Friday, October 29, 2010

Kemudahan test bed MARDI bantu usahawan


Bangunan yang menempatkan test bed teknologi MARDI di Stesen MARDI, Kuching, Sarawak.


Sebagai institusi penyelidikan pertanian terkemuka di negara ini , Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) sentiasa berusaha membantu membangunkan usahawan industri kecil dan sederhana (IKS).

Salah satu khidmat sokongan teknikal yang dianjurkan di bawah Program Pembangunan Usahawan MARDI adalah sistem test bed teknologi MARDI.

Pengarah Pusat Promosi dan Pembangunan Teknologi MARDI, Datuk Dr. Masri Muhamad berkata,sistem test bed teknologi MARDImerupakan premis atau makmal pemprosesan yang lengkap dengan mesin dan peralatan untuk pengeluaran skala kecil bagi industri makanan terpilih.

"Bermula pada tahun 2006 semasa Rancangan Malaysia ke-9 (RMK9) , sistem dibina dalam bangunan atau premis yang baru atau diubahsuai sebelum dilengkapkan dengan mesin, diuji lari dan diberikan Prosedur Piawaian Operasi (SOP) dan barulah boleh menerima usahawan," katanya semasa ditemui di pejabatnya., baru-baru ini.

Buat masa ini, jelas Dr. Masri terdapat sembilan sistem tersebut tetapi hanya lapan saja yang beroperasi dan boleh menerima usahawan.

Setiap sistem test bed teknologi MARDI khusus bagi mengeluarkan produk-produk tertentu.

"Dari segi konsep, ini merupakan kaedah memindahkan teknologi MARDI yang lebih berkesan," katanya.

Usahawan yang terlibat dengan MARDI boleh membina perniagaan berasaskan teknologi yang memerlukan teknologi tinggi di samping perlu menguasai teknologi supaya boleh berkembang dan bersaing.

Di sini katanya, usahawan akan menggunakan rumusan sendiri, menguruskan mesin yang ada serta memasarkannya sendiri.

"Ini bagi memberikan keyakinan kepada usahawan untuk melabur membeli peralatan dengan bantuan dan tunjuk ajar MARDI" kata Dr. Masri.

Selain itu usahawan juga didedahkan dengan Akta Makanan bagi memudahkan mereka membawa produk lebih jauh seperti pasar raya dan global.

Usahawan makanan boleh memohon ke sistem test bed teknologi MARDI asalkan mematuhi syarat seperti mempunyai syarikat berdaftar, usahawan baru atau mereka yang mempunyai perniagaan makanan yang berpotensi. Bagaimanapun pengusaha bimbingan atau anak angkat MARDI atau usahawan bimbingan agansi lain juga digalakkan memohon.

Biasanya seorang usahawan menggunakan sistem test bed teknologi MARDI dalam tempoh sebulan.

Kini sistem test bed teknologi MARDI dalam proses mendapatkan pengiktirafan ISO9001 (2008) dari SIRIM.

sumber : Utusan Malaysia Online

2 comments:

At-Tarmizi said...

Slm sukses, sy amat tertarik ngan ilmu yg terdapat dlm blog nie, :)

Miji99
http://www.miji99.com/

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]