Thursday, April 23, 2009

Mentaliti Pemilik Bisnes




Semua pemilik perniagaan mempunyai sifat yang sama iaitu "Mind-set seorang pemilik bisnes" atau pun business owner mind-set".
.
Jika anda memikirkan untuk memulakan perniagaan, anda sebaiknya 'set' kan minda anda sebagai seorang
pemilik bisnes. Adakah anda bercadang untuk memulakan perniagaan?
.
Ingat, perniagaan adalah seperti perkataannya. Ia bukanlah suatu pekerjaan. Semua perniagaan memerlukan 'mind-set’ sebagai seorang pemilik perniagaan, bukan 'mind-set' sebagai seorang pekerja. Seorang pekerja mempunyai 'mind-set' yang jika dia memulakan pekerjaan dengan bayaran gaji sebanyak RM20 sejam, dan bekerja selama 40 jam pada minggu pertama dia bekerja, dia akan mendapat sebanyak RM800 dan dia mahu akan RM800 tersebut.
.

Seorang pemilik perniagaan memiliki ‘mind-set’ yang jika dia memulakan suatu perniagaan, dia mungkin tidak mendapat pulangan keuntungan pada minggu yang pertama, mungkin tidak untung dalam beberapa minggu atau pun beberapa bulan.

.
Siapa tidak kenal akan Jeff Bezos?

Pemilik bisnes Amazon.com. Beliau mempunyai 'mind-set' seorang pemilik bisnes. Pada tahun 1994, beliau meninggalkan pekerjaannya yang mendapat gaji sebanyak satu juta dolar setahun sebagai seorang Pengurus Pelaburan dengan tujuan untuk memulakan perniagaan di internet. 7 tahun keumudian, pada suku tahun ke-4 dalam tahun 2001, Amazon.com menghasilkan keuntungan pertamanya; 5.1 juta dolar.

.

Salah satu sebab mengapa lebih dari 95 peratus daripada mereka yang memulakan bisnes gagal adalah kerana mereka masih lagi mempunyai minda sebagai seorang pekerja. Sebenarnya mereka ini tidak boleh dipersalahkan. Ini kerana telalu banyak peluang perniagaan memberikan gambaran yang indah-indah di mana jika menyertai sesuatu perniagaan mereka di kaburi dengan rumah besar yang cantik, kereta besar, percutian yang menyeronokkan dan bermacam-macam lagi. "Cuma perlu menyertai syarikat kami", kata mereka.

..
Mereka atau syarikat tersebut tidak menyatakan bahawa ia memerlukan masa dan wang untuk membina sesuatu bisnes. Saya tidak mengatakan yang anda tidak boleh memiliki semua itu dengan memulakan perniagaan anda sendiri. Ianya tidak berlaku dalam sekelip mata atau pun satu malam sahaja. Harap-harap anda tidak memerlukan masa yang lama selama 7 tahun seperti Jeff
Bezos!

.
Memang tidak dapat dinafikan Amazon dapat melakukan jualan pada 7 tahun yang pertama. Keuntungan yang diperolehi pada tahun 1996 menunjukkan sebanyak 15.7 juta dolar keuntungan bersih dan kerugian bersih sebanyak 5.7 juta dolar. Pada tahun 1998, Amazon.com dilaporkan menghasilkan jualan sebanyak 610 juta dolar dan kerugian bersih sebanyak 124 juta dolar.
Adakah kerugian ini bermaksud Jeff Bezos bukan seorang ahli perniagaan yang bagus?

.
Sudah tentu tidak! Ini bermaksud beliau memiliki 'mind-set' seorang pemilik bisnes. Beliau tahu bahawa untuk meningkatkan prestasi perniagaan beliau perlu meletakkan modal semula dalam perniagaan beliau atau dengan kata lain 'duit rolling'. Beliau juga tahu yang beliau perlu mengeluarkan bukan sahaja pelaburan sendiri malah ianya memerlukan kos operasi semasa dan pengembangan perniagaan.

.
Jika beliau memiliki 'mind-set' sebagai seorang pekerja atau pun "employee mind-set", bisnes beliau pasti akan berkubur dari tahun pertama lagi. Jika beliau memiliki 'mind-set' sebagai seorang pekerja, tidak akan ada Amazon.com pada masa sekarang dan beliau tidak akan memiliki kekayaan sebanyak 4.3 bilion dolar seperti yang beliau miliki sekarang.

.
Bagaimana pula syarikat yang menunjukkan orang ramai dengan hasil yang mereka perolehi sebanyak beribu-ribu dolar dalam masa sebulan selepas baru bersama syarikat tersebut selama setahun? Memang ianya benar jika mereka mempunyai 'mind-set' seorang pemilik perniagaan. Saya akan berikan anda satu contoh. Mike Mastroianni adalah bekas Agen Persekutuan dan seperti Jeff Bezos, Mike mempunyai "business owner mind-set".

.
Pada May 2005, beliau melibatkan diri dalam perniagaan yang pertama dalam hidupnya. Beliau mengalami kerugian sebanyak 8000 dolar dan hampir-hampir kehilangan rumahtangganya. Bermula pada tahun 2006, beliau menyertai beberapa buah syarikat. Beliau pernah juga terfikir bagaimana beliau boleh meletak jawatan dari jawatan kerajaan dengan baru hendak membina keluarga, tanpa mempunyai simpanan jika apa-apa yang berlaku.

.

Beliau kemudiannya mengetahui satu syarikat yang dipanggil ITV Ventures pada September 2006. Pada September 2007, Mike meletak jawatan dari kerajaan setelah hampir 12 tahun menjadi Agen Persekutuan. Mike berkata "Isteri dan anak-anak saya menganggap saya ini betul-betul BODOH, terutamanya kami mempunyai 2 orang anak kecil, tetapi saya mendapat satu peluang dalam hidup saya dan saya perlu melakukannya!".

.

Seterusnya Mike berkata "Sekarang saya sedang mendapat lebih banyak wang setiap bulan lebih daripada orang lain peroleh dalam setahun!".

.
Cerita Mike telah terpampang dalam Fall 2007 isu di ITV Ventures Magazine. Jika
Mike memiliki 'mind-set' seorang pekerja, beliau akan cepat putus asa selepas
beliau bercadang untuk memulakan bisnes.


Seperti dalam mana-mana bisnes sekalipun, akan ada apa yang disebut sebagai kos permulaan dan akan ada juga kos semasa. Jika anda memiliki 'mind-set' seorang pemilik bisnes, anda akan terima kenyataan ini.

.

Jika anda memiliki 'mind-set' seorang pekerja, anda pasti akan bertanya "Mengapa"?

..
Jika anda membuka perniagaan seperti restoran atau kedai runcit, kos permulaan anda akan termasuk dengan kos sewa premis atau membeli hartanah, peralatan dan inventori. Dalam pada itu, semua bisnes atau perniagaan akan memerlukan kos semasa atau pun kos operasi seperti 'payroll', lesen perniagaan, pengiklanan dan lain-lain kos dalam melakukan perniagaan.

.
Dalam memulakan perniagaan, bukan sahaja memerlukan kos permulaan dan kos semasa, yang penting sekali anda perlu mempunyai "business owner mind-set".

.
Mengenai Penulis
Shukor Subahir mula berkecimpung di dalam perniagaan Internet pada tahun 2007. Internet juga memberikan Shukor kebebasan untuk meluahkan fikiran beliau, menambah ramai kenalan dari serata dunia dan menjana pendapatan pada masa yang sama. Lawati laman web beliau di

.

http://shukorsubahir.com/blog/

http://shukor.wordpress.com

http://justaffiliate.blogspot.com/

http://dramatvtiga.blogspot.com dan

http://e-agrotani.blogspot.com

.

untuk mengenali Shukor Subahir dengan lebih dekat.

No comments: