Tuesday, May 05, 2009

TIP PILIHAN: 3 TIP MENJALANKAN PERNIAGAAN DARI RUMAH

Oleh Irfan Khairi
..
Semalam saya berada di Radio24 93.9fm berkongsikan mengenai tip-tip menjalankan perniagaan dari rumah (tak semestinya perniagaanInternet sahaja). Sempat juga Abang Abu join on air secara telefon berkongsi bersama. Berikut adalah antara tip-tip yang dikongsikan bagi yang terlepas :)
..
Kalau anda menjalankan perniagaan dari rumah...
Jangan curi keuntungan perniagaan anda. maksudnya, untung dari perniagaan, elok-elok dikira sebagai "untung perniagaan" bukan masuk dalam poket anda dan membeli belah. Anda sebagai usahawan perlu ibaratkan mengambil "gaji tetap" dari perniagaan tersebut. Bukan untung extra, belanja extra...
..
Laburkan kembali keuntungan perniagaan untuk mengembangkan lagi perniagaan, promosi, menambah prospek, menambah kredibiliti dan sebagainya. Keuntungan perniagaan, adalah milik perniagaan... jangan dicuri!
..
Kalau anda menjalankan perniagaan dari rumah...
Perlu mempunyai disiplin. Anggap perniagaan dari rumah seperti bekerja 9-5. Perlu mempunyai disiplin. Bila kerja dari rumah, memang katil dekat, TV dekat, DVD dekat, dapur dekat... semuanya dekat sampai mengujakan kita untuk relax. Nasihat saya... perlu mempunyai jadual seperti jadual di sekolah dulu. Waktu sekian-sekian... untuk melakukan sekian kerja... :)
..
Kalau anda menjalankan perniagaan dari rumah...
Perlu mempunyai fokus. Jangan lakukan banyak perkara serentak.Sememangnya kerja dari rumah memberi kita masa & fleksibiliti. Inipun akan menguja kita untuk mencuba berbagai-bagai perkara...berbagai bagai bisnes serentak.
..
Fokus kepada perniagaan kita yang satu supaya dapat membina kredibiliti dan kepakaran dalam satu bidang itu. Mat Salleh kata,don't be jack of all trades and master of none. Fokus-fokus & fokus. Tumpukan usaha, tenaga dan juga modal kita pada satuperniagaan sehingga berjaya.

No comments: