Tuesday, March 12, 2013

'Gila' berniaga sukar dibendung


Muhamad Yusof menyusun produk makanan keluaran syarikatnya di kilang mereka di Tumpat, Kelantan.

TERDAPAT banyak faktor kenapa Muhamad Yusof, 54, menceburi bidang perniagaan pemprosesan makanan yang beroperasi di Tumpat, Kelantan.

Satu daripadanya kerana minat berniaga sudah tertanam dalam jiwanya sejak 1980-an dan juga kerap menyertai kursus bimbingan Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) sebagai penyelia ketika bersama Jabatan Pertanian, lama-kelamaan membutirkan minatnya dalam perniagaan.

Menurut beliau, pembabitannya bermula pada 1986 secara kecil-kecilan di hadapan rumahnya di Tendung, Pasir Mas, Kelantan dan pada masa sama masih menyertai kursus anjuran MARDI.

''Saya pilih bidang ini kerana pernah terlibat dengan banyak jenis perniagaan secara kecil-kecilan termasuk dalam jualan langsung selama enam bulan sejak awal 1980-an dan selepas itu berniaga alat besi seperti sabit, parang di pasar malam," ujarnya mengimbau bagaimana dunia perniagaan begitu dekat padanya.

Bagaimanapun, perniagaan jenis itu berdepan risiko besar kerana pelanggannya tidak ramai dan keuntungan sedikit.

Selepas itu, beralih kepada menjual bunga di pasar malam tetapi sekali lagi, dia tidak mampu bertahan kerana keuntungannya kecil, meskipun berkemampuan mengembangkan perniagaan tersebut dengan membuka nurseri.

Akhirnya Muhamad akur bahawa dia perlu mencari perniagaan yang mempunyai produk tahan lama dan itu mendorongnya memilih bidang pemakanan yang mana usaha awalnya itu dibantu oleh isteri, Hazizah Hamat.
Menariknya, dia bermula dengan modal kecil iaitu hanya RM100 dengan memberi mesin pengisar berharga RM40 manakala bakinya untuk bahan-bahan mentah seperti cili dan bawang .

Lebih menarik dia menggunakan dapur dua penunu dan kemudiannya bertukar kepada periuk besar untuk memasak ramuan atau adunan.

''Ini harapan saya, masa mengacau adunan dalam periuk, saya minta kawan-kawan uji rasanya.

''Ketika itu pada tahun 1986 saya sering ke pasar tani untuk mengetahui apakah maklum balas pengunjung terhadap produk yang dikeluarkan iaitu sos pencicah, sis cili dan sos tomato," ujarnya yang kemudian bertukar bekas memasak daripada periuk kepada kawah.

Setahun kemudian, dia mengorak langkah setapak lagi apabila mampu menggunakan label sendiri dan kejayaan itu lebih terserlah dengan kepada mesin hasil sumbangan Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah pada 1990.

Dengan kejayaan itu, dia membesarkan operasinya ke Wakaf Baru Tumpat sejajar dengan peningkatan jumlah pengeluaran.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130311/ag_02/Gila-berniaga-sukar-dibendung#ixzz2NHv6FgiU 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: