Thursday, June 30, 2011

Usahawan tani perlu kemahiran



Dr. Mahamud Shahid (duduk) membimbing usahawan tani memeriksa tanaman cili mereka.


Terdapat beberapa peringkat atau tahap bagi membangunkan nilai keusahawanan yang ada pada seseorang pengusaha supaya mereka dapat bersaing .

Pengarah Urusan Malayan Agro Consult Sdn. Bhd. (MayConsult), Zainal Abidin Yahya berkata, empat peringkat tersebut merupakan rangkuman beberapa elemen dan nilai positif yang mejadi penggerak atau panduan dalam usaha memajukan diri.

"Dalam membangunkan usahawan kami berpendapat para peserta perlu menguasai kemahiran teknikal (keterampilan) dengan melalui empat tahap,'' ujarnya kepada Mega baru-baru ini

Beliau diminta mengulas mengenai beberapa penekanan penting yang dibangkitkan oleh pengusaha sayur-sayuran fertigasi dan hidroponik, Dewi Marina Nasir.

MayConsult merupakan syarikat tempatan yang menawarkan program kursus dan latihan keusahawanan pertanian sejak beberapa tahun lalu.

Aktiviti terdiri daripada menyediakan maklumat/sumber yang diperlukan oleh usahawan permudahkan proses permohonan pinjaman, membantu kesukaran yang dihadapi oleh usahawan yang berdaya maju mendapatkan pembiayaan, menyediakan khidmat nasihat bagi lain-lain keperluan.

Ia juga membantu usahawan menyediakan pelan perniagaan, khidmat nasihat strategi pemasaran produk, khidmat nasihat aspek teknikal pelaksanaan projek, khidmat nasihat kewangan, akaun dan simpan kira, mengemukakan laporan pakar daripada siasatan dan lawatan, memberikan maklum balas dan mengemaskini maklumat ke dalam direktori.

Peserta boleh dinilai tahap keterampilan masing-masing dengan cara mereka dikehendaki menyediakan Rancangan Perniagaan Cadangan Projek dan di Persembahkan di hadapan para panel penilai di akhir program atau bimbingan.

sumber: Utusan Malaysia

No comments: