Thursday, December 04, 2008

5 Elemen Utama Usahawan Internet

Written by code7
Sunday, 27 April 2008
..
1 Desire & Passion
Salah satu elemen utama iaitu keinginan, kemahuan dan keghairahan terhadap dunia perniagaan Internet. Jika anda betul-betul mahu berjaya, maka hendaklah tetapkan 100% jiwa dan raga kepada hal ehwal perniagaan internet sepenuhnya. Tidak ada perasaan berbelah bahagi, atau rasa tidak yakin dan takut sebagainya..
..
Apa yang penting anda berani, ada keinginan dan sanggup melakukan apa saja untuk berjaya dalam arena Ebiz ini. Then tetapkan objective atau matlamat passion anda itu misalnya saya 'ingin' cipta keuntungan RM1juta dengan menjual produk/servis A dalam masa 3 tahun melalui usaha sepenuh hati.. Its a passion... dan objektif anda SMART dengan sistematik..
..
2 Strategy & Technique
Ini elemen kedua yang penting selain daripada point pertama tadi. Anda kenalah 'mengaji' pelbagai strategi dan teknik daripada mentor, sifoo dan mereka yang 'TERBUKTI' berjaya. Ini kerana anda dapat meminimumkan risiko kegagalan dan memaksimumkan kadar kejayaan lebih pantas.
..
Sentiasa rapat dengan mentor, sifoo dan mereka yang berjaya kerana kita pasti akan belajar sesuatu daripada mereka. Saya sehingga hari ini tidak segan silu mengacau sifoo/mentor di luar negara untuk dapatkan maklumat, taktik dan teknik terbaru mereka...
..
Jika anda bernasib baik sure akan dapat 'golden nugget' yang cukup berharga dalam hidup anda. Antara teknik atau strategi yang biasa kita temui dalam arena ebiz ini adalah e-marketing seperti PPC, SEO Technique, social marketing, manakala web development seperti blog, portal, forum, membership site, list building technique, affiliate programme, web traffic generation dan pelbagai lagi yang mesti diketahui.
..
3 Produk atau Servis
Ini part penting. Anda wajib mengkaji kesesuaian diri anda sama ada memilih produk atau servis. Tidak cukup hanya ada web sendiri tapi takde produk atau servis yang diceburi. Jika anda baca ebookjutawan sure akan buat SWOT Analysis terlebih dahulu sebelum melihat segmen mana yang lebih menguntungkan anda.
..
Saya sarankan anda mengambil peluang dalam segmen infoproduk kerana ia adalah produk terunggul di Internet terutamanya bagi perseorangan. Ini terbukti dengan beberapa jutawan Malaysia yang berjaya dengan menulis ebook. Saya akan hurai lanjut ttg hal ini di http://www.ebookjutawan.com/
..

4 Payment System & Financial Management

Ini juga penting.. Anda dah buat Ebiz sure menguruskan hal ehwal pembayaran customer anda. Anda guna internet banking atau lain-lain method payment processor spt Paypal, Google Checkout, Egold, Worldpay etc.. Selain itu cara anda menguruskan kewangan dengan sistematik.

Bagaimana anda allocate dana untuk savings, investment dan juga spend untuk asset yang berharga. Berniaga mesti ada untung dan keuntungan itu perlulah diuruskan dengan bijaksana.

..

5 Kaizen

Inilah topik terakhir terpenting yang saya sentuh dalam Ebookjutawan untuk meneruskan usaha penambahbaikan dari masa ke semasa. Kita taknak Ebiz berkubur akibat kegagalan memahami usaha untuk membuat pembaharuan. Kaizen dari bahasa Jepun bermaksud membuat penambahbaikan berterusan (continuous improvement) dari masa ke semasa bagi meningkatkan conversion rate (visitor to customer) serta meningkatkan tahap customer satisfaction dengan tools/technique yang betul..

..

Elemen ini yang memastikan kita terus berusaha meningkatkan kualiti perniagaan untuk jangka masa panjang.. Ada orang buat Ebiz secara sprinters (pecut laju) ada juga yang marathoners (steady and long run)... Anda sendirilah pilih di mana kategori yang anda mahukan...

No comments: