Tuesday, September 22, 2009

Membina Kekayaan Adalah Satu Formula

Bagi kebanyakan orang, konsep mencapai kekayaan adalah sesuatu yang asing. Kita memandang kepada orang kaya dengan perasaan takut tetapi memujanya pada masa yang sama dengan perasaan iri hati, kadang-kadang dengan perasaan cemburu. Kita berpendapat kekayaan sebagai sesuatu yang tidak mungkin dicapai. Sesuatu yang berlaku kerana nasib atau hanya untuk mereka yang sangat pintar.
.
Kita semua tahu bahawa memiliki sejumlah wang yang banyak bukannya satu isu tetapi apa yang kita lakukan dengan wang tersebut yang diambil kira. Hakikatnya ialah kita semua ingin menjadi kaya. Dan kita semua boleh menjadi kaya. Tetapi bukan semua orang yang menginginkannya.
.
Ini kerana anda perlu berfikir di luar kotak. Ia memerlukan yang anda memperlakukan wang anda secara berbeza berbanding dengan orang biasa selalu lakukan.

.
Bagaimana orang biasa selalu memperlakukan wang mereka?
.
Kita membelanjakan keseluruhan gaji gaji ke atas sesuatu yang tidak boleh menghasilkan lebih banyak wang kepada kita. Untuk mendapatkan lebih banyak wang, kita perlu menunggu gaji yang berikutnya. Kita juga selalunya menukarkan masa kita dengan seseorang bagi mendapatkan wang daripada mereka bagi mempastikan kita memperolehi upah. Realiti yang sebenar ialah : Membina kekayaan bukanlah misteri, ia satu formula.

.
Untuk membina kekayaan, anda memerlukan sedikit wang. Dan selalunya, ia sememangnya datang kepada kita dalam bentuk pendapatan daripada gaji. Untuk mencapai kekayaan, kita perlu memberikan tumpuan kepada apa yang kita lakukan dengan pendapatan tersebut.
.
Kita perlu tumpukan kepada perbelanjaan-perbelanjaan kita. Ini kerana wang yang kita keluarkan kepada perbelanjaan-perbelanjaan tersebut akan sama ada membina kekayaan (aset) atau membina hutang (liabiliti).

.
Kekayaan adalah pengalaman yang mana memiliki lebih banyak aset berbanding liabiliti. Dan formula untuk membina kekayaan memerlukan anda memilih untuk membina lebih banyak aset berbanding liabiliti.
.
Sekarang, kita semua mempunyai perbelanjaan wajib yang mana perlu dibelanjakan daripada pendapatan kita. Selepas segala perbelanjaan ini dibayar, kita berdepan dengan pilihan apa yang perlu dibuat dengan bakinya :

.
-kita boleh membelanjakannya
-kita boleh membina hutang dengannya atau
-kita boleh membina kekayaan daripadanya
.
Kitalah yang menetukan apakah pilihan yang terbaik.yang paling penting, lakukan sahaja!

No comments: