Saturday, December 12, 2009

Idea Jutawan #3: Mengajar anak Matematik akhirnya jadi jutawan!

Nama : Judith Bliss
Warganegara : Amerika Syarikat
Umur : 48 tahun
.
Idea bodoh : Mereka cipta komputer games yang menolong kanak-kanak belajar matematik. Idea beliau ialah satu pengembaraan dengan kuiz matematik. Beliau memanggil game tersebut ‘Math Magic”
.
Modal mula : Tidak diketahui
.
Bagaimana idea digerakkan : Membuka bisnes sendiri – Mindplay. Menjual Math Magic dan terus mereka cipta beberapa komputer games.
.
Jualan : Menjual disekolah-sekolah – melalui pos.
.
Pendapatan : $1.4 juta pada tahun pertama.
.
Judith Bliss berasal dari keluarga yang miskin. Ayahnya suka berjudi dan akhirnya disumbatkan ke penjara kerana merompak, semasa Judith berumur 11 tahun. Ibunya terpaksa mengambil upah membasuh baju dan membuat kerja berat untuk hidup.
.
Judith yang tahu betapa pentingnya pelajaran berjaya mendapat ijazah dalam matematik dan beliau mendapat pekerjaan sebagai komputer programmer. Belia berkahwin dan mempunyai seorang anak, David. Apabila David berumur 4 tahun segala-galanya berubah.
.
David selalu merungut bahawa beliau merasa bosan di sekolah tetapi cikgunya berkata David sengaja tidak mahu belajar. Walaupun begitu, Judith mendapati anaknya suka bermain komputer beliau selama berjam-jam lamanya. Ini memberikan beliau satu idea.
.
Bagaimana jika beliau dapat mencipta satu program, yang menggandingkan satu pengembaraan dengan menjawab soalan-soalan matematik?
.
Satu komputer game yang boleh menjadikan belajar matematik sesuatu yang menyeronokkan?
.
Jadi, beliau telah mencipta satu program untuk melepaskan satu makhluk yang comel dari penjara seorang nenek kebayan dengan menjawab soalan-soalan matematik. Kalau tidak mahluk tersebut akan dipenjarakan selamanya. Ianya berjaya!
.
Anaknya, David sangat suka dengan program tersebut dan hanya 3 bulan sahaja keputusan peperiksaannya meningkat. Ini membuat Judith terfikir jika program tersebut boleh menolong anaknya, ianya pasti boleh menolong kanak-kanak yang lain. Oleh itu beliau menubuhkan syarikatnya sendiri dan mencipta program Math Magic!
.
Jiwa jutawan bersemangat kental dan tidak mudah mengaku kalah, walau apa pun rintangan yang datang, anggaplah ianya satu ujian dan anda terus maju ke depan.
.
Jumpa lagi dengan idea jutawan yang lain





No comments: