Tuesday, June 15, 2010

Mengatur Strategi Pemasaran Berkesan

Apakah itu pemasaran?
.
Dalam bahasa yang paling mudah, pemasaran bolehlah dibayangkan sebagai jambatan yang menghubungi antara pembeli, pengguna dengan sesuatu produk, perkhidmatan dan apa jua yang hendak ditawarkan.
.
Ciri-ciri strategi pemasaran yang berkesan mestilah mengambil kira faktor-faktor berikut:
  • Budaya masyarakat setempat harus difahami dan dihayati.
  • Nama produk hendaklah mudah dan senang disebut serta sentiasa mudah diingati.
  • Lakukan promosi dan pengiklanan - usaha menyebaran maklumat produk wajar diberi pertimbangan dalam usaha promosi.
  • Kos efektif - kaedah dan jenis promosi yang dilakukan haruslah efektif khususnya kos.
  • Lakukan jualan dan promosi bagi menawar atau membeli jiwa pelanggan.
  • Justeru itu peniaga/ usahawan wajar belajar bagaimana mengurus dan membeli emosi pelanggan.
  • Kekalkan hubungan dengan pelanggan - ingat namanya dan senyum selalu.
  • Kesimpulannya, strategi pemasaran yang berkesan mestilah berkeupayaan untuk menghebohkan produk atau perkhidmatan kepada seramai bakal pembeli yang boleh tanpa halangan geografi, demografi dan komunikasi.

No comments: