Sunday, September 15, 2013

Kenapa Kodak dan Nokia gagal?



Ketinggalan dengan trend semasa dan lambat menghidu perubahan permintaan (selera) pengguna akan menyebabkan anda kerugian besar dan bakal dimenangi pesaing anda.

Kisah iktibar : 

Syarikat Kodak sudah tidak didengari namanya ketika kini walaupun dulu gah sebagai syarikat kamera terhebat dunia. Gagalnya mereka kini kerana lambat menghidu trend dan permintaan dunia terhadap kamera digital.




Begitu juga Syarikat Nokia yang dulunya syarikat no. 1 dunia dalam handphone, akhirnya ketinggalan dan menanggung kerugian saban hari lantaran lambat 'mengikuti' trend smartphone yang semakin didahagai pelanggan untuk fungsi mesra internet dan facebook. Pengeluaran Lumia sudah jauh ketinggalan walaupun baru cuba menapak. Puncanya lambat memahami selera pengguna.

Dulu Samsung hanyalah terkenal sebagai pengeluar peralatan elektrik, kini sudah menjadi gergasi sama hebat dengan Apple dalam industri smartphone. Kerana pantasnya mereka menghidu market (pasaran dan permintaan), maka mereka mudahnya menyusup masuk ke pasaran telefon pintar sedikit demi sedikit.

Kini Samsung boleh bermegah kerana dalam tempoh suku tahun (3 bulan) sahaja, jualan mereka dengan mudahnya mencapai keseluruhan semua unit sebanyak 70 juta unit telefon pintar!

Sekarang mereka mengkaji teknologi skrin pintar pada smartphone. Iaitu skrin yang boleh dilipat dan digulung.

*Untuk memahami pasaran terkini dan akan datang, kekuatan bahagian research and development (R&D) amatlah penting bagi memastikan kejayaan anda mendahului pesaing.

No comments: