Thursday, January 20, 2011

Pernah jadi pengedar rasmi uniform Nazi


HUGO Boss AG (Hugo Boss) adalah satu jenama fesyen terkenal yang berpangkalan di Metzingen, Jerman.

Hugo Boss adalah jenama fesyen terkenal yang mengeluarkan pelbagai rekaan dengan cita rasa tinggi untuk lelaki dan wanita.

Hugo Boss dinamakan sempena nama pengasasnya, Hugo Ferdinand Boss.

Hugo Boss mula membangunkan perniagaan pakaian sekitar tahun 1924 di Metzingen.

Metzingen adalah sebuah bandar kecil yang terletak di selatan Stuttgart, Jerman. Perniagaan yang dilakukan ketika itu menunjukkan prestasi yang menggalakkan.

Bagaimanapun, ketika Jerman berhadapan dengan krisis ekonomi, Boss terpaksa berhadapan dengan muflis sekitar 1930.

Tanpa mengambil kira soal muflis itu sebagai titik akhir, Boss terus bangun dan meneruskan perniagaannya. Kali ini, dia mendirikan perniagaan baru dan pada 1931, syarikatnya menjadi rakan kongsi kepada parti Nazi seterusnya mendapat sokongan daripada Adolf Hitler pada 1933.

Perniagaan Boss terus berkembang dan berjaya mendapatkan hak sebagai pengedar pakaian seragam rasmi kepada pihak SA SS, iaitu satu badan tentera muda yang dibangunkan pihak Nazi.

Bermula daripada situ, perniagaan terus berkembang maju walaupun terpaksa berhadapan beberapa rintangan sebelum meraih kejayaan.

Sehiungga kini, Hugo Boss telah memiliki sekurang-kurangnya 6,100 pusat jualan di 110 buah negara dan memiliki kira-kira 330 perniagaan runcit di lebih 1,000 kedai yang dikendalikan secara francaisi.

sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_Boss

No comments: