Thursday, August 28, 2008

Apa Yang Diperlukan Untuk Menjadi Jutawan

Berdasarkan maklumat dan sumber serta melalui usaha-usaha yang dibuat, berikut ciri-ciri yang diharapkan boleh menyumbang usaha menjadikan kita seorang yang lebih baik jika pun tidak semestinya menjadi seorang jutawan.
...
Sekurang-kurangnya kita semakin hampir dengan satu juta berkenaan dan sebagaimana yang kita sedia maklum, untuk mendapat satu juta yang pertama adalah yang paling sukar.
.....
1 Jadikan wang sebagai sesuatu yang boleh disimpan dan labur. Sebaik sahaja anda menerima gaji anda atau satu durian runtuh (sebagai contoh, harta pusaka atau bonus), fikirkan berapa banyak anda boleh kesampinkan sebagai simpanan.
...
..
2
Andaikan risiko tertentu apabila melabur. Apabila anda bermain selamat semasa melabur, anda akan mendapat selamat (tetapi rendah) juga pulangannya. Jutawan berhabisan meletakkan jiwa dan raga membangunkan bisnes yang mana mereka harap akan mendapat pulangan – tiada yang terjamin. Tetapi mengambil risiko yang dikira yang memberikan mereka ganjaran.

...
3 Hidup dengan ringkas. Sesetengah jutawan telah tinggal di dalam rumah yang sama yang mereka ada bagi tempoh 30-40 tahun lepas. Atau mereka tinggal di dalam rumah yang mereka warisi. Anda juga boleh mengambil tanda daripada cara jutawan-jutawan ini menjalani kehidupan: bukan berparti sepanjang malam, bukan juga sentiasa bertukar kereta baru. Sebaliknya, anda akan dapati para jutawan ini bekerja di mejanya pada jam 8 pagi dan memiliki Cuma dua buah kereta di dalam garaj.

4 Mempunyai satu matlamat. Dengan lebih spesifik, anda akan lebih bermotivasi untuk mencapai matlamat anda. Contohnya, katalah matlamat anda ialah untuk mendapat rumah sendiri apabila anda berusia 35 atau 40 tahun. Ia mungkin sebuah unit kondominium ataupun rumah tiga bilik di pinggir Bandar – ia bergantung kepada pendapatan anda dan bagaimana anda menyimpan bagi bertahun lamanya. Mempunyai matlamat akan membantu anda focus kepada usaha anda lebih baik.


5 Pilih hutang baik dan hutang tidak baik. Ambillah pinjaman dengan syarat lebih pendapatan pinjaman tesebut boleh digunakan untuk menghasilakan anda lebih banayak pendapatan. Contohnya, mohon pinjaman bank untuk kembangkan bisnes yang mempunyai potensi dan munasabah.


6 Kongsi rezeki pemberian anda. Terdapat satu formula matematik yang unik namun berkesan: Lebih banyak anda berikan, lebih banyak anda akan mendapat kembali keberkatanNYA.


7 Ajarkan anak anda kendalikan wang dengan baik. Seperti kata pepatah, 'Melentur buluh biarlah dari rebungnya."

No comments: