Khamis, Januari 13, 2011

Kisah Si Pemakan Katak

Makanlah katak setiap pagi, jika memilih makan dua ekor, makanlah yang lebih hodoh dulu kemudian kurang hodoh. Alasannya, jika makan yang kurang hodoh, anda kehilangan selera untuk makan yang terhodoh itu.


Petua kedua, jika hendak makan katak, makan terus, jangan bertangguh kerana ia akan membatalkan aktiviti itu.


Saranan simbolik 'makan katak' ini dimulakan oleh Mark Twain. Katanya, jika sudah makan katak waktu pagi, segala-galanya akan menjadi mudah untuk hari itu kerana kerja paling tidak munasabah diselesaikan.


Makan katak bermakna berbuat sesuatu paling sukar.


Kebanyakan orang tidak berusaha, tetapi bercakap dan bercakap. Mereka menangguhkan kerja yang dapat memberikan hasil yang lumayan. Berbual-bual dan daripada perbualan itu muncul idea bagus, tetapi tidak menghasilkan buku. Akhirnya, idea itu tenggelam dalam kesibukan lain.


Saya tertarik bukan kerana idea atau kenyataan di atas terlalu baru. Saya sebenarnya terbayang akan perlakuan diri sendiri dan rakan-rakan di sekeliling yang bercakap, bercakap, bercakap tetapi tidak berbuat sesuatu yang betul-betul produktif.


Tiada ulasan:

Penjagaan kesihatan dengan kos yang optimum

. Dengan kemajuan penjagaan kesihatan dan rawatan yang semakin meningkat, kos penjagaan kesihatan juga turut meningkat.  . Tujuan pelan pe...