Tuesday, May 28, 2013

Usahawan burung baji




KATANYA, pada peringkat awal dia hanya memiliki 30 pasang sahaja burung baji yang dibeli di Kuala Terengganu, Terengganu.

Namun kini Mohd. Nasir memiliki hampir 200 pasang.

Burung baji yang lebih dikenali sebagai love bird memiliki rupa yang menarik, comel di samping warna yang pelbagai menjadikan ia amat menarik untuk dipelihara.

Selain kelihatan jinak, burung baji juga tidak sukar dipelihara kerana tidak memerlukan kawasan sangkar yang luas, diet yang ringkas dan mudah membiak.

Menurut Mohd. Nasir, burung baji juga agak tahan lasak dalam keadaan cuaca yang sederhana negara ini.

Namun, jika musim tengkujuh, burung itu mudah mati kerana tidak tahan dengan cuaca sejuk.

Memiliki ciri seakan-akan burung nuri atau kakak tua, burung baji dengan nama saintifiknya Melopsittacus undulates adalah lebih kecil dan comel.

Jelas Mohd. Nasir, dia turut mengunjungi rakan-rakan yang berminat dengan burung tersebut hingga ke daerah Dungun malah ke Kelantan untuk mempelajari cara-cara memeliharanya.

"Apa yang saya dapati memelihara serta menternak burung baji adalah lebih mudah berbanding burung-burung tempatan yang lain seperti tekukur.

"Malah, harga burung ini juga agak baik serta permintaannya sentiasa ada," kata Mohd. Nasir ketika ditemui di kediamannya sempena program lawatam media anjuran Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) di Kampung Seberang Bukit Tumbuh, Kuala Terengganu, Terengganu baru-baru ini.

Tambah Mohd. Nasir, usahanya menternak burung tersebut mendapat perhatian pihak MARDI sekali gus tampil membantunya.

Hampir RM10,000 diperuntukkan oleh MARDI serta khidmat nasihat kepada Mohd. Nasir bagi menguruskan perusahaan tersebut.

Menerusi bantuan tersebut, Mohd. Nasir mampu membina lebih 100 buah sangkar segi empat sama berukuran dua meter bagi menempatkan 100 pasang burung baji yang memiliki hampir 50 warna yang berbeza.

Dalam pada itu, pasaran burung baji di sekitar Terengganu sahaja tidak mencukupi kerana permintaan terhadap haiwan peliharaan yang comel tersebut amat tinggi.

Malah, Mohd. Nasir mengakui ada sesetengah pembeli sanggup menempah burung baji daripadanya seawal induk burung tersebut baru bertelur.

"Kebiasaannya, pembeli akan mengambil burung biarpun seawal peringkat anak kerana mudah untuk diasuh.

"Ini kerana anak-anak burung baji amat mudah untuk dipelihara selain harganya lebih murah daripada dewasa," katanya.

Sepasang burung baji dijual pada kadar harga antara RM50 dan RM450 berdasarkan jenis dan gred burung tersebut.

"Paling mahal adalah burung baji gred A dan burung gred ini memiliki saiz yang agak besar berbanding saiz lain.

"Terbaru, pembeli amat meminati burung baji yang memiliki warna mata seakan kemerah-merahan menjadikan harganya melonjak naik," katanya.

Sepasang burung baji gred A memerlukan masa satu hingga empat tahun untuk matang seterusnya bertelur.

Setelah bertelur, induk burung akan mengeram telur selama 18 hari dan mampu menghasilkan anak sehingga tujuh ekor dalam satu-satu masa.

Tambah Mohd. Nasir lagi, setelah hampir sebulan di bawah jagaan induk, anak-anak burung akan diasingkan sehingga mampu makan sendiri sebelum dijual kepada peraih.

Burung baji mampu membiak sebanyak lima kali setahun dan purata telur yang dihasilkan adalah lima biji.

Mohd. Nasir turut menggunakan tulang sotong diletakkan di dalam sangkar agar dimakan oleh induk yang dikatakan mampu menjadikan kulit telur lebih keras.

Petua tersebut adalah bagi mengelakkan telur yang dihasilkan mudah pecah sekali gus mengelakkan kerugian.

Biarpun memiliki pekerjaan hakiki sebagai nelayan pantai, ia tidak sedikit pun menyukarkan beliau untuk mengusahakan ternakan burung tersebut.

Malah, katanya, kadang-kala tugas memantau serta menjaga burung-burung peliharaannya diambil alih oleh ahli keluarga terutamanya anak-anak Mohd. Nasir yang mula menunjukkan minat.

Mohd. Nasir yang juga ahli Persatuan Peminat Burung Budgie dan Cocktail Terengganu (PPBCT) pernah dianugerahkan dengan sijil Master Breeder yang juga merupakan anugerah peringkat tertinggi persatuan tersebut.

Bagaimanapun, setiap perusahaan pasti memiliki cabaran yang tertentu dan terkini burung tersebut bakal dilesenkan untuk tujuan pengawalan.

Biarpun usaha melesenkan burung baji masih di peringkat cadangan namun ia sedikit sebanyak membimbangkan beliau kerana prosedur perlesenan pasti akan merumitkan perusahaannya.

Namun, bergerak di bawah persatuan PPBCT memudahkannya untuk menangani sebarang isu yang berbangkit.

Kini, Mohd. Nasir mampu meraih pendapatan tambah sebanyak RM1,500 sebulan hasil penjualan burung baji tersebut.

Katanya angka tersebut masih dianggap kecil berbanding pengusaha burung baji yang lebih berpengalaman di mana mereka mampu meraih hasil jualan sekitar RM5,000 hingga RM8,000 sebulan.

Ketika ditanya adakah beliau ingin membesarkan perusahaannya, katanya ia bergantung kepada modal dan pendapatan yang diperolehi.

Namun, ujarnya, hasrat untuk meningkatkan perusahaan di masa-masa akan datang sentiasa menyala.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130527/ag_02/Usahawan-burung-baji#ixzz2UVof1GBX
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: