Sunday, August 10, 2008

Takrif Pemasaran dan Penjenamaan

Memasarkan sesuatu produk atau perkhidmatan mestilah mempunyai satu jenama. Identiti jenama pula adalah kombinasi beberapa factor seperti nama, logo, symbol, reka bentuk, pembungkusan, produk, perkhidmatan, prestasi, imej ataupun persepsi pengguna terhadap produk atau perkhidmatan tersebut.

...

Promosi dan pengiklanan juga memainkan peranan penting dalam proses menngkatkan imej jenama. Mengeluarkan peruntukan untuk promosi amat penting dalam memasarkan sesuatu produk itu.

....

Seperti beberapa jenama terkenal dunia, mereka mengeluarkan peruntukan yang besar untuk mengekalkan jenama popular mereka. Kenapa perlunya promosi jualan?


Ia adalah untuk memperkenalkan produk baru, mendapat jualan lebih, menarik pelanggan baru, mempertahankan jualan semasa, menambah inventori runcit, gabungan pengiklanan dan jualan, meningkatkan jualan bersemulka dan menentang saingan.

...

...

Kaedah pemasaran yang sering digunakan dalam iklan media adalah promosi jualan, pembungkusan, direct response, pemasaran interaktif, pemasaran langsung, perhubungan, majlis khas, point of purchase dan publisiti.

...

Pemasaran adalah satu fungsi dan proses untuk menyampaikan nilai kepada pengguna dengan tujuan mendatangkan keuntungan bagi syarkat pengeluar produk.

...

Nilai tersebut untuk mendapatkan pemasaran hubungan, memenuhi citarasa pengguna dan pengurusan hubungan pelanggan. Berikut senarai beberapa syarikat besar dunia yang mengeluarkan peruntukan untuk promosi dan pengiklanan pada tahun 2005.

...

...

Coca-cola – RM216.06 billion

Microsoft – RM191.81 billion

IBM – RM170.82 billion

GE - RM150.37 billion

Intel - RM113.89 billion

Nokia - RM84.64 billion

No comments: