Sunday, November 09, 2008

Tabiat Jutawan : Cintai Apa Yang Anda Lakukan

Soalan yang sering kali orang tanyakan tentang menjadi kaya ialah “Apakah kerjaya atau bisnes terbaik yang akan memberikan saya banyak wang?”
.
Patutkah saya terlibat dalam pendidikan? Makanan? Insuran? MLM? Penjagaan Kesihatan? Perdagangan Options? Hartanah? Apakah industri terbaik untuk saya sertai sekarang?
.
Sebenarnya, anda akan dapati bahawa di dalam APA SAHAJA INDUSRI, terdapatnya kumpulan minoriti yang akan membuat wang yang banyak manakala majoriti akan bersusaha untuk meneruskan hidup.
.
Jadi, jawapan kepada soalan tersebut ialah anda boeh menjadi seorang jutawan di dalam APA SAHAJA INDUSTRI, hanya jika anda adalah salah seorang yang terbaik!
..
Jika anda tidak tergolong dalam salah seorang yang terbaik, anda tidak akan berpeluang menjadi kaya di dalam APA SAHAJA industri. Anda BOLEH menjadi seorang jutawan dalam insurans, hartanah, perdagangan options, pendidikan kanak-kanak, kawalan serangga, peruncitan, makanan atau pemasaran internet HANYA jika anda adalah salah seorang yang terbaik.
.
Jadi, bagaimana anda boleh menjadi yang terbaik di dalam pasaran?
Jawapannya ialah dengan menjadi sesungguh dan sepenuhnya seratus peratus komited terhadap kerjaya atau bisnes yang terlibat.
..
Semua individu yang berjaya mempunyai satu persamaan. Mereka menyintai apa yang mereka lakukan. Dan kerana mereka mempuyai sebegitu ghairah terhadap kerjaya atau bisnes yang tertentu, mereka tidak membezakan antara kerja dengan bermain.
..
Kerja mereka merupakan satu permainan dan begitu juga sebaliknya. Hasilnya, mereka menghabiskan setiap hari dan setiap waktu kerja (pada mereka itu bukannya kerja) dan sebab itu mereka menjadi begitu bagus dengannya yang mana mereka menajdi peneraju pasaran dan juga pakar.
..
Pernahkah anda tertanya-tanya kenapa Bill Gates, antara manuasia terkaya di muka bumi kini bernilai US$46billion masih lagi bekerja 18 jam sehari, setiap hari?
..
Kenapa tidak sahaja beliau cuma lepak dan berehat di tepi pantai?
Sebabnya ialah seperti kesemua jutawan yang lain, apa yang mendorong beliau ialah bukan semata-mata kerana wang; ia mengenai keasyikan untuk "Meletakkan sebuah komputer di setiap rumah menggunakan perisian Microsoft” yang menjadikan Bill Gates terbaik di dalam bidang tersebut.
..
Ramai orang yang mempunyai tanggapan bahawa jutawan merupakan orang yang secara semula jadinya lebih bermotivasi, berdisiplin dan fokus. Sebenarnya, apabila seseorang melakukan sesuatu yang dicintai, motivasi, focus dan disiplin selalunya datang secara sendiri.
..
Jika anda dapati anda kekurangan motivasi dan disiplin untuk berjaya dalam apa yang diusahakan, sebabnya adalah sangat jelas. Ia bukannya minat anda.
.
Fikirkan sejenak.
.
Adakah anda mempunyai minat semula jadi kepada sesuatu? Adakah anda mempunyai hobi? Suka bermain golf? Permainan komputer? Bolasepak? Bermain dengan kanak-kanak? Tidakkah anda perasan yang bila mana anda lakukan apa yang anda sukai, satu tenaga mengalir tanpa henti?
..
Ia seumpama, walau sepenat mana sekalipun, anda akan selalu mempunyai tenaga untk melakukan apa yang anda cintai dan gemari. Jadi, inilah rahsia yang akan membawa kepada kejayaan dan kekayaan anda.
..
Anda perlu mencari sesuatu yang anda sangat minati dan bina kerjaya dan bisnes di sekelilingnya.
..
Lakukannya, anda akan dapati yang anda akan semula jadinya fokus, komited dan bertenaga untuk menjalankannya. Apabila anda berikan yang terbaik terhadap apa sahaja yang anda gilai ,anda akan menjadi yang terbaik!




No comments: