Monday, January 24, 2011

Hutang pun ada baiknya


Hari ni saya akan terangkan sikit mengenai "Bad debt" dan "Good debt"

Umumnya, selalu kita katakan yang berhutang adalah tidak bagus, lagi-lagilah kalau kita terperangkap dengan belenggu hutang, lagi sakit, kan?

Kadar 'interest' yang membebankan sedangkan 'pokok' langsung tidak berganjak. Uishh tu yang bahaya.. Tapi tahukah anda ada juga hutang yang bagus atau "Good Debt". Akan diterangkan secara ringkas apakah BD dan GD.

Apa itu Bad Debt

Ringkasnya, apa sahaja hutang yang merugikan kita, ianya adalah BD. Contohnya hutang 9 tahun untuk pembelian kereta peribadi, ianya amat merugikan. Anda boleh guna kalkulator pinjaman beli kereta yang diedarkan dulu dan tengok berapa 'interest' yang anda bayar!

Contoh lain ialah 'personal loan' untuk melancong, berhutang untuk pembelian perabot dan lain-lain hutang yang TIDAK MENDATANGKAN HASIL atau tidak membawa apa-apa wang masuk ke poket anda, itu semua adalah BD!

Apa pula Good Debt

Ringkasnya juga, ianya ialah hutang yang menguntungkan kita. Contohnya hutang untuk membeli kereta untuk disewakan, dengan hutang itu, ianya memberikan anda sedikit pendapatan tambahan di samping dapat menampung bayaran bulanan anda. Maknanya, anda BERHUTANG untuk MENDAPAT HASIL TAMBAHAN. Ini namanya manipulasi hutang!

Begitu juga berhutang untuk membeli rumah untuk disewakan, berhutang membeli tanah atau berhutang untuk membeli saham Sime Darby apabila ianya jatuh sehingga RM3.70 seunit sebelum ini. Semua itu adalah GD. Secara ringkasnya GD ialah hutang;

- mendatangkan hasil tambahan untuk anda (kereta sewa, rumah sewa)
- tidak membebankan, bahkan menguntungkan (lebihan sewaan)
- menambah portfolio pelaburan anda (saham, bon)
- menambah portfolio aset anda (rumah, tanah)

Anda boleh ambil tindakan sekarang, anda boleh berhutang, tapi pastikan ianya GD dan bukan BD!

Salam keutuhan kewangan untuk anda, para pembaca Usahawan Bistari!

No comments: