Thursday, September 17, 2009

Tip Seorang Usahawan Berjaya

Seorang usahawan melihat satu peluang, kumpulkan satu pasukan dan bina satu perniagaan yang mendapat untung daripada peluang tersebut.
..
Seorang usahawan yang bijak dan berjaya tidak mendapat bayaran untuk diri sendiri sehinggalah pasukan mereka boleh melakukan apa yang perlu dilakukan sebagai satu pasukan.
.
Setiap kali, kita melihat senario di mana sebahagian besar para pekerja dan orang yang bekerja sendiri mendapat bayaran ke atas apa yang mereka boleh lakukan sebagai individu.
..
Usahawan tidak mendapat bayaran sehinggalah pasukannya benar-benar berjaya terutamanya dalam menjana pendapatan. Lebih berjaya anda boleh memimpin satu pasukan yang terdiri daripada individu yang bijak dan berkelayakan tanpa perlu untuk bekerja sebagai sebahagian daripada pasukan tersebut, lebih baik dan lebih besar usahawan yang boleh ada capai.
..
Terdapat empat skil utama seseorang mesti ada atau pelajari dalam perjalanan menuju kejayaan dalam bidang yang diceburi. Skil-skil tersebut ialah menjual, perakaunan, melabur dan kepimpinan. Pada pendapat jutawan dan usahawan yang berjaya, kebolehan untuk menjual ialah yang paling penting daripada keempat-empatnya.
..
Mungkin ramai yang tertanya-tanya, bagaimana atau ingin mengetahui rahsia seseorang usahawan berjaya walaupun bermula dengan kecil pada peringkat permulaan. Rahsianya adalah terletak kepada penuasan atau leverage.
.
Penuasan bermaksud keupayaan untuk melakukan sesuatu yang lebih dengan usaha yang minimum. Ia ada di mana-mana sahaja jika kita membuka mata dan minda.
..
Penuasan adalah kuasa. Orang yang tidak menggunakan atau tanpa penuasan biasanya akan bekerja dengan mereka yang mempunyai penuasan. Antara bentuk penuasan yang sering digunakan oleh usahawan dan jutawan yang berjaya ialah :
..
  • OPT (Masa Orang Lain)
  • OPM (Wang Orang Lain)
  • Kesihatan
  • Masa
  • Pendidikan
  • Perhubungan
  • Alatan
  • Masa lapang
..
Untuk menjadi seorang usahawan dan seterusnya jutawan yang berjaya, carilah penuasan paling baik dan sesuai untuk anda. Biasanya sering kali kita diberitahu, segalanya bermula dengan minda anda.
.
Penuasan terhadap minda ialah "Apa yang anda fikir benar adalah realiti anda."

No comments: