Wednesday, March 26, 2008

Memahami Sebaiknya Tentang Kuasa Jumlah Kecil

Tip yang ke-2 daripada 9 : Bagaimana Untuk Menjadi Jutawan.
..
#2: Memahami Sebaiknya Tentang Kuasa Jumlah Kecil
....
Kesilapan terbesar kebanyakan orang ramai ialah mereka fikir mereka perlu mulakan sesuatu yang hebat dengan satu unit pasukan tentera yang lengkap seperti Napoleon. Mereka ini sebenarnya menderita satu sindrom yang dipanggil mentaliti “tidak cukup.” Ia dinamakan sedemikian kerana jika mereka tidak dapat memperolehi pelaburan RM1,000 atau RM5,000 pada satu masa, mereka tidak akan menjadi kaya. Apa yang tidak anda sedari ialah keseluruhan batalion askar adalah dibina oleh seorang askar setiap masa; begitu juga dengan gudang senjata mereka.
....
Seorang kawan saya pernah kenal dengan seorang wanita yang bekerja sebagai tukang basuh pinggan dan beliau menyara kehidupan hasil daripada botol sabun cecair. Wanita ini telah melabur dan menyimpan setiap wang yang diperolehi walaupun ia tidak pernah lebih daripada beberapa ringgit pada satu masa. Sekarang, portfolio pelaburannya bernilai jutaan ringgit, semuanya dibina daripada jumlah pelaburan yang kecil sahaja.
....
Saya bukanlah mencadangkan anda menjadi begitu berjimat tetapi pengajarannya ialah masih amat bernilai untuk direnungkan. Jangan merendahkan hari anda yang bermula dengan jumlah yang kecil!

No comments: