualiti bijirin serta mengakibatkan petani menanggung kerugian besar.

Oleh kerana jenis padi yang kebal atau mampu menahan penyakit itu belum ada, maka petani dan penyelidik tidak boleh semat-mata bergantung pada kaedah pembiakan konvensional untuk meningkatkan daya tahan terhadap penyakit itu.

Memandangkan belum terdapat bahan kimia atau amalan pertanian yang berkesan untuk mengawal penyakit ini, maka Mardi mengguna pakai pendekatan GM untuk membangunkan jenis padi yang kebal terhadap serangan penyakit itu.

“Kami sedang mengusahakannya di peringkat makmal dan ladang.
Langkah seterusnya ialah membuat penilaian di lapangan, yang melibatkan analisis keselamatan bio secara komprehensif.

“Kita akan dapat melihat tanaman GM pertama di Malaysia enam hingga lapan tahun lagi.

Bagaimanapun, semuanya bergantung pada kejayaan percubaan dan kestabilan gen yang digunakan," katanya.

Sementara itu, Pengarah Pusat Penyelidikan Bioteknologi Mardi Dr Umi Kalsom Abu Bakar berkata betik transgenik yang memiliki trait tangguh masak sedang dihasilkan bagi membolehkan buah-buahan ini mempunyai hayat simpanan lebih panjang dan mengekalkan kualitinya sewaktu tempoh penghantaran."

Sekiranya kita ingin mengeksport betik kita melalui udara, kosnya amat tinggi. Untuk mengurangkan kerugian pasca tuaian dan meningkatkan kadar bolehpasaran betik, Mardi sedang menghasilkan betik yang mampu melambatkan proses masaknya bagi menolong pengeksport.

“Idea untuk menghasilkan betik yang memiliki hayat simpanan lebih panjang bagi tujuan eksport telah wujud sejak lama dulu, tapi kami tidak mempunyai trait yang dikehendaki.

Kini, oleh kerana kami sudah mempunyai traitnya, maka kami berharap dapat memajukannya lagi dan mengkomersialkannya tidak lama lagi," kata beliau.

Beberapa betik transgenik daripada jenis Eksotika yang memiliki ciri-ciri yang mampu menangguhkan tempoh masak, sudah dihasilkan dan penilaian terhadap percubaan di lapangan akan dibuat untuk mengesahkan trait yang dicari bagi betik GM.

Dr. Umi Kalsom berkata selain itu, MARDI juga menghasilkan jenis betik yang mampu menahan diri daripada penyakit mati rosot yang boleh memusnahkan tanaman ini.

Penyakit mati rosot pertama kali dilaporkan berlaku pada 2003 dan penyakit ini menyebabkan jumlah eksport betik menjunam daripada 57,000 tan metrik pada 2003 kepada 10,000 tan metrik pada 2008, melibatkan kerugian berjumlah RM51.5 juta.

“Penyakit mati rosot betik menjadi ancaman kepada industri perladangan betik di Malaysia. Saintis kami sedang bekerja keras untuk mengenal pasti gen yang mampu menahan serangan penyakit ini," katanya.

- LINDA KHOO
dan NUR SYUHADA SHAMSUDIN


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130211/ag_01/Teknologi-GM#ixzz2KbMTxmba
© Utusan Melayu (M) Bhd 

1 comment:

Anonymous said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.