Sunday, November 02, 2008

Prinsip Pelaburan Tokoh Terkemuka Dunia

Prinsip tokoh ini mudah. Beliau hanya akan melabur jika beliau faham, yakin dan pasti bahawa sesuatu saham itu akan mendatangkan keuntungan lumayan selepas menganalisa secara terperinci. Beliau hanya memilih saham berkualiti tinggi dan berisiko rendah.
..
Tahukah anda?
..
Meskipun Warren Buffet berkawan baik dengan Bill Gates yang mempunyai syarikat perisian komputer terbesar dan antara tertinggi pulangan keuntungan setiap tahun; tetapi Warren Buffet tidak melabur satu sen pun duitnya ke dalam saham Microsoft!
...
Mengapa?
..
Sebabnya Warren Buffet tidak faham mengenai dunia perkomputeran. Jadi, beliau tidak akan ambil risiko tersebut meskipun memang terbukti Microsoft antara saham paling berkualiti tinggi di dunia.
...
Nizamsurf akan menyiarkan siri profil peribadi serta strategi pelaburan pelabur paling berjaya di dunia iaitu Warren Buffett tidak lama lagi. Diharapkan anda akan mendapat tip dan idea bagaimana untuk menjadi jutawan melalui pelaburan saham cara fundamental ini.
....

Bagaimana pula dengan Peter Lnych?

...

Juga seorang tokoh pelaburan. Adakah beliau juga mengambil risiko tinggi untuk setiap pelaburannya?
...

Peter Lynch menguruskan Dana Fidelity Magellan dari tahun 1977 hingga 1990. Sepanjang tahun itu, aset dananya melonjak dari US$20 juta ke US$14 billion.

Paling utama, dilaporkan Lynch telah mengatasi benchmark Indeks S&P 500 dalam 11 tahun, dengan pencapaian purata pulangan tahunan sebanyak 29%....

Dalam memilih stok, Lynch menghadkan kepada perkara yang dia tahu atau mudah difahami. Selain, melakukan perincian hingga due diligence dan kajian menyeluruh.

.......
Beliau tidak sesekali mengambil kira sebarang spekulasi dalam pasaran tetapi lebih kepada kajian fundamental menggunakan pendekatan bottom-up. Beliau juga hanya melabur untuk jangkamasa panjang dan kurang berminat dengan naik turun pasaran untuk jangka pendek.






No comments: