Saturday, May 16, 2009

Mencari keberkatan dalam perniagaan

Berniaga rezeki paling menguntungkan
..
Dalam mana-mana masyarakat, majoriti jutawan dan hartawan terdiri daripada golongan peniaga atau lebih popular dipanggil ahli perniagaan. Ahli perniagaan menguasai kekayaaan dan ekonomi negara, menjadikan mereka berpengaruh dan dihormati dalam masyarakat.
..
Berniaga adalah usaha mencari rezeki menguntungkan.
Sebab itu, Islam amat menggalakkan agar umatnya menjadi peniaga untuk merebut peluang keuntungan itu.

Semasa Nabi Muhammad SAW berada di Madinah, didapati banyak orang kaya terdiri daripada golongan peniaga. Bahkan aktiviti ekonomi di Madinah dikawal sepenuhnya golongan Yahudi yang menjadi peniaga.
.
Bangsa Cina kuasai ekonomi
..
Di negara kita, bangsa Cina menguasai ekonomi Negara disebabkan majoriti bangsa itu menjadi peniaga. Bangsa Melayu seharusnya mempelajari daripada bangsa Cina bagaimana hendak menjadi peniaga yang berjaya.
..
Menyedari betapa penting bidang perniagaan, Nabi Muhammad SAW banyak memberi panduan atau hukum mengenai urusan perniagaan. Terdapat kira-kira 500 hadis yang memperkatakan mengenai perniagaan yang sebahagian besarnya menjelaskan bagaimana perniagaan perlu dilakukan mengikut kehendak syariat.
..
Antara hadis berkaitan perniagaan paling kerap dibaca ialah mengenai keuntungan terlibat dalam bidang perniagaan. Sabda Rasulullah bermaksud: “Sembilan per sepuluh rezeki datangnya dari perniagaan.” (Hadis riwayat Bukhari).
..
Berniaga bukan sekadar menguntungkan
..
Sebenarnya galakan menyertai bidang perniagaan bukan sahaja bermatlamat mencari keuntungan, sebaliknya perniagaan adalah aktiviti penting yang perlu diutamakan dalam kehidupan seharian manusia.
..
Peniaga membantu orang ramai mendapat apa yang diperlukan untuk menjalani kehidupan dengan lebih baik. Ekonomi dan kesejahteraan rakyat bergantung kepada urusan perniagaan. Sebab itu, kegiatan perniagaan dibenarkan ketika musim haji, sedangkan kegiatan lain tidak dibenarkan.
..
Hal ini membuktikan betapa pentingnya perniagaan dilakukan dilakukan bila-bila masa. Sekiranya aktiviti perniagaan dihentikan, seluruh sistem kehidupan manusia dengan sendirinya terhenti.
..
Peraturan dalam perniagaan
..
Islam menetapkan peraturan dalam urusan perniagaan bagi menjamin urusan berkaitan dengannya berjalan dengan lancar. Antara perkara yang ditekankan dalam perniagaan adalah keuntungan diperoleh semua pihak yang terlibat.
..
Dengan kata lain, keuntungan bukan sahaja di pihak penjual tetapi juga pembeli dan pihak lain. Jika diketahui akan ada pihak yang akan menanggung kerugian akibat urusniaga itu, maka hendaklah tidak diteruskan.
..
Antara perkara penting dalam urusan perniagaan adalah kejujuran dalam semua peringkat urus niaga. Kejujuran amat penting bagi mengelak berlaku penindasan.
..
Sistem kapitalis diharamkan Islam
..
Islam menolak system yang membenarkan peniaga memperoleh keuntungan berlebihan yang nyata memberi keburukan kepada pengguna seperti diamalkan sistem ekonomi kapitalis.
..
Spekulasi dan manipulasi berlaku dengan berleluasa dalam sistem ekonomi kapitalis yang sering kali menimbulkan keadaan tidak menentu dalam ekonomi.
..
Masalah harga petroleum dunia yang tidak stabil antara lain berpunca amalan spekulasi dan manipulasi yang diamalkan pembekal dan peniaga. Sikap tamak pihak yang terlibat dalam urus niaga petroleum itu memberi kesan ekonmomi yang besar kepada seluruh dunia.
..
Nilai kemanusiaan dan tolong menolong tidak dipentingkan dalam sistem ekonomi kapitalis. Masyarakat global berbangga dengan system kapitalis yang didakwa system terbaik yang membangunkan ekonomi mereka.
..
Sedangkan, system yang berteraskan nafsu itulah yang melahirkan masyarakat mementingkan kebendaan dan rosak akhlak.
..
Sistem sosialis penuhi matlamat
..
Sementara itu, system ekonomi sosialis menetapkan urusan perniagaan sebagai memenuhi matlamat kesamarataan dalam masyarakat. Semua urusan perniagaan berada dalam kawalan tangan pemerintah.
..
Dalam system sosialis, peniaga sekadar dianggap menjadi agen kepada pemerintah dalam menyediakan keperluan rakyat. Sistem ini diamalkan di negara yang mengamalkan fahaman komunis. Bagaimanapun, semakin banyak negara komunis mengamalkan pasaran terbuka berasaskan kapitalis.
..
Sebenarnya, urusan perniagaan bukan terhad membeli dan menjual barangan semata-mata. Bahkan, perniagaan juga meliputi penyediaan perkhidmatan, sewaan, pembuatan, pembinaan dan sebagainya.
..
Peniaga, pembeli saling memerlukan
..
Islam mebenarkan peniaga mendapat keuntungan atas perkhidmatan diberikan kepada pengguna. Peniaga memperuntukkan modal, kepakaran, fikiran, tenaga dan masa untuk tujuan itu. Berdasarkan perkhidmatan itu, peniaga berhak mendapat upah yang dipanggil untung.
..
Sesungguhnya antara pembeli dan peniaga saling memerlukan. Tiada peniaga tanpa pembeli dan tiada pembeli tanpa peniaga. Justeru, antara kedua-dua pihak perlu saling menghormati, menjaga hubungan baik dan memahami keperluan antara satu sama lain. Urus niaga perlu berjalan dalam suasana harmoni, selesa, selamat, berterusan dan memenuhi keperluan.
..
Sebaliknya, sikap rakus dan tamak, menyebabkan urus niaga dipenuhi dengan tipu daya dan penindasan.
..
Dalam hal ini bukan sahaja pengguna menjadi mangsa, bahkan peniaga sendiri terdedah kepada kerugian. Pengguna juga kadang kala bijak menipu peniaga.
..
Etika perniagaan
..
Etika utama yang patut diamalkan peniaga adalah jujur, amanah dan ikhlas. Peniaga sedemikian mendapat keuntungan daripada perniagaannya di dunia dan akhirat.
..
Sabda Rasulullah bermaksud: “Peniaga yang jujur akan bersama-sama nabi, siddiqin dan golongan mati syahid.” (Hadis riwayat Hakim dan Tirmizi).
..
Sebaliknya, peniaga yang melanggar etika, menjalankan perniagaan terkeluar daripada landasan ditetapkan Islam.
..
Kepentingan untuk memberi kepuasan kepada pengguna tidak lagi menjadi matlamat. Apa yang dilakukan mendapat keuntungan secara batil dan dusta. Mereka mengejar keuntungan dunia, sedangkan di akhirat kelakk bakal berdepan pembalasan maha pedih.
..
Cahaya keimanan tertahan daripada menyinari hati peniaga yang menafikan amanaah dalam perniagaan. Itulah yang berlaku selagi manusia bersikap tamak dan menolak janji Allah.
..
Firman Allah bermaksud : “Mereka itulah membeli kesesatan dengan petunjuk, maka tidaklah beruntung perniagaannya dan tidaklah mereka mendapat petunjuk.”(Surah al-Baqarah, ayat 16)
..
Perniagaan ganti amalan riba
..
Perniagaan menggantikan amalan riba yang dijalankan berasarkan kepada penindasan dan mementingkan diri sendiri. Tetapi, perniagaan yang dijalankan dengan unsur penindasan dan penipun juga di sebahagian daripada perbuatan berbentuk riba.
..
Islam tidak mengiktiraf sebarang bentuk perniagaan yang tidak menepati etika ditetapkan syariat. Antara amalan yang menyebabkan urusan perniagaan menyerupai riba adalah peniaga menaikkan harga tidak munasabah sesuak hati.
..
Peniaga tidak beretika mengambil peluan mendapat keuntungan lebih tinggi dengan menindas pembeli. Pembeli yang terdesak memerlukan barangan atau perkhidmatan terpaksa membayar lebih biarpun mengetahui harga sepatutnya lebih rendah daripada itu.
..
Sikap pengguna yang sanggup bertolak ansur dalam perkara ini menyebabkan peniaga lebih mengambil kesempatan menindas pembeli. Kenaikan harga terlampau tinggi tanpa alasan munasabah menyalahi kontrak sosial atau hubungan baik antara peniaga dengan pembeli. Peniaga berasakan dirinya berkuasa penuh menentukan apa yang diingini.
..
Manipulasi harga
..
Dalam istilah perniagaan, sikap pengguna menaikkan harga sesuka hati atau memperdayakan tidak boleh dikawal. Peniaga dianggap permintaan meningkat disebabkan factor tertentu.
..
Dalam system ekonomi kapitalis, keadaan tersebut dibenarkan, bahkan mesti direbut oleh setiap peniaga. Peniaga dianggap bijak jika berjaya mewujudkan manipulasdi harga yang memberi keuntungan lebih kepada mereka.
..
Konsep yang dipegang adalah peniaga bebas menentukan harga berdasarkan kepada penawaran dan permintaan. Pergerakan barangan juga tidak boleh dikawal. Peniaga dianggap bebas untuk membawa keluar dan memasarkan barang di mana yang disukai biarpun tindakan itu akan menyebabkan sesuatu kawasan mengalami kekurangan bekalan dan menyusahkan pengguna.
..
Konsep inilah yang ditekankan dalam amalan perniagaan era globalisasi dan liberalisasi. Pergerakan bebas barangan tanpa memikirkan kesan kepada pengeluar, peniaga lain dan pengguna dianggap kehebatan globalisasi. -Sinar Harian

3 comments:

~cik una~ said...

saya suke blog awkni... macih sbb info yang baik..
n one more thing.. sy copy hadis yg awk copy lam blog awk 2 untuk wt assigmnt.. macih.. ^^
salam ukhwah..

*@m* ... said...

Allahumma salli `ala muhammad wa`ala aali muhammad....


Assalamualaikum...maaf tuan rumah..saya mengambil kesempatan disini...sebab ini adalah peluang buat kita semua...

Membongkar Rahsia menjana pendapatan mudah hanya dengan telefon bimbit...

Tone excel bukanlah program MLM,

Tone Excel adalah Program Rujukan Komuniti.

Tone Excel adalah Sebuah Program yang baik... Dari (TUNE TALK.)

Konsepnya adalah perkongsian keuntungan antara syarikat dengan pengguna melalui penjimatan kos pengiklanan...

Hanya ikuti 3 Langkah mudah untuk jana pendapatan;

1- Guna simkad Tone Excel seperti biasa...
2- Cerita kepada semua kenalan tentang kebaikkan simkad Tone Excel...
3- Bila mereka join dan ikut serta pakai Simkad Tone Excel, Syarikat bayar komisen secara berterusan...

ps: Bukan itu sahaja.. setiap topup..sesiapa yang anda taja..seberapa ramai orang anda taja..semua mereka menopup topup simkad kredit hanset.. pun syarikat bayar komisen secara berterusan tanpa putus-putus...
--> Jangan bimbang.. Liputan jaringan yang luas kerana menggunakan infrastruktur rangkaian Celcom,seluruh malaysia..



#call / #wechat / #whatsapp / #Pm FB.
019-729 2785...

#Facebook..
--> https://m.facebook.com/?_rdr#!/home.php?soft=more

#Fenomena Ni Mungkin Hadir Sekali Sahaja Dalam Hidup Kita... #bertindakk sekarang!!!

®Saya tak tahu macam mana lagi nak maklum pada semua...ini betul-betul peluang keemasan...

Amenudden Abd Hadi said...

Assalamualaikum saudaraku yang dikasihi. Semoga sentiasa dibawah peliharaan dan rahmat Allah SWT,

Anda mengunakkan hadis, Sabda Rasulullah bermaksud: “Sembilan per sepuluh rezeki datangnya dari perniagaan.” (Hadis riwayat Bukhari) pada perenggan ke-6. Sila lihat status hadis tersebut dibawah. Semoga anda diberkati Allah SWT.


Status Hadith : 9/10 Rezeki Dalam Berniaga


Oleh : Ustaz Mohd Khafidz Soroni (Jabatan Al Quran dan Al Sunnah & Institut Kajian hadis (INHAD) KUIS

Terdapat sebuah hadis yang sering digunakan bagi menggalakkan masyarakat Islam menceburi bidang perniagaan. Hadis tersebut dicatatkan oleh Imam al Ghazali (w. 505H) di dalam kitabnya yang terkenal, Ihya' 'Ulumiddin. Beliau pula hanya menukilkannya daripada kitab Qut Al Qulub oleh Abu Talib al Makki (w. 386H). Hadisnya berbunyi :

عليكم بالتجارة فإن فيها تسعة اعشار الرزق

"Berniagalah kamu kerana sembilan persepuluh punca rezeki adalah dalam perniagaan"

Soalan : Bagaimana hukum hadis ini ?

Jawapan :

1. Menurut al Hafiz al 'Iraqi (w.806H) dalam takhrijnya terhadap kitab 'Ihya' Ulumiddin : "Para periwayatnya adalah tsiqah (dipercayai). Nu'aim bin Abd ar-Raman dikategorikan oleh Ibn Mandah termasuk daripada kalangan para Sahabat r.a, tetapi itu tidak benar. Menurut abu Hatim ar Razi dan Ibnu Hibban beliau adalah seorang tabi'i (sempat bertemu Sahabat dan tidak sempat bertemu Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wasallam), maka hadith ini adalah mursal"

2. Al Hafiz al Busiri (w.840H) dalam Ithaf al Khayarah al Maharah menyatakan bahawa sanadnya dhaif kerana Nu'aim bin Abd ar Rahman adalah majhul iaitu dengan maksud hanya seorang perawi sahaja yang diketahui meriwayatkan hadith daripada beliau.

3. Kata Murtadha az Zabidi (w. 1205H) dalam Ithaf as Sadah al Muttaqin: "Ia turut diriwayatkan oleh Said bin Mansur dalam Sunannya daripada hadis riwayat Nu'aim bin Abd ar Rahman dan hadis riwayat Yahya bin Jabir at Ta'i secara mursal dengan tambahan akhir: "....dan satu persepuluh pula di dalam bidang penternakan." Dalam riwayat lain "...dan satu persepuluh pula dalam bidang penghasilan."

Nu'aim bin 'Abd ar Rahman adalah perawi maqbul (diterima) daripada peringkat kedua. Yahya bin Jabir at Ta'i pula adalah qadhi Hims (di Syria), seorang perawi saduq (benar), sepertimana dalam kitab al Kasyif. Namun, di dalam kitab at Taqrib disebut seorang yang tsiqah (dipercayai), tapi banyak memursalkan hadith."

4. Meskipun as Suyuti dalam al Jami' as Saghir menyatakan ia daripada Nu'aim bin Abd ar Rahman dan Yahnya bin Jabir at Ta'i secara mursal, beliau mengisyaratkan hukumnya sebagai hasan. Sedangkan hadis mursal adalah tergolong dalam kategori hadith dhaif kerana terputus sanadnya.

Kemungkinan beliau berpendapat, kedua-dua riwayat mampu saling menyokong dan meningkatkan martabatnya kepada darjat hasan, yakni hasan li-ghairih. Namun, riwayat-riwayat mereka tidak dapat ditemukan dalam kitab Sunan Sa'id bin Mansur yang dicetak pada hari ini kerana ia tidak lengkap disebabkan banyak bahagian yang sudah hilang.

http://jomfaham.blogspot.com/2013/05/status-hadith-910-rezeki-dalam-berniaga.html