Thursday, June 03, 2010

Tip bisnes yang berjaya

Sasaran pencapaian di dalam menceburi bidang perniagaan harus ada bagi menaikkan semangat anda untuk berjaya dalam apa jua bisnes yang diceburi. Sasaran tersebut mungkin tercapai dan juga mungkin sebaliknya. Tetapi kalau anda tidak cukup cekal untuk berjaya ia adalah mustahil untuk dicapai.
.
Seringkali kita dengar cerita tentang orang yang kecundang di dalam pernigaan mereka. Kenapa ini berlaku?
.
Salah satu puncanya adalah mereka tidak mengenal produk tersebut dengan lebih mendalam akan produk yang ingin disampaikan kepada pembeli. Pemilihan bisnes yang mudah mendapatkan client juga penting. Biar produk tersebut mudah dijual kepada pembeli. Sukar bagi pembeli untuk menolaknya. Ibarat"pisang goreng panas".
.
Dari segi harga pula, mungkin ramai yang merungut jika harga produk mahal.Ya, saya sendiri pun macam tu juga. Tapi tak semestinya harga yang murah akan ada ramai pembeli sebab mereka pasti memikirkan unsur lain pula seperti produk tersebut rendah kualitinya.
.
Jika ada pesaing yang sama menjual produk tersebut. Lakukanlah langkah tambahan seperti menyediakan hadiah percuma. Sebagai contoh, semasa kempen piala dunia bulan ini. Berlumba-lumba syarikat makanan menyediakan hadiah menarik supaya pengunjung mengunjungi premis mereka.
.
Selamat maju jaya!

No comments: