Tuesday, November 18, 2008

Berubah Daripada Miskin Kepada Kaya

Sepanjang pemerhatian dan pergaulan saya terhadap orang yang kaya dan berjaya, jumlah mereka yang keluar daripada kemiskinan dan mencapai kekayaan amatlah ramai. Apa yang lebih menakjubkan ialah kisah peribadi mereka, apa yang telah mereka lalui dan bagaimana mereka boleh menjadi seperti hari ini.
..
Ada sesetengah mereka masih mengekalkan keadaan yang sangat sederhana dan dengan hanya melihat kepada mereka, anda tidak akan percaya dan bayangkan betapa kaya mereka sebenarnya. Mereka hanya memakai pakaian lama mereka, kasut yang biasa, seluar jeans yang lusuh dan memandu kereta yang sedia ada.
..
Yang lain, sebaliknya, menzahirkan kekayaan mereka dan anda jangan terkejut apabila mendengar hanya beberapa tahun sebelum ini, kehidupan mereka hanyalah amat sederhana sekali malahan tiada apa pun tetapi sekarang penuh dengan kemewahan dan kebebasan kewangan.
..
Apa yang lebih menakjubkan ialah nampaknya mereka yang berhijrah daripada miskin kepada kaya berkongsi beberapa kualiti yang hampir sama iaitu:
..
  1. Mereka mempunyai keinginan yang amat kuat untuk berjaya
  2. Mereka tidak menganggap kegagalan itu sebagai kegagalan dan mencuba lagi.
  3. Mereka tidak boleh menerima hakikat “Ia tidak boleh dilakukan”
  4. Mereka mengambil risiko terancang.

...
Bunyinya pelik tetapi mereka yang mempunyai anggapan mereka tidak akan rugi apa-apa mempunyai kelebihannya. Golongan kelas pertengahan dengan pendapatan yang menampung kehidupan mereka tidak sanggup mengambil risiko besar di dalam hidupnya seperti berhenti kerja dan memulakan perniagaan mereka sendiri. Manakala mereka yang tidak mempunyai sebarang pilihan melainkan berjaya, bagaimanapun mempunyai satu tahap keazaman yang tidak dapat diukur.

....
Bukan secara kebetulan juga, saya pernah berjumpa mereka yang mengambil langkah besar, berhenti kerja dan meletakkan sepenuh hati mereka dalam bisnes membina kekayaan akhirnya mencapai kejayaan gemilang. Ia mencipta satu keadaan mentliti “buat atau mati” yang memerlukan untuk seseorang itu belajar dengan cepat dan memperolehi pendapatan dengan lebih cepat.

.. .
Ini menjadikan satu dilema yang menarik. Mana-mana guru bisnes kecil dan keusahawanan selalunya amat menyarankan agar anda tidak berhenti kerja terlebih dahulu dah fokuskan kepada membina perniagaan anda perlahan-lahan. Apabila bisnes anda berupaya menghasilkan pendapatan yang mencukupi dan stabil yang mana ia boleh menampung gaya hidup dan barulah, hanya barulah anda patut pertimbangkan untuk menjalankannya secara “sepenuh masa.” ..

..
Namun, jelas di sini, nampaknya kepada mereka yang mempunyai keyakinan yang teguh yang mereka akan berjaya, mempunyai peluang untuk mencapai kejayaan. Mereka tidak dapat melihat hasil yang lain dan mereka sanggup lakukan apa sahaja untuk berjaya.




1 comment:

HAFIZAL AHLAN said...

Tak mau jadi kaya lah... Tak best. nanti kena rompak, kena kidnap, hehehhe

Untuk jadi mewah nii, sebenarnya ada teknik. Macam teknik belajar gak

Tapi tak ramai yang sanggup kongsi teknik mewah. Kalau ko ada teknik.. syer syer lah ngan aku ekk.. Aku nak belajar nii