Monday, January 04, 2010

Bangunan tertinggi dunia dikawal ketat

DUBAI - Bangunan pencakar langit Burj Dubai di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dikawal ketat pada hari perasmiannya hari ini..

Bangunan itu akan dirasmikan pemerintah Dubai manakala beberapa akhbar tempatan melaporkan lebih 1,000 anggota keselamatan termasuk polis berpakaian awam dan pasukan penembak tepat dikerah mengawal majlis perasmian..

Ketinggian tepat Burj Dubai masih belum diumumkan secara rasmi tetapi pemajunya, syarikat Emaar menyatakan ia memiliki ketinggian lebih 800 meter manakala beberapa laman web melaporkan tinggi bangunan tersebut ialah 818 meter tetapi beberapa arkitek di UAE pula memberitahu, ia mungkin lebih tinggi daripada itu..

Bangunan pencakar langit yang mula dibina pada 2004 itu merupakan sebahagian daripada projek urbanisasi mega yang menelan belanja AS$20 bilion (RM68.4 bilion)..

Projek itu turut melibatkan pembinaan pusat beli-belah antara terbesar di dunia, Dubai Mall..

Ketinggian Burj Dubai mengatasi bangunan pencakar langit tertinggi dunia sebelum ini, Taipei 101 di Taiwan yang setinggi 508 meter manakala bangunan Pusat Kewangan Dunia Shanghai di China berada di tempat ketiga dengan ketinggian 492 meter..

Menara Sears yang siap dibina pada tahun 1974 di Chicago, Amerika Syarikat (AS) berada di tempat keempat dengan ketinggian 442 meter. Menara Berkembar Petronas, Kuala Lumpur berada di tempat kelima dengan ketinggian 410 meter. - Agensi

1 comment:

Unknown said...

Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, Adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, Adakah anda berfikir untuk memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan korporat pinjaman, dan semua jenis pinjaman pada kadar faedah sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapat semua pinjaman masing-masing dan menjadi tahun baru dengan senyuman di wajah mereka.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi kami sekarang melalui e-mel {} gloryloanfirm@gmail.com

Maklumat peminjam:

Nama Penuh: _______________
Negara: __________________
Seks: ______________________
Umur: ______________________
Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
Tempoh pinjaman: ____________
Tujuan pinjaman: _____________
Nombor Telefon Bimbit: ________

Puan Glory