Friday, April 09, 2010

Betik Piola ke pasaran dunia

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
Gambar ZULHAFIZ HANAFIAH

.
.
ISI yang manis, berjus dan boleh dimakan dengan mudah merupakan ciri unik dan istimewa Betik Piola keluaran Malaysian Agrifood Corporation (MAFC).
.

Keistimewaan itu juga menjadikan ia ikon negara kerana pasarannya bukan setakat di Malaysia tetapi telah sampai ke London, United Kingdom.
.

Malah ia turut mengangkat daerah Lanchang di Pahang sebagai Lembah Betik Negara.

.

Malah orang ramai yang membeli betik di tepi-tepi jalan atau di pasaraya mungkin tidak sedar bahawa buah yang sama di eksport ke luar negara.

.

Ia membuktikan sektor pertanian di negara ini berkembang pesat dan mampu menjana pendapatan bukan sahaja kepada rakyat tetapi juga kepada negara.

.

Satu ketika dahulu betik jenis Subang dan Batu Arang mendapat sambutan. Tetapi saiz kedua-dua jenis itu agak besar.

.

Sebaliknya kini orang ramai lebih suka betik daripada jenis Solo dan Eksotika yang lebih kecil dan mudah dihidangkan.

.

Naib Presiden Kanan, Unit Perniagaan Lanchang, MAFC, Dr. Baharuddin Abdul Ghani berkata, ekoran minat orang ramai terhadap betik bersaiz kecil, pihak mereka telah menjalankan penyelididikan dan pembangunannya (R&D). Hasil mereka berjaya menghasilkan betik sendiri.

.

Betik baru yang dihasilkan daripada jenis Carica frangi itu ditanam di Lanchang dan dipasarkan dengan nama - Piola.

.

Baharuddin memberitahu, MAFC mempunyai ladang betik seluas 200 hektar di Lanchang, Pahang dengan 60 hektar ladang kontrak di sekitarnya.

.

"Pihak kami merancang untuk menambahkan keluasan ladang sehingga 1,000 hektar dengan 30 peratus ladang MAFC manakala selebihnya ladang kontrak," katanya semasa ditemui selepas sesi taklimat kepada peserta Agrochallange Putrajaya Pekan 2010 di Lanchang, Pahang.

.

Betik yang dihasilkan MAFC kebanyakannya bagi memenuhi permintaan antarabangsa seperti Hong Kong, Asia Barat, Eropah dan China.

.

Malah katanya, semasa dipamerkan di Berlin, Jerman, betik Piola mendapat sambutan menggalakkan dan memperoleh antara 10 tempat teratas.

.

Sebab itu kata Baharuddin, lebih 40 peratus betik yang ditanam di ladang MAFC dieksport. Yang selebihnya untuk pasaran tempatan.

.

"Kami menjangka pengeluaran betik yang lebih banyak bagi memenuhi permintaan eksport apabila beberapa syarikat berminat bekerjasama dengan bertindak sebagai ladang kontrak.

.

"Buat masa ini kami bekerjasama dengan beberapa pihak seperti Felda, PSK Vega, usahawan serta pekebun kecil di Taman Pengeluaran Kekal Makanan (TKPM), Lanchang," katanya.

.

MAFC yang mula beroperasi pada tahun 2007 memilih tanaman betik memandangkan ia berpotensi dibangunkan sebagai tanaman tropika. Lagi pun negara ini tidak mempunyai ikon tanaman yang boleh diketengahkan.

.

Justeru MAFC, jelas Baharuddin melihat betik yang mendapat sambutan negara luar berpotensi untuk dikembangkan.

.

"Betik Piola berupaya dimajukan memandangkan MAFC mempunyai rangkaian bekalan dan pengurusan yang sempurna daripada penghasilan benih, penanaman, tuaian sehingga kepada meja makan.

.

"Malah syarikat atau pekebun kecil yang terlibat dalam ladang kontrak akan diberikan biji benih, diajar teknik menanam, diberikan khidmat nasihat teknikal bagi mencapai piawai yang ditetapkan," katanya.

.

Pusat Pengumpulan MAFC di Lanchang pula katanya, berupaya menguruskan sehingga 80 tan betik dalam masa lapan jam.

.

Baharuddin berkata, betik mengambil masa 30 bulan untuk satu kitaran dan akan mula berbuah selepas sembilan bulan dan akan terus dituai selama 21 bulan.

.

Mengenai proses pengendalian betik selepas tuai, katanya, betik yang dituai dan dihantar ke pusat pemprosesan dipilih secara manual sebelum dibersihkan menggunakan air paip yang mengalir.

.

"Ini bagi memastikan tiada bahan kotoran atau bendasing melekat pada permukaan buah," katanya.

.

Selepas itu buah berkenaan dibasuh sekali lagi dengan air yang ditambah dengan larutan klorin pada kepekatan 200 bahagian per sejuta.

.

Kemudian buah disejukkan pada suhu 15 darjah Celsius (C) bagi memastikan ia segar.

.

Buah itu kemudiannya dimasukkan dalam air yang mengandungi racun kulat selama 10 minit bagi membunuh kulat.

.

Kemudian dimasukkan semula ke dalam air biasa sebelum dibungkus dan dihantar kepada pengguna.

.

"Buat masa ini pusat pengumpulan kami berupaya mengendalikan sehingga 80 tan betik sehari bagi tempoh lapan jam.

.

"Kapasiti berkenaan mungkin akan ditingkatkan apabila ladang-ladang kontrak mula mengeluarkan hasil," katanya.

.

Apa menarik, betik Piola boleh telah mendapat pengiktirafan Skim Amalan Ladang Malaysia (SALM) dan Amalan Pertanian Baik (GAP) dan Amalan Pengilangan Baik (GMP).

.

.
sumber: utusan online

1 comment:

ANDRAINO ADAMS said...

Artikel yang baik, Pernahkah anda mendengar tentang LFDS (Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian, E-mel: lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Hubungi: +1-9893943740--lfdsloans@lemeridianfds.com) adalah sebagai perkhidmatan pendanaan Amerika Syarikat / UK yang mereka memberikan saya pinjaman $ 95,000.00 untuk melancarkan perniagaan saya dan saya telah membayarnya setiap tahun selama dua tahun sekarang dan saya masih mempunyai 2 tahun lagi walaupun saya senang bekerja dengan mereka kerana mereka adalah pemberi pinjaman Pinjaman tulen yang boleh memberi pinjaman kepada anda.