Friday, November 13, 2009

3 Faktor Kejayaan Perniagaan

Faktor penting kejayaan sesebuah perniagaan itu ada 3 jenis sepertimana yang dijelaskan oleh mentor saya iaitu :
.
1. Knowledge (ilmu)
2. Skills (kemahiran)
3. Attitude (sikap)
.
3 teras kejayaan inilah yang saya selalu ingat dalam mencipta banyak kejayaan sama ada dalam business maupun dalam personal life. Tanpa knowledge atau ilmu mustahil kita boleh berjaya dalam apa jua bidang.
.
Sebab itulah kita perlu banyak membaca dan berfikir. Ia membuka pintu kejayaan umpama menekan suis kehidupan. Skills pula berasaskan ilmu yang diperolehi. Lagi banyak ilmu yang dipraktis lagi banyak skills kita dapat. Misalnya ilmu design dalam Adobe Photoshop secara teori boleh dipraktikkan secara realiti.
.
Meningkatkan kemahiran menggunakan pelbagai tools, shapes, brushes, actions dan sebagainya sudah tentu akan dapat menghasil kreativiti grafik yang cantik dan lumayan. Jika kita malas maka sia-sia saja ilmu teori, skills pula masih ditakuk lama dan tidak meningkat.
.
Oleh itu kepada memana designer jangan malas menajamkan skills dgn praktis harian. Begitu juga para businessman yang sepatutnya mempraktikkan perancangan strategik serta bijak memanfaatkan peluang yang ada dengan baik.
.
Attitude , sikap memainkan peranan penting supaya kejayaan dapat dikecapi untuk jangka masa panjang. Saya tekankan soal attitude ini umpama disiplin. Jika masih ada penyakit malas, cepat putus asa dan mudah puas hati ini akan cepat melemahkan semangat daya saing kita.
.
Attitude yang positif dapat menghasilkan output yang positif. Kalau rajin hasilnya banyak, kalo malas hasilnya sedikit. Input +ve akan hasilkan output +ve begitu juga sebaliknya.
.
Sebab itu para newbie saya nasihatkan jika masih gagal pada tahun pertama ia adalah suatu yang normal. Itu tandanya kita masih dalam proses pembelajaran. Tetapi usah berhenti...Sepatutnya sikap tidak putus asa itu lebih penting diamalkan. Attitude sebegitu mampu membawa kita ke tahap yang lebih baik.
.
Sekiranya tidak berjaya tahun pertama kita kuatkan semangat untuk berjaya di tahun kedua pula. Sebabnya bisnes ini macam anak. Mula-mula merangkak, kemudian bertatih jalan, kemudian barulah boleh berlari dan melompat. Jika kita kuat semangat dan bersabar sudah tentu ia memberi hasil yang lebih positif.
.
Oklah, mungkin setakat ini dulu tip asas perniagaan yang saya rasa amat penting diketahui. Mentor saya telah meletakkan asas yang baik untuk saya ceburi perniagaan ini. Anda bagaimana ?
.
Sudah ada mentor ?
.
Kalau belum ada cepat-cepatlah cari mentor. Tak kiralah dalam apa jua bentuk sama ada orang, buku, video, artikel, jurnal maupun lain-lain yang mampu memberikan input positif kepada kita.
.
Yang penting 3 teras kejayaan di atas itu difahami & dipraktikkan. Mudah-mudahan kita semua akan berjaya mencapai apa jua impian dan cita-cita yang diimpikan.

No comments: