Wednesday, January 20, 2010

Dilema usahawan bumiputera

Oleh ROHANA MAN
.
LEBIH sembilan bulan yang lalu, Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD) dibubarkan apabila Kabinet baru di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dibentuk.
.
Sepanjang tempoh itu, banyak isu berbangkit termasuk desakan pihak tertentu agar MeCD diwujudkan semula. Ia diperkatakan dari semasa ke semasa sehingga hari ini.
.
Antara yang memohon agar kerajaan mengkaji semula pembubaran itu adalah Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM).
.
Dalam laporan Utusan Malaysia bertarikh 15 April 2009, DPMM mendakwa menerima banyak rungutan yang berbaur kebimbangan terutama daripada kalangan usahawan kecil mengenai nasib 11 agensi yang berada di bawah kementerian yang dibubarkan itu.
.
Meneliti kebimbangan itu, ternyata ia ada benarnya memandangkan banyak usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) seolah-olah tiada tempat mengadu kerana 'robohnya' tempat mereka bernaung selama ini.
.
Walaupun kerajaan menerusi kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi jaminan bahawa pembubaran MeCD tidak akan menjejaskan kepentingan masyarakat bumiputera di negara ini dan golongan usahawan bumiputera tidak akan diabaikan, namun apa yang berlaku tidak seperti yang digambarkan.
.
Usahawan bumiputera kini dikatakan berada dalam dilema memandangkan segala penstrukturan semula dan strategi penyerapan agensi MeCD ke dalam kementerian lain seolah- olah belum dilaksanakan.
.
Dalam kemelut ekonomi yang tidak menentu kini, apatah lagi kesan kejatuhan ekonomi yang masih berbahang, sudah tentu ada segelintir usahawan bumiputera yang 'kepanasan' dek kerana tiada pihak yang tepat boleh ditemui untuk meredakan bahang tersebut.
.
Bayangkan ada usahawan kecil di bandar Jerantut yang terkenal sebagai pintu masuk ke Taman Negara Pahang masih bergelut untuk memajukan bisnes pelancongan yang dibukanya di situ.
.
Pinjaman untuk mengubah suai premis sedia ada sebanyak RM500,000 yang dipohon daripada bank SME pada Mac tahun lalu masih 'tergantung' sehingga hari ini.
.
Pengusaha terbabit, Marodzuan Abd. Ghani, 45, berkata, pihaknya telah hampir setahun menghantar kertas cadangan untuk membesarkan kafe dan motel yang dibukanya di Jerantut, Pahang.
.
Menurutnya, kertas cadangan yang dihantar pada bulan Mac tahun lalu sehingga kini masih terperap di pejabat bank SME cawangan Kuantan.
.
"Proposal dah bagi tetapi bila saya semak, pegawai terbabit beritahu proposal itu belum dihantar ke ibu pejabat di Kuala Lumpur. Bayangkan, sudah hampir setahun, proposal itu masih disimpan di pejabat Kuantan.
.
"Bila ditanya kenapa ambil masa yang terlalu lama untuk menghantar proposal itu ke Kuala Lumpur, banyak alasan yang diberi," ujarnya yang kecewa dengan keadaan tersebut.
.
Beliau mengakui tanpa dana daripada pinjaman yang dipohon, pihaknya menerusi syarikat Middle Earth terpaksa mengehadkan aktiviti bisnes yang dilakukan sekarang.
.
"Kalau ada duit, tentulah syarikat akan menambah pakej sedia ada. Ini kerana sebarang penambahan pakej memerlukan pengubahsuaian dilakukan terhadap jumlah bilik motel yang ada sekarang," ujarnya.
.
Beliau turut kesal kerana katanya, untuk meminta pegawai dari bank SME cawangan Kuantan datang melihat premisnya di Jerantut, beliau terpaksa membuat beberapa panggilan termasuk ke Kuala Lumpur.
.
''Setelah didesak, barulah seorang pegawai datang melihat motel dan kafe saya. Tetapi selepas itu, sehingga sekarang, status pinjaman yang dibuat masih tidak jelas sama ada dapat atau tidak," ujarnya kesal.
.
Beliau juga berkata, kesukaran memperoleh pinjaman untuk memajukan bisnes yang sedia ada mengundang risiko gulung tikar kepada sesetengah usahawan bumiputera yang mudah putus asa.
.
Sementara itu, seorang rakan penulis yang merupakan usahawan restoran di Subang Jaya, Selangor pula berkata, beliau pernah dimaklumkan tentang bank SME dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Nasional (TEKUN) kekurangan dana untuk meluluskan pinjaman baru.
.
"Sebab itulah, saya malas nak mohon. Sebab saya difahamkan institusi kewangan tersebut tidak ada aliran tunai untuk meluluskan pinjaman. Jadi, daripada membuang masa membuat permohonan pinjaman yang tidak pasti statusnya, lebih baik saya beralih ke institusi kewangan lain," katanya yang enggan dikenali.
.
Beliau berkata, pihaknya terpaksa membuat permohonan pinjaman peribadi sebanyak RM120,000 dari Bank Rakyat untuk memulakan dan membesarkan bisnes itu.
.
Utusan Malaysia difahamkan, ketika berlakunya 'peralihan' kuasa antara MeCD itu, dilaporkan banyak pengusaha bumiputera kecil mengalami masalah apabila status permohonan pinjaman mereka daripada institusi kewangan yang dahulunya terletak di bawah MeCD tersangkut.
.
Seorang pembaca Utusan Malaysia dalam ruangan Forum bertarikh 23 April 2009, Nor Hoda Tarseh dari Puchong, Selangor meluahkan kekesalannya terhadap apa yang berlaku.
.
Di dalam surat itu, beliau menyatakan telah mengemukakan permohonan lengkap ke pejabat TEKUN Sri Serdang pada 5 Mac 2009 tetapi setelah lebih sebulan berlalu, permohonan beliau masih belum diluluskan, sedangkan beliau telah mula membayar sewa untuk bulan kedua di sebuah premis perniagaan.
.
"Alasan yang diberi adalah TEKUN telah berpindah kementerian dan tunggu sahaja pengumuman daripada menteri baru," katanya di dalam surat tersebut.
Saya percaya Nor Hoda tidak keseorangan dalam hal ini. Banyak lagi peniaga kecil bumiputera lain yang senasib dengannya.
.
Sebagai orang biasa, tentulah beliau 'tidak tahu' apa sebenarnya yang berlaku di dalam kementerian tersebut.
.
Kekurangan dana untuk menyalurkan pinjaman kepada peniaga IKS bumiputera memang benar. TEKUN yang sebelum ini menjadi 'nadi' kepada 'nyawa' kelangsungan hidup peniaga kecil bumiputera turut kekurangan dana.
.
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif TEKUN , Datuk Abdul Rahim Hassan pernah mendedahkan 'dilema' yang sedang dihadapi oleh TEKUN.
.
Menurutnya dalam laporan Utusan Malaysia bertarikh 13 Disember 2009, kekurangan dana tersebut disebabkan peruntukan kerajaan terhad, di samping masalah peminjam yang liat melunaskan hutang.
.
Beliau memberitahu, faktor tersebut menjadi punca kenapa TEKUN gagal memberikan pinjaman kepada 16,000 permohonan yang tertangguh membabitkan pembiayaan RM350 juta.
.
"Dua faktor utama itu telah menjejaskan peluang permohonan baru untuk mendapat bantuan dengan kadar segera," katanya sambil mengakui dana agensi itu kini cuma berbaki RM100 juta sahaja.
.
Dalam pada itu, beliau berkata, bilangan keseluruhan peminjam TEKUN sejak 1999 sehingga kini adalah seramai 153,102 orang dengan nilai pinjaman RM1.41 bilion.
.
Jika itulah alasan yang diberi, apa yang diharapkan dalam meniti tahun 2010 ini adalah pihak kerajaan menambah dana sedia ada, manakala peminjam yang liat boleh 'dipaksa' untuk melunaskan hutang.
.
Namun, sebelum sebarang paksaan dilakukan, para pegawai TEKUN perlu menyiasat terlebih dahulu status kewangan sebenar pengusaha terbabit.
.
Mungkin benar pengusaha terbabit tidak mampu untuk membayarnya dan dalam kes ini, pembayaran ansuran yang rendah boleh difikirkan. Namun, jika pengusaha terbabit mempunyai kemampuan untuk membayar balik pinjaman tetapi 'liat' kerana penguatkuasaan yang lemah, maka tindakan untuk memaksa mereka membayar balik perlu dilakukan seperti menyita harta mereka dan membekukan wang mereka di bank-bank komersial.
.
Melihat senario yang berlaku ini, maka adalah jelas bahawa pembubaran MeCD perlu dikaji semula. Alangkah lebih baik jika segala aspek berkaitan pembangunan ekonomi orang Melayu disatukan di bawah satu bumbung bagi melicinkan pergerakan ke arah melahirkan lebih banyak pengusaha bumiputera yang berjaya.
.
sumber : utusan Online

No comments: